Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Info z egejskiego potrzebne https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=28&t=14012 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | jurand56 [ 5 sty 2013, o 19:18 ] |
Tytuł: | Info z egejskiego potrzebne |
Po sporej przerwie witam wszystkich! Potrzebne mi są informacje wszelakie! Tematem jest zostawienie jachtu w bardzo bliskiej okolicy Salonik. Robię przygotowania do przejścia Dunaju. Saloniki to tak troche blizej do domu. Wielu z was tam pływało, ja też tam pływałem w dawnych czasach, zawodowo. W tedy turystyka prywatna była mi obca! Chciałbym pokonać Dunaj- moje marzenie, i jest jak najbardziej do spełnienia! Wiele razy pokonywałem M. Czarne, Bosfory i inne Dardanele, w drodze do Odessy z bananami między innymi. No ale nie będę tu się rozpisywał zbytnio. Jeszcze raz proszę o wszystkie info na temat miejsc, cen i takich drobniejszych info też. Bardzo dziękuje za wszelkie informacje. Pozdrawiam Jerzy. |
Autor: | Piotr Kasperaszek [ 6 sty 2013, o 08:59 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Marinę znajdziesz w Salonikach Marina Thesaloniki Aretsou, Kalamaria, 55101 Tel.: +30 2310 444 598, +30 2310 4444 595 Fax.: +30 2310 444 585 e-mail: thess-mar@etasa.gr VHF Channel: 9 http://www.thessaloniki-marina.gr/ oraz w pobliżu na Chalkidiki Marina Porto Carras na Chalkidiki Sithonia, 63081, Chalkidiki Tel.: +30 23750 72126 Fax: +30 23750 72126 Email: info@portocarras.com VHF Channel: 9 http://www.portocarras.com/default.asp?pid=86&la=4 Marina Sani na Chalkidiki Kassandra 630 77 , Chalkidiki Tel.: +30 23740 99580, +30 23740 99581 Fax.: +30 23740 99508 e-mail: cplevritis@saniresort.gr VHF Channel: 9 http://www.sani-resort.com/en_GB/sani-marina a co konkretnie chciałbyś jeszcze wiedzieć? art. o żeglowaniu własnym jachtem znajdziesz w archiwalnym numerze Jachtingu, nr czerwcowy z 2012 roku |
Autor: | jurand56 [ 6 sty 2013, o 11:48 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Witam ! Cztam w okolicy można zostawić jacht podobnie jak u Chrwatów? Jakie są opłaty? Oczywiście Opłaty przybliżone, wiadomo ceny ciągle się zmieniają. Czy jest taka opcja że zostawiam jacht u Greka i on się nim opiekuje? Robiłem tak na KRK u Żica na przeciw Malinskiej i była to najtańsza i najlepsza opcja. Czy takie coś jest możliwe tam?Serdecznie pozdrawiam w nowym roku Jerzy. |
Autor: | Piotr Kasperaszek [ 6 sty 2013, o 13:19 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Ceny marin znjadziesz na podanych przez nie stronach. Bez problemu możesz pozostawic łódkę również w każdym porcie, ale nie licz raczej na jakąkolwiek opiekę na nią. Tzn. mam na myśli pilnowanie itp. Na 99,9% nic Ci z łodki nie zginie, ale np. jeśli pozostawisz ją na kotwicy, to nie masz gwarancji, że kotwicy nic nie powlecze itp. . Oczywiście to tylko moje doświadczenia (trzymałem łodkę w Grecji 3 lata) , może ktoś inny ma inne doświadczenia. |
Autor: | Pasat [ 9 sty 2013, o 23:06 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Ahoj! Mam pytanie odnośnie przepisów w zakresie pływania w Grecji; ściślej - pływanie pontonem z silnikiem- czy w Grecji jest tak jak u nas , że można do np 10 KM pływać bez patentu? Jak to wygląda od strony prawnej - co trzeba mieć na wyposażeniu? i bardziej uściślone pytanie- jak przepisy traktują pływanie pod żaglami- u nas do 7 mkw. pow. ( o ile dobrze pamiętam ) i do 12 m długości nie trzeba uprawnień- czy w Grecji jest podobnie? Jak traktowane jest pływadło takiego rodzaju? I tu pytanie w którym zdam sie bardziej na opinię niż wiedzę podejrzewam;- jak przepisy mogą traktować jednostkę pływającą jaką jest ponton , ale z żaglem? Bo jak u nas jacht jest żaglowy, to może posiadać silnik pomocniczy dowolnej mocy, na który nie trzeba patentu , o ile dobrze pamiętam. Jeśli ktoś posiada wiedzę na ten temat to chętnie przygarnę:)Albo mnie skieruje na jakąś ścieżkę do tej wiedzy... ( to samo w temacie - ale odnośnie Turcji, Albanii,Włoch,Francji , Hiszpanii) pozdrawiam Lech |
Autor: | Piotr Kasperaszek [ 9 sty 2013, o 23:18 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
widzę, że pytałeś o to samo w Alabanii takim pływadłem jak ponton z silnikiem czy żaglem wodowanym z plaży nie masz się co przejmować. Pływasz i już. wyposażenie - rozsądek i ew. flaszkę dobrego wina ![]() trudno mówić o banderze przy pontonie, bo w zasadzie obowiązuje prawo bandery, jeśli Polska, to Polskie przepisy, Angielska - Angielskie itp. pozdrawiam |
Autor: | Pasat [ 9 sty 2013, o 23:44 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Ahoj! Dzięki za odzew. ![]() Pytałem nawet o inne kraje. Co do Grecji to akurat najmniej sie martwię, bo znam troszkę ten kraj , chociaż bardziej od lądu- nawet mam tę chorobę- GRECJĘ pod skórą:)Ale jakoś nigdy nie przyszło mi do głowy , żeby sie tam zorientować w temacie. Mentalność Greków też znam- i z grubsza mają wszystko gdzieś,( chociaż nie tak jak myśli większość Polaków i innych obywateli w europie) ale nigdy nic nie wiadomo z urzędami. W chwili wielkiego W, raz od wielkiego dzwonu- może się jakiemuś portowemu glinie zachce ruszyć 4 litery i sie przyczepić. Szczególnie uczuliłem sie po zaciągnięciu info w temacie - odnośnie CRO. Tam to juz ich całkiem pokręciło- gorsza biurokracja i dojenie niż u nas. Zorba- skoro taki nick przybrałeś- to liczę , że mnie wspomożesz merytorycznie w tych kwestiach. Może uda mi się kiedyś postawić Ci retsinę:) * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Co do wyposażenia to wiem , że najważniejszy rozsadek- - ale czasem są takie duperele których człowiek nie spodziewałby się , że będą OBOWIĄZKOWE. |
Autor: | jurand56 [ 11 sty 2013, o 17:19 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Witaj Greg! Zamierzam, bo mam, płynąć "Ćwiartką" Mam niestety albo stety 1,5 miesiąca urlopu, potem muszę gdzieś zostawić okręta na 6 do 8 miesięcy. Jeśli trzeba będzie to zostanie gdzieś na trasie w cywilizowanym kraju. Jeszcze w zasadzie muszę nabyć mapy NT+ tylko się zastanawiam co nabyć? MW-1 na całe Czarne i Śrudziemne, czy na poszczegulne rejony odzielnie? Wielkie dzięki za rady i podpowiedzi. Wiem że to jak widać nie tylko mnie interesuje, jest wielu chyba bardzo wielu zainteresowanych, więc pisz jeśli nie sprawi ci to kłopotu jak najwięcej! Czekamy na rady wszelakie! Pozdrawiam Jerzy. |
Autor: | tuptipl [ 12 sty 2013, o 19:18 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Pasat napisał(a): Jeśli ktoś posiada wiedzę na ten temat to chętnie przygarnę:)Albo mnie skieruje na jakąś ścieżkę do tej wiedzy... ( to samo w temacie - ale odnośnie Turcji, Albanii,Włoch,Francji , Hiszpanii) pozdrawiam Lech Poczuwam sie wywolany do tablicy, poniewaz ponton z zaglem to moja dzialka ![]() Plywamy tym wszedzie, na kazdym skrawku wody, bierzemy to ze soba do samolotu (koszt jak za deske VIE->HRG 25 EUR w jedna strone) i ogladamy plaze Egiptu z innej perspektywy, jak do tej pory nikt nigdy nas nie zapytal o jakiekolwiek uprawnienia, patenty itp. wymysly biurokracji... ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Pasat [ 12 sty 2013, o 20:38 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Ahoj! Zajrzałem na stronkę. Bardzo ciekawa zabaweczka. ( chociaż to nie jest ponton:)) Będziecie z tym na targach BOAT SHOW albo Wiatr i Woda? pozdr |
Autor: | tuptipl [ 13 sty 2013, o 00:13 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Pasat napisał(a): Będziecie z tym na targach BOAT SHOW albo Wiatr i Woda? Na targi Wiatr i woda tym razem sie juz nie wybieramy (koszty stoiska sa drozsze niz na targach w Düsseldorfie ![]() |
Autor: | Piotr Kasperaszek [ 25 sty 2013, o 14:10 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
jurand56 napisał(a): Witaj Greg! Zamierzam, bo mam, płynąć "Ćwiartką" Mam niestety albo stety 1,5 miesiąca urlopu, potem muszę gdzieś zostawić okręta na 6 do 8 miesięcy. Jeśli trzeba będzie to zostanie gdzieś na trasie w cywilizowanym kraju. Jeszcze w zasadzie muszę nabyć mapy NT+ tylko się zastanawiam co nabyć? MW-1 na całe Czarne i Śrudziemne, czy na poszczegulne rejony odzielnie? Wielkie dzięki za rady i podpowiedzi. Wiem że to jak widać nie tylko mnie interesuje, jest wielu chyba bardzo wielu zainteresowanych, więc pisz jeśli nie sprawi ci to kłopotu jak najwięcej! Czekamy na rady wszelakie! Pozdrawiam Jerzy. witam, przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam, ale nie mam ostanio zbyt wiele czasu i rzadziej tu zaglądam. w czerwcowym numerze "Jachtingu" z roku 2012 był mój artykuł dot, tego właśnie tematu, można zakupic numery archiwalne na http://www.jachting.pl. ważniejsze info cytuje poniżej. ..„Port of entry” – port wejścia Grecja należy do Unii Europejskiej, więc przepisy dot. przekraczania granicy są dla nas uproszczone. Dotyczy to oczywiście jachtu zarejestrowanego w kraju należącym do Unii Europejskiej, na pokładzie którego przebywa załoga mieszkająca na terenie UE. Wpływając swoim jachtem na wody terytorialne Grecji należy w pierwszej kolejności popłynąć do portu wejścia ( Port of Entry). Lista „Port of entry”, wg kolejności alfabetycznej: Argostoli (Kefalonia), Aghios Nikolaos (Kreta), Aleksandropoulis(Północna Grecja), Chania (Kreta), Chios (Chios), Ermoupolis (Siros), Glifada (Zatoka Sarońska-Ateny), Iraklion (Kreta), Itea (Zatoka Koryncka), Kos (Kos), Katakolon (Peloponez), Kalamata (Peloponez), Kavala (Peloponez), Korfu (Korfu), Lavrio (Attyka), Mirina (Limnos), Mitlini (Lesvos), Navplio (Zatoka Argolicka), Preveza (Morze Jońskie), Pilos (Peloponez), Patras (Zatoka Koryncka), Pithagorion (Samos), Rhodos (Rhodos), Thesaloniki (Północna Grecja), Volos (Północna Grecja), Vathi (Samos), Vouliagmeni Marina (Zatoka Sarońska), Zakinthos (Zakinthos), Zea Marina (Zatoka Sarońska-Ateny). Po wejściu do portu należy zgłosić się do budynku Port Police „ LIMENARKHIO” z ważnymi dokumentami jachtu i paszportami lub dowodami osobistymi załogi. Nie wymagana jest odprawa celna, nie trzeba też wieszać pod salingiem żółtej flagi „Q”. Obowiązkowa przez cały czas żeglowania po wodach terytorialnych jest banderka grecka pod prawym salingiem. Wymagane dokumenty jachtu to: 1. Dowód rejestracji jachtu ( dotyczy to także państw, w których rejestracja nie jest obowiązkowa, np. Wielka Brytania ) 2. Dowód opłacenia podatku VAT ( dla jachtów zakupionych po roku 1985) lub poświadczenie zwolnienia od tego podatku ( w przypadku jachtów zakupionych przed rokiem 1985) – dokumenty te powinny być w oryginale. Nawet jeśli w porcie wejścia nie zostaniecie poproszeni o pokazanie tego dokumentu to służby celne mogą w każdej chwili sprawdzić ten dokument. 3. Dokumenty niezbędne do prowadzenia jachtu zgodnie z przepisami kraju rejestracji jachtu. Czyli jeśli pływamy jachtem zarejestrowanym w Polsce obowiązują nas polskie przepisy. Dodatkowo jeśli jacht wyposażony jest w radio VHF obowiązkowy jest certyfikat radiooperatora SRC ( ale praktycznie u mnie nigdy nikt tego dokumentu nie sprawdzał). 4. Polisa ubezpieczeniowa,( oryginał) należy koniecznie posiadać na jachcie, warto żeby polisa ubezpieczeniowa sporządzona była przez ubezpieczyciela także w języku greckim. Władze greckie wymagają ubezpieczenia o minimalnej wartości jak poniżej: Odpowiedzialność cywilna na wypadek śmierci lub wypadku osób na pokładzie i osób trzecich na kwotę co najmniej 300 tyś. Euro Odpowiedzialność cywilna za szkody rzeczowe na kwotę co najmniej 150 tyś. Euro Odpowiedzialność cywilna za szkody powstałe w środowisku naturalnym na kwotę co najmniej 90 tyś. Euro W „Port of entry” na podstawie wskazanych powyżej dokumentów zostanie Wam wydany „PRIVATE PLEASURE MARITIME TRAFFIC DOCUMENT „ - DEKPA. ( dotyczy jachtów powyżej 10 m. długości) Opłata za wydanie tego dokumentu to kwota 29,35 Euro plus dodatkowo 15 Euro tytułem specjalnej opłaty EKOEMN (dotyczy jachtów powyżej 7 m. długości). Jachty spoza UE muszą wykupić tzw. transit log ( nas jako obywateli UE to nie dotyczy – no chyba, że mamy jacht zarejestrowany poza Unią) Od roku 2010 w Grecji wprowadzono także specjalny podatek od jachtów rekreacyjnych, żaglowych powyżej 15 m. długości i motorowych powyżej 10 m. długości. Jednak do dnia dzisiejszego nie udało mi się dowiedzieć czy podatek ten jest już pobierany. Przykładowo za jacht o długości w przedziale 15 – 20 m. długości ma on wynosić 200 Euro za 1 m. długości pokładu rocznie. Najprawdopodobniej w roku 2012 zostaną też wprowadzone obostrzone przepisy dot. odpłatnego przewozu osób lub jakiegokolwiek czarteru prywatnego jachtu. Grecy chca by te usługi świadczyły u nich tylko zarejestrowane firmy greckie bądź z UE. Żeglowanie w Grecji „DEKPA” posiada specjalne rubryki, w których odnotowane powinno być wyjście z i wejście do portu a zgłoszenie tego faktu to w Grecji obowiązek, potwierdzany pieczątką. Jednak praktycznie procedura ta nie jest rygorystycznie przestrzegana. Ja sam nigdy nie zgłaszam się do Port Police, co nie znaczy, że Was zniechęcam – teoretycznie to obowiązek, za niespełnienie którego możecie zostać ukarani grzywną. Parokrotnie zdarzało mi się, że po przypłynięciu do portu podszedł do jachtu funkcjonariusz Port Police i poprosił, żeby udać się biura. W takiej sytuacji musicie zrobić to koniecznie. To jest formalność, ale dość kłopotliwa, szczególnie dla urzędnika, który musi zrobić kserokopie dokumentów jachtu, wypełnić masę papierków. Skiper jachtu musi wypełnić formularz Crew List i zapłacić parę Euro. Sposób wyliczenia ceny postoju dla prywatnego jachtu: Za wejście do portu należy zapłacić jednorazowo 0,30 Euro za 1 m. długości jachtu Jeden dzień postoju dziobem lub rufą do kei to koszt 0,36 Euro za 1 m. dł. jachtu Jeden dzień postoju burtą do kei ( alongside) to koszt 0,45 Euro za 1m. dł. jachtu Do tego należy doliczyć 23% podatku VAT Dla jachtu o długości 11.55 m stojącego rufą do kei koszt postoju na jeden dzień wynosi. 0,30 x 11.55 = 3,47 Euro 0,36 x 11.55 = 4,16 Euro Razem 7,63 Euro + 23%VAT = 9,38 Euro Każdy następny dzień postoju kosztuje już tylko 4,16 Euro + 23%VAT, czyli 5,12 Euro Jak to w Grecji bywa, są jednak odstępstwa od tej reguły. Pamiętam, że w roku 2006 na wyspie Ikaria, za jacht długości 14 metrów, za dobowy postój burtą do kei, z dostępem do wody i prądu zapłaciłem 1,95 Euro. gdybyś miał konkretniejeze pytania wal smiało |
Autor: | jurand56 [ 1 lut 2013, o 14:58 ] |
Tytuł: | Re: Info z egejskiego potrzebne |
Witaj Greg! Jak zwykle dajesz informacje świetne , i wiem że dokładnie sprawdzone. Czyta to wielu zainteresowanych. Ja chciał bym tam pływać od połowy sierpnia do końca września. Myślę o stworzeniu kilku załóg takich do czterech osób co by pływały wcześniej i jeśli by chciały to po mnie też. Oczywiście CAŁKOWICIE ZA FREE! W grę wchodzą tylko koszty ich pływania i remontów, wiadomo jak się pływa to się co nieco niszczy. Wiem że taka opcja jest świetna dla miej zamożnych. Ja niemam zamiaru zarabiać na tym ani jednego zeta! Ciekaw jestem czy jest to możliwe? Czy Grecy będą tolerować coś takiego, tym bardziej że nie jest to jacht wielki tylko normalna "Ćwiartka". Czy coś trzeba załatwiać przed takim całkowicie darmowym użyczeniem ? Muszę zamówić ten czerwcowy jachting, to napewno będzie trochę więcej info, bo na forum tylko ty o tych sprawach piszesz! Na razie to by było tyle, jak mi się coś przypomni to znowu pozwolę sobie napisać. Dzięki za informacje i pozdrawiam serdecznie, (dobre piwo ci się należy) Jerzy. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |