Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
zabetonowana zęza / rysa wokół balastu https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=7708 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Moniia [ 27 mar 2011, o 21:19 ] |
Tytuł: | Re: zabetonowana zęza / rysa wokół balastu |
Jesli biegnie na tej samej wysokości wokół całej płetwy kilowej, może oznaczać że płetwa była betonowana oddzielnie. Stosunkowo często się to robi, ale jest to błędem, powinno betonować się jednym ciągiem z kadłubem (z zewnątrz, wewnętrzną warstwę siatek przesyca się często "w drugim rzucie" - w zależności od wybranej metody). Takie betonowanie (najpierw kil a potem cała reszta, coby "ułatwić sobie") może prowadzić do osłabienia konstrukcji (bez specjalnych wysiłków - choć dość prostych - nowa zaprawa nie zwiąże dobrze do wyschniętego betonu) Jeśli możesz podrapać bardziej, to podrap wokół wzdłuż całej rysy. Zobaczysz wtedy, czy jest to jak wyżej kwestia betonowania i głęboka rysa "na przełaj" między kilem a kadłubem czy może po prostu powierzchniowa (występują często i póki minimalne nie trzeba się zbytnio przejmować). Pocieszę Cię, że ewentualna naprawa wbrew utartym opiniom jest dość prosta (jeśli to po prostu głęboka rysa) - to jakby Cię ona niepokoiła za bardzo. Pracochłonna, tak, jak wszystko z siatkobetonem. Ale technicznie dość nieskomplikowana. Postaraj się raczej dowiedzieć, jakie zbrojenie ma ta jednostka.. To rzecz znacznie bardziej istotna - przede wszystkim czy jest oparte na ramach? Często robiono małe jednostki "na kopycie" i wtedy wszystko zależy od tego jak dobrze zaprojektowana a potem wykonana była jednostka. Kadłub, gdzie zbrojenie było układane na ramach (wykonanych także z prętów zbrojenia) jest generalnie dużo sztywniejszy. Obecnie dwie firmy wg moich informacji (na świecie) robią jachty siatkobetonowe na kopycie - bo po prostu to umieją, mają technologię opracowaną i wypróbowaną przez kilkadziesiąt lat. Pozostałe (z tych nielicznych które nadal robią siatkobetonowe jachty) robią na ramach. Co do betonowania zęzy - owszem. Idę o zakład, że znajduje się tam dodatkowy balast wg projektu ![]() ![]() ***** ps. zerknęłam jeszcze na zdjęcia i zastanawia mnie kolorek do którego się doskrobałeś. Może być jeszcze tak, że przy betonowaniu używano metalowych narzędzi (pac itd.) Bardzo niemiłe efekty to powoduje, "wyciągając" wodę z zaprawy i powodując powstanie cienkiej skorupy na powierzchni, która prawie uniemożliwa porządne położenie jakichkolwiek farb na tym. Pozytywna strona to ta, że jakkolwiek zaburza to strukturę całej zaprawy (część bardziej sucha, część mniej, co zmienia jej wytrzymałość) to rysa na 80% jest w tym wypadku powierzchniowa. Tymi efektami wytrzymałościowymi nie przejmowałabym się zbytnio, jak rozumiem jednostka pływa od jakiegoś czasu więc nie są znaczące. Negatywna strona to ta, że jakbyś chciał to naprawiać porządnie to to długa bardzo robota. Pytanie, czy konieczna. |
Autor: | eder555 [ 27 mar 2011, o 22:06 ] |
Tytuł: | Re: zabetonowana zęza / rysa wokół balastu |
sęk w tym ,że nie jest to jacht wykonany z betonu, kadłub jest z laminatu, natomiast zęza w okolicach kila jest zalana siatkobetonem tak ,że nie ma dostępu do jakichkolwiek mocowań kila. Jednostka nazywa się Topas 20 i jest to jacht z roku 1980 ze stoczni niemieckiej. Nie mam dostępu do żadnych projektów tego jachtu a właściciel też nie posiada dokumentacji technicznej. Nie jestem pewien bo mogę się mylić, ale rysa to ślad po przywaleniu o jakiś kamień a beton to po prostu jakieś wzmocnienie, nie wiem nie jestem szkutnikiem. Tutaj link gdzie umieściłem zdjęcia jachtu z zewnątrz kiedy jeszcze nie wiedziałem co to za jednostka. viewtopic.php?f=5&t=7545 |
Autor: | Moniia [ 27 mar 2011, o 22:23 ] |
Tytuł: | Re: zabetonowana zęza / rysa wokół balastu |
to zwykły beton w takim razie, a nie siatkobeton (który jest betonem zbrojonym siatką stalową) A na laminatowych to się nie znam ![]() |
Autor: | eder555 [ 27 mar 2011, o 22:31 ] |
Tytuł: | Re: zabetonowana zęza / rysa wokół balastu |
Moniia napisał(a): a ile jest go w tej zęzie? niech będzie 0,1 m3, to jest ćwierć tony ekstra) Trudno oszacować ile go tam jest, znajduje się w przestrzeni w okolicach kila jakieś 10 cm (pi razy oko) na tyle ,że w pomieszczeniu od wejścia do masztu jest płaska podłoga, ale jak oglądałem zdjęcia jachtu na wodzie to tak jak idzie czerwona farba to tyle wynosi zanurzenie. |
Autor: | Magister [ 27 mar 2011, o 22:41 ] |
Tytuł: | Re: zabetonowana zęza / rysa wokół balastu |
eder555 napisał(a): czerwona farba to tyle wynosi zanurzenie Jak dołożyli balastu to i wodnicę mogli przemalować więc co z tego ![]() |
Autor: | eder555 [ 27 mar 2011, o 23:43 ] | ||
Tytuł: | Re: zabetonowana zęza / rysa wokół balastu | ||
Na zdjęciu zaznaczyłem czarną linią ile tego betonu w jachcie się znajduje, generalnie w przestrzeni nad kilem jest go najwięcej, w koi dziobowej go w ogóle nie ma.
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |