Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=8355
Strona 1 z 1

Autor:  cd_romek [ 17 maja 2011, o 21:05 ]
Tytuł:  jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

Witam
potrzebował bym zdjęcie ewentualnie rysunek jak prawidłowo powinno wyglądać jarzmo steru. Szukałem na goglu i nie mogę znaleźć porządnego zdjęcia które mogę pokazać osobie spawającej moje jarzmo
zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać

*****



Załączniki:
DSC00011.JPG
DSC00011.JPG [ 630.59 KiB | Przeglądane 4254 razy ]

Autor:  Tomek Janiszewski [ 17 maja 2011, o 21:43 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

cd_romek napisał(a):
zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać

Zabrakło odpowiedzi na podstawowe pytanie: do czego ten ster ma służyć? Do sterowania czy do zadzierania kity w porcie? :lol:

Tomek Janiszewski

Autor:  cd_romek [ 17 maja 2011, o 21:58 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

Tomek Janiszewski napisał(a):
cd_romek napisał(a):
zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać

Zabrakło odpowiedzi na podstawowe pytanie: do czego ten ster ma służyć? Do sterowania czy do zadzierania kity w porcie? :lol:

Tomek Janiszewski

Tomku oczywiście że do sterowania :) chociaż nie pogardził bym tym żeby wyglądał estetycznie :)

Autor:  m.a.j.o.r [ 17 maja 2011, o 23:32 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

tak wygląda do 470tki:
viewtopic.php?f=5&t=7258

i co to znaczy prawidłowo?

ma działać i pasować, nic więcej

Autor:  Tomek Janiszewski [ 18 maja 2011, o 10:22 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

cd_romek napisał(a):
Tomku oczywiście że do sterowania :) chociaż nie pogardził bym tym żeby wyglądał estetycznie :)

Pytałem dlatego że jarzma umożliwiające zadzieranie kity są zdecydowanie bardziej podatne na awarię od takich które umożliwiają tylko podniesienie płetwy sterowej do poziomu, tak aby ledwo wyszła ona z wody. Brak jest bowiem w tych pierwszych możliwości "zamknięcia" jarzma od góry, co znacznie zmniejsza powierzchnię strefy usztywnionej. No ale mazuranckie koromysła tak obowiązkowo mają: po to aby mozna było jak to mawia niejaki Familiant orczykowsko cumować rufą do brzegu lub pomostu. W tym ostatnim przypadku niezbędne jest także charakterystyczne, głębokie wcięcie pod kątem prostym w płetwie sterowej (co z kolei osłabia samą płetwę-efekt karbu), aby krawędź pomostu łatwo wpasowała się pod zadartą kitę.
Jarzmo steru w którym postawiono na wytrzymałość (po to aby w krytycznej sytuacji można byo zapracować sterem na maxa bez obawy że się urwie), kosztem braku możliwości zadzieraia kity możesz zobaczyć na konkurencyjnym forum pod adresem

http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=181856#181856

niestety tylko pod warunkiem zalogowania się.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski

Autor:  przemek [ 18 maja 2011, o 18:05 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

Tomek Janiszewski napisał(a):
Jarzmo steru w którym postawiono na wytrzymałość (po to aby w krytycznej sytuacji można byo zapracować sterem na maxa bez obawy że się urwie), kosztem braku możliwości zadzieraia kity możesz zobaczyć na konkurencyjnym forum pod adresem

http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=181856#181856

niestety tylko pod warunkiem zalogowania się.


Niestety, nie jestem zalogowany, ale domyślam się że można tam zobaczyć jarzmo i płetwę z Twojego Oriona. Tak z ciekawości, to ile to wszystko razem waży?
Nie lubię popadać w skrajności. Ja w jachciku co prawda metr krótszym mam coś takiego. Waży to pewnie ze trzy kilo (może nawet mniej), żadnych sił na tym nie czuć, żadnych, drastycznych karbów na płetwie i podnosi się nawet bardziej niż typowe "kity". Mam więc rozumieć że mój ster w takim jarzmie jest do niczego?? Szkoda, bo bardzo go lubię :-(
Pozdrawiam
Przemek

Załączniki:
Zdjęcie0320.jpg
Zdjęcie0320.jpg [ 153.39 KiB | Przeglądane 4077 razy ]

Autor:  zygusik [ 18 maja 2011, o 18:58 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

cd_romek napisał(a):
potrzebował bym zdjęcie ewentualnie rysunek

Nie wiem do jakiej łódki jarzmo potrzebujesz. Bo chyba na 470 to nie wygląda :D
Do swojego Focusa 730 zrobiłem jarzmo z blachy aluminiowej 6 mm. Odpadło mi spawanie. Ponieważ główka (?) płetwy sterowej ma grubość 49,5 mm to zawiasy zrobiłem z profilu aluminiowego kwadratowego 50 mm. Wymiary blachy jakie kupiłem to 50x23cm. Pościnałem rogi i na razie tak to wyszło. Teraz myślę nad rumplem. Pozdrawiam

Załączniki:
Jarzmo.jpg
Jarzmo.jpg [ 95.2 KiB | Przeglądane 4056 razy ]

Autor:  Margrabi [ 18 maja 2011, o 22:00 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

zygusik napisał(a):
Do swojego Focusa 730 zrobiłem jarzmo z blachy aluminiowej 6 mm.
Delikatnie mówiąc, dość delikatnie to wygląda :-(
Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm dodatkowo, w dolnej części, wzmocnioną przyspawanym prostopadle płaskownikiem. Poza tym oś obrotu jest przy górnej krawędzi i cała płaszczyzna policzków "trzyma" płetwę. Obawiam się zygusik, że bez wzmocnienia jarzma możesz mieć kłopoty w trudniejszych warunkach. Nie mam porządnego zdjęcia, ale może coś będzie widać - mogę jutro cyknąć lepszą fotkę jak będzie zapotrzebowanie :)

Jeszcze jedno.
Tomek Janiszewski napisał(a):
No ale mazuranckie koromysła tak obowiązkowo mają: po to aby mozna było jak to mawia niejaki Familiant orczykowsko cumować rufą do brzegu lub pomostu.
Właśnie tak mam i bardzo sobie cenię to rozwiązanie ze względu na wygodę cumowania rufą i bezpieczeństwo pozostawionej w porcie łódki.

Załączniki:
DSC_0811.JPG
DSC_0811.JPG [ 82.3 KiB | Przeglądane 4010 razy ]

Autor:  cd_romek [ 18 maja 2011, o 22:13 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

zygusik napisał(a):
Nie wiem do jakiej łódki jarzmo potrzebujesz. Bo chyba na 470 to nie wygląda :D

no nie da się ukryć że 470 to nie jest :)
moja łódka to MAK 626

Autor:  boSmann [ 18 maja 2011, o 22:26 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

Margrabi napisał(a):
Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm dodatkowo

Na zdjęciu jarzmo z Morsa pływającego szkoleniowo. Mimo mocności wymagało naprawy :roll: Te kursanty to chyba zdolne są

Załączniki:
solidne jarzmo Mors.JPG
solidne jarzmo Mors.JPG [ 47.47 KiB | Przeglądane 3990 razy ]

Autor:  zygusik [ 19 maja 2011, o 04:08 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

Margrabi napisał(a):
Delikatnie mówiąc, dość delikatnie to wygląda

Wzorowałem się na jarzmach Focusów które pływają w okolicy Sardynii i Sycylii. Czyli chyba w trudniejszych warunkach. Co do osi obrotu to myślę że jak płetwa będzie w normalnej pozycji do pracy czyli w pionie to nie będzie problemów. Przeważnie płetwy się łamią jak ktoś próbuje sterować płetwą w pozycji poziomej. Sporo jachtów ma jarzma z aluminium i jakoś nie narzekają. Myślę że też do nich będę należał :D

*****

Margrabi napisał(a):
Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm

Powiedziałbym że o 1-2 mm za gruba. Na jarzmo dałeś zwykłą stal St ? Tutaj bym trochę dyskutował :D

*****

boSmann napisał(a):
Na zdjęciu jarzmo z Morsa pływającego szkoleniowo. Mimo mocności wymagało naprawy

Z jakiego materiału jest jarzmo ? Jak duże były siły na rumplu ? I czy ta na pewno wina kursantów ? Może był jakiś błąd konstrukcyjny :( ? Pozdrawiam

Autor:  Margrabi [ 19 maja 2011, o 11:13 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

zygusik napisał(a):
jak płetwa będzie w normalnej pozycji do pracy czyli w pionie to nie będzie problemów
Oczywiście, zdarzają się jednak sytuacje awaryjne. IMHO dobrze jest, gdy nie kończą się wymianą/naprawą urządzenia sterowego.
zygusik napisał(a):
Sporo jachtów ma jarzma z aluminium i jakoś nie narzekają. Myślę że też do nich będę należał :D
Czego Ci szczerze życzę! :)
zygusik napisał(a):
Powiedziałbym że o 1-2 mm za gruba. Na jarzmo dałeś zwykłą stal St ? Tutaj bym trochę dyskutował :D
Na oko to po prostu "nierdzewka", czy A2, A4 czy jeszcze jakaś inna, tego nie wiem. Sprawdziłem - jednak jest 4 mm.

Autor:  Tomek Janiszewski [ 20 maja 2011, o 09:15 ]
Tytuł:  Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru

przemek napisał(a):
Tak z ciekawości, to ile to wszystko razem waży?
Pewnie waży grubo ponad 5kg - ale w wodzie duralowa płetwa waży już wyraźnie mniej. Innej płetwy niż metalowej nie chciałem - pływam bowiem po rzekach a tylko takie płetwy nie niszczą się obijając się o kamienie.
Cytuj:
Mam więc rozumieć że mój ster w takim jarzmie jest do niczego??

O tym się przekonasz gdy naprawdę dmuchnie; w takim wypadku wole mieć ster co do którego pewien jestem że własnymi rękami go nie połamię.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/