Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Instalacja elektryczna Volvo MD 6A
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=28681
Strona 1 z 1

Autor:  bartoszek [ 2 cze 2018, o 17:34 ]
Tytuł:  Instalacja elektryczna Volvo MD 6A

Silnik Volvo Penta MD6A czujnik paliwa Yazaki, gdzie w tym czujniku przylaczyc mase ?. Do czego przylaczyc kabalek ktory trzymam w palcach. Mam jaszcze kabelek z napisem KEY SWITCH 15 ????? Czujnik nie ma zadnych oznaczen.

Pozdrowienia Bartoszek

Załączniki:
IMG_20180602_174416.jpg
IMG_20180602_174416.jpg [ 62.68 KiB | Przeglądane 2131 razy ]
IMG_20180602_174304.jpg
IMG_20180602_174304.jpg [ 104.01 KiB | Przeglądane 2131 razy ]

Autor:  bartuss1nowy [ 2 cze 2018, o 19:14 ]
Tytuł:  Re: Instalacja elektryczna Volvo MD 6A

Wszystko piknie a najlepszy schemat elektryczny. Trzymać to se możesz, szukaj schematu, po wszelakich tagach, a nawet oznaczeniach produktu.

Autor:  Colonel [ 2 cze 2018, o 20:09 ]
Tytuł:  Re: Instalacja elektryczna Volvo MD 6A

Jeśli wszystkie kabelki mają ten sam kolor to bez schematu nic nie zrobisz

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Autor:  bartuss1nowy [ 2 cze 2018, o 20:32 ]
Tytuł:  Re: Instalacja elektryczna Volvo MD 6A

Switch jak krańcówka z mojej cncowej branzy, sprawdz jego biegunowośc czyli plusowy czy minusowy, no i gdzie leci ogolnie, czy masz go luzem tylko? i jak działa ów czujnik? jak amperomierz to masz tylko petelke plusową mierzącą wartośc przepływu prądu. Nie wiem, ale bez podstawowego schematu elektrycznego ciężko sie wypowiedzieć.

Autor:  shrimpyman [ 4 cze 2018, o 01:37 ]
Tytuł:  Re: Instalacja elektryczna Volvo MD 6A

bartoszek napisał(a):
Silnik Volvo Penta MD6A czujnik paliwa Yazaki, gdzie w tym czujniku przylaczyc mase ?.


Spróbuję pomóc.
Zdjęcia pokazują tył tzw. panelu z instrumentami.
Pisząc "czujnik paliwa Yazaki" zrobiłeś skrót myślowy - chodzi Tobie pewnie o wskaźnik poziomu paliwa (gauge tank), a nie czujnik :-)?. Czujnik poziomu paliwa oczywiście jest również, ale jest to osobny "obiekt" wkręcony w zbiornik paliwa, do którego chcesz podłączyć wskaźnik poziomu paliwa z Twojego zdjęcia.

Zgaduję i zakładam, że czujnik poziomu paliwa jest czujnikiem rezystancyjnym.

Zakładam również, że wskaźnik o którym piszesz jest na pewno wskaźnikiem poziomu paliwa (nie pokazałeś jak wygląda od frontu)- czyli nie jest to wskaźnik temperatury oleju, wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik ładowania akumulatora itd.
Jeżeli wszystko się zgadza - to spójrz proszę na poniższe dwa schemty:
1) schemat 1 - jak podłączyć wskaźnik paliwa do czujnika paliwa:
Załącznik:
Komentarz: schemat_1
schemat_1.jpg
schemat_1.jpg [ 27.88 KiB | Przeglądane 2041 razy ]


2) schemat 2 - jak zbudowany jest wewnętrznie wskaźnik paliwa:
Załącznik:
Komentarz: schemat_2
schemat_2.jpg
schemat_2.jpg [ 74.5 KiB | Przeglądane 2041 razy ]



I teraz:
1) Dolny czerwony przewód, z niebieską końcówką, jest przewodem sygnałowym przez który powinno być podane napięcie z plusa akumulatora - zgaduję i zakładam że via stacyjka; na schemacie_1 jest oznaczony jako "ignition wire".
2) Górny czerwony przewód, z czerwoną końcówką, z tego co widzę jest opisany jako "+ tank" - zgaduję i zakładam, że ten przewód to przewód sygnałowy i jest podłączony (nie jest luźny i nie lata ?) do plusa czujnika poziomu paliwa w zbiorniku; na schemacie_1 jest to "sender wire".
3) Zgaduję i zakładam, że czerwony przewód który trzymasz na pierwszym zdjęciu to przewód minus zasilania wskaźnika (-) - Ty to nazywasz masą.

Zanim jednak cokolwiek podłączysz, zrób pomiary omomierzem.
Odłącz przewody od wszystkich złączy.
Na czas pomiarów odłącz również żarówkę - siedzi ona w tym czarnym gumowym/plastikowym gnieździe.
Teraz pomiary:
1) zmierz oporność między "ignition wire" a zasilaniem (-) wskaźnika -> wynik A, powinno pokazać najwięcej np. ok. 450 Ohm (jest to oporność tych cewek ze schematu_2)
2) zmierz oporność między "sender wire" a zasilaniem (-) wskaźnika -> wynik B, powinno pokazać mniej np. 300 Ohm
3) zmierz oporność między "ignition wire" a "sender wire" -> wynik C, powinno pokazać najmniej np. 150 Ohm

Prawidłowe wyniki pomiarów, potwierdzające że złącza pełnią takie funkcje jak napisałem na początku posta:
1) wynik A < wynik B < wynik C
2) wynik B + wynik C = w przybliżeniu wynik A

Jeżeli pomiary NIE_POTWIERDZAJĄ powyższego, to myślimy dalej - na zdjęciu jest widocznych wiele innych złącz/lampek/przewodów, być może część z nich to jakieś rezystory kalibrujące, lampki pełniące taką rolę, boczniki, przekładniki albo ew. inne elementy.

Jeżeli pomiary potwierdzają powyższe, to oznacza że czerwony przewód który trzymasz należy podłączyć do minusa (-) zasilania - Ty to nazywasz masą.
Pozostałe dwa przewody to przewody sygnałowe - czyli "ignition wire" podłączony do stacyjki i "sender wire" podłączony do plusa (+) czujnika paliwa w zbiorniku.

Jeszcze uwagi praktyczne, pewnie znasz, ale dodam na wszelki wypadek:
a) wskaźniki poziomu paliwa podłącza się na napełnionym zbiorniku,
b) "ignition wire" i "sender wire" nie mogą być podłączone do minusa (-) zasilania (Ty to nazywasz masą)
c) złącza "ignition wire" i "sender wire" z tyłu wskaźnika powinny być izolowane od jego obudowy przez podkładki albo przelotki np. gumowe - sprawdź czy ta izolacja jest OK i pomiędzy "ignition wire" a obudową, oraz "sender wire" a obudową, nie ma zwarcia

Jeżeli chodzi o zielony przewód "KEY SWITCH 15" to trudno powiedzieć gdzie go podłączyć. Nazwa wskazuje, że do stacyjki :-) ale nie napisałeś, gdzie jest stacyjka i gdzie już jest podłączony ten kabel (może do lampki sygnalizacyjnej?).
Czy stacyjka jest jednym z obiektów na panelu z tymi instrumentami, czy czymś zupełnie oddzielnym?
Jeżeli nawet panel wygląda na samoróbkę, to czy nie ma na nim jakichś serial numbers albo poszczególne wskaźniki takowych nie posiadają (to ułatwiłoby ich identyfikację)?

Autor:  bartoszek [ 4 lis 2018, o 22:08 ]
Tytuł:  Re: Instalacja elektryczna Volvo MD 6A

Jeszcze raz o silniku. To nie jest MD6A, tylko MD6B.
Na panelu sa trzy lampki, 1 ladowanie, 2 olej, 3 temperatura (kabelek podlaczony do czujnika temperatury) Pytanie: czy lampka "temperatury" ma sie zaswiecic razem z pozostalymi przy zalaczeniu stacyjki?, czy tylko gdy podniesie sie temperatury silnika?.

pozdrowienia bartoszek

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/