Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 cze 2025, o 04:01




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 00:03 

Dołączył(a): 25 lip 2017, o 23:54
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Sternik motorowodny
Cześć. Mój znajomy posiada łódź Rinker 262 Captiva Cuddy z silnikiem centralnym MerCruiser 496 Mag HO. Podczas ostatniego rejsu silnik nagle nam zgasł. Próba zapalenia zakończyła się niepowodzeniem. Zadzwoniliśmy więc po kogoś żeby nas odholował. Podczas holowania zauważyliśmy że za nami ciągnie się sieć rybacka, więc po drodze odcięliśmy ją nożem, a późnej w porcie nurek z butlą oczyścił całą śrubę z sieci. Śruba kręci się swobodnie, lecz silnik dalej nie pali. Oddaliśmy więc akumulatory do ładowania. Chwila prawdy... i niestety, nadal nie chce zapalić, rozrusznik nawet nie daje znaku życia. Po prostu po przekręceniu klucza nic się nie dzieje, słychać tylko "pstryk". Moje pytanie jest takie: czy z silnikiem mogło stać się coś bardzo poważnego? Mógł się zatrzeć lub w środku może coś się urwało? Proszę o odpowiedź.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 08:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 paź 2016, o 11:46
Posty: 223
Lokalizacja: Podlaskie
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 78
Uprawnienia żeglarskie: Błogosławieństwo szamana plemienia Mtete
Na pych trzeba spróbować.

_________________
Pozdrawiam
Marcin B.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 08:46 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Jeśli macie dobrze naładowane akumulatory a rozrusznik nie kręci tylko "pstryka" to albo wysiadł lub zablokował się rozrusznik i jego w pierwszej kolejności należy sprawdzić. Gdy rozrusznik będzie sprawny to jest zablokowany silnik a przyczyn jego zablokowania jest wiele.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 08:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ja3cob napisał(a):
Po prostu po przekręceniu klucza nic się nie dzieje, słychać tylko "pstryk"


A jesteś w stanie ręcznie obrócić wałem ?

Jak tak to problem raczej w rozruszniku - jak nie i silnik stanął dęba to sprawa poważniejsza.

Choć dziwne byłoby to, że w czasie normalnej eksploatacji stałoby sie tak bez wcześniejszych innych odznak.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013, o 15:09
Posty: 1172
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 110
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Ja3cob napisał(a):
Po prostu po przekręceniu klucza nic się nie dzieje, słychać tylko "pstryk".


Najpewniej "wysiadł" stycznik przy rozruszniku. Ze stacyjki podawany jest tylko napięcie sterujące na stycznik, przez który podawany jest prąd na rozrusznik. Mogą być upalone styki lub bardziej prawdopodobne złamane/uszkodzone mechaniczne przeniesienie napędu z rdzenia elektromagnesu na wyłącznik i bendiks.

_________________
Wojtek Musiał


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 09:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 paź 2016, o 11:46
Posty: 223
Lokalizacja: Podlaskie
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 78
Uprawnienia żeglarskie: Błogosławieństwo szamana plemienia Mtete
Te pstryk to dość złowieszczy objaw.
Ja nie żartowałem żeby na pych spróbować. Linkę na wałek od śruby i ciągniemy. Zapłon włączony. Jeżeli nie daj bóg odpali to wykręcamy rozrusznik(zazwyczaj 3 śrubki) i na krótko sprawdzamy czy działa bendix i sam rotor.Czasami działa metoda radziecka - młotkiem w rozrusznik - lubią się zawieszać. Jeżeli działają to wędrujemy do przekaźników (takie małe klocki 2x2 x2 cm) jeśli przekaźniki sprawdzane na krótko działają (robią pstryk) to sprawdzamy bezpieczniki po drodze przed i za przekaźnikiem jeżeli takie są. Sprawdzamy podłączenie akumulatora.
Uwaga robimy wszystko w kolejności odwrotnej. Jeśli nie zadziała udajemy się do ks. proboszcza w pobliskiej parafii z doniesieniem że cud się wydarzył. Żeby się nie ośmieszyć warto sprowadzić celem konsylium pierwszego lepszego mechanika.

Czy poważne zależy na którym etapie mamy awarię. Starajcie się sprawdzać od rzeczy najtańszych. Nie róbcie remontu silnika z planowaniem głowicy i honowaniem cylindrów bo może to nie potrzebne. Takie nagłe zamilknięcie to zazwyczaj objaw braku prądu o ile tłoki z bloku bokiem nie wyszły :D .
Jak naprawicie napiszcie co poszło.
PS. Wątpię czy uda wam się na wodzie wyjąć rozrusznik - Może przewodami na krótko popróbować. Bardzo zabudowane to wszystko. Odpalanie na Pych może łatwiej by było na jakiś rodzaj korby z prętów.
Dla zobrazowania problemu pacjent wygląda tak:

Załącznik:
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg [ 109.08 KiB | Przeglądane 5262 razy ]

AHA sprawdzić czy nie strzeliła przyczłapka.

_________________
Pozdrawiam
Marcin B.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 11:00 

Dołączył(a): 25 lip 2017, o 23:54
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Sternik motorowodny
Dzięki wszystkim, znajomy na jutro zamówił serwis, przyjadą i będę pisać co powiedzieli :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 26 lip 2017, o 11:04 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Tajemnicze słowo: przekładnia :-P


-----
bury_kocur napisał(a):
A jesteś w stanie ręcznie obrócić wałem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 27 lip 2017, o 19:03 

Dołączył(a): 25 lip 2017, o 23:54
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Sternik motorowodny
No i na szczęście w wiekszosci mieliście rację. Rozrusznik siadł :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 28 lip 2017, o 08:15 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Czyli Brodaty ma trochę pojęcia o silnikach .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 28 lip 2017, o 10:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 paź 2016, o 11:46
Posty: 223
Lokalizacja: Podlaskie
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 78
Uprawnienia żeglarskie: Błogosławieństwo szamana plemienia Mtete
brodaty napisał(a):
Czyli Brodaty ma trochę pojęcia o silnikach .

i o rozrusznikach :D

_________________
Pozdrawiam
Marcin B.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 29 lip 2017, o 21:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
hehe

Zwykle jak jest jakaś awaria ze stacjonarnym silnikiem to wpierw sie sprawdza czy da się obrocic walem przy przekladni na zero. Wtedy mozna wyeliminowac problem korbowo tłokowy i sprawdzić wszystkie peryferia, czyli rozrusznik, gażnik/ pompę wtryskową/ wtryski - zaleznie czy to diesel czy benzyna, koncząc na przekładni i śrubie.
Dziwne pytania trochę, silnik zdechł, rozrusznik robi pstryk, lo jejku, właściciel chyba samochodu nie ma i nigdy sie z tym nie spotkał.
Silniki łodkowe od samochodowych róznią sie w zasadzie tylko sposobem odprowadzenia spalin i chlodzeniem, zwykle marynizowane z autek.
Kobietę bym zrozumiał, ale facet który pływa i takie pytania?

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zatarty?
PostNapisane: 29 lip 2017, o 23:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
bartuss1nowy napisał(a):
wpierw sie sprawdza czy da się obrocic walem przy przekladni na zero.


Mniej więcej to samo pisałem parę dni temu:

bury_kocur napisał(a):
A jesteś w stanie ręcznie obrócić wałem ?

Jak tak to problem raczej w rozruszniku -

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Aucuba
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL