jurand56 napisał(a):
Witaj Greg! Zamierzam, bo mam, płynąć "Ćwiartką" Mam niestety albo stety 1,5 miesiąca urlopu, potem muszę gdzieś zostawić okręta na 6 do 8 miesięcy. Jeśli trzeba będzie to zostanie gdzieś na trasie w cywilizowanym kraju. Jeszcze w zasadzie muszę nabyć mapy NT+ tylko się zastanawiam co nabyć? MW-1 na całe Czarne i Śrudziemne, czy na poszczegulne rejony odzielnie? Wielkie dzięki za rady i podpowiedzi. Wiem że to jak widać nie tylko mnie interesuje, jest wielu chyba bardzo wielu zainteresowanych, więc pisz jeśli nie sprawi ci to kłopotu jak najwięcej! Czekamy na rady wszelakie! Pozdrawiam Jerzy.
witam, przepraszam, że dopiero teraz odpowiadam, ale nie mam ostanio zbyt wiele czasu i rzadziej tu zaglądam.
w czerwcowym numerze "Jachtingu" z roku 2012 był mój artykuł dot, tego właśnie tematu, można zakupic numery archiwalne na
http://www.jachting.pl.
ważniejsze info cytuje poniżej.
..„Port of entry” – port wejścia
Grecja należy do Unii Europejskiej, więc przepisy dot. przekraczania granicy są dla nas uproszczone. Dotyczy to oczywiście jachtu zarejestrowanego w kraju należącym do Unii Europejskiej, na pokładzie którego przebywa załoga mieszkająca na terenie UE. Wpływając swoim jachtem na wody terytorialne Grecji należy w pierwszej kolejności popłynąć do portu wejścia ( Port of Entry).
Lista „Port of entry”, wg kolejności alfabetycznej: Argostoli (Kefalonia), Aghios Nikolaos (Kreta), Aleksandropoulis(Północna Grecja), Chania (Kreta), Chios (Chios), Ermoupolis (Siros), Glifada (Zatoka Sarońska-Ateny), Iraklion (Kreta), Itea (Zatoka Koryncka), Kos (Kos), Katakolon (Peloponez), Kalamata (Peloponez), Kavala (Peloponez), Korfu (Korfu), Lavrio (Attyka), Mirina (Limnos), Mitlini (Lesvos), Navplio (Zatoka Argolicka), Preveza (Morze Jońskie), Pilos (Peloponez), Patras (Zatoka Koryncka), Pithagorion (Samos), Rhodos (Rhodos), Thesaloniki (Północna Grecja), Volos (Północna Grecja), Vathi (Samos), Vouliagmeni Marina (Zatoka Sarońska), Zakinthos (Zakinthos), Zea Marina (Zatoka Sarońska-Ateny).
Po wejściu do portu należy zgłosić się do budynku Port Police „ LIMENARKHIO” z ważnymi dokumentami jachtu i paszportami lub dowodami osobistymi załogi. Nie wymagana jest odprawa celna, nie trzeba też wieszać pod salingiem żółtej flagi „Q”. Obowiązkowa przez cały czas żeglowania po wodach terytorialnych jest banderka grecka pod prawym salingiem.
Wymagane dokumenty jachtu to:
1. Dowód rejestracji jachtu ( dotyczy to także państw, w których rejestracja nie jest obowiązkowa, np. Wielka Brytania )
2. Dowód opłacenia podatku VAT ( dla jachtów zakupionych po roku 1985) lub poświadczenie zwolnienia od tego podatku ( w przypadku jachtów zakupionych przed rokiem 1985) – dokumenty te powinny być w oryginale. Nawet jeśli w porcie wejścia nie zostaniecie poproszeni o pokazanie tego dokumentu to służby celne mogą w każdej chwili sprawdzić ten dokument.
3. Dokumenty niezbędne do prowadzenia jachtu zgodnie z przepisami kraju rejestracji jachtu. Czyli jeśli pływamy jachtem zarejestrowanym w Polsce obowiązują nas polskie przepisy. Dodatkowo jeśli jacht wyposażony jest w radio VHF obowiązkowy jest certyfikat radiooperatora SRC ( ale praktycznie u mnie nigdy nikt tego dokumentu nie sprawdzał).
4. Polisa ubezpieczeniowa,( oryginał) należy koniecznie posiadać na jachcie, warto żeby polisa ubezpieczeniowa sporządzona była przez ubezpieczyciela także w języku greckim.
Władze greckie wymagają ubezpieczenia o minimalnej wartości jak poniżej:
Odpowiedzialność cywilna na wypadek śmierci lub wypadku osób na pokładzie i osób trzecich na kwotę co najmniej 300 tyś. Euro
Odpowiedzialność cywilna za szkody rzeczowe na kwotę co najmniej 150 tyś. Euro
Odpowiedzialność cywilna za szkody powstałe w środowisku naturalnym na kwotę co najmniej 90 tyś. Euro
W „Port of entry” na podstawie wskazanych powyżej dokumentów zostanie Wam wydany „PRIVATE PLEASURE MARITIME TRAFFIC DOCUMENT „ - DEKPA. ( dotyczy jachtów powyżej 10 m. długości) Opłata za wydanie tego dokumentu to kwota 29,35 Euro plus dodatkowo 15 Euro tytułem specjalnej opłaty EKOEMN (dotyczy jachtów powyżej 7 m. długości).
Jachty spoza UE muszą wykupić tzw. transit log ( nas jako obywateli UE to nie dotyczy – no chyba, że mamy jacht zarejestrowany poza Unią)
Od roku 2010 w Grecji wprowadzono także specjalny podatek od jachtów rekreacyjnych, żaglowych powyżej 15 m. długości i motorowych powyżej 10 m. długości. Jednak do dnia dzisiejszego nie udało mi się dowiedzieć czy podatek ten jest już pobierany. Przykładowo za jacht o długości w przedziale 15 – 20 m. długości ma on wynosić 200 Euro za 1 m. długości pokładu rocznie.
Najprawdopodobniej w roku 2012 zostaną też wprowadzone obostrzone przepisy dot. odpłatnego przewozu osób lub jakiegokolwiek czarteru prywatnego jachtu. Grecy chca by te usługi świadczyły u nich tylko zarejestrowane firmy greckie bądź z UE.
Żeglowanie w Grecji
„DEKPA” posiada specjalne rubryki, w których odnotowane powinno być wyjście z i wejście do portu a zgłoszenie tego faktu to w Grecji obowiązek, potwierdzany pieczątką. Jednak praktycznie procedura ta nie jest rygorystycznie przestrzegana. Ja sam nigdy nie zgłaszam się do Port Police, co nie znaczy, że Was zniechęcam – teoretycznie to obowiązek, za niespełnienie którego możecie zostać ukarani grzywną. Parokrotnie zdarzało mi się, że po przypłynięciu do portu podszedł do jachtu funkcjonariusz Port Police i poprosił, żeby udać się biura. W takiej sytuacji musicie zrobić to koniecznie. To jest formalność, ale dość kłopotliwa, szczególnie dla urzędnika, który musi zrobić kserokopie dokumentów jachtu, wypełnić masę papierków. Skiper jachtu musi wypełnić formularz Crew List i zapłacić parę Euro. Sposób wyliczenia ceny postoju dla prywatnego jachtu:
Za wejście do portu należy zapłacić jednorazowo 0,30 Euro za 1 m. długości jachtu
Jeden dzień postoju dziobem lub rufą do kei to koszt 0,36 Euro za 1 m. dł. jachtu
Jeden dzień postoju burtą do kei ( alongside) to koszt 0,45 Euro za 1m. dł. jachtu
Do tego należy doliczyć 23% podatku VAT
Dla jachtu o długości 11.55 m stojącego rufą do kei koszt postoju na jeden dzień wynosi.
0,30 x 11.55 = 3,47 Euro
0,36 x 11.55 = 4,16 Euro
Razem 7,63 Euro + 23%VAT = 9,38 Euro
Każdy następny dzień postoju kosztuje już tylko 4,16 Euro + 23%VAT, czyli 5,12 Euro
Jak to w Grecji bywa, są jednak odstępstwa od tej reguły. Pamiętam, że w roku 2006 na wyspie Ikaria, za jacht długości 14 metrów, za dobowy postój burtą do kei, z dostępem do wody i prądu zapłaciłem 1,95 Euro.
gdybyś miał konkretniejeze pytania wal smiało