Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 00:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 sie 2011, o 09:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Witam,
wracam do wątku steru (ostatnio pisałem, że się złamał).
Wykonałem nowy, teraz jest już w pionie i bardzo lekko chodzi.

Jednak łódka zrobiła się zawietrzna, co mnie dość mocno zaskoczyło, bo jak wspominałem ma większe żagle i wcześniej była mocno nawietrzna.

Doraźnie skróciłem płetwę po pierwszym dniu pływania i jest lepiej ale ciągle brak równowagi. Płetwę wykonałem długości około 157, teraz uciąłem 12cm.

Podejrzewam, że kształt krawędzi natarcia jest za tępy - ster zrobiłem w 2 dni, bo mi się spieszyło przed długim weekendem. Ster ma duży opór w wodzie, co powoduje przesunięcie środka oporu bocznego na rufę i stąd zawietrzność.
Dobre wnioski?

Podkreślam, że z żaglami nic nie przestawiałem.

Pozdrawiam
Kuba Gajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 09:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Podejrzewam, że kształt krawędzi natarcia jest za tępy - ster zrobiłem w 2 dni, bo mi się spieszyło przed długim weekendem. Ster ma duży opór w wodzie, co powoduje przesunięcie środka oporu bocznego na rufę i stąd zawietrzność.

Wykonaj płetwę sterową zgodnie z dokumentacją...

Ps. temat mogłeś pociągnąć dalej tu... http://www.zegluj.net/forum_zeglarskie/ ... 6&start=25

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 10:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ster stawiał duży opór i dlatego łódka była nawietrzna. Teraz ster pracuje jak powinien i jacht pokazał swoje "prawdziwe oblicze".
Może przyczyną zawietrzności jest właśnie przeżaglowanie......

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 10:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Piotr K napisał(a):
Ster stawiał duży opór i dlatego łódka była nawietrzna. Teraz ster pracuje jak powinien i jacht pokazał swoje "prawdziwe oblicze".
Może przyczyną zawietrzności jest właśnie przeżaglowanie......


A może kolego nie masz racji pisząc, że jest przeżaglowany? Zwiększenie powierzchni żagla nie koniecznie oznacza przeżaglowanie.

Stawia podobny opór tylko w przeciwną stronę. Natomiast chodzi lżej ze względu na poprawę zamocowań.
Ster odchylony do tyłu powoduje przesunięcie środka oporu w stronę rufy, więc ustawienie go w pionie, a co za tym idzie przesunięcie śr o.b. do przodu nie powinno wprost powodować zawietrzności, bo to wbrew logice.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 11:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
A może kolego nie masz racji pisząc, że jest przeżaglowany? Zwiększenie powierzchni żagla nie koniecznie oznacza przeżaglowanie.

Jest tu racja , jeżeli będziesz miał przeżaglowanego foka, to jacht będzie bardziej zawietrzny i odwrotnie przy przeżaglowanym grocie nawietrzność wzrośnie.
Możesz w Twoim obecnie zachowaniu jachtu- zawietrzny , pochylić maszt do rufy.
Powinno poprawić słabą nawietrzność.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Rozumiem Twoje intencje "Wojciech1968" ale jak pisałem, jacht był już nawietrzny i to w zależności od płetwy sterowej. Więc szukam przyczyny w płetwie, bo tylko ten parametr się zmienił.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 14:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jeżeli masz możliwość zrobienia fotek urządzenia sterowego i wrzucenia tu, to zapodaj.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 16:49 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Wojciech1968 napisał(a):
.....jeżeli będziesz miał przeżaglowanego foka, to jacht będzie bardziej zawietrzny...

To co piszesz nie koniecznie musi się sprawdzić w praktyce.

Co rozumiesz przez przeżaglowany fok? Czy to ma być genua?
I drugie pytanie przeżaglowany do konstrukcji czy przeżaglowany do warunków?

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 18:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja bym się zabardzo nie opierał na foku. Raczej na przeżaglowanym grocie.....
Przeżaglowanym do konstrukcji, nie do warunków.
Z tego co pamiętam chodzi o Sportinę 595 z masztem i zaglami od starszej i większej siostry.......

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 19:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
maszt od dużo młodszej siostry, lżejszy i gotowy pod spina:)
Grot raczej powinien powodować nawietrzność, bo masz jest nieco do tyłu.

Szukam odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób nowa płetwa powoduje zawietrzność, skoro stara regatowa lekka laminatowa powodowała nawietrzność. Powtarzam: inne parametry się nie zmieniły.

Jedyne co, to płetwa jest w pionie i lekko wchodzi pod rufę. Poprzednio była trochę odchylona do tyłu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 19:49 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Rozumiem, że jest teraz zawietrzna zarówno na lewym jak i prawym halsie.
A jak z siłami na rumplu?

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 19:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
pough napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
.....jeżeli będziesz miał przeżaglowanego foka, to jacht będzie bardziej zawietrzny...

To co piszesz nie koniecznie musi się sprawdzić w praktyce.

Jestem przekonany , że tak...możesz przedstawić zaprzeczenia ?
pough napisał(a):
Co rozumiesz przez przeżaglowany fok? Czy to ma być genua?

To może być i genua.
pough napisał(a):
I drugie pytanie przeżaglowany do konstrukcji czy przeżaglowany do warunków?

Wynikające przeżaglowanie foka odnoszę do grota, aczkolwiek tylko z praktyki .
Nie miałem przypadku zastosowania do tej samej jednostki drugiego kompletu żagli o zwiększonej powierzchni jak w przypadku @zeglarskaprzygoda.pl.
Warunki zaś nigdy nie zmieniały mi ustawień początkowych...albo jacht był nawietrzny, zawietrzny bądź zrównoważony.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 20:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Spróbuj - jeśli się uda - tak popracować fałem i kontrafałem płetwy, żeby ją ustawić tak, jak była ustawiona poprzednio i sprawdź, czy zmienia się ta zawietrzność/nawietrzność.

Może w związku z "lekko chodzącym" rumplem masz teraz tylko takie subiektywne odczucia odnośnie nawietrzności?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: pough
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 20:12 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Wojciech1968.

Generalnie uważam, że przeżaglowanie do konstrukcji występuje tylko gdy nie masz wpływu na trym żagli. A każdy może nieść tyle żagla ile się da jeżeli tylko mam możliwość trymu.

Żagle przednie im dłuższe po liku dolnym tym jacht bardziej nawietrzny w stosunku do foka z krótszym likiem dolnym.

Zgodzę się, że większy od przewidzianego fok ale po liku przednim (przy wyższym maszcie i dłuższym sztagu) może powodować zawietrzność gdy lik dolny pozostaje podobny do oryginału.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 20:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
pough napisał(a):
Rozumiem, że jest teraz zawietrzna zarówno na lewym jak i prawym halsie.
A jak z siłami na rumplu?



Jest zawietrzna na obu halsach. Siły na rumplu są mniejsze niż poprzednio, ale łódka ewidentnie zrobiła się nadsterowna - gdy puszczam ster to robi co chce. Każdy mały ruch powoduje gwałtowny ruch jachtu (można zwalić z nóg sikającego na dziobie:)

W miarę jak tężeje wiatr, to siły się zwiększają, bo jacht sam odpada a ja kontruję.

Może płetwa jest jeszcze za długa?

*****

Maar napisał(a):
Spróbuj - jeśli się uda - tak popracować fałem i kontrafałem płetwy, żeby ją ustawić tak, jak była ustawiona poprzednio i sprawdź, czy zmienia się ta zawietrzność/nawietrzność.

Może w związku z "lekko chodzącym" rumplem masz teraz tylko takie subiektywne odczucia odnośnie nawietrzności?



Odczucia mam takie, że jak na szkwale puszczę rumpel to ster wychyla się gwałtownie i jacht odpada...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 21:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Odczucia mam takie, że jak na szkwale puszczę rumpel to ster wychyla się gwałtownie i jacht odpada...
A nie na szkwale, tylko przy równym wietrze jak się zachowuje?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2011, o 22:54 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Spróbuj podebrać płetwę sterową parę centymetrów na fale i skontruj kontrafałem. Może teraz za głęboko pod rufę wchodzi?

Kiedyś czarterowałem Tango w którym płetwa wchodziła za głęboko pod rufę. Jacht był mocno narowisty przy każdym ruchu sterem. Dodatkowo czuło się wibracje na rumplu. Wystarczyło wybrać na fale i zakontrować na sztywno kontrafałem i było dobrze. Potem armator zainstalował mały ogranicznik.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 00:24 

Dołączył(a): 22 cze 2011, o 13:26
Posty: 64
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Szukam odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób nowa płetwa powoduje zawietrzność, skoro stara regatowa lekka laminatowa powodowała nawietrzność. Powtarzam: inne parametry się nie zmieniły.

Czy aby na pewno? Co z górnym zawiasem, dostał dystans? Jeżeli tak, to zmienił się jeszcze jeden bardzo ważny parametr, w tym przypadku najważniejszy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 07:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
greg470 napisał(a):
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Szukam odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób nowa płetwa powoduje zawietrzność, skoro stara regatowa lekka laminatowa powodowała nawietrzność. Powtarzam: inne parametry się nie zmieniły.

Czy aby na pewno? Co z górnym zawiasem, dostał dystans? Jeżeli tak, to zmienił się jeszcze jeden bardzo ważny parametr, w tym przypadku najważniejszy.


Nie doczytałeś kolego do końca:

"Jedyne co, to płetwa jest w pionie i lekko wchodzi pod rufę. Poprzednio była trochę odchylona do tyłu".

pough napisał(a):
Spróbuj podebrać płetwę sterową parę centymetrów na fale i skontruj kontrafałem. Może teraz za głęboko pod rufę wchodzi?

Kiedyś czarterowałem Tango w którym płetwa wchodziła za głęboko pod rufę. Jacht był mocno narowisty przy każdym ruchu sterem. Dodatkowo czuło się wibracje na rumplu. Wystarczyło wybrać na fale i zakontrować na sztywno kontrafałem i było dobrze. Potem armator zainstalował mały ogranicznik.


Możliwe, że masz rację, bo u mnie czuć teraz wibracje na płetwie. Założenie małego ogranicznika rozwiąże potencjalnie problem ruchów steru. A co z nawietrznością?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 08:38 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
pough napisał(a):
Spróbuj podebrać płetwę sterową parę centymetrów na fale i skontruj kontrafałem. Może teraz za głęboko pod rufę wchodzi?

Kiedyś czarterowałem Tango w którym płetwa wchodziła za głęboko pod rufę. Jacht był mocno narowisty przy każdym ruchu sterem. Dodatkowo czuło się wibracje na rumplu. Wystarczyło wybrać na fale i zakontrować na sztywno kontrafałem i było dobrze. Potem armator zainstalował mały ogranicznik.


Możliwe, że masz rację, bo u mnie czuć teraz wibracje na płetwie. Założenie małego ogranicznika rozwiąże potencjalnie problem ruchów steru. A co z nawietrznością?

Zanim założysz ogranicznik pobaw się trochę ustawieniem płetwy za pomocą fału i kontrafału, by znaleźć optymalne ustawienie. Dokładnie to o czym pisał Maar.
Może nawietrzność/zawietrzność jachtu będzie do zaakceptowania.

Jak podbierzesz fał zawsze pamiętaj o naciągnięciu kontrafału. Te dwie liny powinny pracować wybrane na sztywno gdy opuszczona płetwa nie znajduje się w skrajnej pozycji.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 09:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Przygotuję sobie różnej długości deseczki i będę je podklejał na krawędzi steru w miejscu gdzie styka się z jarzmem. Myślę, że to nieco pewniejsze niż "kontrafałowanie".

Ciągle tylko nie czaję co z tą zawietrznoscią....skąd ona


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 09:13 

Dołączył(a): 22 cze 2011, o 13:26
Posty: 64
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Stawia podobny opór tylko w przeciwną stronę. Natomiast chodzi lżej ze względu na poprawę zamocowań.

Ja czytam do końca - ty zaś piszesz chaotycznie. Raz, że wymieniłeś tylko płetwę a w innym miejscu, że i mocowania.
Stąd moje pytanie, czy oś obrotu jarzma została zmieniona przez dystans na górnym zawiasie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 09:17 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Przygotuję sobie różnej długości deseczki i będę je podklejał na krawędzi steru w miejscu gdzie styka się z jarzmem. Myślę, że to nieco pewniejsze niż "kontrafałowanie".

Ciągle tylko nie czaję co z tą zawietrznoscią....skąd ona

Krok po kroku. Nie można wszystkiego na raz, bo się pogubisz. Zajmij się sterem.
Przy prawidłowym ustawieniu może jacht się uspokoi. Zawietrzność/nawietrzność może być izuloryczna. Jacht może być de facto zrównoważony, ale niewielki ruch sterem sprawia, że jacht dostaje tendencji ostrzenia lub odpadania w wyniku działania steru, a nie złego zrównoważenia jachtu.

Na to, że jacht nie jest zrównoważony wpływ może mieć wiele czynników.
Nie znam różnic w żaglach między starą a nową Sportiną.
Jaki miecz? Szyber czy uchylny.

Po tym jak ster będzie działał zadowalająco, możesz pobawić się mieczem. Popływaj w ostrych kursach na pełnym mieczu, na 2/3, 1/2 i 1/3. Jakie są różnice?

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 09:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
greg470 napisał(a):
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Stawia podobny opór tylko w przeciwną stronę. Natomiast chodzi lżej ze względu na poprawę zamocowań.

Ja czytam do końca - ty zaś piszesz chaotycznie. Raz, że wymieniłeś tylko płetwę a w innym miejscu, że i mocowania.
Stąd moje pytanie, czy oś obrotu jarzma została zmieniona przez dystans na górnym zawiasie?


Oś została zmieniona przez podcięcie przedniej krawędzi płetwy. Podłożenie dystansu spowodowałoby to samo, a prościej bylo mi wykonać taki kształt na sklejce przed laminowaniem. Oś jest bardziej pionowa ( bo czy jest idealnie tego nie wiem), co napisałem w pierwszym zdaniu w pierwszym poście na ten temat.


@ pough:

Jacht nie jest zrównoważony, bo wyraźnie ciągnie go na zawietrzną na każdym kursie.
Stare żagle 19,5 nowe 24.
Miecz szyber, po opuszczeniu do końca zawietrzność jest mniejsza - wyczuwalna dopiero przy szkwałach (nawet niezbyt mocnych).

Powtarzam raz jeszcze :D : Jacht z płetwą starą ( i jeszcze starszą) był nawietrzny, po zmianie pletwy i ustawieniu jej bardziej do pionu stał się zawietrzny nawet na słabych wiatrach. To jest główny wątek tego tematu:)

Ster puszczony nie utrzymuję się na "0" nawet sekundy. Wcześniej było lepiej, ale to moim zdaniem wynika z jego obecnej pracy w pionie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 09:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wiesz co ? Zrób ty lepiej to co radził bodajże Wojtek.
Wykonaj płetwę zgodnie z projektem Skrzata, bo takie kombinacje do niczego nie prowadzą.....
Zainstaluj ją i wypróbuj. Jeśli będzie poprawa masz winowajcę. Jeśli nie trzeba szukać "winowajcy" dalej.......
Howgh!

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 09:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Piotr K napisał(a):
Wiesz co ? Zrób ty lepiej to co radził bodajże Wojtek.
Wykonaj płetwę zgodnie z projektem Skrzata, bo takie kombinacje do niczego nie prowadzą.....
Zainstaluj ją i wypróbuj. Jeśli będzie poprawa masz winowajcę. Jeśli nie trzeba szukać "winowajcy" dalej.......
Howgh!


Jest to pomysł - ale moja obecna płetwa różni się od płetwy Skrzata w detalach:) Niemniej jednak dziś udoskonalę ją by na piątek mieć gotową, bo Sportina czeka w Giżycku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 10:09 

Dołączył(a): 22 cze 2011, o 13:26
Posty: 64
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 21
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Oś została zmieniona przez podcięcie przedniej krawędzi płetwy. Podłożenie dystansu spowodowałoby to samo, a prościej bylo mi wykonać taki kształt na sklejce przed laminowaniem. Oś jest bardziej pionowa ( bo czy jest idealnie tego nie wiem), co napisałem w pierwszym zdaniu w pierwszym poście na ten temat.

To kompletne nieporozumienie.
Nie zmieniłeś osi obrotu steru tylko ustawienie płetwy względem tej osi.
Czyli siły działające na ster zostały takie jakie były bo oś obrotu wyznaczona przez zawiasy jest nie zmieniona. Zmiana ustawienia płetwy dała efekt kompensacji ale to dotyczy tylko siły na rumplu. Ster jest dalej narażony na wyłamanie. Przeczytaj posty z poprzedniego wątku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 10:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
greg470 napisał(a):
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Oś została zmieniona przez podcięcie przedniej krawędzi płetwy. Podłożenie dystansu spowodowałoby to samo, a prościej bylo mi wykonać taki kształt na sklejce przed laminowaniem. Oś jest bardziej pionowa ( bo czy jest idealnie tego nie wiem), co napisałem w pierwszym zdaniu w pierwszym poście na ten temat.

To kompletne nieporozumienie.
Nie zmieniłeś osi obrotu steru tylko ustawienie płetwy względem tej osi.
Czyli siły działające na ster zostały takie jakie były bo oś obrotu wyznaczona przez zawiasy jest nie zmieniona. Zmiana ustawienia płetwy dała efekt kompensacji ale to dotyczy tylko siły na rumplu. Ster jest dalej narażony na wyłamanie. Przeczytaj posty z poprzedniego wątku.



Pewnie masz rację, ale to nie rozwiązuje zagadki nawietrzności. Podcięcie płetwy to czyste lenistwo, bo nie chciało mi się odkręcać zawiasów. Tym razem dam dystans około 1cm i zobaczę co jest grane. Płetwa ma 4 cm w najgrubszym miejscu więc nie boję się o złamanie.

Na tej stronie http://www.sowa.szczecin.pl/ w dziale łódka jest rysunek sportiny i ster jest nieco do tyłu...Krawędź przednia nie jest w pionie bynajmniej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 17:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 725
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Pewnie masz rację, ale to nie rozwiązuje zagadki nawietrzności. Podcięcie płetwy to czyste lenistwo, bo nie chciało mi się odkręcać zawiasów.
W temacie wątku piszesz o zawietrzności a w kilku miejscach w tej dyskusji wspominasz o nawietrzności tak, że trochę się pogubiłem i nie jestem pewien o co Ci chodzi. Jeżeli faktycznie chodzi Ci o zawietrzność a nie nawietrzność to bez względu jaka jest jej przyczyna to spróbuj przebalastować kadłub jachtu balastem wewnętrznym na dziób to powinno trochę pomóc zlikwidować zawietrzność.

Pozdrawiam Marian Janaś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sie 2011, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Chodzi o zawietrzność, pomyłki się zdarzają.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL