Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 cze 2025, o 01:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 wrz 2012, o 13:47 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Witam
Zbliża się zima, pomieszczenie w którym budowałem łódkę niedługo znów opustoszeje.
Zastanawiam się czy dla samej radości tworzenia nie zbudować sobie sztywnego żagla w kształcie skrzydła.
Był by to prostokąt o długiej podstawie równoległej do wody.
Przez niego przebiegała by rura z pcv albo tekstolitu o średnicy wystarczającej żeby ją nałożyć na maszt.
Konstrukcja z cienkiej sklejki, balsowych klepek, rowingu szklanego, a powłoka z pergaminu przesączonego żywicą.

Podstawową idee mniej więcej wyraża rysunek:
Obrazek

Czy coś takiego ma prawo działać?

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2012, o 15:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13854
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Errak napisał(a):
Czy coś takiego ma prawo działać?

Wszystko możliwe. Zbuduj, a sam się przekonasz.
Zobacz coś takiego http://www.zegluj.net/forum_zeglarskie/ ... ski#p90888

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2012, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Żaglopłaty stosowane są przynajmniej od 100 lat, spotykane były ze szczególnym chyba natężeniem w bojerach, pamiętam sporo artykułów na ten temat w latach 70 i 80-tych ub.w... No i oczywiście był "Star & Stripes" w AC'88 i wszystko co po nim...

Hmmm, może będzie działać, ale kiepsko.
- Sprawność żaglopłata jest tym większa im większa jest smukłość profilu. To na rysunku jest wyjątkowo mało smukłe... A takie żaglopłaty, które działają zadowalająco - to wyglądają jakby zupełnie inaczej:
http://www.scoop.it/t/wing-sail-technology
- Siły działajace na przenoszące naprężenia mocowanie żaglopłata (najcześciej profil rurowy) dalece przekraczają to co może bezpiecznie przenosić "rura z pcv albo tekstolitu o średnicy wystarczającej żeby ją nałożyć na maszt"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2012, o 18:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1212
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Errak napisał(a):
Czy coś takiego ma prawo działać?


Wiesz, można wszystko wypróbować, zawsze jest zabawa. Warto sobie tylko zadać pytanie, czego się z tego eksperymentu chcesz dowiedzieć.

Żagiel-skrzydło ma zasadniczo tę zaletę, że stawia mniejszy opór powietrzu, szczególnie przy małych kątach natarcia. Mówiąc po ludzku, możesz płynąć bardzo ostro do silnego wiatru. Jednak opór profilu to tylko jeden składnik. Do tego dochodzi opór indukowany i opór całej reszty łódki. Opór indukowany płata w kształcie poziomego prostokąta będzie bardzo duży (nawiasem mówiąc, prostokąt jest w ogóle niekorzystnym obrysem dla żagla). Opór reszty łódki - akurat taki jak przy zwykłym żaglu, czyli też niemały. W rezultacie, choćbyś miał idealny profil żaglopłata, to pomoże tyle co umarłemu kadzidło.

Tak że - jeżeli zrobisz wszystko poprawnie - otrzymasz bardzo niepraktyczny pędnik (bez możliwości zrzucania i refowania) i nie dostrzeżesz żadnej jego przewagi nad zwykłym żaglem. To tak ogólnie i trzeba się z tym liczyć.

Jeżeli chodzi o konkretne, Twoje rozwiązanie, to widzę kilka problemów.
Po pierwsze, profil płata. Według rysunku może się wyginać, tak żeby był asymetryczny. Nie wiem, czy to tylko na tym obrazku, ale to wygięcie wygląda na niezbyt płynne - a taki profil będzie bardzo kiepski. Poza tym, nie wiem, jak chcesz uzyskać mechanicznie takie ugięcie. Jeżeli podzielisz żeberka na dwie części, to wiatr będzie próbował wygiąć je akurat w przeciwną stronę niż powinien. Trzeba byłoby więc sterować ugięciem każdego z żeber. Dodatkowo pojawia się problem z pokryciem skrzydła - na wypukłej powierzchni będzie go za dużo, a na wklęsłej za mało.

Po drugie, nie wiem, jaki jest sposób kontrolowania ustawienia żagla i - co też istotne - jego skrętu. To pierwsze można oczywiście rozwiązać zwyczajnie, szotem; ciekawsze jest to drugie. Płat z tkaniny rozpiętej na żeberkach nie jest zbyt sztywny na skręcanie. Nie wiem, czy jego naturalny skręt pod wpływem wiatru i naciągu szota będzie taki jak trzeba czy nie. Niektórzy stosują nawet osobną linkę do każdego żebra, jak w chińskich dżonkach.

Trzeci problem, to sztywność żagla na ścinanie. Prostokątny płat z tkaniny może się przekosić pod własnym ciężarem albo pod wpływem szota. Dlatego Chińczycy stosowali skośne linki pomiędzy listwami w swoich żaglach. Można oczywiście rozwiązać ten problem na wiele sposobów, ale jakoś trzeba.

Wreszcie - depower, czyli jak zmniejszyć siłę na żaglu. Zrzucić się nie da (swoją drogą rura PCV nałożona na maszt jest ładnym pomysłem), zarefować tym bardziej nie. Czy wyluzowanie szota wystarczy, żeby żagiel nie ciągnął? Czy nie będzie wpadał w jakieś oscylacje? Co zrobić żeby nie wpadał?

Na koniec, masa w stosunku do siły nośnej. Czy uda się wykonać żagiel na tyle lekko, że ewentualny wzrost siły nośnej dzięki lepszemu profilowi usprawiedliwi wzrost (nieunikniony) masy takielunku?

Tak więc, jak każdy twórca sztywnego ożaglowania, musisz się zmierzyć z co najmniej pięcioma problemami. Jeżeli na Twojej platformie testowej uda Ci się je zadowalająco rozwiązać, to już będzie duży sukces. Nie należy spodziewać się, że łódka jako taka będzie zachowywać się z nowym pędnikiem lepiej (zapewne będzie gorzej), ale zdobyta wiedza pozwoli na zbudowanie czegoś bardziej dopracowanego.

Tak że - próbuj. Tylko nie zapomnij podzielić się wynikami :)

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: przemek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL