Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 15:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 paź 2017, o 13:11 

Dołączył(a): 5 wrz 2010, o 15:05
Posty: 24
Lokalizacja: Sztokholm
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: kapitan z.j.
Witam, wtryski we Volvo Penta 7B są gładkie (beGwintowe). Czy jest jakiś tester do badania kompresji który pasuje tak, żeby nie trzeba przerabiać wtrysku? Chcę zmierzyć kompresję ale o ile wiem nie ma gotowych próbników. Może ktoś z szanownych kolegów może coś polecić?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2017, o 15:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Chyba tylko duże morskie diesle miewają kurki indykatorowe, na których można mierzyć ciśnienie sprężania.
Do badania ciśnienia sprężania mniejszych diesli trzeba wyjąć wtryskiwacz (a to oznacza jego ponowne osadzanie na nowej/wyżarzanej koszulce uszczelniającej).
Wiele VP ma podnoszone dźwigienką zawory dla odpowietrzenia cylindrów ("dekompresję"), ale tego nie można wykorzystać do pomiaru ciśnienia sprężania, bo to tylko blokada zaworów w głowicy w pozycji otwartej...

Do samego pomiaru kompresji trzeba mieć "tester cisnienia sprężania" czy "copmression test kit", w odmianie właściwej dla diesli. Np:
https://magma.sklep.pl/product-pol-792- ... IESEL.html

Najistotniejszą częścią takiego narzędzia do pomiaru jest odpowiedni (np. dla Twojego typu / średnicy wtryskiwacza) "compression test adapter", który można umieścić w miejscu wtryskiwacza. Czyli coś takiego:
Obrazek

Problem, że musisz albo pożyczyć, albo dowiedzieć od kogoś z doświadczeniem i kupić, albo poszukać samemu (i też kupić) odpowiedni adaptor. Odpowiedni, czyli taki, który się do otworów po wyjętych wtryskiwaczach w MD7B nada.
To są jakieś typowe wtryskiwacze Boscha, ale ich średnicy i długości nie pamiętam.
Niemniej - trzeba wiedzieć jaki adapter się nadaje, bo odmian adapterów i sposobów ich mocowania są, tak jak i odmian wtryskiwaczy - dziesiątki:
https://www.toolsource.com/index.php?ma ... st+Adapter

Jak kupiłem łódkę, to zapłaciłem ekstra parę złotych panu mechanikowi żeby przyszedł ze sprzętem i zbadał kompresję. Robił to "przy okazji", bo kiedy pierwszy raz przygotowywałem silnik do zimy (nie mając jeszcze żadnego "manuala") to zaprosiłem go, by przyjechał i pokazał mi gdzie znaleźć i jak obsłużyć kurki do spuszczania wody, jak następnie zalać układ glikolem, etc.... Na szczęście pan był przewidujący i przyniósł oprócz zestawu do pomiaru kompresji również nowe koszulki do ponownego osadzenia wtryskiwaczy oraz klucz dynamometryczny, przydatny do ich prawidłowego montażu...
----
Edit:
Sprawdziłem teraz temat w swoim "workshop manual", jeśli nie masz jest free tutaj:
http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Wo ... manual.pdf
Nic tam bezpośrednio o badaniu kompresji nie ma, ale na stronie 34 na końcu tabeli masz właśnie "adapter" do mierzenia ciśnienia, czyli "nipple for compression gauge" - część 884535. Oraz jego uchwyt/docisk pasujący pod śruby trzymające normalnie wtryskiwacz - część 884543.
Acha - są adaptery, które trzeba na czas pomiaru montować na miedzianej "koszulce" uszczelniającej, tak jak wtryskiwacz. Są ponoć i inne, uszczelniające się na własnym O-ringu. Te dwa typy mają dwie zupełnie różne siły, z jakimi trzeba je "dokręcać" w miejscu wtryskiwacza...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2017, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jaromir napisał(a):
(a to oznacza jego ponowne osadzanie na nowej/wyżarzanej koszulce uszczelniającej).


Hm. Kilkakrotnie sam wyjmowałem wtryskiwacze (i montowałem z powrotem), wprawdzie nie w MD7B, a w MD6A, ale oba silniki są bardzo podobne (gabarytowo identyczne).
Dwa razy wyjmowali je też przy mnie mechanicy, pierwszy raz w serwisie Volvo Penta w Szwecji.
Po wyjęciu i sprawdzeniu, wtryskiwacze były wsadzane z powrotem
Mechanicy też robili to przy mnie.

I nic mi nie wiadomo, o "koszulce uszczelniającej". Są tam miedziane podładki, pod wtryskiwaczami. Wymieniane nie były. A z jedną podkładką to dziwnie było ostatnio, bo nie wylazła razem z wtryskiwaczem, więc przyjęto założenie, że nadal siedzi w środku...

Ciekawe...
Może stosowana w praktyce procedura bywa mniej restrykcyjna niż pisze Jaromir i nadal jest dobrze, a może dowiedziałem się właśnie czegoś istotnego na temat mojego silnika .... ;-)

Klucz dynamometryczny nabyłem i zacząłem stosować, ale wcześniej też się obywało bez niego.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2017, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
marcin_palacz napisał(a):
I nic mi nie wiadomo, o "koszulce uszczelniającej".

Bo najczęściej zostają w gnieździe wtryskiwacza. O ich (copper nozzle sleeve) wyjmowaniu (w także o wymianie Oringów z miedzi, czyli Twoich podkładek pod wtryskiwaczami, można przeczytać na stronie 18, w pkt 33, 34 i 34a tu:
http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Wo ... manual.pdf

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: marcin_palacz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2017, o 21:35 

Dołączył(a): 5 wrz 2010, o 15:05
Posty: 24
Lokalizacja: Sztokholm
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: kapitan z.j.
Zrozumiałem, że najprościej byłoby zamówić pana mechanika, żeby przyszedł i pomierzył. Ale to nie w Szwecji (Sztokholm). Tutejsi mechanicy nie przyjadą na jacht, bo im się nie chce tylko chcą żeby do nich dopłynąć. W/g wstępnej oceny liczą sobie za dwie godz pracy (jeżeli wtryskiwacze łatwo wyjdą i nie są zapieczone). Dwie godz pracy mechanika to tutaj ok. 500-1.000 NPL czyli więcej niż koszt przyrządu do mierzenia. Dlatego chciałem kupić przyrząd i pomierzyć samemu. No cóż. Poczekam do wiosny. Dziękuję kolegom za fachowe porady.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2017, o 17:40 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 17:10
Posty: 56
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Domyślam się ze silnik słabo odpala.Przerobiłem to wiosną .Trzeba zdemontować głowicę i zrobić próbę szczelnośći zaworów/nalewa sie benzyny do odwróconej głowicy i od razu wiadomo który zawór szczelny a który nie.W moim wypadku oba gniazda zaworowe wydechowe ciekły.Przy okazji widać stan cylindrów .Polecam pomiar średnicówką.
Mając zdemontowane wtryskiwacze robimy test końcówek i sprawdzamy pompę/ na silniku /obserwując działanie wtryskiwaczy .
Po wymianie końcówek i szlifie gniazd zaworowych silnik odpala bez zwłoki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2017, o 22:45 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2237
Podziękował : 353
Otrzymał podziękowań: 677
Uprawnienia żeglarskie: mam
marcin_palacz napisał(a):
Są tam miedziane podładki, pod wtryskiwaczami. Wymieniane nie były.

Właśnie te miedziane podkładki powinno się wymienić po wymontowaniu wtryskiwacza. One się dopasowują kształtem do gniazda i samego wtryskiwacza.
marcin_palacz napisał(a):
A z jedną podkładką to dziwnie było ostatnio, bo nie wylazła razem z wtryskiwaczem, więc przyjęto założenie, że nadal siedzi w środku

Ostatecznie tej można nie wymieniać, skoro się zapiekła. Jest spora szansa, że nieporuszona dopasuje się spowrotem do wtryskiwacza.

mikolajf napisał(a):
chciałem kupić przyrząd i pomierzyć samemu.

To naprawdę nie jest rocket science. Może warto gdzieś pożyczyć. Kupować dla jednego pomiaru trochę bez sensu.
Jak już będziesz miał wtryskiwacze na wierzchu, warto zrobić test końcówek, czy dobrze pylą.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2017, o 17:33 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 17:10
Posty: 56
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Co nam daje pomiar ciśnienia sprężania w prostym dieslu.?
Jeśli jest w normie to padł układ zasilania z pompą wtryskową włącznie.
Jeśli jest poniżej to śilnik do remontu kapitalnego.
Tak powie mechanik który mierzy ćiśnienie.
Jedno i drugie wcale nie musi być prawdą.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2017, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Pierwsze najczęściej jest. W drugim, dobry mechanik zrobi jeszcze próbę olejową, która potwierdzi że silnik do kapitalki lub da info że silnik jest dobry a do roboty jest głowica (zawory). A to dużo zmienia w sposobie naprawy.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.



Za ten post autor Ognisty Szkwał otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 14:18 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 17:10
Posty: 56
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
O tej próbie olejowej czytałem.Nikt tego nie robi.Wykręcic wtryskiwacze,nalać oleju.I sprawdzić kompresję.Łatwiej zdjąć głowicę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 14:29 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 17:10
Posty: 56
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Pomijam fakt ze znalezienie testera ciśnienia do MD7A to abstrakcja.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 21:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
staniszewski napisał(a):
Wykręcic wtryskiwacze,nalać oleju.I sprawdzić kompresję

Nie, nie, nie. Wykręcić wtryski, sprawdzić kompresję, nalać oleju (ok. 100ml/cylinder) i sprawdzić kompresję. Z wyników wyciągnąć wnioski. Takie mamy dziś życie jakie wykształciliśmy pokolenia.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.



Za ten post autor Ognisty Szkwał otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 06:39 

Dołączył(a): 24 sie 2017, o 09:02
Posty: 42
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
100ml do cylindra? w dieslu? życzę powodzenia... :) aha i zalecam okulary a nawet przyłbicę...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 08:41 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 17:10
Posty: 56
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
W Maju tego roku szukałem testera cisnienia do MD6A .Jestem właścicielem Albin Vegi .Cumuje w Gdańsku.Po odwiedzeniu kilku warsztatów samochodowych, jedyną opcją jaką mi zaproponowano było: dostarczam zużyty wtryskiwacz z którego po zdemontowaniu wnętrza zrobi się adapter do manometru.Z braku takiego zdemontowałem głowicę.Zajęło to około dwóch godzin/dobry dostęp szczególnie po wyjęciu półki pod deską rozdzielczą.Głowicę naprawił mi mechanik od rybaków z Jantara.Szlif gniazd zaworowych i dotarcie zaworów.Do montażu niezbędny klucz dynamometryczny ,szczelinomierz ,uszczelka głowicy i kolektora wydechowego.Te ostatnie dorobione w Gdańsku .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2017, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Dzięki Pixel. Rzeczywiście przesadziłem z zerami, czeski błąd. Średnio się przyjmuje 10 do 15ml oleju/ litr badanej pojemności. Teraz chyba się nie pomyliłem w jednostkach. Jednak zasada sprawdzenia czy dół czy góra silnika siedzi zostaje.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 69 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL