Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=9777 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Kurczak [ 30 wrz 2011, o 07:31 ] |
Tytuł: | Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
Kończy się pierwszy sezon mojej łupinki. I mam już ogląd i zdanie o tej łódce. I jednocześnie plany na jej przebudowę tak, aby spełniała moje oczekiwania. Zalety: - lekka i łatwa w transporcie - małe zanurzenie pozwala podejść do brzegu - stosunkowo dużo miejsca w kabinie dla osób max średniego wzrostu - bezpieczna, sztywna i samowstajaca z przechyłu około 100 - 110 stopni ze schowanym mieczem i ze sporym jeszcze momentem prostującym - chodzi ostro na wiatr i ma tendencje do ostrzenia - pojemny dwupoziomowy i odpływowy kokpit mieści wygodnie 4 osoby Wady: - deklarowana przez konstruktora ilość załogi 4 osoby należy raczej ograniczyć do 2 lub 2+2. Podwójna koja dziobowa jest krótka i raczej dla dzieci (lub Chińczyków ![]() - bardzo nisko poprowadzony bom zmusza załogę do chowania sie w kabinie lub wykonanie bardzo głębokich pokłonów podczas zwrotów - powyższej sytuacji można uniknać siadając blisko rufy i w ten sposób poza zasięgiem noku bomu (ja tak robię przy wzroście 188 cm), jednak w ten sposób nienaturalnie obciąża się jacht w wyniku czego "ciągnie rufą wodę" i zadziera dzióbek. Pływając w dwie dorosłe osoby przy dużym przechyle (25-30 stopni) jacht nabiera wówczas wody do kokpitu porzez otwory odpływowe w pawęży. - wysoka wolna burta (75 cm) i zamknięta pawęż utrudnia zajęcie miejsca w kokpicie wchodząc z brzegu lub lódki/pontonu gdy jacht cumuje do boi. - z tego samego powodu jacht jest podatny na dryf Plany na przyszłosć: Po sezonie zamierzam przebudować rufę przedłużając jacht o około 0,5 m dodając do istniejącej pawęży wręgę i drugą pod kątem stanowiacą nowa otwartą paweż. Rufa będzie wtedy podobna do sportiny 680. W ten sposób będzie łatwiej wchodzić/wychodzić jednocześnie powiększy się wyporność rufowej cześci kadłuba co powinno zlikwidować lub przynajmniej zmniejszyć ciągnięcie wody rufą ( taką metodę stosowano z powodzeniem przypadku Venusek) |
Autor: | Wojciech [ 30 wrz 2011, o 08:17 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
Piotr K napisał(a): - bardzo nisko poprowadzony bom zmusza załogę do chowania sie w kabinie lub wykonanie bardzo głębokich pokłonów podczas zwrotów Podobnie bywało na naszych jachtach przy wysłużonych żaglach. Dałem groty do przeszycia i kłopot jakby mniejszy. Piotr K napisał(a): Po sezonie zamierzam przebudować rufę przedłużając jacht o około 0,5 m dodając do istniejącej pawęży wręgę i drugą pod kątem stanowiacą nowa otwartą paweż. Rufa będzie wtedy podobna do sportiny 680. W ten sposób będzie łatwiej wchodzić/wychodzić jednocześnie powiększy się wyporność rufowej cześci kadłuba co powinno zlikwidować lub przynajmniej zmniejszyć ciągnięcie wody rufą ( taką metodę stosowano z powodzeniem przypadku Venusek) U mnie w porcie stoi Pegaz 600 z taką przeróbką ( Piotr jak chcesz zrobię fotki ). Właściciel wykonał ją samodzielnie...wyjście/wejście z jachtu rewelacja w porównaniu z poprzednim rozwiązaniem stoczniowym. |
Autor: | Kurczak [ 30 wrz 2011, o 08:22 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
Ja mam zagle nowe, maszt i bom okuty zgodnie z projektem. Znajomy namawiał mnie, żeby podnieść bom wyżej , ale : 1. Zabraknie mi masztu ![]() 2. Pogorszy się stateczność jachtu, którą teoretycznie należałoby zrównoważyc balastem.... Zrób fotki plissss ![]() |
Autor: | Wojciech [ 30 wrz 2011, o 13:29 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
Piotr K napisał(a): Zrób fotki plissss ![]() Brunet wieczorową porą. ![]() |
Autor: | Kurczak [ 30 wrz 2011, o 14:30 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
Dawaj te zdjęcia ![]() ![]() |
Autor: | Kurczak [ 30 wrz 2011, o 19:17 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
Coś w ten deseń..... Chcę do pawęży "dokręcić" dodatkowe dwie wręgi. Jedną przylegającą na całej powirzchni do istniejącej pawęży , a drugą przylegającą no niej górną krawędzią, a dołem odchyloną o pewną odległość (zakładam około 0,5 m). Jednocześnie chcę wyciąć obecną pawęż równo z ławką kokpitową i przedłużyć podłogę kokpitu do nowej wręgi-pawęży. Następnie poszyć listewkami obło i sklejką. Całość zaszpachtluję, zeszlifuję i zalaminuję - tak aby się komponowała z pozostałą częscią kadłuba. W ten sposób będę miał łódkę z "otwartą rufą" i zyskam na wyporności rufowej części kadłuba.... |
Autor: | Kurczak [ 1 paź 2011, o 08:36 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
Zapomniałem dodać, że budowniczy niedokończonego kadłuba skrócił go o 10 cm, prawdopodobnie żeby uniknąć obowiązku rejestracji. Gdy go odkupiłem miał równe 5 m. Myślę, że stało się to kosztem jego rufowej części - bo tak najłatwiej. Być może jest to przyczyna jego problemów z wypornością w rej części jachtu. |
Autor: | piotr6 [ 1 paź 2011, o 19:33 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
gdzieś w necie widziałem przebudowę mak ,gość był ze Swarzędza , morze na SF |
Autor: | Kurczak [ 1 paź 2011, o 21:15 ] |
Tytuł: | Re: Przebudowa "Setki L" Janusza Maderskiego |
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?t ... c&start=30 Masz rację. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |