Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Łożysko steru https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=28187 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kokop [ 7 mar 2018, o 18:30 ] |
Tytuł: | Łożysko steru |
W swojej łódce mam całkiem podobny ster jak na zdjęciu ![]() (pierwsze z brzegu z neta) Ja swój wydłubałem żeby tą płytę oprofilować bo u mnie całkiem taka sama paskudna płyta z 5mm blachy (ciężki jak cholera ten ster). Ponieważ już ster się robi to pomyślałem że załatwię sprawę łożyska, tego na dole co całe to cholerstwo podpiera. Oryginalnie było z jakiegoś chyba mosiądzu- wytarło się konkretnie że już z tym nic zrobić się nie da. Trzeba dorobić nowe i pytanie: Robić je z jakiegoś mosiądzu- brązu? Czy też może postawić na jakiś twardy teflon. Bo to teraz taka plastikowa era. Chodzi mi o to żeby to trwałe było i żeby nic nie trzeba było robić z nim przez najbliższe ![]() ![]() albo trzydzieści ed: dla tych spostrzegawczych. W mojej łódce ta podpora- czy jak ją tam nazwać. Nie jest z jakiegoś profilu tylko czysta żywa brecha niczym kawałek szyny. Nie zgnije szybko ![]() |
Autor: | Bombel [ 7 mar 2018, o 18:53 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
kokop napisał(a): Robić je z jakiegoś mosiądzu- brązu? Czy też może postawić na jakiś twardy teflon. Bo to teraz taka plastikowa era. Chodzi mi o to żeby to trwałe było i żeby nic nie trzeba było robić z nim przez najbliższe dwadzieścia lat albo trzydzieści A ile latek funkcjonowało to ci siem ""wytarło konkretnie""?? Bo jak tak ze 20 to bym się nie pierniczył z żadnym innym materiałem. A jeśli tak naukowo, Materiałów łożyskowych jest bardzo wiele, jednak w budowie maszyn najczęściej używane są brązy i stopy łożyskowe. Na łożyska ślizgowe stosowane są różnego rodzaju masy plastyczne, takie jak: żywice fenolowe, teflon, poliamidy oraz inne tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne. Należy podkreślić, że masy plastyczne wykorzystuje się do łożysk o stosunkowo niewielkich obciążeniach i przy niewielkich prędkościach ślizgania. Do zalet łożysk wytwarzanych na bazie tworzyw sztucznych można zaliczyć m.in.: brak zatarcia, dobre właściwości ślizgowe, łatwość formowania gotowych panewek, łatwość modyfikacji materiałów, dużą odporność chemiczną, a także odporność na korozję. Natomiast największą wadą wykorzystywania materiałów polimerowych na panewki łożysk ślizgowych jest niskie przewodzenie ciepła, prowadzące do szybkiego nagrzewania się elementów łożyska, oraz duża chłonność cieczy, powodująca ich pęcznienie. Warto dodać, że stosuje się również nasycone fenolem łożyska porowate. Prawda li to??? Dowiesz się ![]() http://www.utrzymanieruchu.pl/no_cache/ ... print.html |
Autor: | Ryś [ 7 mar 2018, o 23:27 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
Brąz, łożyskowy, ołowiowo-cynowy, etc. A zresztą, panocku, co das to bedzies miał. ![]() |
Autor: | cors [ 8 mar 2018, o 08:41 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
BA 1032 lub BA 93. |
Autor: | szkutnik [ 8 mar 2018, o 09:26 ] | ||
Tytuł: | Re: Łożysko steru | ||
kokop napisał(a): W swojej łódce mam całkiem podobny ster jak na zdjęciu
![]() (pierwsze z brzegu z neta) Ja swój wydłubałem żeby tą płytę oprofilować bo u mnie całkiem taka sama paskudna płyta z 5mm blachy (ciężki jak cholera ten ster). Ponieważ już ster się robi to pomyślałem że załatwię sprawę łożyska, tego na dole co całe to cholerstwo podpiera. Oryginalnie było z jakiegoś chyba mosiądzu- wytarło się konkretnie że już z tym nic zrobić się nie da. Trzeba dorobić nowe i pytanie: Robić je z jakiegoś mosiądzu- brązu? Czy też może postawić na jakiś twardy teflon. Bo to teraz taka plastikowa era. Chodzi mi o to żeby to trwałe było i żeby nic nie trzeba było robić z nim przez najbliższe ![]() ![]() albo trzydzieści ed: dla tych spostrzegawczych. W mojej łódce ta podpora- czy jak ją tam nazwać. Nie jest z jakiegoś profilu tylko czysta żywa brecha niczym kawałek szyny. Nie zgnije szybko ![]()
|
Autor: | kokop [ 8 mar 2018, o 15:58 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
![]() Jest dokładnie tak jak narysowałeś szkutniku. I tak zrobię . |
Autor: | Pixel [ 8 mar 2018, o 20:02 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
Poliamid chłonie wodę i jak to określa producent może być przez to niestabilny wymiarowo... co prawda ster nie jest finezyjnym urządzeniem ale... dodatkowo miejsce te narażone jest na stały dopływ piasku a gdy ten wbije się w tworzywo i sobie tam zostanie to będzie szlifował oś steru aż miło. Teflon fajny, niski współczynnik tarcia i odporny termicznie ale... miękki (niska wytrzymałość mechaniczna szczególnie na udary) Gdybym robił to dla siebie zrobił bym z brązu... to prosta robota. W godzinę i to z piciem kawy. |
Autor: | kokop [ 8 mar 2018, o 21:33 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
Tak samo zostanie piasek w łożysku z brązu ![]() Ale ten problem w zasadzie został przemyślany przez ![]() A gdybanie przy jakim rodzaju tworzywa wycieranie osi będzie większe to już problem jakby akademicki ![]() Można jeszcze żmijkę na czopie bądź łożysku naciąć, której zadanie nie będzie polegało na smarowaniu a zgarnianiu ew. piachu. |
Autor: | Bombel [ 8 mar 2018, o 22:30 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
kokop napisał(a): A gdybanie przy jakim rodzaju tworzywa wycieranie osi będzie większe to już problem jakby akademicki Można jeszcze żmijkę na czopie bądź łożysku naciąć, której zadanie nie będzie polegało na smarowaniu a zgarnianiu ew. piachu. Oj kombinujesz. Jak coś jest dobre to po co poprawiać.. Zrób tak jak wykonał budowniczy. Jakiś tam cel przecież miał. |
Autor: | Pixel [ 9 mar 2018, o 15:17 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
Przeprowadziłem eksperyment... by nie ograniczać się do sporu akademickiego... ![]() Trzy materiały: Brąz (gatunku nie znam - brąz lany) Tarnamid PA6 biały Teflon Próbki przygotowane (brąz i tarnamid w formie walca, teflon jako płyta o grubości 10mm) Piasek Płytka stalowa jako kowadło Młotek ślusarski 0,3kg Wszystkie próbki posypane piaskiem i potraktowane młotkiem (celem wgniecenia piasku w materiał) Teflon - porażka miękki - największe odkształcenia i penetracja piaskiem Tarnamid o dziwo na równi z brązem (słaba penetracja piaskiem) Na koniec próba udarowa (uderzenie ostrym końcem młotka w materiał) Teflon - porażka Tarnamid i brąz uszkodzenia porównywalne i niewielkie z tym że tarnamid lepiej "oddawał" uderzenie. Na podstawie przeprowadzonego doświadczenia nie wykluczał bym tarnamidu jako materiału na łożysko steru z tym że: wybrał bym odmianę z dodatkiem dwusiarczku molibdenu. I sprawdził bym co oznacza ta "niestabilność wymiarowa" Jak i też wpływ kontaktu tarnamidu z oprawą stalową na tempo korozji. ![]() |
Autor: | Bombel [ 9 mar 2018, o 15:38 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
Pixel napisał(a): I sprawdził bym co oznacza ta "niestabilność wymiarowa" Jak i też wpływ kontaktu tarnamidu z oprawą stalową na tempo korozji. Tarnamid to poliamid. Ma wszystkie zalety poza jedną. W dużej wilgotności ""puchnie"" co oznacza tą ""niestabilność wymiarową"" Jak się będzie zachowywał stale zanurzony w wodzie??? Rozmawiałem z działem handlowym Boryszewa. Nie polecają, szczególnie na słone. Pozostał (chyba) jedynie brąz |
Autor: | Pixel [ 9 mar 2018, o 15:58 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
Powiem tak, zawaliłem bo miałem wziąć tę próbkę i wygotować w słonej wodzie. Dokonał bym pomiaru przed i po tej operacji. Niestety jak to u mnie bywa zapomniałem jej zabrać. Kiedyś projektant zaprojektował rolki jezdne łożyskowane tulejami z tekstolitu. Te to dopiero spuchły... 0,5mm luzu zniknęło po tygodniu. (praca w słonej wodzie) Czyli pozostaje stary poczciwy brąz. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 13 mar 2018, o 22:26 ] |
Tytuł: | Re: Łożysko steru |
Tylko zastanów się na ile tysięcy mil to coś robisz, czasem zwykła tuleja stalowa wystarczy. MJS |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |