Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 93 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 wrz 2017, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
to kiedy wodowanie?

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 paź 2017, o 20:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Chyba na wiosnę.. :)

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2018, o 19:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Zupełnie zapomniałem się podzielić:

Obrazek

Obrazek

W sierpniu 2018 zwodowaliśmy - Pirania płynie z grubsza tam gdzie się ją skieruje, nie bierze wody, jest elegancko.

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2018, o 21:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Prawie zgodnie z planem - gratulacje! Jakieś fotki pod żaglem?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2019, o 14:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Hej,
coś mam, ale chyba tylko artystyczne:
Obrazek

A tu widać gdzie mi wiatr ucieka przez źle przeszyty żagiel:

Obrazek

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8



Za ten post autor privateer otrzymał podziękowania - 2: bartuss1nowy, nauaag
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2019, o 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Spróbowałbym wybrać bardziej hals/downhaul. Powinno pomóc.
Druga sprawa, to punkt zaczepienia fału na rejce. Modelowo powinien być w połowie długości rejki. Żagiel stawiamy fałem do oporu, rejka wisi poziomo, a potem wybieramy hals tak mocno, żeby na żaglu powstała skośna fałda od rogu pikowego do halsowego. Im silniejszy wiatr, tym większa fałda. Powinna ona wypełniać się, czyli prostować, pod naporem wiatru i wybrania szotem. Tyle. :)

Wysłane z mojego LG-M320 przy użyciu Tapatalka

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: nauaag
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2019, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
A, spróbuj z takielunkiem od Maka 303. ;)

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2019, o 23:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Spróbowałbym. Masz?

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lip 2019, o 13:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
https://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t=26235
Obrazek

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: privateer
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lip 2019, o 21:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Dzięki Mir, fajnie to wygląda i pewnie miałoby większą sprawność niż aktualny tylko znowu trzeba by szyć / szukać. Projektant Janusz Maderski też przewidział alternatywne ożaglowanie w wersji III (kadłub jest ten sam).
Obrazek
Cytuj:
Wysoką sprawność wykazuje oryginalne, stworzone specjalnie dla "Piranii" ożaglowanie wersji III. Grotżagiel ten, dzięki specjalnemu układowi listew, zachowuje sprawny profil pomimo braku bomu i obciągacza.

Z tego co się orientowałem uszycie w żaglowni grota do piranii to ok. 500zł - może powinienem porzuć kombinacje i zamówić, mimo że wolałbym coś zrób-to-sam :)

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lip 2019, o 22:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Zamiast kombinować z nowym żaglem spróbowałbyś regulacji, które opisałem i git. Żagiel lugrowy jest znakomity. Trzeba się go nauczyć.

Wysłane z mojego LG-M320 przy użyciu Tapatalka

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2019, o 08:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Robercie, spróbuję oczywiście (poza punktem wiązania rejki, bo ten wynika już z projektu samego żagla i nie jest na środku).

Ale z lepszym żaglem (też lugrowym) też bym spróbował..
Pozdrawiam!

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2019, o 08:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
O ile samo wybieranie halsu w dół by nie pomogło, to zrób drugi zaczep fału w połowie długości liku górnego. Na pewno będzie lepiej. Krój żagla lugrowego ma niewielkie znaczenie - wystarczy, jeśli żagiel jest zupełnie płaski, lik górny i dolne lekko wypukłe a przedni i tylny proste.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2019, o 08:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
A macie jakieś dobre patenty na prosty naciąg na downhaul? Bo ja tak mam teraz pętelkę tylko że sztykiem.

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2019, o 09:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Najprostsze dwa bloczki. Okucie (ucho) na pokładzie przy maszcie i knaga, żeby po wybraniu halsu zaknagować go - u Ciebie różni się tylko tym, że łapiesz za róg halsowy, nie za bom:
https://images.app.goo.gl/bntVv54t8Ra32PTB7

Przeanalizowałem Twoje fotki - moim zdaniem, hals jest za słabo wybrany.

PS: moim zdaniem, problem z żaglami lugrowymi u polskich projektantów jest to, że oni je znają tylko z niewyraźnych obrazków i nigdy sami pod nimi nie żeglowali... Zero własnych doświadczeń. Po paru latach moich własnych, wciąż odkrywam coś nowego, ale mocne wybranie halsu, to podstawa!

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: privateer
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2019, o 11:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Aha! Spróbuj jeszcze, zanim przerobisz, zmienić zamocowanie i poprowadzenie fału na takie: http://www.gunkholing.org/Images/Lug%20 ... alyard.jpg
(Poprawiłem link do obrazka)

Storer skopiował je z dziewiętnastowiecznej książki Dixona Kempa i propaguje w swoich konstrukcjach, sam zresztą stosuje z powodzeniem od lat - bo to działa! Mam tak na BETH i na GISie i nie będę zmieniał!

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: nauaag, privateer
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2020, o 17:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Czołem!

1. Poprowadzenia fału jeszcze nie zmieniłem (ale wkrótce) - trzeba wyciąć otwór w rękawie w żaglu, żeby się dostać do końca rejki.
2. Zrobiłem prosty downhaul, ale jeszcze do poprawy (bo przy mocniejszym wietrze raz mi nie utrzymał żagla..).
3. Zaległa mini relacja wideo z budowy:

https://youtu.be/v2lwSsewJn8

4. Niedługo wrzucę też filmik z rejsu :)

Pozdrawiam!

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8



Za ten post autor privateer otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2020, o 07:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Downhaul aktualnie wygląda tak:

Obrazek

Czyli od rogu halsowego, przez oczko i do knagi szczękowej. Raczej do poprawy..

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2020, o 08:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
privateer napisał(a):
Czyli od rogu halsowego, przez oczko i do knagi szczękowej. Raczej do poprawy..
Trudno jest wybrać naprawdę mocno, bo brakuje przynajmniej jednego przełożenia. Moim zdaniem wystarczy: od zamocowania przy pokładzie, do ucha (ewentualnie małego bloczka) na rogu halsowym i z powrotem do kipy na pokładzie i knagi szczękowej.

Pomyśl też o tym, pokazanym wyżej, mocowaniu fału z bloczkiem w połowie długości rejki.

Obrazek

Przez dwa lata miałem jakieś dziwne problemy z żaglem od GIS-a i okazało się, że wystarczyło przesunąć mocowanie fału (na węźle typu "prusik") blisko połowy długości rejki i wszystko jest od razu lepiej.

Naprawdę, jestem coraz bliższy temu, że miałem, nie tylko trochę, ale 100% racji:
Cytuj:
moim zdaniem, problem z żaglami lugrowymi u polskich projektantów jest to, że oni je znają tylko z niewyraźnych obrazków i nigdy sami pod nimi nie żeglowali... Zero własnych doświadczeń. Po paru latach moich własnych, wciąż odkrywam coś nowego, ale mocne wybranie halsu, to podstawa!


W GIS-ie żagiel jest dwa razy większy, więc i problemy większe. Dzisiaj mój downhaul wygląda tak:

Obrazek

A mocowanie fału grota do rejki można zobaczyć tutaj:

Obrazek

Bez obciążenia, węzeł prusik z bloczkiem, daje się przesuwać wzdłuż rejki (zaciska i ustala swoją pozycję na rejce wraz z obciążeniem) co pozwala na znalezienie optymalnego położenia.

Podczas stawiania żagla, najpierw podnosimy fałem rejkę wysoko, do samego topu, a podczas podnoszenia, rejka jedzie do góry ułożona, mniej więcej, poziomo. Po wciągnięciu żagla fałem, wybieramy hals - tak mocno by na żaglu powstała wstępnie skośna fałda pomiędzy rogiem halsowym, a rogiem pikowym. Fałda i siła wybrania halsu, tym większe, im silniejszy wiatr. Niedopuszczalna jest skośna fałda pomiędzy dolnym końcem rejki, a rogiem szotowym żagla.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2020, o 07:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Haloooo!
Poczekaj!
Zanim zrobisz coś z żaglem i fałem, zacznij od tego bloczka dla halsu!
Może spróbuj też pokombinować z zaczepem szota, bo jeśli ten jest skierowany za bardzo do tyłu, to żagiel może mieć tendencję do otwierania liku wolnego (tylnego) ?

***
"Wstępna" fałda, o której pisałem - dotyczy żagli lugrowych i gaflowych - z książki "The Sailmaker's Apprentice" (w gaflowym reguluje się ją siłą wybrania pikfału, a w lugrowym siłą wybrania halsu "tackline"/downhaula) :


Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: kooniu, privateer
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2020, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Jasne - tak zrobię - dodam bloczek. Dzięki Robercie, jesteś solą tej ziemi :)

edit:

Cytuj:
mieć tendencję do otwierania liku wolnego (tylnego)

A to się dzieje z pewnością - pokażę jeszcze na wideo.

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8



Za ten post autor privateer otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2020, o 18:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2014, o 08:45
Posty: 47
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Obiecane wideo spod żagla:
https://www.youtube.com/watch?v=x5FXlS-rZHU

Ahoj :)

_________________
Tak budowaliśmy Piranię: https://youtu.be/v2lwSsewJn8



Za ten post autor privateer otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lip 2020, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nieźle zasuwa!

Szkoda, że nie ma ujęcia z dystansu, byłoby łatwiej ocenić, co z tym żaglem, ale widać, że coś "nie teges". Bardzo duży brzuch przy samej rejce.
Jakieś łopotanie liku tylnego. A wbrew temu, co myślałem, z downhaulem nie jest chyba najgorzej, chociaż lepiej wybrać mocniej, co pomoże wypłaszczyć żagiel.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2020, o 12:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Wczoraj na ZZ spotkaliśmy Piranię z lugrowym żaglem. Całkiem dzielnie żeglowała po skotłowanej przez motorówki wodzie. A starałem się dokładnie przyjrzeć żaglowi - wyglądało, że wszystko z nim OK!
W sumie nie wiem, co dolega Twojemu, może rzeczywiście źle został skrojony?


***
Oczywiście GIS jest dużo szybszy, ale to normalne - jest dużo dłuższy i ma dużo więcej żagla. Pirania z daleka wyglądała bardzo nobliwie. Z bliska ujawnia swoje kanciaste kształty, ale to naprawdę fajna łódka!

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2020, o 17:32 

Dołączył(a): 25 sty 2020, o 07:08
Posty: 117
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 25
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jest jeszcze Pirania III lub IV z kadłubem długości 3 metry . I ta Pirania wygląda dużo ,dużo,dużo lepiej. Ma jednak w środku zamiast ławek jak w Piani II ławę wokół kokpitu. Nie jest to zbyt dobre moim zdaniem rozwiązanie. Ława ta jest zbyt wąska . Wymusza siedzenie sternika i załogi w połowie wysokości burty. Na pewno rzutuje to w takim maleństwie na stabilność i wygodę. Z rozmowy z Maderskim co do zamiany ławy na pojedyncze ławki czy tylko podłogę do siedzenia wynika że ławą jest elementem konstrukcyjnym /jak w Doradzie / Patalasa i nie można tego zmieniać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2020, o 19:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nie wiem, która to była. Pomachaliśmy sobie, wymienili uprzejmości i popłynęli, każdy w swoją stronę... Znaczy, my szybko dalej do przodu.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2020, o 07:02 

Dołączył(a): 1 gru 2011, o 11:00
Posty: 385
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Podziękował : 86
Otrzymał podziękowań: 95
Uprawnienia żeglarskie: bez ogranczeń do 7,5m :), st.moto.
dorada napisał(a):
Jest jeszcze Pirania III lub IV z kadłubem długości 3 metry . I ta Pirania wygląda dużo ,dużo,dużo lepiej. Ma jednak w środku zamiast ławek jak w Piani II ławę wokół kokpitu. Nie jest to zbyt dobre moim zdaniem rozwiązanie. Ława ta jest zbyt wąska . Wymusza siedzenie sternika i załogi w połowie wysokości burty.


Potwierdzam, jako posiadacz Piranii VI (te dłuższe to wersjie IV-VI). Te boczne ławki to niefortunne rozwiązanie w małej łódce, szczególnie gdy słabo wieje i pływa się samemu. Trzeba wtedy siedzieć na podłodze, a przez ławki nie bardzo można zając wygodną pozycję. Gdy wieję mocniej i trzeba trochę balastować to wtedy już ma to trochę sensu.

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=XyKOyCsCMZU _- Jak powstało Quick Canoe


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2020, o 22:16 

Dołączył(a): 7 wrz 2017, o 21:23
Posty: 7
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: zeglrskie morskie i motorowodne
Witam,
to dodam tutaj moje 5 groszy.
Tez wybudowalem piranie II i mialem/mam problem z siedzeniem w niej. Siedzi sie w samym srodku na podlodze bez mozliwosci oparcia. Na dluzsza mete mam z tym problem i chcialem to zmienic i dorobilem laweczki. http://www.szkutnikamator.pl/index.php/jachty-sklejkowe/zaglowe-sklejka/325-piranie-ii-romana/1866-pirania-ii-update Efekt optyczny byl moze i ladny ale niestety okazal sie nie praktyczny. Przechyl byl za mocny. Tak ze musialem tych lawek sie pozbyc i dalej bede kombinowal jak temu zaradzic, zeby wygodniej sie siedzialo podczas zeglubi w pojedynke.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2020, o 15:14 

Dołączył(a): 25 sty 2020, o 07:08
Posty: 117
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 25
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kochani. Pirania mniejsza i ta większa to wciąż mikroskopijne pływadła. Ławeczki w nich to niepotrzebny i niepraktyczny luksus.Ani w przeszłości Plucińskiemu ani Jaszczewskiemu /temu od Maczków / nawet nie przyszło do głowy aby je projektować.
Nie wiem czemu Janusz Maderski się uparł w Piranii 3 metrowej na tą ławkę wokół kokpitową.
Ja zrobiłem ją bez tej ławki i ani burty się nie zapadły ani łódka nie zatonęła .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 wrz 2020, o 16:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2010, o 21:45
Posty: 340
Lokalizacja: 3City
Podziękował : 666
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: som
Zanim włączę się do wątku, to zacznę od podziękowań dla Privateer’a.
Jak przewidziałeś w pierwszym poście - Twoja relacja się przydała. -Dzięki!

A teraz formalności. Muszę zrobić mały coming-piranio-out: udało mi się popełnić PiranięII. Wodowałem w lipcu. Nie będę się rozpisywać i zaśmiecać wątku: dlaczego Pirania? Jak przebiegała budowa? Może opiszę to kiedyś gdzie indziej.

Chciałbym się odnieść do dwóch spraw: mocowania fału i downhaul'a. Będzie wypracowanie z „piraniologii stosowanej”. Sorry ;)
Mocowanie fału zaproponowane przez Roberta: Robercie! i Ty Privateer! „nie idźcie ta droga w przypadku Piranii” parafrazując słowa klasyka. Przy pierwszym próbnym taklowaniu wziąłem tę opcję pod uwagę. Na znanym portalu aukcyjnymi nabyłem dwa bloczki na fał fi 6 za „pińć zeta każdy” .Fał Puściłem zgodnie ze szkicem przedstawionym przez Roberta.
Rezultat? Eeee... Nie do końca pomyślny. Jak wspomniano w poprzednim poście – Pirania to mikro łódka. Zresztą konstruktor wypowiedział się na temat jej genezy:
http://setkaatlantyk.blogspot.com/2013/ ... szych.html
Mocowanie fału z projektu:
Załącznik:
mocowaniefalu.jpg
mocowaniefalu.jpg [ 41.99 KiB | Przeglądane 6971 razy ]

wymiary Pirani są niewielkie w porównaniu z większymi lodkami. Stad każda zmiana konstrukcyjna może, ale nie musi odbić się na innych parametrach. Maszt ma 2,44 m wysokości Przy taklowaniu zgodnym z projektem, fal mocowany do rejki na „ratownika” - lik dolny zostawia jeszcze jakieś 20 cm prześwitu nad pokładem.
Co daje jako-taką widoczność, przy pozycji dorosłego sternika* a’la „stójka wyżła z glowa przy ziemi wskazującego ofiarę”. Młodociani z uwagi na gabaryty maja lepiej .
Przy zwrotach nie ma mocnego tarcia rejki/żagla o maszt. Żagiel stawia się lekko i fal się nie blokuje przy zrzucaniu.
A teraz dołóżmy dwa bloczki i puśćmy fal zgodnie ze szkicem (tak wiem miał iść za masztem)
Załącznik:
rejka_2_bloczki.jpg
rejka_2_bloczki.jpg [ 231.2 KiB | Przeglądane 6971 razy ]

Rejka obniża się o kilka, kilkanaście cm. Nie zakładałem żagla, ale sadze, że na prześwit liku dolnego zostało by niewiele. Plus mógłby być problem z wybraniem żagla na rogu halsowym. Dodatkowo oba bloczki (metalowe) pracują przy halsach rysują maszt/żagiel przy każdym obrocie rejki. Można oczywiście wzmocnić ten obszar obszywając go skórą… ale po co?
Podsumowując, moim zdaniem ten wariant w Piranii nie ma sensu. W GIS-ie jest więcej więcej pola manewru. (co Robho udowadnia w innym wątku )

Downhaul – dzięki za pomysł.
Żagiel mam z żaglowni i przy pierwszym postawieniu na wodę nie mogłem go porządnie wybrać. Miałem jedna knagę z boku. Teraz mam dwie po obu stronach masztu - na fał i na downhaula/halslinki.
(Privateer pytanie – dlaczego zamontowałeś knagę fału z tylu? Z ciekawości pytam, bo dla mnie naturalnym był wybór z boku masztu)
Przeczytawszy i pokombinowawszy odrobinę, zmajstrowałem cos takiego:
Załącznik:
downhaul.jpg
downhaul.jpg [ 233.52 KiB | Przeglądane 6971 razy ]

Dwie halslinki + juzing z bloczkiem.

Najpierw halslinkę n1 (nie ma jej na zdjęciu) przewiązana do rogu halsowego - knaguję. Następnie linkę z bloczkiem montuję do knagi dziobowej. Drugi juzing/halslinkę nr 2 jest przymocowany do rogu halsowego. Jego wolny koniec przekładam przez bloczek, wybieram, obkładam na knadze. W praktyce wygląda to tak.
Załącznik:
downhaul_02.jpg
downhaul_02.jpg [ 284.32 KiB | Przeglądane 6971 razy ]

Działa i chyba można się pobawić w dokładniejsze trymowanie halslinkami. Mi wystarcza mocne wybranie obu.

* Wlasnie, dlaczego łodkę przeznaczoną dla dzieci, buduja i pływają nią dorośli? :)



Za ten post autor nauaag otrzymał podziękowania - 2: privateer, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 93 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 110 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL