Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 01:09




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 lip 2011, o 10:32 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
Witam wszystkich
Mam problem z poszyciem drewnianym dębowym. Proszę zerknijcie na moje fotki, poniżej podaję linki gdzie je zamieściłem a pod linkami moje pytania ;-) Dzięki za pomoc!!!

http://szkutnikamator.pl/jollenkreuzer-20-er/

Zmierzając do sedna mam popękane wręgi czy mogę zastosować szersze i grubsze? Chodzi mi o zastosowanie z tego samego materiału – dębiny o 1 raz grubszą i szerszą wręgę. „Wydaje mi się” że szersze i grubsze wręgi wytrzymają dłużej niż te które były zastosowane do tej pory. Proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie mojej „teorii”  Zdaję sobie sprawę że te obecne będą miały inna elastyczność.

Chciałbym iści w kierunku takim, flekiem 15mm odwiercić wszystkie mocowania śrub którymi poszycie jest mocowane do wręg a przy których zmurszało miejsce wejścia śruby w poszycie. Potem wkleić w poszycie wycięte miejsce kołki dębowe, nawiercić wiertłem i zamocować nową śrubę. Czy w dobrym kierunku idę? Chciałbym zachować jak najwięcej elementów oryginalnych.

Co stosować do łączenia poszycia z wręgami? Wkręty do drewna z mosiądzu czy lepiej śruby mosiężne z podkładką i nakrętką kontrującą?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2011, o 11:01 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cześć
Naprawa tego typu kadłuba to niestety jest praca dla dość doświadczonego szkutnika.
żeby było to zrobione porządnie to pęknięte wręgi powinny być wymienione w całości, a przynajmniej w większej części.Każda klepka poszycia na której są zauważalne ślady gnicia,próchnienia powinna być wymieniona w całości.Łączniki powinieneś użyć takie same jak oryginalne czyli nity miedziane (do kupienia za granicą).Mosiądz nie jest metalem który powinien być używany jako materiał na element konstrukcyjny np wkręty mocujące klepki poszycia.Takim metalem jest brąz, niestety wkręty do drewna z brązu nie są osiągalne w Polsce, a jeżeli już to za zaporowe ceny.
W poniższym linku masz fotorelację z podobnego remontu,może jacht trochę większy,ale taki rodzaj prac cię czeka jeżeli chcesz wyremontować jacht porządnie.
http://www.wood-boats.com/restoration.h ... oration_cp

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2011, o 12:18 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
Czyli zaczynam od wymiany uszkodzonych wręg.
Ale czym w takim razie łączyć poszycie z wręgami? Na różnych forach szkutnicy opisują że łączą nawet na zwykłe wkręty do drewna bo i tak przyjdzie na główkę wkrętu kołek drewniany i na to kilka warstw lakieru. Czy tak można wykonać?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2011, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
peter napisał(a):
W poniższym linku masz fotorelację z podobnego remontu,może jacht trochę większy,ale taki rodzaj prac cię czeka jeżeli chcesz wyremontować jacht porządnie.

Obawiam sie, ze rodzaj prac jest troche inny i gorszy: Tam przynajmniej chodzi o prawdziwe, sztywne wregi.
Bartek, mam nadzieje, ze wiesz na co sie porywasz bo praca jest trudna, kosztowna i ogromna: bardziej rekonstrukcja, niz remont.
Zycze powodzenia.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2011, o 13:22 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Catz napisał(a):
Obawiam sie, ze rodzaj prac jest troche inny i gorszy: Tam przynajmniej chodzi o prawdziwe, sztywne wregi

Niee...na tym szkunerze z fotorelacji też są wręgi gięte na gorąco,tyle że trochę grubsze.(wiem bo ten gościu w beretce i z wypiętym zadkiem na publikę to mój dobry znajomy z lustra podczas golenia :D )
I tak naprawdę wręgi nie są trudną sprawą,jak się wie jak to zrobić,klepki to też fajna zabawa,ale dla kogoś doświadczonego.
bartek1980 napisał(a):
Ale czym w takim razie łączyć poszycie z wręgami? Na różnych forach szkutnicy opisują że łączą nawet na zwykłe wkręty do drewna bo i tak przyjdzie na główkę wkrętu kołek drewniany i na to kilka warstw lakieru. Czy tak można wykonać?

Użyj szkutniczych nitów miedzianych.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2011, o 13:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
peter napisał(a):
Catz napisał(a):
Obawiam sie, ze rodzaj prac jest troche inny i gorszy: Tam przynajmniej chodzi o prawdziwe, sztywne wregi

Niee...na tym szkunerze z fotorelacji też są wręgi gięte na gorąco,tyle że trochę grubsze.(wiem bo ten gościu w beretce i z wypiętym zadkiem na publikę to mój dobry znajomy z lustra podczas golenia :D )

:D
Wiec nie kwestionuje....!
Chodzilo mi o sztywnosc - nieistotne czy giete na goraco, czy sklejane z listewek - to jednak inny typ konstrukcji.
peter napisał(a):
I tak naprawdę wręgi nie są trudną sprawą,jak się wie jak to zrobić,klepki to też fajna zabawa,ale dla kogoś doświadczonego.

Wszystko jest latwe i zabawne gdy sie potrafi i lubi! Jesli jeszcze ma sie czas i pieniadze, to i nauka moze byc pasjonujaca ;)
Catz
Edit: Bartek - Pewnie juz wiesz, ze konstruktorem tej lodki jest najprawdopodobniej znany i plodny berlinczyk Ernst Retzlaff - popelnil takze kilka lodek klasy "20qm".

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2011, o 20:57 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
Witam Catz, Znam model i projektanta, ale nie mogę znaleźć nigdzie planów i szkiców jachtu. Znasz może kogoś, kto może mieć dostęp? Pozdrawiam

mam jeszcze jedną sprawę znalazłem informację, że nie trzeba stosować nitów tylko śrubę młoteczkową w wykonaniu nierdzewnym. Jeszcze jedna sprawa czym różni się konstrukcyjnie nit szkutniczy od normalnego nitu??!! W opisach internetowych podawane są dane że trzeba je stosować ale nie ma pokazane co to jest za sztuka ;-)
Znalazłem stronę producenta http://www.nity.com.pl/nity_miedziane.php ale tu też brak tego rodzaju
Help Help Co lepiej śrubę młoteczkową czy nit którego nie można znaleźć...?????


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2011, o 21:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Zaluje, ale na zadne pytanie nie jestem w stanie odpowiedziec pozytywnie.
Cierpliwosci! Specjalistow ( od szkutnictwa i/albo googlowania...) tu nie brakuje! ;)
Powodzenia, Catz
Edit - o ile wiem upierasz sie przy rekonstrucji identycznej. Watpie, czy warto - kazda stocznia budowala po swojemu. Np. Retzlaff lubil okna szesciokatne: stocznie i ich klienci niekoniecznie.
Mam kilka obrazkow ozaglowania innych lodek E.R. i innych 20 qm z epoki....jesli cie to interesuje, moge zeskanowac bez gwarancji jakosci...
Czy maszt ( i inne drzewca, jesli sa ) wskazuje na ozaglowanie typu huari?
Twoja lodka moze byc kilka lat mlodsza....Niemcy ( i E.R. ) budowali wtedy 95% lodek z idealnie pionowym dziobem ( nawet przy zaokragleniu w okolicach linii wodnej ) - otoz mam wrazenie, ze dziob twojej lodki jest jednak troche pochylony?

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2011, o 21:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
http://www.pondussnickeri.se/bat.html -> Kopparnit


Załączniki:
nity szkutnicze.JPG
nity szkutnicze.JPG [ 51.53 KiB | Przeglądane 8643 razy ]

_________________
Zbyszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2011, o 22:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 194
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Książka Mieczysława Krajewskiego "Żeglarzu Zrób to Sam" będzie Ci pomocna spróbuj ją namierzyć, nity są tam opisane razem z tą podkładką

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2011, o 17:59 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
książka kupiona ;-)
Mam pytanie co lepiej stosować nity które tylko pod zamówienie można dostać czy te śruby młoteczkowe??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2011, o 18:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 194
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
bartek1980 napisał(a):
Mam pytanie co lepiej stosować nity które tylko pod zamówienie można dostać czy te śruby młoteczkowe??

A jak Ty chcesz użyć tej śruby z łbem młoteczkowym.


Załączniki:
młoteczek.jpg
młoteczek.jpg [ 1.39 KiB | Przeglądane 8553 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2011, o 21:43 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
tak rozważam taką możliwość, dostępność jest i tak jak by solidniej wygląda, prawda to?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 10:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bartek1980 napisał(a):
Znam model i projektanta, ale nie mogę znaleźć nigdzie planów i szkiców jachtu. Znasz może kogoś, kto może mieć dostęp?


Zna. ;)
Coś się znalazło...
http://www.einstein-website.de/z_biogra ... mmler.html
http://yachtsportmuseum.org/themen/klas ... euzer2.htm
http://www.20er-jollenkreuzer.org/


Załączniki:
Miniatura Jollenkreuzer 20 er.jpg
Miniatura Jollenkreuzer 20 er.jpg [ 48.29 KiB | Przeglądane 8463 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 11:34 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
Wojciech1968 pełen szacun za linki jest nadzieja ;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 11:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bartek1980 napisał(a):
Wojciech1968 pełen szacun za linki jest nadzieja ;-)

Od tego Tu jestem. ;) :D

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 15:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Bartek jako ciekawostka budowa modelu jachtu...
http://home.arcor.de/geekey/Einstein_jo ... vorab.html
oraz o Jollenkreuzer 15 er, 16er, 20er, 25er, 30er ...
http://www.jollenkreuzer.de/index.php?o ... &Itemid=56

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 19:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Poczytałem. pooglądałem - wszystko to poezja ( i bardzo dobrze)
Teraz jedanak trochę prozy; :-P
- jakie masz doświadczenia przy remontach łódek/
- jakie masz możliwości warsztatowe (pomieszczenie, wyposażenie itd)/
- jak chcesz rozwiązać sprawy zaopatrzenia materiałowego?
Piszesz o renowacji a już kombinujesz z "zamiennikami".
Renowacje, czy rekonstrukcje to w dużej części poszukiwanie detali czy odpowiednich materiałów.

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 19:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Istotne, dobre pytania.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 21:23 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
Witam bosman, w remoncie łódek jak każdy profesjonalista szkutnik amator to oczywiście pierwsza. Ale myślę, że nie stanowi to problemu technicznie dam radę. Specjalnie wybrałem najtrudniejszą jednostkę do remontu. Lubię wyzwania ;-)

Lokalowo mam działkę 24ary, na razie postawiłem namiot 9x3 metry żeby nie kapało obok garażu wielkości 5x9m,

Narzędzia bez limitu mam swoje a w razie czego dokupię

Zaopatrzenie zaprzyjaźniony tartak i stolarz ale wolę sam obrabiać drewno.

Kombinuję z zamiennikami bo widzę trudności w materiałach szkutniczych. Wgłębiam się pomału ;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2011, o 21:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Skoro tak, to nam nie pozostaje nic innego jak Cię wspierać. ;)
Wgłebiaj się, zdobywaj wiedzę i do roboty.
Na początek popatrz jak to robią inni
http://www.classicsail.net/
http://www.yachtsnickeriet.se/index.asp?m=2
http://www.diy-wood-boat.com/index.html

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2012, o 18:21 

Dołączył(a): 4 sty 2012, o 17:55
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Halo,halo - nity i inne ustrojstwa do konstrukcji i wyposażenie klasycznych konstrukcji oferuje niemiecka firma "Toplicht" -> http://www.toplicht.de
Jest tam praktycznie wszystko jeżeli chodzi o klasyczne okucia !

Konstrukcje drewniane lodzi publikowaly liczne pozycje książkowe jakie ukazywaly się w Niemczech w latach 20 i 30. Takie jak :

Artur Tiller "Yachtbau" - autor bedac konstruktorem zaprojektowal dla polskiego klubu (oficerskiego?) żaglowkę do żeglugi po Wiśle i lódz rybacka na Mazury. Książka ta jest "Biblia" budowniczych jachtów w Niemczech. Pelno pierwszorzędnych planów !

Artur Tiller "Handbuch der wassersporten" (Podręcznik sportów wodnych) reprint ukazal się parę lat temu, tez parę dobrych planów min. motorówek.

Harry Wustrau "Von Kanu bis zum kleinen Kreuzer" (Od kanu do malej joli kabinowej) -> w ksiazce mnóstwo planów min. Ernsta Retzlaffa jol kabinowa 20qm

Richard Lohmann & Robert Mewes "Die Segeljolle" (Jol żaglowa) -> jak wyżej pelno planów i zdjęć żaglówek - jest tam również jol kabinowa "Errela" Retzlaffa 15qm (dwie wersje kabiny)

Oprócz tego polecam archiwum niemieckiego magazynu "YACHT" w którym mozna obejrzec skany
starych roczników z planami (poczatkowo plany byly w dobrej rozdzielczosci - potem zmieniono - prawa autorskie !???) Dla przykladu podaje link do artykulu o żaglówce Alberta Einsteina której
konstruktorem byl Adolf Harms ->

http://www.fky.org/prestodata/record.ph ... config=std

Dla zainteresowanych mogę zeskanować plany z w/w książek ! Pzdr.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2012, o 22:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
murator napisał(a):
Jest tam praktycznie wszystko jeżeli chodzi o klasyczne okucia !

Znamy, znamy. Jednak umiemy przeliczać ojro na złotówki :roll: i to nas często powstrzymuje :-P

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2012, o 00:07 

Dołączył(a): 4 sty 2012, o 17:55
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Ceny za okucia z manganowego brązu są wysokie ale ile razy w życiu buduje-remontuje się żaglówke ?
Pzdr.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2012, o 07:19 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
witam oj kolega rewelacje podał!!! Na wiosnę ruszam z dalszą pracą. Przy ostatniej wichurze zerwało mi cały namiot więc zaczynam od początku. Nowe zadaszenie i dopiero praca.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2012, o 16:57 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
O porady spróbuj się zwrócić do Marka Dziedzica www.yacht-building.pl, który odbudował jacht Pettersen (cały remont na stronie).
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2012, o 06:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Bartek odezwij się i wrzuć foty z remontu Twojego jachtu.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2012, o 12:59 

Dołączył(a): 11 lip 2011, o 10:22
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kurs
Witam, remont mocno zastopowany. Wichura zerwała cały namiot którym Babcia była przykryta. Zorganizowałem nową plandekę, drewniane stemple. Jak zamontuje nowe zadaszenie dam znać.
Na pewno nie przestanę walczyć ;-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 12:41 

Dołączył(a): 25 paź 2010, o 20:38
Posty: 8
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: IŻ, sternik jachtowy
Tutaj znajdziesz odpowiedzi na większość pytań http://www.holzboottreff.de/
Udokumentowana historia restauracji dwóch Jolenkreuzrów


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lut 2013, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 wrz 2011, o 06:33
Posty: 36
Lokalizacja: Pruszków
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Witajcie,
Tak sobie myślę, czy ktoś wie jaki gatunek miedzi w tych nitach siedzi?
Pozdrawiam
Marcin

_________________
Ekspert to ktoś kto popełnił już wszystkie błędy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL