Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 13 lip 2025, o 11:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 84 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 mar 2017, o 09:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Łódka ma niby osłonę wlotu wody chłodzącej (patrz zdjęcie) i przepływała ponad 40 lat bez filtra. Nie mam też osobnego układu chłodzenia z wymiennikiem ciepła - woda idzie bezpośrednio na blok silnika.
Ale mimo wszystko zastanawiam się czy nie powinienem dołożyć filtra aby lepiej chronić impeler pompy wodnej. Ciekaw jestem Waszych opinii.
Czy warto? Nie spowoduje to nadmiernych strat ciśnienia na przewodzie ssawnym pompy? Dodatkowe ryzyko rozszczelnienia przewodu ssawnego?
Jak już, to jaki filtr? Wystarczy jakiś no-name plastik za 30pln?


Załączniki:
IMG_20160701_141956744.jpg
IMG_20160701_141956744.jpg [ 101.4 KiB | Przeglądane 5571 razy ]

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 09:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Miałem plasticzany i w zupełności wystarczył.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 13:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
czy nie powinienem dołożyć filtra aby lepiej chronić impeler pompy wodnej.


Jako mechanik statkowy powiem Ci tak - moim zdaniem - powinieneś założyć jakiś solidnie filtrujący filtr wody zewnętrznej - szczególnie w sytuacji braku podwójnego obiegu wody..
Tu w lewym górnym rogu fotki masz filtr wody u mnie na jachcie.
Załącznik:
IMG_8000.JPG
IMG_8000.JPG [ 62.83 KiB | Przeglądane 5551 razy ]

Jest tam wewnątrz dość spory wkład, który czyszczę średnio raz na miesiąc i zawsze jest on czymś solidnie zatkany i uświniony.
A wszystko to co wyłapuje ten filtr - w sytuacji jego braku - idzie w silnik i zatyka Ci przewody wodne powodując spadek wydajności chłodzenia silnika a w konsekwencji jego stopniowe przegrzewanie się.
A śmieci takie zasysane do układu chłodzenia rzeczywiście bardzo często uszkadzają wirniki pomp wodnych szczególnie w sytuacji, jeżeli wirniki te są miękkie z gumy a nie sztywne.
Także moim zdaniem założenie takiego filtra warte jest świeczki.
A założenie jego nie będzie na pewno powodować spadku ssania wody przez wirnik, natomiast może Cię uchronić przed dużymi kłopotami - pod warunkiem, że nie masz gdzieś ssania fałszywego powietrza przed wirnikiem.
Pamiętaj, że zamulanie kanałów wodnych w silniku nie następuje w jeden sezon.
Jest to proces długotrwały acz niezwykle "skuteczny". :-(
To że do tej pory Ci się udawało to nie znaczy, że tyle szczęścia będziesz miał nadal.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

rawonsails napisał(a):
Wystarczy jakiś no-name plastik za 30pln?


Nie - nie oszczędzaj - kup solidny filtr z wkładem wielokrotnego użytku - taki jak pokazałem powyżej.
Oszczędzisz sobie w przyszłości wielu kłopotów związanych z udrożnianiem zapchanych kanałów wodnych.
Uwierz mi - nie Ty pierwszy i nie ostatni o to pytasz.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 30 mar 2017, o 14:00 przez bury_kocur, łącznie edytowano 2 razy


Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: Colonel, M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 13:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12576
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4260
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Też mam plasticzany, ale wygląda solidnie i dobrze służy. Musiałbym w domu poszukać jego zdjęć.
Czyszczę go ze 2-3 razy w sezonie i naprawdę jest z czego. Głównie glony, jakieś żyjątka czasami, ale i jakieś dziwny syfy ostatnio w Dziwnowie się trafiły. Kupiłem razem z jachtem i absolutnie nie planuję go wyrzucać ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 14:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Też mam plasticzany,


Tomek - ten pokazany przeze mnie na zdjęciu tez jest cały plastikowy - zarówno jego obudowa, jak i wkład wewnętrzny jak i siateczka filtrująca.
Ale na Boga - 30 zł to on na pewno nie kosztuje za to filtruje solidnie.
Ja mówię o filtrze wody zaburtowej tego typu:
https://www.google.pl/search?q=filtr+wo ... vo+penta&*

Z górnego rzędu na powyższych rysunkach.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 15:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
Pamiętaj, że zamulanie kanałów wodnych w silniku nie następuje w jeden sezon.
Jest to proces długotrwały acz niezwykle "skuteczny".
To że do tej pory Ci się udawało to nie znaczy, że tyle szczęścia będziesz miał nadal.

To może od razu zapytam jak przeczyścić te kanały? Często jak ruszam z mariny to krzyczą do mnie z kei, że nie mam chłodzenia. Woda faktycznie leci ledwo, ledwo - praktycznie to pryska kroplami wody i czasem jakaś stróżka poleci. Nie wiem jak powinno być w przypadku mojego silnika ale na czarterowych jachtach woda lała się na bogato. Nie zajmowałem się tym, bo silnik trzyma stabilną temperaturę 60-65stC nawet przy wielogodzinnych przebiegach. Ale może warto by przeczyścić tę rurę?:)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Co do filtrów.
Taki starczy?
https://www.szopeneria.pl/pl/p/Filtr-wody-zaburtowej-%2C-na-waz-12mm%2C-121x133mm/4497

Czy coś z tego?
http://www.emarine.pl/sm/113-filtry-wody-zaburtowej

Sa jakieś parametry doboru takich filtrów oprócz średnicy przyłączeń? Przepływ? Rozmiar oczek w siatce?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 15:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
a jakieś parametry doboru takich filtrów oprócz średnicy przyłączeń? Przepływ? Rozmiar oczek w siatce?


Z moich wieloletnich doświadczeń to wszystkie tego typu filtry - jak pokazane przez Ciebie na zamieszczonych linkach - mają oczka w siatce filtrującej rzędu 1-2 mm.
To wystarczy, żeby wyłapać śmieci a nawet piasek i muł.
Nie masz Rafał pojęcia ile razy - pływając po morzu - wyciągałem z mego własnego filtra garść piasku i mułu ...
Gdyby nie to to cały ten syf poszedł by w silnik.
Trzeba takie filtry czyścić bardzo systematycznie - raz na rok to czasem za rzadko.
A nic tak dobrze nie dławi potem przepływu odkładając się w kanałach wodnych silnika jak właśnie taki drobny piaseczek i muł.
Odkłada się to latami - po odrobince - milimetr tu, milimetr tam aż w końcu masz taką sytuację, że woda nie leci a silnik się zaczyna powoli, powoli przegrzewać...

Jak to usunąć ?
Trudny i bardzo żmudny proces.
Trzeba silnik przepłukiwać silnym strumieniem bieżącej wody w kierunku odwrotnym do kierunku przepływu wody w normalnej pracy silnika.
Jest to bardzo żmudny i długotrwały proces bo te odłożone przez lata drobiny piasku i mułu zbijają się w bryłki o twardości kamienia i osadzają się w zakamarkach silnika.
Stosuje się do tego także preparaty zmiękczające - zalewasz silnik takim preparatem - zostawiasz tak i po jakimś czasie płuczesz go.
I powtarzasz ten proces wielokrotnie, i znów i znów i znów ...
Jak to niektórzy mawiają "at mortem usrandum" ... :-(
Dlatego tak ważne jest bieżące stosowanie (i czyszczenie) filtrów wody zaburtowej.
Bo obiegu wewnętrznego czyścić nie trzeba - Ty go nie masz ale jak jest taki (a obecnie chyba wszystkie silniki maja go) to zwykle jest zalewny glikolem i broń boże wlewać tam wodę bo grozi to zakamienieniem układu.

Pytasz który filtr zastosować ?
Tego pierwszego nie znam - być może jest OK ale go nie znam.
Ten drugi jest bardzo dobry - sam mam podobny - akurat taki stosuje się w wielu silnikach znanych firm więc raczej kup taki.

rawonsails napisał(a):
le może warto by przeczyścić tę rurę?:)


Zdecydowanie Rafał ja bym w Twoim przypadku już bardzo poważnie myślał o przeprowadzeniu czyszczenia całego silnika tak jak opisałem powyżej.
Wszystkiego po 40. latach nie odczyścisz ale zawsze coś tam uratujesz.
Na pewno po takim zabiegu czyszczenia układu wodnego nie będzie gorzej a tylko lepiej
Może Cie to uchronić przed naprawdę poważnymi kłopotami.

To tak na szybko.
A filtr załóż i to ten raczej drugi - jest OK.
A jak do czegoś dojdziesz to napisz jak Ci poszło...
Powodzenia ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: Moniia, rawonsails
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 16:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Woda faktycznie leci ledwo, ledwo - praktycznie to pryska kroplami wody i czasem jakaś stróżka poleci. Nie wiem jak powinno być w przypadku mojego silnika ale na czarterowych jachtach woda lała się na bogato


Jeszcze jedno pytanie - kiedy wyjmowałeś ostatnio wirnik pompy wodnej i w jakim stanie był (szczególnie jego łopatki) po wyjęciu ?
Pytam bo bardzo często układy wodne zatykane są częściami poodrywnych łopatek wirnika.
Jeżeli zdarzy sie taka sytuacja, że wyjmiesz wirnik bez części łopat to KONIECZNIE ale to BEZWZGLĘDNIE owe urwane części łopat trzeba odnaleźć i wyjąć.
Ja mam we własnym silniku założony dodatkowy przelotowy filtr zaraz za pompą wodną a przed wymiennikiem wody.
O taki:
http://allegro.pl/filtr-wody-raksa-7292 ... 89723.html
Daje mi to ten komfort, że jak nawet urywa się jakaś łopatka - a urywają się one bardzo często - to zostaje ona w tym filtrze a nie zatyka mi rurek wymiennika ciepła.
Polecam ten sposób bo chroni to przed żmudnym poszukiwaniem w silniku urwanych łopatek wirnika.
To jak z tym wirnikiem u Ciebie ?
Kiedy go wyjmowałeś i w jakim był stanie ?
I jaki włożyłeś do silnika ?
Stary czy nowy ?

PS - popełniłem kiedyś taki prosty tekst o Dieslach:
http://www.grzywa.waw.pl/samoster/diesel.pdf
Poczytaj go sobie - są tam także fragmenty o chłodzeniu...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 30 mar 2017, o 16:15 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 16:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
Jeszcze jedno pytanie - kiedy wyjmowałeś ostatnio wirnik pompy wodnej i w jakim stanie był (szczególnie jego łopatki) po wyjęciu ?

Od razu po kupnie łódki wymieniłem impeler na nowy. Stary był w stanie idealnym, ale łódka zimowała 2 lata na brzegu więc uznałem, że guma mogła stracić swoje właściwości. Zastanawiam się kiedy teraz wymienić. Gdzieś czytałem, że na wszelki wypadek najlepiej co sezon instalować nowy.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 16:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Gdzieś czytałem, że na wszelki wypadek najlepiej co sezon instalować nowy.


Dobrze czytałeś.
Ja tak u siebie robię od wielu lat.
Jak się zdarzy, że po sezonie - przed zimą - uda się wirnik wyjąć naprawdę w dobrym stanie to odkładam go do pudełka na zapas ale mimo jego stanu na wiosnę wkładam nowy.
Bo najczęściej wyjmowany po sezonie wirnik ma jakąś łopatkę ze śladami wskazującym na jej początek odrywania i takie wyrzucam do śmieci.
Po wyjęciu przed zimą wirnika obejrzyj go dokładnie - poprzełamuj jego łopaty w obie strony - i obejrzyj naprawdę dokładnie miejsce łączenia łopatek z piastą.
Jeżeli w tym miejscu jest choć zarysowana jakaś krawędź lub ciemniejsza linia to znak, że niebawem w tym miejscu nastąpi zmęczenie materiału i guma zacznie się urywać.
Taki wirnik jest do wyrzucenia.
Tu nie ma "przeproś" - za duże ryzyko stosowania takiego wirnika dalej.
Robię tak od lat i takie postępowanie polecam też wszystkim.

rawonsails napisał(a):
Od razu po kupnie łódki wymieniłem impeler na nowy.


Tzn - na tym wirniku od jakiego czasu obecnie pływasz i kiedy go ostatnio oglądałeś ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 17:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
Tzn - na tym wirniku od jakiego czasu obecnie pływasz i kiedy go ostatnio oglądałeś ?

Łódkę kupiłem i sprowadziłem w maju. Pływałem do września - z przerwą miesięczną na remont kadłuba. Silnik chodził na tym wirniku pewnie lekko ponad 100 godzin (z pamięci piszę). Kontrolnie, zajrzałem do pompy tylko raz - bez wyciągania wirnika.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Silnik chodził na tym wirniku pewnie lekko ponad 100 godzin


No to OK.
A powiedz jeszcze - tak z ciekawości spytam - masz tam w silniku filtr powietrza ?
A jeżeli tak to kiedy był wymieniany ?

I drugie pytanie - jaki przebieg ma silnik i czy (kiedy) były regulowane zawory ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 17:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
A powiedz jeszcze - tak z ciekawości spytam - masz tam w silniku filtr powietrza ?


Nie ma filtra - jest tylko tłumik hałasu wlotu powietrza - chyba tak to się nazywa :)

bury_kocur napisał(a):
I drugie pytanie - jaki przebieg ma silnik i czy (kiedy) były regulowane zawory ?

Przebieg jest nieznany. Poprzedni właściciel (Szwed) pytany o ostatni remont silnika odpowiedział "dawno". Wspominał tylko o jakiejś regeneracji dynastartera i nowym altarnatorze. Niestety w tym ostatnim spaliłem stojan i obecnie kombinuję z montażem nowego (trochę mu się nie zgadza rozmiar i położenie kółka pasowego).
Silnik generalnie chodzi równo, pali od razu po przekręceniu kluczyka. Jedynie na wyższych obrotach puszcza z rury nieco białego dymu.
Jak następnym razem spotkamy się na Helu, to zapraszam na kieliszek chleba i wizję lokalną ;)

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 18:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
ak następnym razem spotkamy się na Helu, to zapraszam na kieliszek chleba i wizję lokalną


Aaaaaa.... Bóg zapłać Dobry Kolego, Bóg zapłać...
Skorzystam z przyjemnością.
Jak nic nie stanie na drodze moich wypasionych :rotfl: planów zatokowych to Hel czyli nasze zatokowe miejsce pielgrzymek odwiedzić planuję pod koniec weekendu majówkowego - tzn. 6 maja w sobotę.
Mam nadzieję do tego czasu uruchomić swój nowy Krążownik Pomocniczy i być może rejs Górki-Hel uda się wykonać - jak porządny jacht żaglowy - na żaglach :lol:
Wspomniany przez Ciebie produkt żytni jest oczywiście przemiłym atrybutem utrzymania prawidłowych więzów towarzyskich, więc my Ciebie również zapraszamy na wizję lokalną na naszą udkę - wizję połączoną oczywiście z degustacją naszych produktów przemian ziemniaków ... :D
Boję się tylko powrotu do Górek dnia następnego po owych degustacjach :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 18:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
Wspomniany przez Ciebie produkt żytni jest oczywiście przemiłym atrybutem utrzymania prawidłowych więzów towarzyskich, więc my Ciebie również zapraszamy na wizję lokalną na naszą udkę - wizję połączoną oczywiście z degustacją naszych trunków...

Serdecznie dziękuję za zaproszenie. Ze zdrowiem u mnie ostatnio nie tęgo i nie wiem kiedy pozbieram całą łódkę do kupy. Ale może uda się na majówkę wypłynąć i zdolnym być do degustacji :)
bury_kocur napisał(a):
Boję się tylko powrotu do Górek dnia następnego po owych degustacjach :rotfl:

Strach jest nieodzownym elementem żeglarstwa ;)

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 18:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Też wymieniam wirnik z automatu przed sezonem.
A w tym roku pewnie dodam filtr na wlocie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 18:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Colonel napisał(a):
Też wymieniam wirnik z automatu przed sezonem.

Kupujecie oryginalne czy zamienniki?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 19:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Ja oryginalne w znanym Ci sklepie w Gdyni.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Kupujecie oryginalne czy zamienniki?


Nie kupuj zamienników wirnika wody.
To się słabo kończy.
Podobnie jak nie kupuj zamienników wkładów filtrów oleju i paliwa.
To tak ci mówię z doświadczenia.
Wszelkie znane mi kłopoty z silnikami miały swoją przyczynę właśnie w stosowaniu zamienników.
Ostatni przypadek z zeszłego roku - koledze silnik nie wykręcał się w obroty - nie można było ustawić wolnych obrotów.
Po wymianie filtrów paliwa na oryginały wszelkie kłopoty zniknęły.
Stosowanie zamienników za przysłowiowe 40 zł w sytuacji, kiedy oryginał kosztuje 80 zł po prostu się nie opłaca..

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 20:29 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
u mnie jest zamiennik 15 zł oryginał 40 zł , szczerze powiem że uzywam oryginałów ale i zamienników. W tym roku miał czyszczony, odkamieniany kilkakrotnie silnik jakimś profesjonalnym odkamieniaczem od przemysłowych lodówek , fachowiec twierdzi,że syfu było co nie miara. Zdecydowanie warto też wyczyścić zbiornik paliwa i wymienić przewody paliwowe, przy okazji jeszce miałem strzelony filtr separator wody. Ten filtr wody to niegłupi pomysł tylko czemu to takie drogie?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 20:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
rawonsails napisał(a):
Nie ma filtra - jest tylko tłumik hałasu wlotu powietrza


Ale tłumik to nie filtr.
Popatrz na tą fotkę mego silnika kilka postów wyżej - w centralnej jego części - nad pompą paliwa - jest taki czarny duży pakunek - to jest filtr powietrza.
Wymienia się go zgodnie z instrukcją co 500 godz.
Właśnie go wymieniam drugi raz - a stary jest koszmarnie brudny wewnątrz.
A bez filtra ten cały syf z powietrza zasysany jest do cylindrów ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Nie powinno się pływać bez filtra powietrza.
Pomyśl jak sobie taki założyć choć nie wierzę, że w oryginale fabryka nie zaprojektowała go.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

piotr6 napisał(a):
Ten filtr wody to niegłupi pomysł tylko czemu to takie drogie?


Bo to naprawdę dobra rzecz a dobre rzeczy kosztują.
I filtr wstępnego oczyszczania paliwa w tym filtrze też trzeba wymieniać regularnie - u mnie w VP co dwa lata.
Jak chce się nie mieć kłopotów z paliwem i pompą wtryskową (co skutkuje równą praca silnika) to filtry wstępnego oczyszczania i separator wody należy stosować (i regularnie go czyścić i wymieniać).

PS Trudna ze mną jest rozmowa w sprawach silnikowych - prawda ? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
Pomyśl jak sobie taki założyć choć nie wierzę, że w oryginale fabryka nie zaprojektowała go.

https://www.manualslib.com/manual/794156/Volvo-Md6a.html?page=9#manual
piotr6 napisał(a):
u mnie jest zamiennik 15 zł oryginał 40 zł

Ja też poprzednio kupiłem oryginał. U mnie zamiennik 45 pln, oryginał 176 pln. Ale może źle szukam. Googlam dalej.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 21:44 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
sorry tylko ja mam yanmara

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2017, o 23:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12576
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4260
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mój filtr wody widać na zdjęciu, duży jest, ciężki, siatka w środku bardzo drobna. Czyszczę go jak w środku zrobi się ciemno, tak 2-3 razy w sezonie, zależy gdzie się pływa.
Filtru za pompą wody nie mam, a pomysł wydaje się bardzo dobry, muszę się zastanowić.
Filtru powietrza nie mam, bo stare VP nie przewidywały. Mam tłumik jak u rawonsailsa.

Natomiast jeżeli chodzi o słabe chłodzenie, to u mnie przyczyną było zakamienienie otworu przelotowego koło termostatu. To ponoć często się zdarza, jak wyczytałem w szwedzkiej instrukcji dla opornych, napisanej przez jakiegoś pasjonatę. Po odkuciu kamienia działa wszystko dobrze. Może warto tam zerknąć?


Załączniki:
DSCF5152_2.jpeg
DSCF5152_2.jpeg [ 80.1 KiB | Przeglądane 5406 razy ]

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl

Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: rawonsails
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 08:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Mój filtr wody widać na zdjęciu, duży jest, ciężki,


Mam taki filtr w domu przed osmozą bo do tego został on stworzony.
Ma w stosunku do wcześniej proponowanych jedną wadę - jest duży, dużo cięższy i odkręca się od dołu a czasem jak się zassie to kaplica.
Skuteczny jest na pewno tylko mniej wygodny w użyciu bo to chyba wersja 10. calowa.
Wcześniej prezentowane oryginały bez kłopotów odkręcają się od góry i jest to ich niezaprzeczalnym plusem, bo nie zalewa się pół przedziału silnikowego w czasie tej operacji.
Cenowo trochę tańszy ale coś za coś.

waliant napisał(a):
Filtru powietrza nie mam, bo stare VP nie przewidywały


W to normalnie nie wierzę, że producent nie przewidywał filtru paliwa.
Aż pogrzebię u źródła - jaki masz Tomek typ silnika ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 08:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
bury_kocur napisał(a):
W to normalnie nie wierzę, że producent nie przewidywał filtru paliwa.
Oczywiście chodzi Ci o filtr powietrza :)
Myślę, że silniki na łodzi pracują w znacznie mniej zapylonym środowisku niż na przykład silniki samochodowe. Być może z tego powodu nie były kiedyś wyposażane w filtry powietrza,

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 08:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12576
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1767
Otrzymał podziękowań: 4260
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Mam taki filtr w domu przed osmozą bo do tego został on stworzony

Tego nie wiedziałem, taki kupiłem razem z jachtem. W każdym razie działa dobrze.
Jest ciężki, co oczywiście jest wadą (zwłaszcza waży woda w nim), i gdybym teraz kupował, albo zmieniał, to kupiłbym mniejszy ;)

bury_kocur napisał(a):
bo nie zalewa się pół przedziału silnikowego w czasie tej operacji.

Tutaj też się nie zalewa za wiele. Odkręcasz cały dół i wodę masz w nim, wylewa się tylko trochę, nie jest to problem.

bury_kocur napisał(a):
W to normalnie nie wierzę, że producent nie przewidywał filtru paliwa.

Mówisz o filtrze paliwa czy powietrza? Filtru powietrza nie ma. W sumie filtru paliwa przed silnikiem też nie ma, jest chyba odstojnik - dotąd tej części instalacji nie ruszałem.

Mój silnik to Volvo Penta MD5B

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 08:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
waliant napisał(a):
W sumie filtru paliwa przed silnikiem też nie ma, jest chyba odstojnik - dotąd tej części instalacji nie ruszałem.

Potwierdzam. W moim Volvo Penta MD6A w linii paliwowej jest jedynie odstojnik.
Stare dobre maszyny - bez filtrów wody, paliwa i powietrza, a działają po 40 lat.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 09:11 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Wlodek, ten dodatkowy filtr wody to wspanialy pomysl.

Mam jednoobiegowy silnik (Yanmar) I rekomendowany filtr Vetusa.
Z paliwem to chyba przegialem.
Pierwszy filtr to taki przezroczysty, widac wode w odstojniku.
Nastepny filtr to typu samochodowego (byl). Teraz bedzie wilegachny z F-my Parker
na wymienne wklady i odstojnikiem.
Trzeci to Yanmarowski bezposrednio na silniku. Malutki.
Po remoncie silnika (filtry wymienione) nie dalo ustawic sie wolnych obrotow.
850+- 25 powinno byc. Ponizej 1050 silnik stawal.
Wejscie na wysokie obroty I jazda na calego bez najmniejszych problemow.
Przy najblizszej wizycie w sklepie kupie nowa pompe paliwowa (zaworki juz raz sie zawiesily). Yanmar namawia na nowe pompy co 500 godzin.
Sprawdze jeszcze raz punkt wtrysku.

Dzieki jeszcze raz za podzielenie sie wiedza.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 09:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
rawonsails napisał(a):
Potwierdzam. W moim Volvo Penta MD6A w linii paliwowej jest jedynie odstojnik

UPS! Oczywiście oprócz odstojnika jest też filtr paliwa. Nie ma jedynie wstępnego filtra paliwa. Przepraszam za herezje.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 84 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL