Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 16:40




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 mar 2010, o 10:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ja wygląda stosunek wagi kadłuba z siatkobetonu do kadłuba stalowego? Oczywiście chodzi o kadłuby identycznej długości.
I czy ten stosunek jest taki sam w kadłubach małych i dużych?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 10:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Generalnie panuje opinia, że betonowiec będzie cięższy. Szczególnie przy mniejszych dlugościach. Kadłub stalowy chyba trochę łatwiej jest "zoptymalizować" ciężarowo, szczególnie dziś, kiedy dostępne są materiały porządnej jakości i o różnych wymiarach (grubościach).

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Maar napisał(a):
Ja wygląda stosunek wagi kadłuba z siatkobetonu do kadłuba stalowego? Oczywiście chodzi o kadłuby identycznej długości.
I czy ten stosunek jest taki sam w kadłubach małych i dużych?


Interesowałem się tym kiedyś (25 lat temu) nawet zawodowo. Siatkobeton wychodzi bardzo niekorzystnie w małych jednostkach (a eksperymentalnie budowane były również małe kanadyjki (dług ok. 5 m), pychówka (dług. 7 m), a nawet deska z żaglem!) - małe jednostki wychodzą sporo ciężej niż drewniane i laminatowe. Jachty większe, o dużej wyporności (np. w typie Colina Archera) już od 9 m długości ważą podobnie, jak tradycyjne drewniane, a jachty większe bywają lżejsze od drewnianych...

Można też o to spytać Mariana Strzeleckiego - zaprojektował i zbudował balastowego Betotrona o długości około 4,8 m. Zdaje się, że wyszedł mu sporo ciężej od podobnej wielkości łódek laminatowych i sklejkowych, ale był to eksperyment i chyba z tego powodu nie wszystkie elementy tej konstrukcji były optymalizowane pod względem obniżenia masy. Może niech Marian sam opowie.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 14:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Przy większych jednostkach, jak pisze Andrzej i Robert, będzie fajnie, problem zaczyna się przy mniejszych. Różnica wynika z tego, że do pewnej długości grubość poszycia betonowego jest praktycznie taka sama. Poniżej pewnej grubości nie da się upchać odpowiedniego zbrojenia, zaś jak się je upcha to kadłub ma naprawdę spory nadmiar wytrzymałości i nie ma potrzeby go zwiększać. Sprawdzałam kiedyś, przy przeciętnym siatkobetonowcu przeciętna gęstość poszycia (z uwzględnieniem szkieletu) wychodziła mi ok. 4500 kg/m3. Poszycie o grubościach od 16 do 22 mm, stosowane w jachtach do 12 m na pewno, a prawdopodobnie jeszcze nieco wyżej.

Jest jeszcze kwestia co liczyć. Większość (prawie wszystkie?)stalowych jachtów ma także stalowe pokłady i pokładówki, część siatkobetonowych (zwłaszcza tych mniejszych niż 12 m) ma ze względów ciężarowych i wykonawczych pokłady sklejkowe. To znacząco zmienia masy (i cechy użytkowe...)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 16:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Moniia napisał(a):
Jest jeszcze kwestia co liczyć. Większość (prawie wszystkie?)stalowych jachtów ma także stalowe pokłady i pokładówki, część siatkobetonowych (zwłaszcza tych mniejszych niż 12 m) ma ze względów ciężarowych i wykonawczych pokłady sklejkowe.
Dlatego pytam się o sam kadłub :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 18:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Masz odpowiedź. Jeszcze się zastanów nad sensem/bezsensem kombinowania na siatkobetonowym kadłubie pokładu sklejkowego.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 18:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ja nie kombinuję z betonem. Ba, ja nie kombinuję z żadnym kadłubem :-)
Coś się zgadało kiedyś o wagach a Ania z Berga mi przypomniała linkiem o istnieniu siatkobetonowców i stąd pytanie.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 19:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Colonel napisał(a):
Jeszcze się zastanów nad sensem/bezsensem kombinowania na siatkobetonowym kadłubie pokładu sklejkowego.


Sprawa nie jest całkiem jednoznaczna - Norbert Patalas zaprojektował kiedyś kilka siatkobetonowców: najmniejszy, balastowo-mieczowy Siatek, miał długość 6,9 m i pokład oraz sporą nadbudówkę ze sklejki, kilka wersji Waganta o długości około 8 metrów, również ma pokłady i nadbudówki ze sklejki. Z tego co wiem, to zostały one zbudowane w kilku egzemplarzach i ich armatorzy są z nich zadowoleni. Nie wiem, czy projekt, największego chyba, ze znanych siatkobetonowców Norberta Patalasa (Wilk Morski, oparty na planach Tuńczyka/Opty, czyli 9,85 m długości), doczekał się realizacji, ale on też miał zaprojektowane pokład i nadbudówkę z drewna i sklejki.

Marian Strzelecki zaprojektował i zbudował wspomnianego już, eksperymentalnego Betotrona (długości około 4,8 m) z pokładem i nadbudówką z siatkobetonu...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 19:41 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam,od razu chcę powiedzieć że nie mam nic przeciwko siatkobetonowi,pływałem na takim jachcie,i był ok.Ale w dzisiejszych czasach,w naszej strefie ekonomicznej,gdzie z roku na rok nasza praca jest coraz droższa, budowa z siatkobetonu,który jest bardzo pracochłonny,wydaje mi się bez sensu.Stal jest znacznie szybsza w budowie i chyba lepsza (było nie było siatkobeton powstał jako zamiennik drogiej i trudnej w obróbce jak na tamte lata stali),konserwacja stali dzisiejszymi farbami to też nie problem,wielu fachowców też mówi że stalowy kadłub jest najtańszy w przypadku zlecenia budowy w stoczni.Ale wydaje mi się że i stal do budowy amatorskiej jest dość trudna,choćby z racji wagi,trudno samemu operować arkuszem blachy o wadze kilkudziesięciu kilogramów.Dlatego wydaje mi się że najlepszym materiałem na amatorską budowę to sklejka,bardzo mocna i sztywna,nie wymaga w przeciwieństwie do stali (i siatkobetonu) izolacji wewnątrz kadłuba,konserwacja łatwiejsza,zabudowa kadłuba też łatwiejsza,w ogóle praca ze sklejką to pikuś w porównaniu ze stalą,a cenowo też ciekawe,bo z jednego metra sześciennego sklejki przy grubości poszycia 25mm wychodzi 40 m kwadratowych i waży ok 600-650 kg,koszt to niecałe 4000zł.Stal o tej samej powierzchni i 4 mm grubości to prawie 1300 kg i koszt przy 3 zł za kg to 3900 zł więc to samo.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 20:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Zgadzam się z peterem, ale z zastrzeżeniem, co do naszej "strefy ekonomicznej": Sporo jachtów siatkobetonowych zbudowano w latach 70-90 w Norwegii, która jest jak najbardziej w naszej strefie ekonomicznej. Ja bym się pewnie nie zdecydował na siatkobetonowy jacht, miałem z tym materiałem do czynienia i uważam, że ma on zbyt wiele wad. Dla siebie budowałbym albo ze stali, albo ze sklejki oblaminowanej laminatem epoksydowo-szklanym.

W załączniku zdjęcie dwumasztowego szkunera Samson z ożaglowaniem dżonki - projektu jednego z moich znajomych designerów Victora Winterthun z Norwegii.


Załączniki:
Victor_Winterthun01.jpg
Victor_Winterthun01.jpg [ 47.65 KiB | Przeglądane 4020 razy ]

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Ostatnio edytowano 1 mar 2010, o 20:25 przez robhosailor, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 20:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Robert Sam pokasujesz swoje podwojenie czy mam się tym zająć :?: ;)

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 20:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kolos napisał(a):
Robert Sam pokasujesz swoje podwojenie czy mam się tym zająć :?: ;)
Już skasowałem. Sorry, ale czasami mi się ten cały radiowy internet zatrzymuje, wtedy myślę, że nie poszło i klikam ponownie...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 20:30 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Robercie,ja przecież powiedziałem że jest najmniej ekonomiczna biorąc pod uwagę czasochłonność,ale to moja opinia.
A zdjęcie fajne.
A na tym zdjęciu to łódeczka kolegi,tym razem stal,ale żagielki te same.


Załączniki:
zaglowiec.jpg
zaglowiec.jpg [ 135.21 KiB | Przeglądane 3977 razy ]

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 mar 2010, o 20:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
peter napisał(a):
Robercie,ja przecież powiedziałem że jest najmniej ekonomiczna biorąc pod uwagę czasochłonność,ale to moja opinia.
A zdjęcie fajne.
A na tym zdjęciu to łódeczka kolegi,tym razem stal,ale żagielki te same.


Zgadzam się, a na Twoim zdjęciu też śliczności :) (najmniej pasuje mi ta szklarnia na rufie, ale rozumiem, że się sprawdza w praktyce)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: silver_stas i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL