Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 2 sie 2025, o 16:31




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 lis 2016, o 14:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Poszukuję najlepszego sposobu na sprowadzenie fału foka do kokpitu. Fał jest w części na stalówce. I właśnie o długość tej części stalowej się myśl moja rozbija.

Mało się jeszcze znam na takielunkach, ale wydaje mi się, że mam takie możliwości:

1. Długość stalówki będzie taka, aby w pozycji postawionego żagla, kończyć się przed bloczkiem zwrotnym. Spowoduje to, że końcówka fału z rogiem fałowym foka, nie zejdzie do samego pokładu, przy luzowaniu żagla. Połączenie stalówki z lina miękką, zablokuje się bowiem na bloczkach na topie masztu. Rozwiązanie najmniej kłopotliwe w wykonaniu ale czy będzie funkcjonalne i czy nie będę go przeklinać cały następny sezon, nie mogąc kontrafałem ściągnąć, trzepoczącego na wietrze foka do pokładu?

2. Stalówka będzie na tyle długa, że po zrzuceniu foka, łączenie lin wypadnie za zespołem bloczków i stoperem. Nie lubię nawijać stalówki na kabestan, ale może tak trzeba? Poza tym chyba trzeba by zastosować bloczki zwrotne do stalówek. To chyba najgorsze rozwiązanie?

3. Łączenie między stalówką a liną miękką wykonam w postaci splotu. Nie wiem tylko jak wytrzymały jest taki splot oraz czy nie niszczy się i nie zacina na bloczkach. Pomijam już, że nigdy takiego splotu nie robiłem i będę się musiał naumieć..

4. Fał, w całości wykonany będzie z liny miękkiej (dyneema?). Wiąże się to pewnie z wymianą bloczków na topie masztu, które aktualnie obsługują stalówki. Nie wiem tylko jak łatwo jest znaleźć odpowiedniki bloczków stosowanych w Vegach.

Chętnie posłucham rady kogoś kto się zna w temacie.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 15:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2841
Podziękował : 440
Otrzymał podziękowań: 729
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
rawonsails napisał(a):
1. Długość stalówki będzie taka, aby w pozycji postawionego żagla, kończyć się przed bloczkiem zwrotnym. Spowoduje to, że końcówka fału z rogiem fałowym foka, nie zejdzie do samego pokładu, przy luzowaniu żagla.
Rozumiem, że w pierwszym rozwiązaniu po rzuceniu jednego foka masz możliwość postawienia innego o innej powierzchni i wtedy ten problem nie występuje bo żagiel zaraz może byś postawiony. Jeżeli po zrzuceniu foka nie stawiasz innego to brakuje ci pewnej odległości od końca fału do pokładu (sztagownika) w tym przypadku problem rozwiązał by przygotowany odpowiedniej długości stropik wpięty na stałe do sztagownika i unieruchomiony przy koszu dziobowym np. krawatem kiedy jest niewykorzystany. Drugi koniec stropika miałby jakiś karabińczyk którym spinałbyś go z fałem w przypadku nie stawiania żagla.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 16:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Tak, operacje na fale mają mi zapewnić możliwość zmiany żagli. Stropik jest jakimś rozwiązaniem, ale wymagającym natychmiastowej wizyty na fordeku. Ja bym chciał zrzucać foka z kokpitu, przyciągając go kontrafałem do pokładu. Chciałbym tak móc zrobić, przynajmniej w sytuacjach awaryjnych. Nie wiem na ile krótka stalówka popsuje mi ten plan i będzie powodować wywiewanie foka z pokładu.

Nie obliczałem jeszcze dokładnie. Szacuję, że po całkowitym zluzowaniu fału, końcówka fału znajdzie się nad pokładem na wysokości ok 1-1.5m. Może to wystarczy, wszak ściągnięty na fale.fok/genua, też wypełnia jakąś przestrzeń. Można też kontrafał zaczepiać na wysokości przedostatniej (a nie ostatniej) raksy. Być może problem nie jest tak duży, jak sobie go wyobrażam.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wymień na linę miękką. Do tego samego przekonuję od dawna Micusia.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 19:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 369
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
rawonsails napisał(a):
Fał, w całości wykonany będzie z liny miękkiej (dyneema?). Wiąże się to pewnie z wymianą bloczków na topie masztu, które aktualnie obsługują stalówki. Nie wiem tylko jak łatwo jest znaleźć odpowiedniki bloczków stosowanych w Vegach.


To jest najlepsze i najprostsze rozwiązanie.
Już wiele lat temu wymieniłem na Lottcie oba fały na wykonane z miękkiej liny.
Dla wygody wybierania i knagowania fału, ważne żeby lina była możliwie gruba - taka jaka wejdzie w bloczki - bodajże 12 mm będzie ok (ale to trzeba sprawdzić).

Nie musi być dynema. Nie pamiętam co kupowałem, ale była to jakaś zwykła lina poliestrowa o w miarę małej rozciągliwości. Wystarcza. (Z zastrzeżeniem, że ja mam roler ze sztywnym sztagiem - może foka z raksami trzeba wybierać mocniej?). Dynema o grubości 12 mm to by była duża przesada, w sensie kosztu i wytrzymałości, a cieńsza byłaby niewygodna.

Bloczkami, jeśli tylko nie są zniszczone, bym się nie przejmował. Jeśli dobrze działały ze stalówkami, to z miękką liną bedzie też OK, byle lina nie była zbyt gruba.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12603
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja też bym wymienił linę na miękką (tak zrobiłem u siebie w tym roku). Maszt masz na dole, wystarczy obejrzeć, czy rolki nie są zniszczone albo czy nie są faktycznie tylko pod stalówkę. Jeżeli tak jest, to wymienić rolki pod linę miękką.
Za to co do grubości i rodzaju liny...
Weź dynemę w oplocie, naprawdę warto. Jest różnica w stosunku do innych lin, to trzeba zobaczyć. U mnie jest dynema na sztaksle i jakaś lina kupiona z jachtem na grocie - różnica powalająca.
Wystarczy o grubości 8 mm, a wygodą się nie przejmuj. Ósemka jest wystarczająco dobra, poza tym ile razy dziennie się stawia sztaksle?
Do tego dobra knaga fałowa (osobiście cenię sobie Antale, ale każdy wybiera co mu pasuje) i "będzie pan naprawdę zadowolony".

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 21:49 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
waliant napisał(a):
Za to co do grubości i rodzaju liny..


W Tym roku wymieniałem, z liny poliiestrowej 10mm na dyneme 8mm. Jest bardzo dobrze. Wydaje mi sie że ta grubość jest optymalna nie za cieńka nie za gruba.
Przy okazji dolne rolki też wymieniłem ale było łatwo

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Dzięki za odpowiedzi. Wiem już w którym kierunku iść. A tak z ciekawości - co to za sens był/jest w robieniu fałów z dwóch różnych lin?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 22:01 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
kiedyś się liny bardziej rozciągały :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 07:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Prawdopodobnie to była przyczyna. W latach kiedy ten fał był wykonywany nie było takiego wyboru lin o małej rozciągliwości. Więc ktoś wpadł na pomysł, że jak połączyć sztywną z miękką tak aby knagowało się miękką - to będzie dobrze. I pewno było :)

Teraz tylko z tym kłopot a liny na fały są dostępne. Niekoniecznie dyneema, bo jest droga i ponoć średnio znosi przeciąganie przez bloczki. Znaczy się łamliwe włókna ma...

Ja używałem na Pumci przy miękkim sztagu i później sztywnym "mazurskim" dynemy jako fał. Ale chodziło mi o możliwie małą średnicę fału gieni. Miałem fał z "5". Kiepsko się ją wybierało - bo cienka była ale coś za coś...

Spokojnie możesz zastosować zwykłą linę w sklepie Ci doradzą jaka będzie dobra na fał....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 07:42 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Ceny dynemy nie są przerażające a zysk jest spory chociażby z tego że można użyć liny 8 mm zamiast 10m. Tych lin zwykłych poliestrowych też jest od groma i nie wszystkie się nadają. Na Sf jest gdzieś mój wątek o fale do grota,jest też wątek o Marinerze 20 gdzie trochę się pisze o linach.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 07:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
http://sailbook.pl/artykul/4696-liny-ja ... ik?print=1

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 08:00 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
No tak, też może być. Nie mniej w naszym ulubionym sklepie rozcinalem poniektore liny i się nawet zdziwilismy :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 08:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja jestem zwolennikiem grubych lin. Więc jeśli przez bloczek przejdzie 10 mm - to wolałbym zwykłą "10" niż dynemę "8".
Im lina grubsza tym ją się lepiej i wygodniej wybiera. Lepiej leży w dłoni. Kwestia odpowiedniej knagi, żeby nie było problemu.
Przynajmniej jak dla mnie :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 08:38 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Też tak mam :D nie używam rękawiczek i dla mnie jest ważny dotyk liny.Wybralem 8mm dlatego że w ręce dość dobrze się trzyma no i ma większy luz na rolkach. I pomyśleć, że na początku nie chciałem dynemy

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 10:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12603
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Z łamliwością dynemy to jakiś mit.
Na Pallasie fał genuy ma 10 lat i trzyma się dobrze i pewnie jeszcze długo będzie.
8 mm to akurat na tej wielkości żagle (wytrzymałościowo to i tak duży nadmiar).

Zbyt gruba lina jest droższa i cięższa, buchty są większe.

A rozciągliwość fału to naprawdę ważna sprawa, nie bez powodu kiedyś  kombinowali ze stalówkami!

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 10:37 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
8 mm wytrzymałościowe to nadmiar ,nie mniej uchwyt jest dobry.jak cieniem to już kwestia gustu i przyzwyczajeń.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 10:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12603
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1768
Otrzymał podziękowań: 4267
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dlatego właśnie proponuję 8 mm, dynema i dobra knaga do tego.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 11:01 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
No to mamy to samo zdanie

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

U siebie kupiłem seatec Norther. I jest w porządku to średnia półka pewnie są lepsze

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 13:54 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9037
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1969
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie bardzo rozumiem co ma srednica liny do wybierania? Przeciez faly wybiera sie kabestanem, wystarczy dobrze oblozyc :)
Tez mam dyneme 8 mm w oplocie a grota 22 m2


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2016, o 13:59 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
No niestety ,czasami wyciągam ręką a cienkie sznurki mi potną ręce. Dodatkowo u mnie cieńsze linki nie schwycilby stoper.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 46 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL