Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łódki
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=7839
Strona 1 z 1

Autor:  Errak [ 8 kwi 2011, o 13:51 ]
Tytuł:  Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łódki

Mam kilka pytań odnośnie wykończenia wnętrza łódki.
Mimo że dopiero zaczynam budowę chciał bym rozplanować zużycie materiałów.

Która z technologii zabezpieczenia zapewni prawie bezobsługową 5-6 letnią trwałość?
Która będzie najtańsza?
Czy pozostawienie żywicy epoksydowej niczym nie zabezpieczonej poza zzielenieniem ma jeszcze jakieś negatywne efekty?
Czy są jakieś dodatki albo proszkowe pigmenty które można by dodać do epidianu 5 zabezpieczające przed UV bądź nadające mu barwę?
Czy OWATROL OIL - OLEJ IMPREGNUJĄCY / INHIBITOR RDZY wystarczy jako jedyne zabezpieczenie wnętrza pokładu?

Walory estetyczne w praktyce nie mają dla mnie znaczenia, a po 5-6 latach na 90% i tak dorobię się kabinówki albo zbuduje nową, więc impregnacja ma zabezpieczyć tylko przed totalnym gniciem.

Pozdrawiam

Autor:  Netart [ 8 kwi 2011, o 15:05 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

Witaj,
Za dużo pytań za mało informacji.
Trudno określić i odpowiedzieć.
Ja bym Ci na początek polecił poczytanie relacji na stronie www.szkutnikamator.pl.
Dużo Ci się powinno rozjaśnić w głowie, a poza tym zadaj precyzyjniejsze pytania ;-)
pozdrawiam
Andrzej

Autor:  robhosailor [ 8 kwi 2011, o 17:10 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

Errak napisał(a):
Która z technologii zabezpieczenia zapewni prawie bezobsługową 5-6 letnią trwałość?
Która będzie najtańsza?
Czy pozostawienie żywicy epoksydowej niczym nie zabezpieczonej poza zzielenieniem ma jeszcze jakieś negatywne efekty?
Czy są jakieś dodatki albo proszkowe pigmenty które można by dodać do epidianu 5 zabezpieczające przed UV bądź nadające mu barwę?
Czy OWATROL OIL - OLEJ IMPREGNUJĄCY / INHIBITOR RDZY wystarczy jako jedyne zabezpieczenie wnętrza pokładu?
Odradzam łączenie technologii epoksydowej z technologią tłustą, czyli np. klejenie i laminowanie epoksydem z zewnątrz, a saturacja/impregnacja od wnętrza. Teoretycznie niby można, ale przy późniejszych naprawach będzie wymagało odtłuszczania, bo w przeciwnym razie nie da sie nic skleić i zalaminować epoksydem...

Errak napisał(a):
Walory estetyczne w praktyce nie mają dla mnie znaczenia, a po 5-6 latach na 90% i tak dorobię się kabinówki albo zbuduje nową, więc impregnacja ma zabezpieczyć tylko przed totalnym gniciem.
Wiem, że budujesz raczej piękną łódkę, więc walory estetyczne chyba warto wziąć pod uwagę...

Autor:  Errak [ 11 kwi 2011, o 09:07 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

Czyli wnętrze również zaimpregnuje epoksydem.

Czy stosował ktoś takie barwniki do żywic ?
http://www.progmar.waw.pl/barwniki-zywic-c-11_22.html

Może nie skupie się na estetyce ale i tak będzie ładna :)

Autor:  robhosailor [ 11 kwi 2011, o 10:50 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

Errak napisał(a):
Czyli wnętrze również zaimpregnuje epoksydem.
Zdaje się, że takie zalecenie jest w dokumentacji Twojej łódki - 3 warstwy epoksydu metodą "mokre na mokre"

Errak napisał(a):
Może nie skupie się na estetyce ale i tak będzie ładna :)
Pewnie tak, ale bez przesady - gluty z kleju, niewyrównane powierzchnie i inne sprawy pochodzące z niechlujstwa wyglądają na prawdę okropnie. Żałuję, że jestem zbyt niecierpliwy i zbyt niedokładny i moja BETH nie wygląda, jak to cacuszko:
Obrazek
DSCN0728 by Storer Boat Plans, on Flickr

Autor:  Errak [ 11 kwi 2011, o 20:57 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

Twoja nie wygląda gorzej.
Mam pytanie odnośnie żywic.

Czy na warstwę żywicy epoksydowej można położyć żywicę poliestrową i czy dobrze się siebie trzymają?

Mam bardzo ograniczone fundusze a według planów musiał bym dokupić 8l żywicy epoksydowej.
Trzy już mam (4 z utw. PAC) i to wystarczyło by mi na klejenie i położenie jednej warstwy na zewnątrz dwóch, wewnątrz.

Ponieważ kupiłem cieńszą o 1mm sklejkę z mocniejszego drewna na zrewnątrz położę cienką tkanine rowingową na burtach 25g/m2 a na dnie 300g/m2

Czy coś takiego ma szanse funkcjonować ?

Autor:  Matus [ 11 kwi 2011, o 23:06 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

z moich informacji wynika, że poliester na epoksyd nie działa, za to odwrotnie jak najbardziej
także jeśli zacząłeś już epidianem czy czymś tam to poliestrem sobie chyba nie polaminujesz :(

Autor:  robhosailor [ 12 kwi 2011, o 08:03 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

Errak napisał(a):
Twoja nie wygląda gorzej.
Ja ją oglądam z bliska, to widzę wszystkie niedoróbki...

Matus ma rację - nie da się bezproblemowo kłaść żywicy poliestrowej na epoksyd, a odwrotnie tak.

Rozumiem Twoje kombinacje - sam miałem bardzo ograniczony budżet na swoją budowę - przyjmij jednak, że na impregnacji nie warto oszczędzać. Około 5000 PLN na Twoją budowę musi wyjść...

Autor:  Errak [ 12 kwi 2011, o 08:24 ]
Tytuł:  Re: Technologie zabezpieczania wnętrza otwartopokładowej łód

Oka w takim razie pomysł z poliestrem porzucam.
Na impregnacji zewnętrznej części na pewno nie będę oszczędzał.
Gorzej z wewnętrzną ale jeszcze pomyślę.

Pozdrawiam

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/