Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 cze 2025, o 23:13




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 kwi 2025, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Przeczytaj tekst z linku.
Chociaż było to skierowane do Wojciecha to napiszę, że ja przeczytałem jeszcze tego samego wieczoru do późna w nocy.
Wojciech napisał(a):
Już trzy krotnie zwracałem się do Wód polskich o zmianę kwalifikacji zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny.

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Do jakich potrzeb?
Czy Twoim zdaniem nie wpłynie to na obniżenie zdolności przeciwpowodziowych polderu. Bo teraz może zgromadzić powodziowo 185 mln m3. Gdy zapełnimy go w połowie to zdolność do przechwycenia fali powodziowej zmniejszy się do... no dokładnie do połowy czyli 93 mln m3.
Z dna zbiornika Racibórz pozyskiwane jest kruszywo. Możliwość jego przekształcenia na zbiornik mokry będzie możliwa gdy kruszywa wybierze się na tyle dużo, że w wyrobiskach zatrzyma się woda przepływającej Odry. Wtedy nie trzeba będzie piętrzyć go i obniżać dotychczasowej pojemności przeznaczonej na przechwycenie fali powodziowej.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Wojciech napisał(a):
retencja wód przez podniesienie ich stanu na jazach, śluzach, progach.
Retencja jest wtedy, wodę zatrzymuje się w trakcie wyżówek i wypuszcza w trakcie niżówek. Wybudowanie progu powoduje zatrzymanie jakiejś części wody w momencie jego uruchomienia.
Na wrocławskiej Odrze jazy są podniesione jak przepływy są niskie. Gwarantuje to odpowiednią głębokość tranzytową w górę Odry do kolejnego stopnia wodnego który jest powyżej. A podczas wezbrań klapy jazów się opuszcza żeby umożliwić łatwiejszy przepływ fali wezbraniowej. Na wrocławskim jazie Wrocław 1 który przed modernizacją Wrocławskiego Węzła Wodnego miał przelew betonowy na stałej rzędnej obniżono go i dobudowano klapy jazu. Klapy tego jazu były opuszczone podczas ubiegłorocznej wrześniowej powodzi. Przebudowa w ten sposób tego właśnie jazu znacząco zwiększyła przepustowość całego Wrocławskiego Węzła Wodnego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2025, o 20:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marian J. napisał(a):
Z dna zbiornika Racibórz pozyskiwane jest kruszywo. Możliwość jego przekształcenia na zbiornik mokry będzie możliwa gdy kruszywa wybierze się na tyle dużo, że w wyrobiskach zatrzyma się woda przepływającej Odry. Wtedy nie trzeba będzie piętrzyć go i obniżać dotychczasowej pojemności przeznaczonej na przechwycenie fali powodziowej.

To fakt z tym, że w tym tempie eksploatacji 30 lat co najmniej potrzeba na wyczerpanie złóż kruszywa w polderze Racibórz dolny. Są technologie czerpania złóż z wody jak na zbiornikach Nyski,
Paczkowski. Wówczas po częściowym napełnieniu polderu Racibórz Dolny mógłby być zbiornikiem retencyjnym dla rzeki Odry, i żeglugi na niej w okresie susz. Ponadto mógłby zasilać nie tylko obszary rolnicze w wodę ale także stanowić rezerwuar wody słodkiej. Nie wspominając o wykorzystaniu na cele turystyczne, etc

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2025, o 21:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojciech napisał(a):
Wówczas po częściowym napełnieniu polderu Racibórz Dolny mógłby być zbiornikiem retencyjnym dla rzeki Odry, i żeglugi na niej w okresie susz.
Problem wody dla żeglugi na Odrze w tej chwili jest rozwiązany w ten sposób, że wodę piętrzy się na stopniach Brzeg Dolny i Malczyce. Jak płyną zestawy barek, najczęściej jest to produkcja stoczni z Koźla to wtedy puszcza się wodę na tych stopniach gwarantując głębokość tranzytową na Odrze swobodnie płynącej. Sam tego doświadczyłem, jak w 2004 roku zrobiłem sobie odrzański sezon żeglarski i kiedy cumowałem koło Urazu to mi w ciągu nocy spod dna uciekło ze 3 metry wody. Opisałem to na stronie żeglugi śródlądowej w tej relacji:
https://www.zegluga-rzeczna.pl/articles/204/odra-2004
Wtedy jeszcze nie było oddanego stopnia wodnego Malczyce. W tej chwili na Odrze swobodnie płynącej jak nie ma opadów to woda sobie spłynie po pochyłości dna do morza. Poniżej śluzy Malczyce są krytyczne przekroje gdzie głębokość tranzytowa w takich wypadkach jest bardzo niewielka i w kaloszach można przejść przez rzekę


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2025, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marian J. napisał(a):
Wtedy jeszcze nie było oddanego stopnia wodnego Malczyce. W tej chwili na Odrze swobodnie płynącej jak nie ma opadów to woda sobie spłynie po pochyłości dna do morza. Poniżej śluzy Malczyce są krytyczne przekroje gdzie głębokość tranzytowa w takich wypadkach jest bardzo niewielka i w kaloszach można przejść przez rzekę

Jak bardzo stopień wodny Malczyce poprawił zdolność żeglugową na Odrze, i czy miał niekorzystny wpływ na środowisko, jeśli tak to jaki?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2025, o 10:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojciech napisał(a):
Jak bardzo stopień wodny Malczyce poprawił zdolność żeglugową na Odrze, i czy miał niekorzystny wpływ na środowisko, jeśli tak to jaki?
W 2004 roku tylko mój jacht pływał turystycznie między stopniami Brzeg Dolny i Rędzin. W Wałach była przystań klubu energetyka i tam ludzie pływali tylko w weekendy. W Urazie nie było wtedy jeszcze mariny. A na koniec sezonu wrocławski OZŻ organizował na tym odcinku regaty długodystansowe. Po kilku latach zamiast zawozić jacht na jeziora zbąszyńskie na przyczepie postanowiłem spłynąć Odrą z Wrocławia do Cigacic a na jeziora zbąszyńskie dopiero stamtąd po wcześniejszym pojechaniu pociągiem po samochód i przyczepę. W Urazie już funkcjonował Port Uraz gdzie poszliśmy na obiad. Jak zadzwoniłem na śluzę Brzeg Dolny to mi śluzowy powiedział żebym się spieszył bo on przed chwilą robił falę dla statku i woda będzie uciekać. Po przejściu śluzy płynąłem szybko i czułem jak mi ster od czasu do czasu szura po dnie. Wtedy dopłynąłem aż do Ścinawy. Stopień Malczyce był wtedy w budowie ale z Odry nie było tego widać. Kilka sezonów załatwiłem postój jachtu w rejonie jezior zbąszyńskich i dopiero po rejsie w 2019 roku wróciłem z nim do Wrocławia. Po wybudowaniu i oddaniu do użytku stopnia Malczyce płynąłem pierwszy raz w 2021 roku. Nie miałem problemów z głębokością. Odra zdawała się być nieco szersza. Nie miałem problemów z głębokościami poniżej stopnia Malczyce. Od czasu oddania stopnia Malczyce woda jest gromadzona przez Malczyce jak i Brzeg Dolny a dopływa do tych odcinków Bystrzycą ze zbiornika mietkowskiego. Zasilanie Odry do celów żeglugi ze zbiornika Racibórz nie miało by większego sensu. Z jednej strony woda długo by płynęła do miejsca gdzie by była potrzebna a z drugiej strony na trasie płynęła by po trasie gdzie głębokość dla żeglugi jest zapewniona przez istniejące stopnie wodne. Co do wpływu na środowisko to przed oddaniem stopnia Malczyce ekolodzy zwracali uwagę na to żeby zmienić przepławkę dla ryb bo to co było w pierwotnym projekcie według nich nie było odpowiednie.



Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2025, o 12:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4878
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 876
Otrzymał podziękowań: 1921
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ciekawy aspekt budowy zapór wodnych:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 cze 2025, o 14:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wojciech napisał(a):
Jak bardzo stopień wodny Malczyce poprawił zdolność żeglugową na Odrze, i czy miał niekorzystny wpływ na środowisko, jeśli tak to jaki?
Zanim oddano stopień wodny Malczyce to trzeba było go wybudować.
Marian J. napisał(a):
Po przejściu śluzy płynąłem szybko i czułem jak mi ster od czasu do czasu szura po dnie. Wtedy dopłynąłem aż do Ścinawy. Stopień Malczyce był wtedy w budowie ale z Odry nie było tego widać.
Deszczowa pogoda jaką mamy ostatnio poprawiła sytuację z głębokością na Odrze. Nawet jakiś czas temu dzwoniłem na śluzę Malczyce czy nie będzie problemów ze śluzowaniem. Mam do załatwienia jeszcze parę spraw i powoli szykuję się do sezonu. Dzisiaj z ciekawości chciałem zobaczyć jak wygląda Odra po wybudowaniu stopnia wodnego Malczyce. Zdziwiłem się bardzo, że na zdjęciach satelitarnych stopień wodny Malczyce jest jeszcze w budowie.
https://www.google.com/maps/@51.2447525,16.5450809,1038m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYwOC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL