Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 09:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 84 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 lip 2017, o 13:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8770
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1745
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
robhosailor napisał(a):
Skąd ten cytat?

Z mądrej książki. :D

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 13:45 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
robhosailor napisał(a):
Ja tam nie jestem technologiem drewna, ale ciut ciut znam się na drzewach ich gatunkach, odmianach i właściwościach ...
Ale łapiesz znaczeniowo słowa "drewno" i "drzewo", jako też 'gatunek" i "odmiana"? Nie mylić z sortem czasem :-P

Cechy techniczne.
W Polsce mamy do czynienia z wieloma gatunkami tego drewna.
Głównie wyróżniamy dwa i jest to jesion ogrodowy oraz jesion leśny. Jesion ogrodowy jest to drewno szerokosłoiste, twarde, ciężkie, sprężyste, o dużej wytrzymałości , trudne w obróbce skrawaniem. Jesion leśny jest to drewno wąskosłoiste miękkie, średnio ciężkie o znacznie mniejszej wytrzymałości. Jest to drewno łatwe w obróbce plastycznej, skrawaniem i obróbce wykończeniowej.


Albo:
Drewno jesiona
Wytwarza on drewno twarde, dość ciężkie, trudno łupliwe, giętkie (zwłaszcza biel). Kurczliwość mała, skłonność do paczenia się i pęknięć desorpcyjnych niewielka. Trudno zapalne. Na ogół łatwe w obróbce skrawaniem i gięciem. Łatwość obróbki w dużej mierze zależy od szerokości słojów i związanego z tym udziału drewna późnego.

Drewno wąskosłoiste (miękkie) zawiera mniej drewna późnego - nadaje się do produkcji wyrobów stolarskich. Drewno szerokosłoiste (twarde) ma zastosowanie konstrukcyjne. Jesion leśny jest zazwyczaj wąskosłoisty, jesion parkowy, ogrodowy i polny - szerokosłoisty.

Jesion leśny, szczególnie puszczański, oprócz słoistości, charakteryzuje się również ciemniejszą barwą; dzięki małej twardości i rysunkowi preferowany jest przy przerobie na okleiny. Jesion ogrodowy (polny) ma drewno jasne, elastyczne. Dawniej był ceniony przy produkcji sprzętu sportowego; obecnie z tego drewna wytwarza się sprzęt gorszej jakości.

Obydwa jesiony różnią się zawartością celulozy w drewnie. Jesion leśny, brunatny, zawiera znacznie mniej celulozy niż jesion polny, jasny. Uważa się, że wraz ze wzrostem zawartości celulozy rośnie elastyczność drewna.


Nie cobym wiedział skąd wzięli takie cytaty :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 13:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16789
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4105
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kit Wam w Ucho. :-P ;) :DD
mjs napisał(a):
Z mądrej książki. :D
Ryś napisał(a):
Nie cobym wiedział skąd wzięli takie cytaty :mrgreen:


Dla szkutnika bywa istotne z jakiego rodzaju i gatunku (botanicznego) jak i nawet z jakiej odmiany, a także z jakiego siedliska dane drzewo, z którego wyprodukowano drewno, pochodzi. Cytat był wyrwany z kontekstu, dlatego pytałem, odpowiedzi nie dostałem, stąd - to powyżej :-P

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 14:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8770
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1745
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Ryś napisał(a):
Bo mocny niczem dąb, twardy, ale zarazem sprężysty.

Jesion.
Zastosowanie ogólne: podobnie jak drewna dębu, lecz zróżnicowane, zależnie od gatunku i jego właściwości mechanicznych. Stosuje się albo drewno wąskosłoiste, albo szerokosłoiste.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lip 2017, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
A wracając do tematu:





Rysiu jaki to mówiłeś ... jaki to Jesion najlepszy ma być?, oprócz tego że mokry bo to jasna oczywistość.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/



Za ten post autor mbober1 otrzymał podziękowania - 2: MarekSCO, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2017, o 14:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7510
Podziękował : 5911
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dawno się tyle podziękowań nie naklikałem - a warto było :D
Dziękuję Koledzy za serię ciekawych i cennych dla mnie uwag :D

Robercie :)
Sądzę, że masz sporo racji kwestionując tą klasyfikację drewna jesionowego...
Jesion leśny i jesion ogrodowy - dwa gatunki drewna, zależnie od tego w jakim siedlisku wyrosły.
To zdecydowanie za mało dokładna klasyfikacja moim zdaniem...
Miałem trochę do czynienia z jesionowym drewnem i zawsze opierałem się na klasyfikacji
Michała Thoneta... Który, jak wiemy, posługiwał się kolorami ( odcieniami ) wyróżniając ich chyba 16... A może 18... Już nie pamiętam...
A skoro Thonetowi to wystarczyło, to i mi ( przy zakupie drewna ) wystarcza, jak na razie ;)
Dla ilustracji pstryknąłem fotkę taką śmieszną.
Tylko dwa rodzaje jesionowego drewna udało mi się odszukać w stolarni niestety...
Ale coś tam widać. Ten z lewej to chyba skrajnie jasny odcień - taki prawie że jawor ;)
W każdym razie jaśniejszych nie widziałem na oczy...
A ten z prawej to tak gdzieś pod koniec skali... Ale miałem jeszcze ciemniejsze kiedyś...
I co w tym wszystkim najważniejsze. Ano to, że oba te drzewa rosły sobie na polach.
Praktycznie samotnie...
No i jak tu wierzyć naukowcom ? :lol:


Załączniki:
sergiusze_jesieniny.jpg
sergiusze_jesieniny.jpg [ 93.96 KiB | Przeglądane 6210 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2017, o 17:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Śmigło będziesz robił ?

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz



Za ten post autor bartuss1nowy otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2017, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7510
Podziękował : 5911
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bartuss1nowy napisał(a):
Śmigło będziesz robił ?

No nareszcie ktoś odgadł :D Wcale trudne nie było ;)
"Co zrobić z tym drewnem, które zostanie ? " ;)
Takie eskimoskie wiosełko, jak mówił Ryś... Tylko nie w wodzie wiosłujące ;)

Ale, żeby się naprawdę dobrze pobawić, to trzeba będzie kilka "wiosełek" takich...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2017, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
No nie trzeba się specjalnie wysilać jak ktoś pierdyli o jesionie bez przerwy. Ja już spotworzyłem dwa śmigła, ale nie z jesionu, ale z przekładki orzechowo czereśniowej.
profil Clark Y, mam 2 trampki, ale jeden z przekładnią pasową 1:2. na wale bezposrednio miałem w tandemie pod wózek, troche se tam powisiałem. Ale filmik mam jeden tylko z pierwsych lotów na gorze św Anny, może kto widział a może nie, to przytaczam linkiem
https://www.youtube.com/watch?v=_vJxW-xI75s
kiedyś szukałem jesionu po opolskich sklepach i same poskręcane badziewie.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2017, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8770
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1745
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
MarekSCO napisał(a):
No i jak tu wierzyć naukowcom ?

Toż to biel i twardziel jesionu. :roll:

A już myślałem, że z tej nadwyżki będziesz kroił obłóg...
Takie aerosanie, to narty mogłyby mieć z deskorolek, tych dużych. Z kółkami. Albo gąsienice? Mogłyby też mieć statecznik poziomy, co by chronił przed śmigłem, a może i siłę nośną wytwarzał. Tak czy owak, jeśli na wodę takim pojazdem, to wyporność musi być. Statyczna. ;)

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 15:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7510
Podziękował : 5911
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
mjs napisał(a):
Toż to biel i twardziel jesionu. :roll:

Wiem, że tak by najlepiej pasowało ;) W końcu ten z lewej bielutki...
Ale oba som twardziele ;)
Zresztą... Powrzucam za niedługo do jakichś wątków kilka jesionowych fotek, to dopiero Ci opadnie szczęka ;)
Na razie za bardzo kusi, żeby zostawić tak :D Wątpliwości są cenne czasem ;)

mjs napisał(a):
Takie aerosanie, to narty mogłyby mieć z deskorolek, tych dużych. Z kółkami. Albo gąsienice?

Tu widzisz rzecz zasadza się w kosztach przede wszystkim. W całym tym pomyśle.
Bo jeśli dołączyć napęd spalinowy do rekreacyjnego systemu, to paradoksalnie...
A może i nie paradoksalnie- bo niby gdzie tu paradoksy ;)
W każdym razie napęd śmigłowy wyjdzie najtaniej :idea:
Najwięcej zabawnych pojazdów możesz zbudować tanim kosztem wykorzystując
taki właśnie napęd...
Prościej i taniej zrobić prostą przekładnię pasową i strugać śmigła, niż jakiekolwiek przekładnie/reduktory do napędu kół, czy śruby, etc...
No i możliwości wykorzystania. Takiego rekreacyjnego wykorzystania, takiego napędu - praktycznie nieograniczone...
Ot i cały pomysł na mój nowy system rekreacyjny. Jak ma być z silnikami, to musi być
ze śmigłem.

PS:
Bartuss
A wiesz, że teraz za latanie ze smyczą, to po wsiach psami szczują ? ;) :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Nie wiem, na wsiach teraz strzelają do takich lataczy z wiertarką udarową kilkadziesiąt metrów nad głową

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 17:56 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A u mię we wsi do sąsiada nie... znaczy, nie wnosim pretensyj. Toć sąsiad je nasz, niechby i bzyczał :mrgreen:

Marcinie: wąskosłoisty, 'leśny' jest słabszy: rośnie szybko na wzdłuż, głównie wiosną, stąd drewno rzadsze. Ale słój równy, prosty, a drewno ładnie wygląda, ładnie obrabia, siem nie strzępi.
Szerokosłoisty, 'polny', rośnie więcej latem jeszcze, a późne drewno jest gęste i mocne, także i elastyczniejsze. Ale też przez to polny jest twardszy, trudniejszy w robocie, a słoje nie tak równe i proste. To i w gięciu nieporęczne, boć do gięcia słój lepszy prosty, i lepiej by nie uciekał poza listwę, nie? ;)
Podobnie zresztą jest z dębiną.

Zatem zależy. Na czem nam zależy.
Innemy słowy - na sprzedaż stolarz robi ładne.
A dla siebie - dobre :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 19:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Oj migasz się od odpowiedzi ;) się pytałem bo coś mi się wydawało że polecałeś tzw polny do budowy konstrukcji szkieletowo przewiązowych o których mówi ten wątek. A taką sugestią byś wpuścił w maliny tych, którzy by z niego chcieli budować takie konstrukcje.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 19:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Frezowałem niedawno jesion jakis w klejonce, Upierdliwe drewno, włochate rzekłbym nawet.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 19:55 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
mbober1 napisał(a):
Oj migasz się od odpowiedzi ;) się pytałem bo coś mi się wydawało że polecałeś tzw polny do budowy konstrukcji szkieletowo przewiązowych o których mówi ten wątek. A taką sugestią byś wpuścił w maliny tych, którzy by z niego chcieli budować takie konstrukcje.
Zaraz w maliny. Pytasz, to ryzykujesz poznanie odpowiedzi. Nikt nie obiecywał że odpowiedź będzie pasować do mentalności dyletantów :-P

Parę postów wcześniej widać szkielet currragha. Jesionowy. Nie wiem czy on "pasture ash", a możliwe że stosowano różne, jak gdzie potrzeba ;)

Drewno, w robocie, masz w rękach. Rozważasz wytrzymałość konstrukcji. Zatem rozważasz wytrzymałość drewna, tego które trzymasz, i widzisz. Konkretny kawałek.
Pomyśl jak o idei konstrukcji masztu. Można zrobić maszt giętki z mocnego drewna, ale w małym przekroju, bo ono ciężkie. Albo z lekkiego, słabego drewna stosując przekrój większy, boć sztywność profilu od jego średnicy zależy. Dzisiej jacht miałby maszt ze świerku, lekkiego, słabego; ale za to gruby i sztywny. A niegdyś bywało że robili maszty z jesionu, by się gięły, a nie łamały; zamieściłeś taki obrazek, gdzie takie maszty ;)

Możesz użyć cięższego drewna w mniejszym przekroju, lub słabszego, lżejszego, w większym przekroju.
Np. możesz wygiąć wręg z równego, drobnosłoistego drewna, pomnąc że mniej elastyczne, zatem może i mniej odporne na złamanie, ale za to słój lepszy i gięcie łatwiejsze. Niższą wytrzymałość nadrobisz ciut wyższym przekrojem.
Albo możesz pokombinować z kawałkiem gęstym, twardym, mocnym, z polnego drzewa - ino kłopotliwym w doborze odpowiedniego przebiegu włókien. Będzie solidniej, a zarazem lżej i elastyczniej. Odporniejsza na przeciążenia konstrukcja. Trzeba uważniej dobrać kawałek, ale efekt niezrównany.
W czasach drewnianych statków 'polne drzewa' - porozgałęziane, pokręcone, sękate - były używane jako źródło naturalnych krzywulców. Na kątnice, dejwudy, denniki. Leżało tego na stosie w każdej szkutni i dobierano do potrzeb.
Oczywiście dobierali to fachmany, którzy to widzą, rozumieją i czują, z praktyki. Z internetu tego siem nie nauczy :-P
Chociaż... https://pl.wikipedia.org/wiki/Drewno_p%C3%B3%C5%BAne

A żeby nie było, podeprem siem autorytetem. Zgadnij kto to :D
Załącznik:
Pasture oak.JPG


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 21:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7510
Podziękował : 5911
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
Nikt nie obiecywał że odpowiedź będzie pasować do mentalności dyletantów :-P

Łał ;) Ostro powiedziane ;)
Weź jeszcze na wsiakij słuczaj rozróżnij dwie sprawy...
Wyginanie drewna - kiedy gniemy detal po to tylko, by go zamocować... A samo mocowanie
utrzymuje kształt...
I gięcie - gdzie detal zachowuje nadany kształt i własności drewna z którego został wykonany ;)
Czyli nie gniemy z konkretnego gatunku dlatego, że z niego najłatwiej ;)
Rozumiesz o czym mówię? Thonet nie tylko buczynę giął ;)
Jak się bawić, to czemu nie na serio ? Prawda ?
Mamy dwa światy - małe przekroje gięte bez klejenia...
I śmigiełko - czyli coś, co nie powinno się uginać ;)
I wszystko z jednego kubika drewna - tego samego gatunku...
Można ? Twoim zdaniem ? ;)

Ryś napisał(a):
Pomyśl jak o idei konstrukcji masztu.

Cholera... Pamiętam ten wątek:
viewtopic.php?f=3&t=24488&p=472266#p472266
Nie odpowiedziałem jak do tej pory, bo długo trzeba by pisać, przy takim postawieniu sprawy, jak sugerowałeś...
Próbowałem coś sklecić w oparciu o przykład z jodłą...
No bo tak. Z jednej strony nie wykleisz z tego nic...
Z drugiej - żal było by nie skorzystać z tego co natura dała w postaci doskonałego pieńka...
Ale to zdecydowanie za szeroki temat na kilka postów na forum... Moim zdaniem przynajmniej...
W każdym razie nie podejmuję się dyskutować o tym szybko ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 21:31 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
:mrgreen:
Siekierka skuta z warstw...
nóż ze sztaby skręcanej...
Waszmość myślę czujesz?
by pojąć ideę trza najprzód by wiedzieć, że istnieje, nie? ;)
Drewno wczesne i późne...

a gwoli zagadki objaśnienia - cdn: :D
Załącznik:
Pasture.JPG



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 21:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7510
Podziękował : 5911
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
by pojąć ideę trza najprzód by wiedzieć, że istnieje, nie? ;)
Drewno wczesne i późne...

To trzeba wiedzieć i pojąć, żeby dobrze... I tanio ;) kupić drewno :-P
Ale do gięcia to mało jeszcze...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 21:50 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Ino po co na co to komu. :-?
Wątek mię przypomniał, miałem ulubione nartki kapitalne takie, klejonka z jesionowych listew w skrzynke, na rdzeniu z hikory. I epoksym oblaminowana. Zawodnicze, gigantowe.
To jeszcze w czasach gdy niczem temu nie zrównano, nawet kewlary z carbonem. Stare dzieje.
Bober tu siem pasjonuje, za kilkadziesiąt lat będzie zeń fachman niezrównany. Ino po co? Samem porzucił gdziesik w hangarze regatowe kajaczki drzewnianne, chocia one też mistrzowstwie, zasłużone i tytułowane... a dzisiej kajaki som z hdpe :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2017, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Ryś napisał(a):
Oczywiście dobierali to fachmany, którzy to widzą, rozumieją i czują, z praktyki. Z internetu tego siem nie nauczy

Dlatego polecam książkę p. Krzysztofa Gerlacha Drewno szkutnicze. Świetnie napisana, w wolnych chwilach delektuję się lekturą (chociaż czasem zwyciężają inne pozycje, np. Glogera (reprint) :-P )

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 08:26 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Nawet w najgłębszych snach nie śniłem że może być taka książka. Zaraz jej szukam i kupuję za każdą cenę.
TVP 3 Katowice to może nieraz zaskoczyć ! Pamiętam jak ładnych parę lat temu emitowała cykl odcinków "Podwodna Polska" . O mało nie wszedłem do telewizora.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
TVP3 Katowice to ja kiedyś spławiłem, bo mi na leb wszystkie media zaczynały włazić.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
brodaty napisał(a):
Zaraz jej szukam i kupuję za każdą cenę.

Nieśmiało podpowiem, to nie jest poradnik techniczny dla szkutników a pozycja etnograficzna dla pasjonatów chcących się dowiedzieć co i dlaczego stosowali dawni majstrowie.
Szukaj w ogłoszeniach bo nakład wyczerpany.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 84 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 109 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL