Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 13 lip 2025, o 05:02




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 sty 2016, o 12:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Na początek "śpieszę donieść" Szanownemu Państwu, że to Alterus namówił mnie na założenie tego wątku ;)
Żeby nie było, że sam z siebie jestem taki nierozważny ;)


Genesis
Pewnego pięknego dnia... A dzień był ( o ile pamiętam ) rzeczywiście piękny i nic nie zapowiadało takiego rozwoju wypadków, jaki miał nastąpić...
Otóż pewnego pięknego dnia, jak przysłowiowy "grom z jasnego nieba" pojawiła się
potrzeba zbudowania kolejnego pojazdu, napędzanego "siłą wiatru".
Stało się to tak nagle, że naprawdę nie wiadomo skąd pojawiły się i wstępne...
Wymagania:
- Pojazd miałby umożliwiać rekreacyjną "jazdę" po lądzie suchym i zamarzniętej wodzie.
- Musiałby dawać się łatwo przewozić na dachu samochodu.
- I składać na tyle szybko, by w jak najkrótszym czasie był gotów do użytku.
A w ślad za wymaganiami pojawiły się i pierwsze...
Założenia projektowe:
- Trójkołowa ( trójpłozowa ) konstrukcja, napędzana alternatywnie żaglem, lub latawcem.
- Rama stalowa, spawana, z racji łatwości w łączeniu elementów i sporej możliwości
nanoszenia poprawek relatywnie niskim kosztem.
I to było właściwie wszystko, co zaprzątnęło moją głowę owego pięknego dnia.
Kiedy udałem się na okoliczne złomowiska w poszukiwaniu materiału :D

Zastanawiam się teraz nad ewentualnym sensem i kształtem tego wątku.
A, że mój umysł działa ( jeśli w ogóle zechce zadziałać ) schematycznie, więc...
Wymagania:
- Chciałbym zapoczątkować dyskusje o różnych śmiałych ( bardziej lub mniej ) pomysłach na spędzenie kilku chwil wolnego czasu, na równie wolnym, powietrzu.
- Pragnąłbym podyskutować z Koleżeństwem na temat technik i metod
tworzenia takich "wynalazków"
- Ech... "By się chciało" uczynić świat bardziej kolorowym.
Założenia projektowe:
- Umieszczam wątek w dziale technicznym z racji tego, ze to właśnie ograniczenia
techniczne ( moim zdaniem ) są największą przeszkodą w realizacji naszych "szalonych pomysłów".
- Na początek skrobnę kilka postów o niuansach konstrukcji mojego metalowego
wózka, a jeśli pojawią się jakieś zapytania, "lajki", etc...
Znaczy - przejawy zainteresowania. To chętnie będę kontynuował dyskusję :D
- Jeśli zainteresowania, i chętnych do dyskusji, nie będzie.
To dam sobie spokój ;)

Materiały ilustracyjne:
- Link do mojego bloga ze sporą ilością zdjęć "wynalazka":
http://www.mareksco-mareksco.blogspot.com/
- Linki do hiczkoków obrazujących jazdę na lodzie:
https://www.youtube.com/watch?v=1_Oct5RSQ8I
https://www.youtube.com/watch?v=1_Oct5RSQ8I
- link do hiczkoka obrazującego jazdę na lądzie suchym:
https://www.youtube.com/watch?v=dYWj6F_Mf4s
- W załączniku kilka fotek "wynalazka" jakoś tam ukazujących szczegóły
konstrukcyjne :D


Załączniki:
b5.jpg
b5.jpg [ 146.36 KiB | Przeglądane 1775 razy ]
b4.jpg
b4.jpg [ 106.13 KiB | Przeglądane 1775 razy ]
b3.jpg
b3.jpg [ 76.99 KiB | Przeglądane 1775 razy ]
b2.jpg
b2.jpg [ 106.45 KiB | Przeglądane 1775 razy ]
b1.jpg
b1.jpg [ 95.96 KiB | Przeglądane 1775 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2016, o 13:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dlaczego ze stali?
Odpowiedź, na wypadek, gdyby komuś przyszło do głowy zadać takie pytanie ;)
Nigdy wcześniej nie jeździłem żadnym żaglowozem, kite buggy, etc...
Nie latałem też bojerem...
Nie miałem ( i nadal nie mam ) bladego pojęcia o tym, jakie techniczne wymagania
stawiane są tego typu urządzeniom.
Z drugiej strony. Gdybym miał takie pojęcie, to pewnie rzecz przestała by mnie interesować.
Siłą napędową, dopingująca mnie do wykreowania tego dziwoląga była, z jednej strony wspomniana już niewiedza...
Z drugiej - ogromna ciekawość - na co można sobie pozwolić, przy takiej konstrukcji ;)
A, że stal ( używałem St235 ) spawa się o wiele łatwiej jak drewno :lol:
Postanowiłem sobie, że "powalczę" z tym problemem za jej pomocą ;)
Zależało mi nie tyle na szybkich "sukcesach", co na tym, żeby jak najmniej "porażek" pominąć. Chciałem się cieszyć tą zabawą jak najdłużej i jak najmniejszym kosztem :D

Kilka szczegółów konstrukcyjnych, na tyle ( moim zdaniem ) ważnych,
żeby je opisać:

Na pierwszej fotografii widzimy, ze wózek przewożony jest na dachu samochodu
w dwu kawałkach. Ważną rzeczą są tutaj węzły pozwalające złożyć to potem do kupy :D
Po dosyć krótkim procesie myślowym zastosowałem we wszystkich węzłach właściwie
jedno ( lekko tylko modyfikowane ) rozwiązanie, które postaram się tutaj jakoś opisać ;)Nożne elementy ramy wózka wykonane są z cienkościennych profili stalowych.
Zastosowałem popularną stal "budowlaną" nazywaną teraz St235 ( Chyba dawna St35 -
ale głowy bym nie dał ) Jest to straszliwie miękkie badziewie i przy wykonywaniu
rozłącznych połączeń takich profili należy mieć to na uwadze.
Warto też pamiętać o tym, że nie zawsze to, co na pierwszy rzut oka jest wadą
materiału, pozostanie nią do końca ;) Czasem wadę można łatwo zamienić w zaletę ;)
Spójrzcie na drugą fotografię.
Mamy tutaj węzeł łączący tylną oś wózka z ramą. Ważne, by uzmysłowić sobie, że
wewnątrz osi, wykonanej z cienkościennej rury 50, są wspawane tulejki.
( Dokładnie tak, jak to widzimy na ostatniej fotografii obrazującej węzeł masztu... )
Węzeł zamykany jest za pomocą dwu śrub ( wytrzymałościowych 8.8 ) i obejmy
wykonanej z "połowy" grubościennej ( 8mm po obróbce ) rury stalowej...
Gdzie zatem zaleta miękkiej stali ?
Ano w tym, że podczas skręcania takiego połączenia, elementy stalowe dopasowują
się do siebie wręcz idealnie :D
Na tyle idealnie, że nie sposób nawet skutecznie pomalować powierzchni styku takiego węzła ;)
Mam nadzieję, że jakoś wytłumaczyłem ideę. Na wszelki wypadek na trzeciej i czwartej fotografii możecie "podziwiać" węzeł po rozłożeniu...
I to by było chyba na tyle w temacie zastosowanych tutaj połączeń rozłącznych :D


Załączniki:
Komentarz: Węzeł mocujący maszt. Widoczne tulejki wspawane w profil ramy.
wz1.jpg
wz1.jpg [ 131.14 KiB | Przeglądane 1756 razy ]
Komentarz: Główny węzeł po rozłożeniu - rama.
wz2.jpg
wz2.jpg [ 168.8 KiB | Przeglądane 1756 razy ]
Komentarz: Główny węzeł po rozłożeniu - tylna oś pojazdu.
wezel1.jpg
wezel1.jpg [ 155.95 KiB | Przeglądane 1756 razy ]
Komentarz: Główny węzeł łączący elementy ramy.
wzg.jpg
wzg.jpg [ 188.07 KiB | Przeglądane 1756 razy ]
Komentarz: Usytuowanie elementów koromysła na bagażniku dachowym samochodu.
start2a.jpg
start2a.jpg [ 285.83 KiB | Przeglądane 1756 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2016, o 13:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Koła i płozy
Żeby w ogóle jeździć, wózek potrzebuje kół...
Ewentualnie płóz, gdyby miał jechać po lodzie, śniegu, etc...
Żeby sprostać tym niecodziennym wymaganiom, kupiłem w jakimś sklepie rolniczym
trzy koła do taczek ;) Płacąc po niecałe 50 pln za sztukę...
( Pierwsza fotografia )
Żeby jednak dostosować je do wymogów, musiałem trochę nad nimi popracować.
I tak.
Jedno z kół pozostawiłem w niezmienionym kształcie i zamocowałem na osi w przednim widelcu.
( druga fotografia )
Dwa kolejne poddałem "żmudnemu procesowi adaptacji" ;)
Wykonałem mianowicie i wspawałem nowe obudowy dla większych łożysk.
( trzecia fotografia )
Łożyska dobrałem tak, żeby z jednej strony średnica osi
była dość spora ( 25 mm ) z drugiej zaś, żeby zewnętrzna średnica łożyska nie stanowiła
powodu do zbytniego zwiększenia wagi zmodyfikowanego koła...
W efekcie rozważań zastosowałem jako podstawowe łożyska kulkowo-igiełkowe...
Podparte z drugiej strony piasty łożyskami 6302 z katalogu głównego...
( trzecia fotografia )
Tak spreparowane koła umieszczałem na osi z cienkościennej rury, zakończonej
wytoczonymi na wymiar stalowymi trzpieniami.
( czwarta fotografia )
W przypadku płóz, postąpiłem analogicznie. Płozy wykonałem z tego co było pod ręką...
Konkretnie z badziewnej stalowej blachy grubości 4 mm wzmocnionej elementami
stalowymi z kątowników...
Rzecz obrazuje ostatnia fotografia.
I to by było na tyle, jeśli idzie o opis wózka ;)


Załączniki:
Komentarz: Jedna z płóz tylnych.
plozy2.jpg
plozy2.jpg [ 192.75 KiB | Przeglądane 1750 razy ]
Komentarz: Mocowanie koła tylnego.
kl.jpg
kl.jpg [ 180.97 KiB | Przeglądane 1750 razy ]
Komentarz: Jedno z kół tylnych z nową piastą.
kola2.jpg
kola2.jpg [ 142.38 KiB | Przeglądane 1750 razy ]
Komentarz: Widelec koła przedniego.
wd.jpg
wd.jpg [ 214.47 KiB | Przeglądane 1750 razy ]
Komentarz: Koła od taczek.
kola1.jpg
kola1.jpg [ 140.39 KiB | Przeglądane 1750 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL