Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 7 maja 2024, o 19:47




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Listwy odbojowe
PostNapisane: 22 sie 2017, o 14:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2787
Podziękował : 412
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Przy okazji poruszonego tematu listew odbojowych przy budowie łódki Piranii nurtuje mnie taki problem. Listwy odbojowe u mnie są wykonane z dębiny i z dwóch połówek w przekroju w kształcie trapezu. Są po kolei przykręcone pierwsza do kadłuba do burty. W tym miejscu wewnątrz kadłuba znajduje się wzdłużnik czyli poprzez poszycie burty do tego wzdłużnika. A druga listwa zewnętrzna jest przykręcona do tej pierwszej. Listwy są złączone w ten sposób, że węższa część jest na styku obu listew a całość stanowi taki okap. Na zewnątrz zewnętrzna listwa jest zaokrąglona. Przez pewien czas udawało mi się listwy lakierować i utrzymywać w kolorze drewna. Po jakimś czasie listwy nasączyłem olejem lnianym. I listwy mi sczerniały. Dodatkowo denerwuje mnie małe uszkodzenie lewej listwy które sobie zrobiłem jak zahaczyłem o bramę we wrocławskim WOPR gdzie kiedyś łódkę wodowałem.Widać to na zdjęciu. Zastanawiam się czy przy okazji jakiś poważniejszych prac przy jachcie nie wymienić tych listew odbojowych na sosnowe i wykonać je tylko z jednej listwy. I czy taką listwę sosnową przed lakierowaniem zabezpieczyć po przykręceniu olejem lnianym. Czy też zlekceważyć to i zostać przy tych listwach dębowych.
Tu widać listwy jeszcze lakierowane i to uszkodzenie o którym pisałem:
Obrazek
A tu zdjęcie z tego roku gdzie listwy są już całe czarne:
Załącznik:
DSCN3089.JPG
DSCN3089.JPG [ 173.89 KiB | Przeglądane 4376 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2017, o 16:11 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8030
Podziękował : 1872
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Listwa jest podwójna żebyś mógł wymienić zewnętrzną bez rozwalania konstrukcji :mrgreen: jak też wymienić uszkodzony fragment tylko.
Okapnik by nie ciekło po burcie.
Dąb by się nie szczypał i drzazg nie robił, jak iglaki, a i nie gnił, i wytrzymywał tarcie/uderzenia. Nadal chcesz zmienić na sosnę? :-P W braku laku każde liściaste lepsze niż sosna, pod warunkiem impregnacji anty-grzyb.
Jak nie lakier, to można zapuścić ciemnym olej-bejco-impregnatem (jakkolwiek to po polsku nazwą, czyli "woodstain". Albo 'coelan mahogany'. Albo zmieszać olej z dziegciem ;) Co rok-dwa maźnąć warstwę, szlifować nie trzeba.
Chyba że koniecznie ma być jasne?

Z przeproszeniem Mariana - znaczy MJSa - że się wtrącam :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2017, o 18:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2787
Podziękował : 412
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ryś napisał(a):
Listwa jest podwójna żebyś mógł wymienić zewnętrzną bez rozwalania konstrukcji :mrgreen: jak też wymienić uszkodzony fragment tylko.
Ja to wiem, nawet mam taki kawałek listwy do wymiany tego uszkodzonego fragmentu ale jest trochę krótka żeby porządnie dogiąć do burty stąd te rozważania.
Ryś napisał(a):
Nadal chcesz zmienić na sosnę? :-P W braku laku każde liściaste lepsze niż sosna, pod warunkiem impregnacji anty-grzyb.
Niekoniecznie, ale się zastanawiam czy tak zachwalane tu na forum nasączanie olejem lnianym drewna zapobiegło by czernieniu tego drewna. A pomijając nasączenie olejem co najbardziej polecacie jako środek anty-grzybowy? Ja kiedyś stosowałem "Fobos-M-2 kolor" którego opakowanie mi zostało ale widzę na stronie, że tego już w ofercie nie ma:
http://www.impregnatyfobos.pl/index.php/pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2017, o 20:08 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8030
Podziękował : 1872
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Marian J. napisał(a):
trochę krótka żeby porządnie dogiąć do burty stąd te rozważania.
(i dalsze ;) )
Zacinasz istniejącą w skosy rozszerzające się w kierunku do łódki - jak w łaczeniu na jaskółczy ogon, nie wiem jak to łądnie ująć. I wstawkę odpowiednio a pasownie, a potem musisz ją wsuwac od góry. Ale siedzi na miejscu. Wkręt przez łączenie ;)
Drewno w oleju bedzie czernieć. I udawać tradycyjny goły teak, yachty look proper :mrgreen:
Jak nie lakier, to go tym woodstain, na brąz np. Taki twór już zawiera fungicydy chemiczne (na dwa lata), w benzynie, mozna mieszać z olejem.
Albo jak MJS lubi - dodać Drewnochron, też takie.
Wolę imprex - naturalny (smoła oczyszczona), albo "Imprex W", "Impregnat W" - chemia, składy budowlane. Mocniejsze, już z olejem.

Fobos w porównaniu to do d. To głównie przeciwpożarowa i odrobinkę impregnatu, solny wodą wymywalny. Jakbyś widział grzybobranie na konstrukcji fobosem na full napchanej zgodnie z instrukcją - ciśnieniowo w próżni - to ...
Jak drewno wilgotne to go glikolem etylenowym (antifreez trujący, czyli "nie eko"). Wodą wymywalny - ale też dwa lata działa.

Przy okazji: http://www.uroxsys.co.nz/pdfs/CBMarch08.pdf
Skłąnia do refleksji :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2017, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Ja bym zrobił wstawkę z tego samego materiału. sosna jest za miekka, a świerk zbyt kruchy. Tak jak pisze Ryś.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2017, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16816
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4119
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian J. napisał(a):
Przez pewien czas udawało mi się listwy lakierować i utrzymywać w kolorze drewna. Po jakimś czasie listwy nasączyłem olejem lnianym. I listwy mi sczerniały.
Doskonała obserwacja - lakierowany czernieje tylko tam, gdzie lakier odszczypie. Olejowany czernieje wszędzie i ... już.

Ja bym zrobił, jak Bartek, wstawkę dębową w miejscu uszkodzenia, zaolejował całość i spoko. Z sośniny listwy odbojowej nie rób, bo jak zawadzisz o cokolwiek, to stracisz od razu pół listwy, albo całą. O właściwościach sośniny napisał już Ryś - znakomite drewno konstrukcyjne, ale akurat nie na listwy odbojowe. Nawet w małym i lekkim GIS-ie listwa odbojowa jest dębowa, albo z innego tzw. twardego drewna - zależy od rejonu, w którym te łódki budują, podobnie zresztą w BETH - coś to chyba znaczy?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 138 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL