Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=8355 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Tomek Janiszewski [ 17 maja 2011, o 21:43 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
cd_romek napisał(a): zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać Zabrakło odpowiedzi na podstawowe pytanie: do czego ten ster ma służyć? Do sterowania czy do zadzierania kity w porcie? ![]() Tomek Janiszewski |
Autor: | cd_romek [ 17 maja 2011, o 21:58 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
Tomek Janiszewski napisał(a): cd_romek napisał(a): zamieściłem zdjęcie rufy żeby łatwiej Wam było coś dobrać Zabrakło odpowiedzi na podstawowe pytanie: do czego ten ster ma służyć? Do sterowania czy do zadzierania kity w porcie? ![]() Tomek Janiszewski Tomku oczywiście że do sterowania ![]() ![]() |
Autor: | m.a.j.o.r [ 17 maja 2011, o 23:32 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
tak wygląda do 470tki: viewtopic.php?f=5&t=7258 i co to znaczy prawidłowo? ma działać i pasować, nic więcej |
Autor: | Tomek Janiszewski [ 18 maja 2011, o 10:22 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
cd_romek napisał(a): Tomku oczywiście że do sterowania ![]() ![]() Pytałem dlatego że jarzma umożliwiające zadzieranie kity są zdecydowanie bardziej podatne na awarię od takich które umożliwiają tylko podniesienie płetwy sterowej do poziomu, tak aby ledwo wyszła ona z wody. Brak jest bowiem w tych pierwszych możliwości "zamknięcia" jarzma od góry, co znacznie zmniejsza powierzchnię strefy usztywnionej. No ale mazuranckie koromysła tak obowiązkowo mają: po to aby mozna było jak to mawia niejaki Familiant orczykowsko cumować rufą do brzegu lub pomostu. W tym ostatnim przypadku niezbędne jest także charakterystyczne, głębokie wcięcie pod kątem prostym w płetwie sterowej (co z kolei osłabia samą płetwę-efekt karbu), aby krawędź pomostu łatwo wpasowała się pod zadartą kitę. Jarzmo steru w którym postawiono na wytrzymałość (po to aby w krytycznej sytuacji można byo zapracować sterem na maxa bez obawy że się urwie), kosztem braku możliwości zadzieraia kity możesz zobaczyć na konkurencyjnym forum pod adresem http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=181856#181856 niestety tylko pod warunkiem zalogowania się. Pozdrawiam Tomek Janiszewski |
Autor: | przemek [ 18 maja 2011, o 18:05 ] | ||
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru | ||
Tomek Janiszewski napisał(a): Jarzmo steru w którym postawiono na wytrzymałość (po to aby w krytycznej sytuacji można byo zapracować sterem na maxa bez obawy że się urwie), kosztem braku możliwości zadzieraia kity możesz zobaczyć na konkurencyjnym forum pod adresem http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=181856#181856 niestety tylko pod warunkiem zalogowania się. Niestety, nie jestem zalogowany, ale domyślam się że można tam zobaczyć jarzmo i płetwę z Twojego Oriona. Tak z ciekawości, to ile to wszystko razem waży? Nie lubię popadać w skrajności. Ja w jachciku co prawda metr krótszym mam coś takiego. Waży to pewnie ze trzy kilo (może nawet mniej), żadnych sił na tym nie czuć, żadnych, drastycznych karbów na płetwie i podnosi się nawet bardziej niż typowe "kity". Mam więc rozumieć że mój ster w takim jarzmie jest do niczego?? Szkoda, bo bardzo go lubię ![]() Pozdrawiam Przemek
|
Autor: | zygusik [ 18 maja 2011, o 18:58 ] | ||
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru | ||
cd_romek napisał(a): potrzebował bym zdjęcie ewentualnie rysunek Nie wiem do jakiej łódki jarzmo potrzebujesz. Bo chyba na 470 to nie wygląda ![]() Do swojego Focusa 730 zrobiłem jarzmo z blachy aluminiowej 6 mm. Odpadło mi spawanie. Ponieważ główka (?) płetwy sterowej ma grubość 49,5 mm to zawiasy zrobiłem z profilu aluminiowego kwadratowego 50 mm. Wymiary blachy jakie kupiłem to 50x23cm. Pościnałem rogi i na razie tak to wyszło. Teraz myślę nad rumplem. Pozdrawiam
|
Autor: | Margrabi [ 18 maja 2011, o 22:00 ] | ||
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru | ||
zygusik napisał(a): Do swojego Focusa 730 zrobiłem jarzmo z blachy aluminiowej 6 mm. Delikatnie mówiąc, dość delikatnie to wygląda ![]() Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm dodatkowo, w dolnej części, wzmocnioną przyspawanym prostopadle płaskownikiem. Poza tym oś obrotu jest przy górnej krawędzi i cała płaszczyzna policzków "trzyma" płetwę. Obawiam się zygusik, że bez wzmocnienia jarzma możesz mieć kłopoty w trudniejszych warunkach. Nie mam porządnego zdjęcia, ale może coś będzie widać - mogę jutro cyknąć lepszą fotkę jak będzie zapotrzebowanie ![]() Jeszcze jedno. Tomek Janiszewski napisał(a): No ale mazuranckie koromysła tak obowiązkowo mają: po to aby mozna było jak to mawia niejaki Familiant orczykowsko cumować rufą do brzegu lub pomostu. Właśnie tak mam i bardzo sobie cenię to rozwiązanie ze względu na wygodę cumowania rufą i bezpieczeństwo pozostawionej w porcie łódki.
|
Autor: | cd_romek [ 18 maja 2011, o 22:13 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
zygusik napisał(a): Nie wiem do jakiej łódki jarzmo potrzebujesz. Bo chyba na 470 to nie wygląda ![]() no nie da się ukryć że 470 to nie jest ![]() moja łódka to MAK 626 |
Autor: | boSmann [ 18 maja 2011, o 22:26 ] | ||
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru | ||
Margrabi napisał(a): Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm dodatkowo Na zdjęciu jarzmo z Morsa pływającego szkoleniowo. Mimo mocności wymagało naprawy ![]()
|
Autor: | zygusik [ 19 maja 2011, o 04:08 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
Margrabi napisał(a): Delikatnie mówiąc, dość delikatnie to wygląda Wzorowałem się na jarzmach Focusów które pływają w okolicy Sardynii i Sycylii. Czyli chyba w trudniejszych warunkach. Co do osi obrotu to myślę że jak płetwa będzie w normalnej pozycji do pracy czyli w pionie to nie będzie problemów. Przeważnie płetwy się łamią jak ktoś próbuje sterować płetwą w pozycji poziomej. Sporo jachtów ma jarzma z aluminium i jakoś nie narzekają. Myślę że też do nich będę należał ![]() ***** Margrabi napisał(a): Przy podobnej wielkości łódki (Mors RT) mam blachę stalową 5 mm Powiedziałbym że o 1-2 mm za gruba. Na jarzmo dałeś zwykłą stal St ? Tutaj bym trochę dyskutował ![]() ***** boSmann napisał(a): Na zdjęciu jarzmo z Morsa pływającego szkoleniowo. Mimo mocności wymagało naprawy Z jakiego materiału jest jarzmo ? Jak duże były siły na rumplu ? I czy ta na pewno wina kursantów ? Może był jakiś błąd konstrukcyjny ![]() |
Autor: | Margrabi [ 19 maja 2011, o 11:13 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
zygusik napisał(a): jak płetwa będzie w normalnej pozycji do pracy czyli w pionie to nie będzie problemów Oczywiście, zdarzają się jednak sytuacje awaryjne. IMHO dobrze jest, gdy nie kończą się wymianą/naprawą urządzenia sterowego.zygusik napisał(a): Sporo jachtów ma jarzma z aluminium i jakoś nie narzekają. Myślę że też do nich będę należał Czego Ci szczerze życzę! ![]() ![]() zygusik napisał(a): Powiedziałbym że o 1-2 mm za gruba. Na jarzmo dałeś zwykłą stal St ? Tutaj bym trochę dyskutował Na oko to po prostu "nierdzewka", czy A2, A4 czy jeszcze jakaś inna, tego nie wiem. Sprawdziłem - jednak jest 4 mm.
![]() |
Autor: | Tomek Janiszewski [ 20 maja 2011, o 09:15 ] |
Tytuł: | Re: jak prawidłowo wykonać jarzmo do steru |
przemek napisał(a): Tak z ciekawości, to ile to wszystko razem waży? Pewnie waży grubo ponad 5kg - ale w wodzie duralowa płetwa waży już wyraźnie mniej. Innej płetwy niż metalowej nie chciałem - pływam bowiem po rzekach a tylko takie płetwy nie niszczą się obijając się o kamienie. Cytuj: Mam więc rozumieć że mój ster w takim jarzmie jest do niczego?? O tym się przekonasz gdy naprawdę dmuchnie; w takim wypadku wole mieć ster co do którego pewien jestem że własnymi rękami go nie połamię. Pozdrawiam Tomek Janiszewski |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |