Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 cze 2025, o 21:50




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 sty 2017, o 18:18 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Witam cieplutko.
Jakiś czas temu, w innym wątku ( sorry, nie pamiętam) obiecywałem podzielić się informacjami i zdjęciami jak "usprawnić" miękki roler.
A zaczęło się tak. Pływając Bomblem gdzieś na wysokości Pułtuska zobaczyłem "drobiazg" z dziwnym sztagiem. Poprosiłem o mozliwość obejrzenia a w zamian dostałem propozycję popływania i osobistego sprawdzenia jak "toto" działa. Oczywiście skorzystałem i postanowiłem przenieść to cudo na Amuleta.
W dużym skrócie, lik przedni foka obszyty został na pręcie z włókna szklanego, co powoduje jego usztywnienie i co ważniejsze nie skręcanie się, przez co eliminuje się "tulipan" w górnej części a także daje możliwość refowania.
Poniżej części składowe i sposób wykonania "sztywnego".
1, Warunek podstawowy - fok musi mieć własną stalówkę.
2. Pręt z włókna szklanego - jaki jest to każdy wie. Mnie się udało za grosze kupić pręcik o fi 8 mm i wadze +- 17 dkg/mb, co przy wymaganej długości 6,5 mb daje wagę 1,1 kg.

Koszt - około 15 zł.

3. Do pełnego szczęścia zanabyłem 2 profesjonalne końcówki kabli energetycznych - koszt 6,80 zł.
Jedną końcówkę pręta z włókna szklanego delikatnie obrobiłem papierem ściernym, do końcówki wlałem nieco epidianu 5 z utwardzaczem Z1, wcisnąłem pręt i odstawiłem na 24 godziny.
Następnie: fok został w miarę możliwości naciągnięty, umocowano szeklą końcówkę energetyczną wraz z kauszą stalówki foka i rozpoczęło się obszywanie poprzez remizki.
Każdy obwiąż został zabezpieczony kilkoma kroplami E5/Z1.
Końcowym etapem było dopasowanie długości pręta do długości naciągniętej stalówki, odcięcie i zamontowanie na wcisk + E5/Z1 oraz obwiązanie.
Fok domontowany do rolera użytkowany był w różnych warunkach i każdorazowo zdawał wg mnie doskonale egzamin. Żadnych skręceń czy tulipanów. Doskonale również dawał się refować. Żadnych skręceń czy rozwijań nie obserwowałem, nawet przy wietrze powyżej 6B.
PS. Fok około 10 m2.
Lp - 6,65, Ld - 3,0
Zdaję sobie sprawę, że nie jest to może zbyt ładne i nie bardzo nadaje się np. na morze ale IMHO do śródlądowych szuwarówek chyba jak znalazł.
A teraz możecie krytykować. :-P :-P :-P


Załączniki:
5.dopasowanie długosci.jpg
5.dopasowanie długosci.jpg [ 179.16 KiB | Przeglądane 4682 razy ]
4. obwiązywanie.jpg
4. obwiązywanie.jpg [ 268.34 KiB | Przeglądane 4682 razy ]
3.obwiązywanie.jpg
3.obwiązywanie.jpg [ 151.83 KiB | Przeglądane 4682 razy ]
końcówki.jpg
końcówki.jpg [ 89.06 KiB | Przeglądane 4682 razy ]
1.Pręt-.jpg
1.Pręt-.jpg [ 64.81 KiB | Przeglądane 4682 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Wiesław

Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 19:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
A teraz możecie krytykować


Te końcówki energetyczne są z miedzi (ocynowane), więc naprawdę bardzo słabe. Chyba że kupiłeś inne, ale nie słyszałem o innych.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 20:41 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Krytykować nie zamierzam ale zapytam. Ten pręt to chyba by można wszystko w żagiel?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Małe OT. Ciekaw jestem jaką siłę generuje taki wyginany pręt szklany. Zrobiłem sobie kiedyś po przeczytaniu jakiegoś artykułu w żaglach tzw. bomkicker (podtrzymywacz bomu) który miał zastąpić topenantę. Użyłem do tego pakietu z listew szklanych normalnie wkładanych do kieszeni w żaglach. Całość działała jako tako ale z postawionym grotem. Jak zrzucę grota to niestety ciężar bomu pokonuje siłę podtrzymującą od tego bomkickera i opada to na dół. Chciałem zwolnić topenantę i wykorzystać do czego innego i dalej chodzi mi ten pomysł po głowie. Ciekaw jestem czy np. dwa pręty szklane obok siebie o odpowiedniej średnicy zastosowane w takim bomkickerze utrzymały by bom w poziomie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 21:05 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
waliant napisał(a):
Te końcówki energetyczne są z miedzi (ocynowane), więc naprawdę bardzo słabe.

Nie powiedziałbym że bardzo słabe. Grubość ścianki to tak+- 1,5 mm.
Przez blisko 100 dni codziennego (prawie) pływania w różnych warunkach wietrznych nie zaoczyłem by cokolwiek niepokojącego się działo. Ponadto ich główna rola to trzymanie prętu blisko stalówki/kauszy stalówki foka. Ze względu na ilość "omotek" końcówki nie są jakoś mocno obciążane przy rolowaniu.
piotr6 napisał(a):
Ten pręt to chyba by można wszystko w żagiel?

Nie bardzo kumam o co Ci chodzi???
Marian J. napisał(a):
dwa pręty szklane obok siebie o odpowiedniej średnicy zastosowane w takim bomkickerze utrzymały by bom w poziomie?

Jeśli byłyby ściśle związane ze sobą/ sklejone to efekt byłby sztywnej pały

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Bombel napisał(a):
Marian J. napisał(a):
dwa pręty szklane obok siebie o odpowiedniej średnicy zastosowane w takim bomkickerze utrzymały by bom w poziomie?

Jeśli byłyby ściśle związane ze sobą/ sklejone to efekt byłby sztywnej pały
To powinno dać się wygiąć w łuk którego jeden koniec byłby pod poziomo leżącym bomem (przed miejscem zamocowania okucia obciągacza bomu) a drugi koniec w pobliżu pięty masztu. I ten wygięty łuk powinien podtrzymywać bom bez podpiętej topenanty na noku bomu.


Ostatnio edytowano 8 sty 2017, o 21:53 przez Marian J., łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 21:33 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Bombel napisał(a):
Nie bardzo kumam o co Ci chodzi???


chodzi mi że zamiast montować na zewnątrz można by dla peta uszyć kieszen na zaglu

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 21:37 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Marian J. napisał(a):
To powinno dać się wygiąć w łuk

Aaaa to nie sądzę by takie pręciki zdały egzamin. Oneż co prawda dają się giąć, ale do pewnych granic.
Próba zwinięcia pręta fi 8 mm w kółko o średnicy 1 m pokazała że można.
Natomiast przy "kółku" o średnicy 0,8 m " zaobserwowano pękanie przedmiotu zwijanego".

_________________
Pozdrawiam
Wiesław



Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowania - 2: Marian J., Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 21:56 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
piotr6 napisał(a):
zamiast montować na zewnątrz można by dla peta uszyć kieszen na zaglu


Można by.
Tylko:
- nie będzie to już "dla ubogich". Zdajesz sobie sprawę że do/naszycie dodatkowej kieszeni to już żaglomistrz a oni za free tego nie zrobią.
- i tak nie obejdzie się bez "omotek" - w moim przypadku to 11 na żaglu przez remizki + 2 na końcówkach.
Ale co kto lubi.
PS. Kolega z przystani ( były forumowiec) robił obszywkę stalówki do sztywnego sztagu z MAST-u.
Fakt iż było to w sezonie, ale beknął 400 stówy.
U mnie wyniosło to dokładnie 21,80 zł.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 21:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Bombel napisał(a):
Próba zwinięcia pręta fi 8 mm w kółko o średnicy 1 m pokazała że można.
To co byłoby pod bomem to byłaby ćwiartka kółka myślę, że muszę się postarać o takie pręty i spróbować może coś z tego wyjdzie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 22:22 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Marian J. napisał(a):
muszę się postarać o takie pręty

W sprzedaży detalicznej nigdzie nie spotkałem. Na aledrogo też nie.
Swój pręcik "upolowałem" od prywatnej firmy telekomunikacyjnej.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 22:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Bombel napisał(a):
Marian J. napisał(a):
muszę się postarać o takie pręty

W sprzedaży detalicznej nigdzie nie spotkałem. Na aledrogo też nie.
Swój pręcik "upolowałem" od prywatnej firmy telekomunikacyjnej.


http://www.krintex.pl/

Tutaj zapytaj. Mają prętów z włókna szklanego do wyboru do koloru. Moja rada - kupuj te w koszulce z tworzywa, unikniesz problemów.
Anka

_________________
Wiosna



Za ten post autor taka_jedna otrzymał podziękowania - 2: Marian J., Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2017, o 23:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
taka_jedna napisał(a):
http://www.krintex.pl/Tutaj zapytaj. Mają prętów z włókna szklanego do wyboru do koloru. Moja rada - kupuj te w koszulce z tworzywa, unikniesz problemów.
Anka

A firma sprawdzona od lat wielu.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2017, o 00:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Można taki żagiel zrzucić w przypadku problemów z rolerem, tak jak się to robi normalnie, czyli luzując fał i żagiel można wyciągnąć z sztywnego sztagu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2017, o 00:56 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Ejdzej napisał(a):
Można taki żagiel zrzucić w przypadku problemów z rolerem, tak jak się to robi normalnie, czyli luzując fał i żagiel można wyciągnąć z sztywnego sztagu?


Czy Ty nie masz łatwiejszych pytań. :evil:
Nie sądzę. A to z tego powodu, że jak na pewno doczytałeś wyżej,
Bombel napisał(a):
nie obejdzie się bez "omotek" - w moim przypadku to 11 na żaglu przez remizki + 2 na końcówkach.

fok jest przymocowany ( przez remizki ) w kilkunastu miejscach do pręta szklanego. Czyli chcąc zdjąć sam żagiel trzeba by rozciąć te X omotek.
Ja mam to - całkiem przypadkowo[*]- rozwiązane inaczej. "sztywny" z żaglem stawiany jest na własnym sztagu, natomiast całość stawiana jest niezależnie od istniejącego olinowania stałego, w tym przypadku i sztagu, nazwijmy to własciwego.
Coby jaśniej.
Amulet ma pełne olinowanie: sztag, 4 wanty, achtersztag.
Przez bloczek na topie mój "sztywny" stawiany jest niezależnie od sztagu "stałego"i napinany przez sześcioblok na maszcie. W razie potrzeby/awarii luzując fał "sztywnego" opuszczam całe ustrojstwo na pokład, a jachcik dalej może sobie płynąć na samym grocie lub też można założyć innego foczka na raksach.
[*] mój fok ma stalówkę 3 mm. Nie chciało mi się przeszywać na grubszą więc fizycznie pływam na 2 sztagach stawianych obok siebie

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Marian Strzelecki napisał(a):
A firma sprawdzona od lat wielu.

Oszszsz Ty.
Jak dyskutowałem z Tobą o sztywnym z pręta to coś mi pokazywał.... i tłumaczył że niedasie, ...i pokazywał jakąś szklaną pałę fi 30 mm.... ciężką jak cholera??? i
Cobym Cie nie lubił to bym Cie utłukł. :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2017, o 06:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Marian Strzelecki napisał(a):
taka_jedna napisał(a):
http://www.krintex.pl/Tutaj zapytaj. Mają prętów z włókna szklanego do wyboru do koloru. Moja rada - kupuj te w koszulce z tworzywa, unikniesz problemów.
Anka

A firma sprawdzona od lat wielu.


W grudniu kupowaliśmy u nich na metry min. pręt fi-8 w osłonie z tworzywa w cenie 5zł netto/mb.
Przesyłka wyszła dość drogo - 40zł, bo pręt był zwinięty w krąg średnicy ok 1 metra i bardziej ściągnąć się nie da.
Anka

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2017, o 14:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Bombel napisał(a):
Ejdzej napisał(a):
Można taki żagiel zrzucić w przypadku problemów z rolerem, tak jak się to robi normalnie, czyli luzując fał i żagiel można wyciągnąć z sztywnego sztagu?


Czy Ty nie masz łatwiejszych pytań. :evil:
Nie sądzę. A to z tego powodu, że jak na pewno doczytałeś wyżej,


No właśnie. Koszt wyszedł Tobie fajny, a jeszcze fajniej, że zrobiłeś coś samemu. Jednak pozbawiłeś się możliwości zrzucenia żagla, bez jego zniszczenia, w trudnych warunkach w przypadku problemów z rolerem. Bo rozumiem, że w sytuacji awarii rolera, luzujesz fał i żagiel spada razem ze sztywnym sztagiem, co w zasadzie uniemożliwia jego złożenie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2017, o 16:58 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Ejdzej napisał(a):
pozbawiłeś się możliwości zrzucenia żagla, bez jego zniszczenia, w trudnych warunkach w przypadku problemów z rolerem.

Hmm, nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi.
Dobrze utrzymany, solidny sprzęt, (roler) to nie jest rzecz która psuje się ot tak sobie, dla widzimisię.
Wytłumacz mi również jak mógłbym zniszczyć sobie żagiel przy jego opuszczaniu wraz ze "sztywnym" sztagiem.
Zakładając nawet jakiś super ekstremalny przypadek awarii, to co. Zrzucam, wypinam ze sztagownika i fału, składam sztag (razem z żaglem) w kółko, do kabiny i wszystko.
Przy tak katastroficznym podejściu bałbym się nawet do łóżka położyć. Wszak może się... zarwać. :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław



Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: silver_stas i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL