Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 cze 2025, o 05:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 gru 2016, o 20:59 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
http://vacantisw.com/foil40-1.aspx

Czy ktos uzywa tego programu ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 gru 2016, o 22:20 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
do hydroskrzydeł ??? Przecież ty nie jesteś zwolennikiem tychże

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2016, o 08:51 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To nie do hydroskrzydel a do projektowania pletw balastowej i sterowej.
Dla mnie te programy to czarna magia i szukam kogos kto na podstawie moich przemyslen moglby to w takim lub podobnym programie zaprojektowac.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2016, o 09:54 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 544
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Czy ktos uzywa tego programu ?

Nie mam tego, mam swój. Koszt zakupu 199 USD. Narysuję Ci za 19,9 USD. :lol:

To co widzisz na zdjęciach to ok 30% dokumentacji do wykonania płetwy lub bulba. Reszta to konstrukcja z technologią wykonania, co by się nie urwał (jak na Mantrach 30), pasował do kadłuba, i był możliwy do montażu uwzględniającego konstrukcję wewnętrzną w kadłubie........


Załączniki:
Bulb.jpg
Bulb.jpg [ 91.99 KiB | Przeglądane 7579 razy ]
Balast.jpg
Balast.jpg [ 77.13 KiB | Przeglądane 7579 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 gru 2016, o 16:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1219
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 728
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
M@rek napisał(a):
To nie do hydroskrzydel a do projektowania pletw balastowej i sterowej.
Dla mnie te programy to czarna magia i szukam kogos kto na podstawie moich przemyslen moglby to w takim lub podobnym programie zaprojektowac.


Mnie się dobrze pracuje z XFLR5 - ciekawe swoją drogą, jakie są różnice...
ale poza wszystkim Cors ma rację: oprócz hydrodynamiki niemniej ważna jest mechaniczna strona projeku.

A wracając do hydrodynamiki płetw - nie spodobały Ci się moje sprzed 2 lat? Bo ja tam jestem zadowolony z profilu "semi-laminar 19%"
Załącznik:
SL19.jpg
SL19.jpg [ 29.74 KiB | Przeglądane 7539 razy ]

a to, że wyszło mi, iż podcięcie u nasady płetwy steru, jak w ogonie wieloryba, zmniejsza opór indukowany, też uważam za ciekawy wynik :)
Załącznik:
calosc.jpg
calosc.jpg [ 60.18 KiB | Przeglądane 7539 razy ]


pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 16:00 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1132
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 439
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
myszek napisał(a):
M@rek napisał(a):
To nie do hydroskrzydel a do projektowania pletw balastowej i sterowej.
Dla mnie te programy to czarna magia i szukam kogos kto na podstawie moich przemyslen moglby to w takim lub podobnym programie zaprojektowac.


Mnie się dobrze pracuje z XFLR5 - ciekawe swoją drogą, jakie są różnice...
ale poza wszystkim Cors ma rację: oprócz hydrodynamiki niemniej ważna jest mechaniczna strona projeku.

A wracając do hydrodynamiki płetw - nie spodobały Ci się moje sprzed 2 lat? Bo ja tam jestem zadowolony z profilu "semi-laminar 19%"
Załącznik:
SL19.jpg

a to, że wyszło mi, iż podcięcie u nasady płetwy steru, jak w ogonie wieloryba, zmniejsza opór indukowany, też uważam za ciekawy wynik :)
Załącznik:
calosc.jpg


pozdrowienia

krzys

Mam pytanie dotyczące zastosowania w jachcie " regatowym" na śródlądzie zamiast miecza szybrowego który grozi dużymi uszkodzeniami w razie uderzenia, miecza uchylnego . Jaki profil, bo przy laminarnym duża szerokość szczeliny w stępce. Jaki optymalny kształt.Jakie opory fału do podnoszenia. Generalnie, czy możliwe jest zbudowanie miecza uchylnego o parametrach zbliżonych do szybrowego ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 19:12 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
silver_stas napisał(a):
Mam pytanie dotyczące zastosowania w jachcie " regatowym" na śródlądzie zamiast miecza szybrowego który grozi dużymi uszkodzeniami w razie uderzenia, miecza uchylnego


Przede wszystkim jest jedna rzecz do sprostowania: w dobrze wykonanym jachcie z mieczem szybrowym nie ma prawa nic się uszkodzić w razie uderzenia. To mówiłem ja - kilkuletni armator jachtu szybrowego.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 2: cors, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 09:33 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1132
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 439
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
plitkin napisał(a):
silver_stas napisał(a):
Mam pytanie dotyczące zastosowania w jachcie " regatowym" na śródlądzie zamiast miecza szybrowego który grozi dużymi uszkodzeniami w razie uderzenia, miecza uchylnego


Przede wszystkim jest jedna rzecz do sprostowania: w dobrze wykonanym jachcie z mieczem szybrowym nie ma prawa nic się uszkodzić w razie uderzenia. To mówiłem ja - kilkuletni armator jachtu szybrowego.
A co się dzieje, jeśli na akwenie występują pnie lub głazy schowane pod powierzchnią i uderzysz w nie z dużą prędkością ?!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 01:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
silver_stas napisał(a):
A co się dzieje, jeśli na akwenie występują pnie lub głazy schowane pod powierzchnią i uderzysz w nie z dużą prędkością ?!

Ustąpią! :mrgreen:



... nie są aż tak głupie, żeby się tępo upierać.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowania - 3: cors, Ryś, silver_stas
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 19:02 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1132
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 439
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Marian Strzelecki napisał(a):
silver_stas napisał(a):
A co się dzieje, jeśli na akwenie występują pnie lub głazy schowane pod powierzchnią i uderzysz w nie z dużą prędkością ?!

Ustąpią! :mrgreen:



... nie są aż tak głupie, żeby się tępo upierać.
:rotfl: A wracając do zasadniczego pytania , to czy uczeni w piśmie mogą się wypowiedzieć?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 19:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9245
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Widziałem Gigę jak wchodziła na kamienistą mieliznę na Niegocinie. Hamulec na kilu i dziób do wody, mocne zakołysanie i przechył na burtę. A później zabawa ze ściąganiem... Jacht cały, załoga też, wiatr 4 B. Ale słyszałem też o Sportinie 595, której sternik podczas uderzenia szybrem o "coś" poleciał przez zejściówkę do kabiny... Miecz uchylny złagodzi takie zjawisko. Miecz szybrowy, dobrze umocowany i zabezpieczony przed cięciem skrzyni i dna, swoją rolę spełni. Jednak większe ryzyko leży po stronie szybra. Ale i mniejsze opory i większa prędkość.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 19:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
silver_stas napisał(a):
Jaki profil, bo przy laminarnym duża szerokość szczeliny w stępce.
Były kiedyś opisywane sposoby na zasłanianie tej szczeliny po opuszczeniu miecza.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 19:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
mjs napisał(a):
Ale słyszałem też o Sportinie 595, której sternik podczas uderzenia szybrem o "coś" poleciał przez zejściówkę do kabiny...
Widziałem taką, która weszła na mieliznę i miała spore kłopoty, bo walnęło coś w mechanizmie podnoszenia tego szybrowego cuda i miecza nie dało się na wodzie podnieść. Ale przyczyną mogła być jakaś wada tej konkretnej windy owego miecza.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
A są regatowe jachty z mieczami obrotowymi? Jak to mniej więcej teraz wygląda w przypadku łódek przeznaczonych do ścigania się? Pytam, bo nie wiem, na mieczówce już dawno nie pływałem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Ejdzej napisał(a):
A są regatowe jachty z mieczami obrotowymi?
A nie ma? Nawet klasy olimpijskie! Chociażby: Finn, 470 i mnóstwo innych.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Wiadomo, że: jeśli jacht walnie czymś pod wodą w kamulca, to musi się zachwiać: gdzieś ta energie się musi wyżyć.
Więc gdy walnie to :dziób do dołu i już. Załogant z dziobu - do wody, sternik do kabiny (jak trafi dobrze ;-) , a reszta załogi pośrednio.
Jacht trochę (jeśli był w przechyle) wyostrzy pod wiatr.
Kadłub dobrze zrobiony musi wytrzymać, bo to są określone prędkości więc i określone siły.
Pomijam ślizgi i podobne, ale i tam też nie latają powyżej jednego Macha. :-P

Innym przypadkiem który zaważyłem na PIP'ie z dwoma bocznymi mieczami szybrowymi:
Po wejściu na mieliznę (połówką) jacht wykonywał półobrót* (3/4) (Chuk Noris?) i stawał na fordewindzie, (chyba, że dalej i robił rufę).
Półobrót na zawietrzną! więc powinien być wtedy niewywracalnym.
Hamowanie było wtedy łagodniejsze niż raptowne zarycie dziobem.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Mir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
wszystko pieknie slicznie, ale pytanie zasadnicze , przy jakim Re?

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 23:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A co ma Reynolds do masy? :mrgreen:

...pytam bom artysta i nie wiem, czy wszystko wiem, a właściwie to wiem , że mało wiem ... czy podobnie, ale nie wiem. :-P

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2017, o 06:24 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 11:57
Posty: 139
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Na regatówkach jak najbardziej występują uchylne miecze. Przez częściowe podniesienie przesuwamy środek bocznego oporu do tyłu. Na 470 przy silnym wietrze nie da się pływać na opuszczonym mieczu. Aby zminimalizować wpływ szczeliny w skrzynce mieczowej jest zamontowany specjalny fartuch z pasków gumy który "doszczelnia" miecz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2017, o 06:27 

Dołączył(a): 14 lut 2011, o 14:17
Posty: 371
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: Starszy oficer
Jak każdy element tj. miecz wzmocnienie dna i skrzynka mieczowa są dobrze wykonane to problemu nie ma. Jeżeli mamy jacht z garażu gdzie każdy element jest laminowany i liczony na zasadzie " zawsze tak robiłem , chyba wystarczy , nie no musi być dobrze" to pojawia się problem. Choć osobiście miałem kontrafały na mieczu i sterze a działanie knag zrywających pozostawia wiele do życzenia kończyłem na mocowaniu fałów na sztywno co przy większym bum kończyło się zerwaniem któregoś z elementów.

U nas przyjęło się z racji kosztów wykonania że miecz uchylny robi się z płyty stalowej ( bez jakiegokolwiek profilowania) a miecz szybrowy to jednak profil musiał już mieć potem kolejne błędy opisane powyżej czyli nie właściwa konstrukcja i gotowe wszystko się rozlatuje przy napotkaniu przeszkody.

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2017, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9245
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Dochodzi jeszcze duża masa miecza, trudna do szybkiego podniesienia. W Sportinie 595 podnosiło się we dwóch, jeden usiłował kręcić korbą kabestanu, a drugi przy maszcie na kolanach podawał fał na bloczki kierunkowe. Wtedy szło, a miecz tylko 100 kg. Talia 4-bloczkowa ledwo zipała... Później widziałem inne rozwiązanie: kołowrotek o dwóch średnicach (duża dla fału, mała dla linki miecza) schowany w górnej części skrzyni.

Miecz uchylny np. w Orionie, masa podobno 240 kg zawieszona na jednym końcu na sworzniu, a drugi trzeba podnieść windą na korbkę z zapadką, o małej średnicy zwijania stalowego fału... Idzie, ale z jakim trudem? Nie zdążysz przed mielizną, to ci podbije i pokićka linkę w skrzyni, czasami zatrze miecz i kicha...

Bardzo interesujące rozwiązanie, pośrednie, zrobił S. Workert w Plastusiu-A. Miecz wąski a długi i nie za ciężki (20 kg), a więc łatwy do podniesienia jedną ręką w czasie jazdy, wiszący na łańcuchu z przetyczką w kokpicie. Dodatkowo balast na dnie (60 kg) i to było to.

Podziwiałem też podobny miecz, ale szybrowy, w 5,5 m Mogambo. Kabinówka ze sklejki. Wąski pas płyty stalowej (20 cm) długi na 2,5 m. Wsuwany pod lekkim skosem z pokładu przed masztem w skrzynkę szybrową i przetykany 10-calowym gwoździem przez otwory poprzeczne na różnych wysokościach. Gwóźdź opierał się o pokład. Miecz nie był pomalowany, więc świecił rdzą, ale... gdy nie wiało i wszystkie zacne jachty stały, a żeglarze przeglądali się w lustrze wody, to Mogambo płynął. I to jak!

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2017, o 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
adaswa napisał(a):
U nas przyjęło się z racji kosztów wykonania że miecz uchylny robi się z płyty stalowej ( bez jakiegokolwiek profilowania) a miecz szybrowy to jednak profil musiał już mieć potem kolejne błędy opisane powyżej czyli nie właściwa konstrukcja i gotowe wszystko się rozlatuje przy napotkaniu przeszkody.

Dlaczego tak jest nie mogę od lat dociec.
Któryś z kolegów kupił PIPa i potem miał kłopoty z ostrym chodzeniem na wiatr, ale na propozycję przekładania przy zwrotach mieczy (bocznych, szybrowych, profilowanych, lekkich= jedna linka do pociągnięcia) odpowiedział: Nie mam czasu.

Robimy jacht za kilka-naście(?) tysięcy, a na podstawowe elementy napędu wsadzamy gwódz+blacha.
To tak jakby na podwozie syrenki nałożyć porszaka. Wsiowy tuning? Wstyd?
...a na wodzie nie?
Lepiej kupić wannę i postarać się o takielunek (np Ermata), porządny profilowany miecz i ster? Przecież taki układ będzie pływać lepiej.

MJS

ps a na kontrafał najlepszy jest sznurek konopny, jak się zerwie (reszta wytrzyma!) to mamy jeszcze coś do żucia. :-P

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2017, o 18:02 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1132
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 439
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Może uporządkujmy. Przyjmijmy , że łódka ok. 7m , miecz ok. 1,5 m . Jaki profil płetwy ? Dla przepływu laminarnego grubość ok. 7 cm , co daje dość szeroką i długą dziurę w stępce . Jakiś inny profil ? Druga rzecz, to kształt miecza . Prosty jak szybrowy, czy w kształcie jak pokazuje myszek ? Trzecia rzecz, to jak duży wpływ na straty ma fał do miecza ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2017, o 18:40 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
mjs miecz od oriona to tak na oko 40kg. Do 240 sie ni zbliza

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2017, o 18:46 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
silver_stas napisał(a):
Dla przepływu laminarnego grubość ok. 7 cm , co daje dość szeroką i długą dziurę w stępce . Jakiś inny profil ? Druga rzecz, to kształt miecza . Prosty jak szybrowy, czy w kształcie jak pokazuje myszek ? Trzecia rzecz, to jak duży wpływ na straty ma fał do miecza ?
Kto powiedział że miecz ma wisieć pionowo?
Kto powiedział że ma się chować do skrzyni?
Kto powiedział że fał ma wychodzić poza skrzynię?
A nawet że musi mieć fał? :lol:
itp, itd, et caetera ... :-P
silver_stas napisał(a):
A co się dzieje, jeśli na akwenie występują pnie lub głazy schowane pod powierzchnią i uderzysz w nie z dużą prędkością ?!
Spójrz na miecz Omegi, albo Foki, jeśli szukasz czegoś co się nada do wjeżdżania w kamulce czy ogólnie dno.
A płyta pracująca krawędzią natarcia pod kątem może mieć bardzo płaski profil i dobrą przy tym sprawność. Opory ciutek większe, ale coś za coś: albo wygoda użytkowa i lepsze działąnie przy większych kątach żeglugi czy niższych prędkościach - albo maksymalna sprawność w żyłowaniu ostro na regatach.
Nie precyzowałeś po co Ci ten miecz ;)

Najprostszy przykład: http://www.dolphin24.org/images/centerb ... 20541x.jpg
i nie najprostszy ;) https://patentimages.storage.googleapis ... 6783-3.png


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 19:08 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1132
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 439
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Chodzi mi o alternatywę o zbliżonych parametrach do miecza szybrowego , czyli miecza a właściwie kila uchylnego . 1) Miecz ma się chować w skrzynce . 2) Miecz nie będzie wisiał pionowo. 3) Fał zamocowany na końcu ułatwia podnoszenie. Czy ktoś liczył jakie daje straty. Można oczywiście zamiast fału dać np. dźwignię w osi obrotu. 4) Zasadnicze pytanie : jaki profil i jaki kształt ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2017, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
silver_stas napisał(a):
Chodzi mi o alternatywę o zbliżonych parametrach do miecza szybrowego , czyli miecza a właściwie kila uchylnego . 1) Miecz ma się chować w skrzynce . 2) Miecz nie będzie wisiał pionowo. 3) Fał zamocowany na końcu ułatwia podnoszenie. Czy ktoś liczył jakie daje straty. Można oczywiście zamiast fału dać np. dźwignię w osi obrotu. 4) Zasadnicze pytanie : jaki profil i jaki kształt ?

Za dużo danych... uściślij. :mrgreen:

Wybacz, ale są stwierdzenia*, że ta dziura za (profilowanym) mieczem robi 0,08% zawirowań więcej niż za cienkim = płaskim : czy nie olać tematu?

MJS

* nie tylko moje.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 08:11 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
silver_stas napisał(a):
Chodzi mi o alternatywę o zbliżonych parametrach do miecza szybrowego , czyli miecza a właściwie kila uchylnego . 1) Miecz ma się chować w skrzynce . 2) Miecz nie będzie wisiał pionowo. 3) Fał zamocowany na końcu ułatwia podnoszenie. Czy ktoś liczył jakie daje straty. Można oczywiście zamiast fału dać np. dźwignię w osi obrotu. 4) Zasadnicze pytanie : jaki profil i jaki kształt ?


Zaczepil Ci sie kiedys kawalek wodorostu na ster lub miecz ? Zauwazyles ile straciles na predkosci i ostrosci ?



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2017, o 19:37 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1132
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 439
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
To może szkic, co mi chodzi po głowie :rotfl: . Właściwie to chowany kil w skrzynce . Rdzeń z płyty stalowej z większością masy w "bulbie " , dzięki czemu dobry moment prostujący. Niezbyt szeroki, dzięki czemu profil o przepływie laminarnym i skrzynka niska. Natomiast " bulba" o wydłużonym przekroju. Szczelina w stępce 44 mm.


Załączniki:
20170428_200631[1].jpg
20170428_200631[1].jpg [ 263.99 KiB | Przeglądane 6827 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2017, o 16:43 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1132
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 439
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Pomysł dobry czy do d...y ? Nie rozumiem ciszy w temacie, może ktoś mnie oświeci?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL