Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Drewno na budowę jednostki https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=7681 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | mbober1 [ 25 mar 2011, o 09:10 ] |
Tytuł: | Drewno na budowę jednostki |
Skoro Robert w innym wątku podpuścił mnie do kolejnej budowy ![]() Pomyślałem, że dobrze było by zamieści jakieś informacje na temat drewna stosowanego w naszym małych projektach. To, co znalazłem w internecie mniej więcej odpowiada tekstowi z książki "Żeglarzu zrób to sam" Krajewskiego. Wieczorem wrzucę jeszcze tekst z "Sam zbuduj łódź" Plucińskiego. A oto, co znalazłem na necie: Cytuj: Dąb - jest najmocniejszym i najtrwalszym drewnem krajowym. Jest to drewno o dużej odporności na gnicie, twarde, dość łupliwe, łatwo pękające wzdłuż słojów, ale bardzo trwałe i mocne. Barwa twardzieli jest kremowożółta. Część bielasta w ogóle nie nadaje się do zastosowania i należy ją przy obróbce usuwać. Dębinę należy stosować na dziobnice, stępki, martwe kile, denniki, wręgi, tylnice, kątnice itp. elementy. Drewno to daje się łatwo giąć i zachowuje nadany kształt po uprzednim działaniu pary, wrzątku lub sklejeniu kilku warstw na szablonie. Wiąz - drewno nieco miększe od dębiny, niełupliwe, o dużej spoistości włókien. Twardziel jest koloru szarobrunatnego, jasnobrązowego lub nawet czekoladowobrązowego w zależności od rodzaju wiązu. Drewno to nadaje się również na wymienione wyżej elementy szkieletu. Jesion - również jak dwa poprzednie to gatunek liściasty, ale mało odporny na gnicie. Jest nieco lżejszy od dębiny, równie twardy, stosunkowo łatwy w obróbce, bardzo elastyczny. Można stosować tylko drewno twardzielowe, którego barwa jest jasnokremowa. Drewno to można stosować tylko na elementy nie mające stałego kontaktu z wodą, jak wiosła, rumple, salingi, niekiedy wręgi. Sosna - jest drewnem stosunkowo miękkim, elastycznym, słoistym, łatwym w obróbce, odpornym na gnicie. Kolor ma jasnożółty, a do zastosowania nadaje się zarówno twardziel, jak i biel. Drewno to można stosować na klepki pokładu i poszycia, wszystkie elementy wzdłużne, a także na maszty i inne drzewce. Modrzew - najlepszy gatunek spośród drzew iglastych. Nieco tylko cięższy od sosny, ale wytrzymałością zbliżony do dębiny. Jest elastyczny, wyjątkowo odporny na działanie wody, łatwy w obróbce, dość twardy i słoisty. Niemal całkowicie pozbawiony wad występujących w innych gatunkach. Drewno to ma kolor czerwonawy, wykorzystywać można zarówno twardziel, jak i biel. Może być stosowany na wszystkie części kadłuba i pokładu. Świerk - jest najlepszym drewnem do budowy masztów i innych drzewc. Nie jest drewno zbyt trwałe i nie powinno być stosowane do innych części jachtu. Świerk na maszt powinien być dość wąskosłoisty, całkowicie bezsęczny, o jak najrówniejszym układzie słoi. Jest to drewno elastyczne, bardzo łatwe w obróbce, koloru białego, z żółtawym odcieniem. Do użycia nadaje się biel, i twardziel. Jodła - drewno umiarkowanie lekkie, miękkie, o średnich właściwościach mechanicznych, łupliwe, skłonne do pękania i paczenia. Jego zastosowanie podobne jak drewna świerkowego. Tek - rodzaj dębu egzotycznego, najlepszy ze spotykanych w kraju materiałów szkutniczych. Jest trwały, mocny, całkowicie odporny na wodę, gnicie i szkodniki, dość ciężki, twardy, trudno obrabialny, niełupliwy, prawie pozbawiony wad organicznych i mechanicznych. Kolor brązowy. Ze względu na dużą zawartość żywicy nadaje się na klepki pokładowe. Przed klejeniem drewno musi być odtłuszczone. Mahoń - nazwa obejmująca wiele gatunków drewna. Jedne z nich nadają się doskonale do celów szkutniczych, inne nie nadają się zupełnie. Takim szkutniczym gatunkiem jest mahoń afrykański. Jest on stosunkowo lekki, łatwy w obróbce, bezsłoisty, dość miękki. Ma kolor brązowoczerwony lub jasnobrązowy z odcieniem różowym. Nadaje się doskonale na poszycie. Z klejonego warstwowo mahoniu można wykonywać również stępki, tylnice, dziobnice, nie należy natomiast stosować go na wręgi. Ze względu na piękny kolor często używany jest do wykańczania wnętrz. Bezpośredni link to: http://dyd.pol.lublin.pl/users/kanski/drewno.htm Najbardziej zastanawia mnie modrzew, bo w moim wątku o budowie canoe w wersji SOF jeden z forumowiczów odradzał mi ten materiał zresztą miałem z nim same kłopoty, ale mogło to być związane ze złym wymiarem listwy, oraz dużej suchości materiału. Proszę o komentarze i własne uwagi, co do różnych gatunków drewna. ![]() Dobrze by było żeby ten wątek przerodził się w coś rodzaju encyklopedii na temat różnych gatunków drewna i jego zastosowania w szkutnictwie razem z uwagami i opiniami. Mnie osobiście najbardziej interesuje drewno na konstrukcje szkieletowe do pokrycia płótnem. |
Autor: | Wojciech [ 25 mar 2011, o 09:16 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
mbober1 napisał(a): Mahoń - nazwa obejmująca wiele gatunków drewna. Jedne z nich nadają się doskonale do celów szkutniczych, inne nie nadają się zupełnie. Takim szkutniczym gatunkiem jest mahoń afrykański. Jest on stosunkowo lekki, łatwy w obróbce, bezsłoisty, dość miękki. Ma kolor brązowoczerwony lub jasnobrązowy z odcieniem różowym. Nadaje się doskonale na poszycie. Z klejonego warstwowo mahoniu można wykonywać również stępki, tylnice, dziobnice, nie należy natomiast stosować go na wręgi. Ze względu na piękny kolor często używany jest do wykańczania wnętrz. Fajny opis...Przy okazji czym lakierować interesujący mnie mahoń na elementach zewnętrznych jachtu DZ ? |
Autor: | marek48100 [ 25 mar 2011, o 17:10 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Drobna uwaga modrzew - jest dobrym materiałem lecz pod wpływem zmian wilgotności łatwo się wypacza (piszę to z własnego doświadczenia i nie należy tego traktować jako pewnik) mahoń - jest kilka gatunków, bardzo przyjemny w obróbce, w zależności od gatunku od czerwonego po brązowy, należy lakierować lakierami "miękkimi" Marek ***** po co kombinujesz jak sosna i tak jest najlepsza j łatwo dostępna? |
Autor: | mbober1 [ 25 mar 2011, o 19:25 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
marek48100 napisał(a): po co kombinujesz jak sosna i tak jest najlepsza j łatwo dostępna? Bo lubię:D A tak na poważenie. Zgadza się, że sosna jest dobrym rozwiązaniem. Ale z rozmów z stolarzem, który mi obrabiał listwy dowiedziałem się, że świerk w szczególności ten z odbarwieniami lepiej się gnie niż sosna. Poza tym poru osobą, mogą się przydać np. takie informacje jak twoje ![]() W książce Plucińskiego podobne informacje, jak powyższe. |
Autor: | Wojciech [ 25 mar 2011, o 19:50 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
marek48100 napisał(a): mahoń - jest kilka gatunków, bardzo przyjemny w obróbce, w zależności od gatunku od czerwonego po brązowy, należy lakierować lakierami "miękkimi" Marek czy znasz nazwę tych lakierów ? Jedna z firm "Spinex" wysłała mi ofertę ... Cytuj: Do zabezpieczenia elementów drewnianych polecamy zestaw Owatrol D1 oraz D2 . D1 jak olej do zabezpieczenia od wewnątrz, D2 jako twarda nie pękająca powłoka zewnętrzna. Ty zaś polecasz "miękkie"... |
Autor: | Wojciech [ 25 mar 2011, o 21:37 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
marek48100 napisał(a): Jeżeli chcesz odszukam nazwę, ale ostrzegam że nie cały litr kosztował prawie 50 euro ![]() Znajdź proszę nazwę. |
Autor: | marek48100 [ 25 mar 2011, o 22:06 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
OK poszperam w zapiskach Marek |
Autor: | boSmann [ 25 mar 2011, o 23:08 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Może tego używaliście? http://www.coelan.com/ce8cba46a30ee0caf ... index.html |
Autor: | marek48100 [ 26 mar 2011, o 18:24 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Zabiłeś mi Wojtku klina. Przejrzałem chyba wszystkie szpargały i nie znalazłem nazwy lakieru. Napisałem do kolegów, z którymi pracowałem przy łodzi i może oni mają lepszą pamięć niż ja marek |
Autor: | Wojciech [ 26 mar 2011, o 18:46 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Używałem lakierów poliuretanowych Polren i Uretolux . Z tym, że jakość powłoki lakierowej w czasie wymagała naprawy. Obecnie zakupiłem jacht DZ, na którym elementy drewniane wykonane są z mahoniu i szkoda mi już tej co rok roboty przy szlifowaniu starej powłoki oraz ponoszeniu kosztów na zakup niższej jakości lakierów. Chciałbym zastosować lakier bynajmniej, który wytrzyma kilka sezonów i odpowiednio zabezpieczy mahoń. Marku jeszcze mam trochę czasu na zakup lakieru zanim wyszlifujemy DZ. Dzięki za już. ![]() |
Autor: | marek48100 [ 26 mar 2011, o 20:02 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Sam do tańszych łódek używam farb Polren, natomiast do Uretolouxu nie mam zbytniego zaufania. Do lakierowania elementów drewnianych które aktualnie robię kupiłem Lakier Jachtowy. Nawet na koło sterowe na puszce ![]() Dawniej nie było problemu bo było dwa rodzaje farb. Jedna do d.... , a druga z motylkiem ![]() Marek ***** Jest odpowiedź AWL®SPAR CLASSIC SPAR VARNISH M3131 z tego co pamiętam to kosztuje 280zł za puszkę 0,75l a puszka nie starcza na 1m2 malowania raczej 2 puszki na m2 bo zalecają 14-15 warstw. To z pewnością najdroższy lakier na świecie. Produkowany w USA Firma www.awlgrip.com I co tu na to ![]() Marek |
Autor: | kamiljazz [ 26 mar 2011, o 21:08 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
marek48100 napisał(a): Do lakierowania elementów drewnianych które aktualnie robię kupiłem Lakier Jachtowy. Nawet na koło sterowe na puszce ![]() I jak się sprawdza? Kiedyś kolega lakierował łódkę wędkarską tym lakierem i bardzo odradzał - poodchodził mu po roku. Z tego co pamiętam, to był dwa razy droższy niż podobnej jakości lakier "niejachtowy". |
Autor: | Wojciech [ 26 mar 2011, o 21:14 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Oj...tańszych nie było... ![]() http://www.merrittsupply.com/AWLGRIP-Aw ... P5702.aspx |
Autor: | marek48100 [ 26 mar 2011, o 21:24 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Taki chciał właściciel łodzi. "Nasz klient - nasz pan" Marek |
Autor: | peter [ 27 mar 2011, o 09:09 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
marek48100 napisał(a): Dobra firma to i cena dobra... ale jest jeszcze kilka dobrych lakierów poza tym. A tak swoją drogą to rozmawiałem kiedyś z przedstawicielem awlgrip,a na temat ich lakierów bezbarwnych,było to akurat w momencie kiedy zaczęli produkować ten lakier o którym piszesz.Powiedział że ich lakiery dwuskładnikowe dają bardzo odporną i twardą powłokę ale do zastosowania bezpośrednio na drewno nie zbyt dobrze się nadają bo są za mało elastyczne,i dla tego właśnie wprowadzili klasyczny lakier olejny. |
Autor: | Wojciech [ 27 mar 2011, o 09:18 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
peter napisał(a): Powiedział że ich lakiery dwuskładnikowe dają bardzo odporną i twardą powłokę ale do zastosowania bezpośrednio na drewno się nie zbyt dobrze nadają bo są za mało elastyczne,i dla tego właśnie wprowadzili klasyczny lakier olejny. Dzięki za info. Oszczędziłeś mi wydatków... ![]() |
Autor: | Marian Strzelecki [ 27 mar 2011, o 22:34 ] | |||
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki | |||
kamiljazz napisał(a): marek48100 napisał(a): Do lakierowania elementów drewnianych które aktualnie robię kupiłem Lakier Jachtowy. Nawet na koło sterowe na puszce ![]() I jak się sprawdza? Kiedyś kolega lakierował łódkę wędkarską tym lakierem i bardzo odradzał - poodchodził mu po roku. Z tego co pamiętam, to był dwa razy droższy niż podobnej jakości lakier "niejachtowy". A próbowaliście tego? (Alkipolak Łodziowy) http://www.yumakreczko.com.pl/produkty. ... af6eda523b ja; całego Finna mahoniowego (już z 6 warstw) polakierowałem, (przez 2 sezony) i bardzo jestem zadowolony. Fakt ze matowiłem za każdym razem i że jeszcze nie wodowałem łódki, ale na mojego nosa to jest bardzo rzetelny tradycyjny lakier - taki jak kiedyś był motylek (albo lepszy). MJS ps. dodam że przedtem Finn stracił 5kg starych farb i żywic; oraz przyjął ponad 3,5 litra oleju lnianego z terpentyną (wg. "s.y. Dockan")
|
Autor: | Wojciech [ 27 mar 2011, o 22:42 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Marian Strzelecki napisał(a): (wg. "s.y. Dockan") Marianie co to jest ? |
Autor: | Magister [ 27 mar 2011, o 22:48 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
A to: http://www.sychut.com/dockan/konserwacja.html ![]() |
Autor: | boSmann [ 27 mar 2011, o 23:04 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Może komuś się przyda http://www.classicmarineservice.fi/produkter.html |
Autor: | stibur [ 29 mar 2011, o 12:06 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Witam Dołączam się do pytania. Tylko mnie interesuje jaką wybrać sklejkę przy metodzie szycia i klejenia. SOSNA- najbardziej dostępna i tania. Czy dobra w tej metodzie? Nie wiem. BRZOZA- sklejkę tę używa do budowy łódek HOBBO.NET. Nawet nie pokrywa matą szklaną a jedynie impregnuje żywicą. Też jest dostępna i tania. MERANTI- wadą jest cena, ale duża odporność na gnicie mokre i suche. Pozdrawiam Marcin |
Autor: | RobertP [ 29 mar 2011, o 16:53 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
peter napisał(a): Powiedział że ich lakiery dwuskładnikowe dają bardzo odporną i twardą powłokę ale do zastosowania bezpośrednio na drewno nie zbyt dobrze się nadają bo są za mało elastyczne,i dla tego właśnie wprowadzili klasyczny lakier olejny. Każdy producent chwali swoje lakiery ![]() ja używałem i używam lakierów Renner , dwuskładnikowe musza być i to koniecznie, ale żeby było OK z drzewem na łodzi, należy użyć całego zestawu aby drewno było odporne i polakierowane i tak, do tego potrzeba izolant (taki odgrzybiacz antyplesniacz), podklad i dopiero lakier, każdy z tych składników na oddzielny i inny katalizator (utwardzacz), drewno musi być odpowiednio przygotowane i może być wtedy eksploatowane na niemal w wodzie tak robione łódki powinny wytrzymać dłużej w warunkach wszędobylskiej wilgoci ![]() |
Autor: | LukasJ [ 29 mar 2011, o 19:19 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
stibur napisał(a): BRZOZA- sklejkę tę używa do budowy łódek HOBBO.NET. Nawet nie pokrywa matą szklaną a jedynie impregnuje żywicą. Też jest dostępna i tania. MERANTI- wadą jest cena, ale duża odporność na gnicie mokre i suche. "wadą jest cena" - no nie wiem, porównaj tu: http://www.sklejki.pl/p31654,sklejka-6-mm-1250x2500-wodoodporna-33-brzoza.html z tym http://www.sklejki.pl/p31107,sklejka-5-5-mm-1220x2440-wodoodporna-23-meranti.html ...wychodzi na coś kompletnie odwrotnego, niż to co napisałeś... |
Autor: | robhosailor [ 29 mar 2011, o 19:46 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
stibur napisał(a): Tylko mnie interesuje jaką wybrać sklejkę przy metodzie szycia i klejenia. /.../ BRZOZA- sklejkę tę używa do budowy łódek HOBBO.NET. Nawet nie pokrywa matą szklaną a jedynie impregnuje żywicą. Też jest dostępna i tania. Sklejki brzozowej użyłem przy budowie swojej BETH - była najbardziej dostępna i najtańsza w najbliższych składach, ale musiałem ją kupić w dwóch różnych składach, ponieważ potrzebowałem dwóch grubości (4 i 6 mm) i wyłącznie arkuszy o wzdłużnych słojach, a nasi producenci lubią robić sklejkę ze słojami w poprzek arkusza, która ma nieco inne własności fizyczne. Miałem to szczęście, że obie strony arkuszy były gładkie i szlifowane (klasa 1/1 ...?). Sklejka brzozowa jest bardzo dobra w obróbce i mocna, więc do technologii szycia i klejenia, jak najbardziej odpowiednia, należy tylko pamiętać o tym, że jest o przynajmniej 30% cięższa od sklejki okoume, więc jeżeli masa gotowego kadłuba była przez projektanta szacowana dla sklejki okoume, to należy się spodziewać, że kadłub ze sklejki brzozowej będzie cięższy - tak miałem właśnie z BETH, dla której projektant podaje masę pustego kadłuba około 32 kg, a mój waży pewnie z 50 kg (jak go w końcu zważę, to będę wiedział na pewno). |
Autor: | przemek [ 29 mar 2011, o 20:02 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
robhosailor napisał(a): dwóch grubości (4 i 6 mm) i wyłącznie arkuszy o wzdłużnych słojach, a nasi producenci lubią robić sklejkę ze słojami w poprzek arkusza Zabawne, ale ja szukałem kiedyś uparcie sklejki 4mm, ze słojami w poprzek, ale nie udało mi się znaleźć i kupiłem arkusze wzdłużne, co wymagało zmiany technologi. Miałem wtedy całkowicie odmienne zdanie niż Ty, o tym co robią producenci. Pewnie dużo zależy, od tego co zamówią sprzedawcy. Pozdrawiam Przemek |
Autor: | robhosailor [ 29 mar 2011, o 20:29 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
przemek napisał(a): szukałem kiedyś uparcie sklejki 4mm, ze słojami w poprzek, ale nie udało mi się znaleźć i kupiłem arkusze wzdłużne, co wymagało zmiany technologi. Miałem wtedy całkowicie odmienne zdanie niż Ty, o tym co robią producenci. Rozmawiałem o tym ze sprzedawcami. Powiedzieli mi, że producenci robią serie (dosyć długie, bo to duże zakłady) arkuszy w poprzek i serie arkuszy wzdłuż słojów i wtedy w hurtowniach są albo takie, albo takie.
Pewnie dużo zależy, od tego co zamówią sprzedawcy. |
Autor: | Berni_bn [ 29 mar 2011, o 21:02 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Wojciech1968 napisał(a): czym lakierować interesujący mnie mahoń na elementach zewnętrznych jachtu DZ ? Ja do remontu mojega Ramblera stosowałem Hempla. http://www.farbydojachtow.pl/hempel-list.html |
Autor: | Wojciech [ 29 mar 2011, o 21:10 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
Berni_bn napisał(a): Ja do remontu mojega Ramblera stosowałem Hempla. O ![]() |
Autor: | mbober1 [ 21 kwi 2011, o 21:28 ] |
Tytuł: | Re: Drewno na budowę jednostki |
No dobra temat tu zjechał totalnie na jakieś farby ![]() Pokost i wystarczy ![]() A teraz jedno pytanie jak to jest z Modrzewiem?? Nadaje się na konstrukcje szkieletu w technologii SOF czy nie bardzo. Moje doświadczenia mówią, że jest do kitu, ale może miałem złe wymiary listwy??. Z drugiej strony w moim wątku o budowie Little Chiff'a jeden z forumowiczów również mi odradzał to drewno a w "Żeglarzu zrób to sam" stoi jak byk, że jest Ok i nawet lepszy od sosny. To jak to jest w końcu??? |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |