Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 13 lip 2025, o 04:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 107 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Oleje silnikowe
PostNapisane: 31 mar 2017, o 11:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Wiosna się rozprzestrzenia, czas więc na wiosenne porządki. Na liście wysoko stoi wymiana oleju. I tu pytanie do znawców:
Czy warto zastawić dom by kupić olej markowy, z górnej półki, w pięknej butli, czy za ćwierć ceny kupić no-name o tych samych parametrach? Czym one się różnią?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 11:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
zosta napisał(a):
zy warto zastawić dom by kupić olej markowy, z górnej półki, w pięknej butli, czy za ćwierć ceny kupić no-name o tych samych parametrach? Czym one się różnią?



Wszystko zależy jak bardzo lubisz i szanujesz Swój silnik.
Poczytaj sobie:
http://zagle.se.pl/technika/oleje-silni ... 17597.html
Masz tam wszystko i co pytasz.

Generalnie nie opłaca się na olejach oszczędzać.
Oszczędność niewielka a kłopoty w przyszłości - oczywiście w długim okresie czasu - moga być duże.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: zosta
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Nie wszystkie pytania jednak... Mnie ciekawi co w nich jest, że są trzy-cztery razy droższe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 11:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
zosta napisał(a):
Mnie ciekawi co w nich jest, że są trzy-cztery razy droższe.



Obawiam się, że na szybko nie dostaniesz odpowiedzi na Swoje pytanie.
Masz poniżej jeszcze jeden mój artykuł o olejach - może tam znajdziesz odpowiedź
Załącznik:
Art dla żagli - Oleje.doc [71.5 KiB]
Pobrane 154 razy

A jak i to nie pomoże to może spróbuj do tego podejść tak: wydanie kwoty większej na DOBRY olej powoduje, iż nasz silnik pracuje lepiej i co najważniejsze DŁUŻEJ bezawaryjnie. :)

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 13:52 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
bury_kocur napisał(a):
A jak i to nie pomoże to może spróbuj do tego podejść tak: wydanie kwoty większej na DOBRY olej powoduje, iż nasz silnik pracuje lepiej i co najważniejsze DŁUŻEJ bezawaryjnie. :)
Podłączę się do pytania Zosty. Co powoduje, że taki sam olej - o tych samych parametrach - raz jest uznawany za DOBRY a raz dyskwalifikowany jako niedobry?? Marka wytwórcy??, agresywna reklama?? , cena???. Co do ostatniego miałbym wątpliwości. Ten sam artykuł, tego samego wytwórcy, w różnych punktach sprzedaży ma różne ceny. Różnica sięga niekiedy 50%
Czym się różni np. Castrol EDGE 4L 5W40 za 114 PLN od Valvoline MaxLife 5W/40 4L za 72 PLN.
Oceny użytkowników co do jakości takie same a różnica w cenie jednego litra to 10,50 PLN

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 15:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2015, o 17:28
Posty: 185
Lokalizacja: Głęboka wieś mazowiecka
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 132
Uprawnienia żeglarskie: różne
Chociażby przebieg, przy którym utrzymuje lepkość. Miałem kiedyś samochód z dokładnym wskaźnikiem ciśnienia oleju. Po około 4000 km przebiegu na Castrolu 10w60 ciśnienie na wolnych obrotach zaczynało spadać, przy 6000km było już 0,8 bara (na nowym, oczywiście rozgrzanym oleju było 1,2). Po przesiadce na Valvoline o tych samych lepkościach spadków ciśnienia między wymianami (co 6000) nie zanotowałem a dodatkowo olej był tańszy ;)



Za ten post autor gwidon otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 15:37 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
gwidon napisał(a):
Chociażby przebieg, przy którym utrzymuje lepkość. Miałem kiedyś samochód z dokładnym wskaźnikiem ciśnienia oleju. Po około 4000 km przebiegu na Castrolu 10w60 ciśnienie na wolnych obrotach zaczynało spadać, przy 6000km było już 0,8 bara (na nowym, oczywiście rozgrzanym oleju było 1,2). Po przesiadce na Valvoline o tych samych lepkościach spadków ciśnienia między wymianami (co 6000) nie zanotowałem a dodatkowo olej był tańszy ;)
Czyli potwierdzasz moją nieśmiałą teorię, że jakość oleju nie zależy od jego ceny. Co stoi niejako w sprzeczności do twierdzeń Kocura że dobre=drogie.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław



Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 15:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2015, o 17:28
Posty: 185
Lokalizacja: Głęboka wieś mazowiecka
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 132
Uprawnienia żeglarskie: różne
Niekoniecznie - nie chcę być niczyim adwokatem ale Kocur wyraził swoją opinię o zakupach olejów markowych vs no name i w pełni się z nim w tej materii zgadzam - markowy będzie droższy i lepszy.
Podałem jedynie z życia wziętą odpowiedź na Twoje pytanie, zapewne jedną z tysięcy ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 16:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
gwidon napisał(a):
Kocur wyraził swoją opinię o zakupach olejów markowych vs no name i w pełni się z nim w tej materii zgadzam - markowy będzie droższy i lepszy.


To nie tylko moje zdanie - to znajduje potwierdzenie w wielu czytanych przeze mnie opracowaniach na temat silników.
Generalnie należy unikać olejów niemarkowych a kupując czytać uważnie co kupowany olej sobą reprezentuje.
I tak jak gdzieś tam powyżej napisałem - używajmy olejów o parametrach przewidzianych przez producenta silnika.
NIGDY nie stosujmy olejów o lepszej lepkości, niż ta która jest zalecana do naszego silnika, gdyż układ olejowy jest w silniku zaprojektowany tak, by współpracował z olejem o określonej i zalecanej lepkości.
I tak można długo.
Dlatego najprościej rzecz ujmując - kupować należy oleje dokładnie takie, jakie są przewidziane przez producenta silnika.
Natomiast czy kosztuje ten olej 10 zł mniej czy więcej na litr od innego ?
A jakie to ma znaczenie w sytuacji kiedy wymieniamy go praktycznie raz na sezon a do silnika wchodzi nam 3 - 5 litrów ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 17:50 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
bury_kocur napisał(a):
wydanie kwoty większej na DOBRY olej powoduje, iż nasz silnik pracuje lepiej i co najważniejsze DŁUŻEJ bezawaryjnie. :)
bury_kocur napisał(a):
Dlatego najprościej rzecz ujmując - kupować należy oleje dokładnie takie, jakie są przewidziane przez producenta silnika.
Natomiast czy kosztuje ten olej 10 zł mniej czy więcej na litr od innego ?

Kocuru Buru. Ja wiem że na łomiankowskie przedmieścia Gdańska jest trochę daleko. Ale jak widać z Twojej wypowiedzi internet tam (jeszcze) dobiega. Raczyłęś byłeś przeczytać moje pytanie?? Zapytam zatem jeszcze raz:
Bombel napisał(a):
Co powoduje, że taki sam olej - o tych samych parametrach - raz jest uznawany za DOBRY a raz dyskwalifikowany jako niedobry??

Oraz
Bombel napisał(a):
Czym się różni np. Castrol EDGE 4L 5W40 za 114 PLN od Valvoline MaxLife 5W/40 4L za 72 PLN.

A pytanie moje nie dotyczyło zamienników tylko czym poza ceną, różnią się oleje o tych samych parametrach smarnych, lepkościowych czy jeszcze jakichś innych wydumanych. Teraz łapiesz????
I nie jest to drążenie "'dla sztuki"" Otóż francuski producent mojego samochodziku poleca olej którego u nas nie kupisz. A co mechanik to inne zachwalania - zależy co on, gdzie i za ile kupuje. :roll: Więc nie bądź......i odpowiedz.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 19:45 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 06:27
Posty: 24
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Baza oleju jest taka sama Różni się dodatkami i ich jakością
Kpt Jack


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 19:53 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
kpt jack napisał(a):
Baza oleju jest taka sama Różni się dodatkami i ich jakością
Kpt Jack
No super. Odpowiedź pełna merytorycznej treści. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 21:37 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A czym siem różni wróbelek?
Produkt 'znanej marki' od 'no name' różni się poziomem ufności. :-P
Znaczy różny jest poziom ufności w "te same parametry" wypisane na etykiecie. Zależny również od stopnia oszustwa danej sieci handlowej i kraju sprzedaży :rotfl:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 22:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Bombel napisał(a):
Bombel napisał(a):
Co powoduje, że taki sam olej - o tych samych parametrach - raz jest uznawany za DOBRY a raz dyskwalifikowany jako niedobry??


Wiesiu Przemiły ...
Mordko Ty Moja ... :rotfl:
Zadałeś pytanie, na które w prosty sposób nie ma odpowiedzi.
Czy mówimy o tym samym dokładnie oleju ?
Czy o dwóch olejach o takich samych - teoretycznie - parametrach ?
Moim zdaniem należałoby przeanalizować w obu przypadkach kto i w jakich warunkach klasyfikuje ów olej - lub owe dwa oleje - w ten czy w inny sposób i dlaczego - i na jakiej podstawie - formułuje takie wnioski.
Jesteś Rybko inteligentna Mordka i zdajesz sobie sprawę, że nasze forum to nie domena http://www.wróżka.pl :rotfl: i nikt - nawet dobrze znający temat - nie odpowie Ci korespondencyjnie na tak zadane pytanie ...
Brak po prostu punktów odniesienia do udzielenia odpowiedzi na Twoje pytanie ...

Bombel napisał(a):
Bombel napisał(a):
Czym się różni np. Castrol EDGE 4L 5W40 za 114 PLN od Valvoline MaxLife 5W/40 4L za 72 PLN.
A pytanie moje nie dotyczyło zamienników tylko czym poza ceną, różnią się oleje o tych samych parametrach smarnych, lepkościowych czy jeszcze jakichś innych wydumanych. Teraz łapiesz????
I nie jest to drążenie "'dla sztuki"" Otóż francuski producent mojego samochodziku poleca olej którego u nas nie kupisz.


No i to samo Wiesiu - znaczy patrz pkt wyżej.
Mam sporą wiedzę o olejach ale nie na tyle dużą abym umiał Ci - bez dokładnej znajomości wyników badań obu olejów - odpowiedzieć na to pytanie.
Oprócz wymienionych przez Ciebie klasyfikacji są jeszcze inne - bardziej ukryte parametry każdego oleju i nie są one wymieniane w żadnym znanym mi opisie tego czy innego oleju.
Dlatego należy do danego silnika używać DOKŁADNIE takiego oleju jak przewidział producent.
Użycie innego - o podobnych parametrach - tych widocznych dla szerokiej publiki - może nie mieć wpływu na silnik a może - w długiej jego eksploatacji jakiś tam mieć.
Nikt Ci na takie pytanie nie odpowie bez znajomości dokładnych - ale tak naprawdę dokładnych badań obu olejów lub znajomości tych parametrów, które producenci nie ujawniają.

Bombel napisał(a):
Baza oleju jest taka sama Różni się dodatkami i ich jakością
Kpt Jack
No super. Odpowiedź pełna merytorycznej treści.


Możesz się Wiesiu burzyć, ale Twój przedmówca napisał świętą prawdę.
I w tych dodatkach tkwi sedno tematu tyle, że owe dodatki sa niestety nieujawniane ...

Dlatego jeden olej 5W/40 może się od drugiego o takim samym oznakowaniu znacznie różnić.


Np. - oznakowanie EDGE powinno wskazywać, że jest to olej przeznaczony do silników z pompo-wtryskiwaczami ale ...
wpisz sobie EDGE w Google i to co przeczytasz przysporzy Cię o zawrót głowy.
Weźmy przykład pierwszy w z brzegu:
http://www.kolegaberlin.pl/product-pol- ... iecki.html
Dowiesz się, że jest to olej zalecany do silników koncernu VW ale ...trochę poniżej zobaczysz też, iż nadaje się do ...kilkunastu innych marek...
A w znakowaniu tego oleju znajdziesz - oprócz klasyfikacji 5W/40 jeszcze ze dwa rzędy oznaczeń, nigdzie nie znajdywalnych a znanych jedynie producentowi ...
Więc skąd Wiesiu ktokolwiek spoza naprawdę bardzo wąskiego grona specjalistów miałby Ci na takie pytanie odpowiedzieć ?

Bombel napisał(a):
Otóż francuski producent mojego samochodziku poleca olej którego u nas nie kupisz.


Dlatego od dziesięcioleci jeżdżę marką VW.

Ale wracając do silników jachtowych - od lat do VP leję Castrol 5W/40 (oczywiście mineralny) i silniki moje mają się dobrze.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 23:11 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
bury_kocur napisał(a):
ciach, ciach
No i widzisz. Jak się coś napisze na temat łomiankowskich przedmieść :-P Nowego Dworu....Mazowieckiego , to i odpowiedź sensowna :mrgreen: Wielkie dzięki.
Takt rochę OT. Odl wieeeelu lat jeżdzę ""chrancuzami""( dobijam 5-y, pierwszy w benzynie) i bardzo sobie chwalę. Co nie umniejsza wartości Twojego VW :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 23:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Bombel napisał(a):
Co nie umniejsza wartości Twojego VW


Jeżdżę kolejnym - którymś tam już VW i naprawdę chwalę sobie.
Duże Combi, fura wygodna, silnik oczywiście Diesel 2l, 150 PS - pije średnio < 6 l/100, skrzynia DSG...
Cóż chcieć więcej...?
A w odwodzie mam jeszcze 3 letnie stworzenie śniegu też 2 l. Diesel stojące na podwórku i prawie nie jeżdżone...
Dwoma jeździć nie potrafię na raz a sprzedać mi go szkoda...
Za fajny jest ... :)

Wiesiu - odpadam.
Rano wstaję wcześnie i kurs na N do portu.
Zaczynamy znaczy sezon... :)

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 31 mar 2017, o 23:24 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2017, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Ale wracając do silników jachtowych

Bury Kocur, jak każdy z nas, lubi trochę zaskakiwać.
Z jednej strony ma swoje lata, życiowe doświadczenie tudzież niekwestionowaną wiedze i praktykę. Z drugiej natomiast zachowuje się jak manager ASO, mgr. marketingu i zarządzania po profesjonalnym weekendowym kursie dokształcająco-integracyjnym, próbujący przekonać klienta do jedynie słusznego „running hours maintenance plan”.

Jako ciekawostkę podam, że znam dwie wykluczające się teorie;
- ASO rekomenduje zbyt częstą wymianę płynów technologicznych gdyż zarabia na obsłudze i sprzedaży jedynie słusznej marki oleju
- ASO pod naciskiem producentów świadomie zaniża częstotliwość wymiany oleju doprowadzając do nieodwracalnego zużywania się elementów silnika i szybszej kasacji jednostki.

A jaka jest prawda? Każdy z nas ma jakieś doświadczenie zawodowe i wystarczy porównać własną praktyczną wiedze z oficjalną teorią. I nie jest ważne jakiej dziedziny życia to będzie dotyczyć, zależność pomiędzy teorią a praktyką jest taka sama.

Myślę, że osoba potrafiąca obiektywnie określić zależność pomiędzy ceną a jakością oraz wiarygodnością zaleceń producenta szybko stałaby się bardzo bogata ale równocześnie byłaby największym(śmiertelnym?) wrogiem wszystkich producentów i handlowców.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 11:46 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Parametr 5W4o to też mało mówi bo ważna jest lepkość. Już nie pamięta ale to chyba jest ap?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 14:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
bury_kocur napisał(a):
....

Dlatego od dziesięcioleci jeżdżę marką VW.

Ale wracając do silników jachtowych - od lat do VP leję Castrol 5W/40 (oczywiście mineralny) i silniki moje mają się dobrze.


Możesz zdradzić, który olej 5W40 Castrola jest mineralny??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 15:54 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 11:57
Posty: 139
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Mam dokładnie to samo pytanie. Który Castrol 5W40 jest mineralny?
Prawdę mówiąc jeszcze się nie spotkałem z mineralnym olejem 5W40, no może istnieje , chętnie bym go poznał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 19:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ninja napisał(a):
Mam dokładnie to samo pytanie. Który Castrol 5W40 jest mineralny?


Taki, na którym jest wyraźnie napisane MINERALNY.
Jutro Wam podeślę fotkę bo dziś już nie mam siły iść do pakamery w Klubie
Otworzyłem właśnie zimne zimne wino z lodówki i oboje się z Marzeną w kokpicie alkoholizujemy :rotfl:
Szlag mnie dziś trafił, bo okazało się, że bojler mi cieknie i mam go do wymiany - psia jego mać ... :evil:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 kwi 2017, o 20:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
ASO pod naciskiem producentów świadomie zaniża częstotliwość wymiany oleju doprowadzając do nieodwracalnego zużywania się elementów silnika i szybszej kasacji jednostki.


Krzysiu jeden z artykułów o olejach pisany przeze mnie do jakiegoś czasopisma zatytułowałem "Nie ma olejów wytrzymujących 30 tys km od zmiany do zmiany" .
Ale jednocześnie sam jeżdżę autem flotowym i administrator floty ustala wymianę olejów po pierwszych 30 km i co każde 30 tys. dalej.
Ale jednocześnie w tym samym samochodzie - VW - w schowku jest instrukcja obsługi, gdzie czarno na białym jest wyraźnie napisane, że pierwsza wymiana ma być wykonana po 5 tys km a następna po 10 tys. km.
Ale to nie moje auto tylko flotowe, więc to jest tak jak z pytaniem który samochód podjedzie na krawężnik 30 cm ?
odp - służbowy :rotfl:
Mnie ma on służyć przez 3,5 roku ...
Dalej nie mój problem.

PS - z własnym VW - kupionym i serwisowanym za własne pieniądze - ten sam silnik - juz postępuję tak jak w instrukcji producenta.
Na logistykę serwisowania auta służbowego nie mam wpływu ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 10:46 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
bury_kocur napisał(a):
...Krzysiu jeden z artykułów o olejach pisany przeze mnie do jakiegoś czasopisma zatytułowałem "Nie ma olejów wytrzymujących 30 tys km od zmiany do zmiany" .


A ja - przy okazji - zapytam Cię Włodku: jakie paliwo dieslowskie należy tankować ?

O ile w przypadku aut benzynowych kwitek ze stacji paliw informował, ze jest to E98, to na kwitku od diesla mam enigmatyczne Miles Diesel P8, co mi kompletnie nic nie mówi.

Podręcznik, czyli "książeczka" samochodu zaleca używanie paliwa dieslowskiego o liczbie cetanowej min. 48, albo lepiej, 55. Wszystko pięknie, tylko - jakie to paliwo ?

_______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 18:41 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Liczba cetanowa dla diesla powinna przekraczać 50, niższa oznacza gorsze (wolniejsze) spalanie, co nieekonomicznem jest i sadze zostawia. Co nie znaczy że silnik nie spali, ani jakoś specjalnie mu nie szkodzi. Norma polska wymaga minimum 51, zatem każde paliwo ze stacji jest OK. Chyba że mafia paliwowa. :lol:
Tradycyjny silnik - na mechanicznym wtrysku, traktorkowy - pali wszystko co się pali: frytura ze smażalni, zużyty olej silnikowy, rzepakowy ze sklepu, 'biodisel', 'eko-disel unijny', czysty diesel (wojskowy), lekki diesel ('arktyczny', bez parafin), jet fuel, naftę. W kolejności jakości ;)
Benzyna i śpiryt już nie, bo palą się za dobrze, tj. mają wysoką liczbę cetanową :mrgreen:
Dzisiejsze paliwa są doładowane środkami myjącymi, brak im natomiast własności smarujących, jak drzewiej bywało - starym maszynom warto dolać ociupinkę oleju, choćby miksol, bo łatwiej. Pompa podziękuje. Ociupinka dosłownie, sobie po pół litra na zbiornik myślę, bo stulitrowe. Można dowolnie, w zw. z w/w.

'Biododatki' obecnie unijnie obowiązkowe też smarują. Ino smakują, znaczy bakteriom, nadzwyczaj, jako i dodatek wody którą aktywnie wchłaniają z powietrza...
Tak chrzczone paliwo nie powinno być przechowywane. Znaczy nie ponad kwartał. Bo siem osady osadzą :-P
Czysty diesel wytrzymuje rok z gwarancją, a w istocie kilka. Biobójcze preparaty pomagają.
Osady z disla są lepkie i będą leżeć spokojnie na dnie, dokąd na solidnej fali nie zabełta paliwa energicznie - a bywa że jak raz wtedy sprawność silnika byłaby przydatną :roll:
A paliwo by przydałoby się czyste, znaczy odfiltrowane. O czem obok dysputy.

Wstępny separator wody i grubszego mętu jest kluczowym, gdyż filtr dokładny na silniku łatwo zatkać. Szczególnie wodą łatwo, bo bywa że papierowy :-? ma wkład. Silnik by przełknął nieco wody w paliwie, ale gdy filter zatka...
http://pzlsedziszow.pl/filtry-paliwa/
Wyrazy współczucia wszystkim posiadaczom rozbieralnych filtrów z wymiennym środkiem, gdy przyjdzie w sztorm dłubać (nie pytajcie).
Niektórzy montują filtry parami, i zaworek...

Inna rzecz że nie każdy silnik jest na morze, nawet gdy na jacht sprzedali ;) To zaś przypomina o oleju. Także chłodzeniu oleju. Z przewiewem jakby gorzej niż w samochodzie... Ilości oleju nawet. Np. w mój wchodzi 7,5 litra (a wersja lądowa bierze 4), bo w przechyłach i rozkołysach ma nadal być zdolny do pracy, znaczy smarowany.
Jak już o filtrach: trwałość oleju (i w motogodzinach, i w czasie) zależy wielce od filtra oleju.
Mało się o tem myśli, kupując...
Istnieją układy podwójne, z dodatkowym dokładnym filtrem (bocznikowym) jak np w starej Warszawce było; wysokiej klasy wkład filtracyjny pozwoliłby zrobić i 100 000 km na oleju, z paroma wymianami samego wkładu filtra. Ale przepływowy filter, jak zwykle stosują, nie może być dokładny, i z czasem olej się zanieczyści nad miarę.
Ktoś zastanawia się nad jakością tego co tam nakręca? Ile to oczyści?

Druga rzecz że olej się starzeje. Normalny jest na rok. Zalałem olej 'do silników jachtowych', co pono wytrzymuje dwa sezony, albo i trzy. Cena jak najtańszy z marketu, bo żaden to cud, tradycyjny, CD/CF, i nie na mrozy zaraz. Tylko więcej dodatków przeciwstarzeniowych. Jacht nie wóz flotowy, co przepali olej w miesiąc-kwartał. Ktoś pomyślał. :)
BTW - na co komu 5W? Ktoś odpala jacht przy -30? W zęzie!? :rotfl:
20W/50 lepiej posłuży.

Znaczna cześć zanieczyszczeń w oleju pochodzi z powietrza, oczywiście, ale znów - przerabianie wlotu powietrza na papierowe samochodowe nie da rewelacji, one też przepuszczają bądź ile. Inaczej by silnik zadławiły. Morski silnik nie ssie znad szosy, nawet gdyby w chmurze piasków Sahary pływać. Jak jest możliwość założyć to czemu nie, ale żeby specjalnie się w przeróbki bawić? Lepiej... wymieniać olej często. Jak oszczędzać, to na cenie, ale nie wymianie ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
tomasz piasecki napisał(a):
jakie paliwo dieslowskie należy tankować ?


A ja sie spytam przewrotnie - a jakie masz masz możliwość tankować i jaki masz wpływ na jego liczbę cetanową ?
Masz to co masz i to tankujesz...
Ryś napisał(a):
Znaczna cześć zanieczyszczeń w oleju pochodzi z powietrza, oczywiście, ale znów - przerabianie wlotu powietrza na papierowe samochodowe nie da rewelacji,


Rysiu - Mordko - rewelacji nie da ale wiele cząstek stałych zatrzyma.
Wczoraj wymieniałem filtr powietrza na moim VP i wyjmowany był tragicznie czarny.
A to syf tylko z morza ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 21:15 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
bury_kocur napisał(a):
Rysiu - Mordko - rewelacji nie da ale wiele cząstek stałych zatrzyma.
Wczoraj wymieniałem filtr powietrza na moim VP i wyjmowany był tragicznie czarny.
A to syf tylko z morza ...
Z przodka sadza wlata - tyłkiem sadza wylata. Wielkie mi co. Firanką wejście osłonić do maszynowni prościej :mrgreen:
U mnie siatką stalową ino 'filtruje' a też dużo myć trzeba. Jakieś takieś to zatłuszczone siem robi i co leci to lepi :roll:
W przeciwieństwie do papieru odporne na wodę i ogień. Bo papier byłoby trudno przy świecy płomieniowej :lol:
Takież miały traktorki w mozole a kłębach pyłu rolę orzące, a orały i pół wieku, i żyją.

A jak naprawdę powietrze filtrować chcący, to do tego służą filtry, nomen-omen, olejowe, i nie bez przyczyny :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ryś napisał(a):
A jak naprawdę powietrze filtrować chcący, to do tego służą filtry, nomen-omen, olejowe


Zgadza się - na statku takie właśnie miałem.
Czyszczenia ich było dużo to fakt ale filtrowały skutecznie.
Ale na dzisiejszych jachtach nikomu by się z takimi bawić nie chciało.
Dlatego stosuje się papierowe.
I nie ma co sie z tego powodu burzyć - to oznaka czasu ... :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 22:09 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
bury_kocur napisał(a):
I nie ma co sie z tego powodu burzyć - to oznaka czasu ... :rotfl:
Ha, racja! :D
A przykładowo new stunning image improvement for ten stary MD2!
Obrazek
Albo gdyby nie wchodziło:
Obrazek :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 23:04 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Ryś napisał(a):
Benzyna i śpiryt już nie, bo palą się za dobrze, tj. mają wysoką liczbę cetanową

Iiii tam.Jak mię kiedyś chłopcy traktora zalali benzynkom ( kanistry jem się pomieszali) tom go na polu nie mógł dognać. Tak zapylał. Ale dopadlim. :lol:
Ryś napisał(a):
Albo gdyby nie wchodziło:

U Kocuru Buru wejdzie filter nawet od Kirowca. I wiele nie dociąży :rotfl:
A tak nawiasem mówięc, Włodku, kaj to zdjęcie
bury_kocur napisał(a):
na którym jest wyraźnie napisane MINERALNY.
Jutro Wam podeślę fotkę bo dziś już nie mam siły iść do pakamery w Klubie
.
Bo jutro właśnie minęło :-P

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2017, o 06:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Bombel napisał(a):
A tak nawiasem mówięc, Włodku, kaj to zdjęcie
bury_kocur napisał(a):
na którym jest wyraźnie napisane MINERALNY.
Jutro Wam podeślę fotkę bo dziś już nie mam siły iść do pakamery w Klubie
.
Bo jutro właśnie minęło


Aleś Ty chłopie niecierpliwy...
Cycuszkiem się najpierw pobaw - cycuszkiem ... :rotfl:

Oto oczekiwane przez naród zdjęcie:
Załącznik:
Casrtol mineralny.jpg
Casrtol mineralny.jpg [ 109.27 KiB | Przeglądane 6275 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 107 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL