Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 lip 2025, o 05:04




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 paź 2016, o 11:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2016, o 10:34
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kinretS
Witam.

Niedawno zamieniłem sportine 678 na focusa 800 w którym jest sztywny sztag. Problem polega na
tym, że nie mam żadnej regulacji napięcia sztagu. Czy może mi ktoś doradzić co zrobić w takiej sytuacji? Moze sa jakies patenty na to? strony www? dzieki pzd :) :-?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 13:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Forsztag z rolerem jest napinany poprzez reguację achtersztagu (achtersztagów).
To dość powszechne rozwiązanie. U mnie jest podobnie :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Ostatnio edytowano 17 paź 2016, o 13:20 przez Kurczak, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 13:18 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
a jaki masz roller?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 13:22 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Bartek SK napisał(a):
Witam.

nie mam żadnej regulacji napięcia sztagu. Czy może mi ktoś doradzić co zrobić w takiej sytuacji? :) :-?

A miejsce na założenie zwykeęgo ściągacza jest?.Jak do tej pory był napinany sztywny sztag. Może wystarczy napinacz/naciągacz na maszcie.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 13:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2016, o 10:34
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kinretS
Generalnie można popracować achtersztagiem ale to wpływa na ugięcie masztu.
To jest chyba roller firmy MAST ( musze sprawdzić ). Założenie ściągacza chyba odpada po fok bedzie strasznie wysoko od pokładu a ja jednak mysle o takim prawie regatowym pływaniu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 13:48 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Takielunek działa w układzie zamkniętym. Focus 800 ma takielunek ułamkowy. Czyli napinasz takielunek poprzez odpowiednią regulację want (stenwanty i wanty kolumnowe). Zakładam, że masz poprawną długość sztagu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Napnij prawidłowo wanty.
A potem reguluj napięcie sztagu tak, jak to się robi normalnie - napięciem achtersztagu.
Takie działanie może nieco pomóc, w słabszych wiaterkach... A w innych warunkach - przyzwyczaj się i przyjmij, że te mazurskie wydmuszki już tak mają. :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 14:20 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Jaromir napisał(a):
A w innych warunkach - przyzwyczaj się i przyjmij, że te mazurskie wydmuszki już tak mają.


Nie mają. Należy po prostu napiąć takielunek ułamkowy i tyle. Niektóre wydmuszki rzeczywiście potrafią się składać przy próbie napięcia takielunku, ale to marginalne przypadki źle wykonanych jachtów.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Bartek SK
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 14:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2016, o 10:34
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kinretS
rozumiem, że jak napne mocniej wanty z takim układem salingów, to maszt sie lekko ugnie i napnie sztag wystarczająco aby na ostrym fok mi w miare poprawnie pracował?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 15:21 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 545
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
napięcie sztagu tak, jak to się robi normalnie - napięciem achtersztagu.


To właśnie jest nienormalne przy takielunku ułamkowym. To jak napina się sztag w 470, 420, Star, a tam nie ma achtersztagów?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

cors napisał(a):
ale to marginalne przypadki źle wykonanych jachtów.

Wręcz przeciwnie, prawie wszystkie "mazurskie" jachty te "przypadki" a czarterowe w 100%.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 15:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
cors napisał(a):
Jaromir napisał(a):
napięcie sztagu tak, jak to się robi normalnie - napięciem achtersztagu.


To właśnie jest nienormalne przy takielunku ułamkowym. To jak napina się sztag w 470, 420, Star, a tam nie ma achtersztagów?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

cors napisał(a):
ale to marginalne przypadki źle wykonanych jachtów.

Wręcz przeciwnie, prawie wszystkie "mazurskie" jachty te "przypadki" a czarterowe w 100%.


Wantami. Dlatego są przesunięte w stronę rufy, że spełniają jednocześnie rolę want i achtersztagu. Podobnie jest w np. "Setkach" nawet tych oceanicznych :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 15:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2841
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 729
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
cors napisał(a):
cors napisał(a):
ale to marginalne przypadki źle wykonanych jachtów.

Wręcz przeciwnie, prawie wszystkie "mazurskie" jachty te "przypadki" a czarterowe w 100%.

Cytowany pierwszy cytat nie jest corsa tylko plitkina. Skąd się to bierze było omówione tu:http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=68&t=24425


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Bartek SK napisał(a):
Czy może mi ktoś doradzić co zrobić w takiej sytuacji


Miałem w poprzednim jachcie ten sam problem i zmieniłem sztywny sztag na wersję ze ściągaczem wewnątrz.
Problemy minęły jaj ręką odjął.
Maszt się wyprostował i wreszcie nie wymagał napinania tylko achtersztagami.
Od tej pory wszystkim polecam zmianę sztagu na wersję ze ściągaczem.
Pzdr
Kocur
Ps - na jachcie turystycznym takielunek ułamkowy i salingi wygięte do tylu to wg mnie wymysł diabła i prostytutki.
Ale to moje zdanie - ja nie pływam regatowo.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Micubiszi
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 17:29 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Ja mam plastikowe sciagacza nie ma ale szlag można skrócić lub przedłużając przekładając w inne dziurki

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 17:45 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Bartek SK napisał(a):
Założenie ściągacza chyba odpada po fok bedzie strasznie wysoko od pokładu a ja jednak mysle o takim prawie regatowym pływaniu.
Fok postawiony wyżej, wbrew pozorom, jest skuteczniejszy w praktyce (mazurskiej) o ile oczywiście zmieści się jeszcze. A ściągacz nie musi być jakiś strasznie długi, choć niestandardowe ciężko znaleźć.
Inna opcja to przedłużka ('drabinka' z otworami) + długa szekla. I masz zgrubną regulację, a tuning na wantach potem.
Jednak jeśli roler zamocowany jest wprost do sztagownika, to tak czy siak wymagałoby to skrócenia obecnego sztagu. Pytanie czy warto się szczypać...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 20:51 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1152
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 412
Uprawnienia żeglarskie:
Ryś napisał(a):
Bartek SK napisał(a):
...fok bedzie strasznie wysoko od pokładu a ja jednak mysle o takim prawie regatowym pływaniu.[/quote]Fok postawiony wyżej, wbrew pozorom, jest skuteczniejszy w praktyce (mazurskiej) o ile oczywiście zmieści się jeszcze. A ściągacz nie musi być jakiś strasznie długi, choć niestandardowe ciężko znaleźć...


Naturalnie, skrócenie ściągacza jest najprostszym - ale tylko pozornym - sposobem na zbliżenie bębna rolera do pokładu.
Jest to proste - należałoby obciąć gwintowane sworznie ściągacza i zrobić nową, proporcjonalnie krótszą, beczkę ściągacza. Dla warsztatu ślusarskiego z jakim takim wyposażaniem wykonanie kawałków lewego gwintu nie stanowi problemu.

Nie ma się co łudzić, jeżeli fok ma być rzeczywiście tuż przy pokładzie, to każde skracanie, czy nawet całkowite usunięcie tego ściągacza - sprawy nie rozwiązuje, ponieważ bęben rolera ma pewną wysokość, niezbędne są odstępy, choćby na szeklę, więc fok i tak będzie zawsze co najmniej ładnych kilkanaście centymetrów ponad pokładem.
Nawet napinanie sztagu pod pokładem pozwala wprawdzie na nieco lepsze pogodzenie sprzecznych wymagań - ale żagiel i tak będzie na pewnej wysokości.

Radykalne rozwiązanie polega na schowaniu całego napędu rolera pod pokład, co wprawdzie nie jest może zaraz ani takie łatwe ani proste, ale za to - sprawę rozwiązuje, wszakże pod warunkiem że przepisy klasowe w ogóle coś takiego dopuszczają.

Niewątpliwym mankamentem tego pomysłu jest koszt całej roboty, ale jeśli rzeczywiście genua ma być "równo z pokładem" - to może warto brnąć w taką przebudowę.
Oczywiście łódka nie ma żadnych koszy ani relingów, bo to wyklucza niskie prowadzenie żagla.

Żeby nie tworzyć wrażenia, że sugeruję maksymalne zbliżenie halsu foka do pokładu dodam, że u mnie normalny, duży ściągacz sztywnego sztagu znajduje się pod bębnem rolera, między dwoma płaskownikami utrzymującymi bęben w żądanej pozycji, a całość mierzy około czterdziestu centymetrów od otworu w okuciu dziobowym do ucha halsowego na bębnie.

_________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2016, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
tomasz piasecki napisał(a):
u mnie normalny, duży ściągacz sztywnego sztagu znajduje się pod bębnem rolera, między dwoma płaskownikami utrzymującymi bęben w żądanej pozycji, a całość mierzy około czterdziestu centymetrów od otworu w okuciu dziobowym do ucha halsowego na bębnie.


I to jest dokładnie to rozwiązanie, które osiągnąłem wymieniając sztywny sztag bez ściągaczowy na wersję ze ściągaczem.
Bo to pozwala napiąć sztag bez potrzeby napinania bez sensu achtersztagów.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2016, o 09:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2016, o 10:34
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kinretS
Jednak przekonuje mnie opinia Plitkina na temat prawidłowego napięcia całego takielunku...ale sztywny sztag ze sciagaczem wewnetrznym tez jest rozwiazaniem :)

pzd


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2016, o 10:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Bartek SK napisał(a):
ednak przekonuje mnie opinia Plitkina na temat prawidłowego napięcia całego takielunku


Ależ ja nie neguję tej opinii tyle, że uważam, iż wzdłużne napięcie takielunku powinno się zacząć od prawidłowego napięcia sztagu a nie achtersztagami napinać sztag.
Jak dla mnie to jest to jakieś odwrócenie pojęć :-(
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2016, o 10:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 paź 2016, o 10:34
Posty: 9
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kinretS
Prawidłowe napięcie sztagu (mocne) w takielunku ułamkowym jak zrozumiałem jest miedzy innymi wynikiem prawidłowo (mocno) napiętych want, ponieważ wanty także odchylają (nie doginają) maszt w kierunku rufy a co za tym idzie napinają sztag...chyba, że masz zle dobraną długość sztagu wiec bez uzycia sciagacza sie nie obejdzie. Z tego co napisał plitkin nie regulujesz wzdłużnie lub poprzecznie tylko regulujesz jednoczesnie..tak to zrozumiałem :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL