Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 7 lip 2025, o 15:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 wrz 2015, o 12:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 543
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 300
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Wróciłem właśnie z rejsu po Cykladach i chciałbym się podzielić pewnym spostrzeżeniem.
Odstawiając jacht do mariny Alimos zwanej potocznie Kalamaki, armator wymaga aby został on na miejscu zatankowany pod kurek. Rożnice w cenach paliwa w związku z tym kształtują się tak że drugi jacht z naszego rejsu zatankował po 1.18 eur na Kea, ja zaś jako że stałem na kotwicy, a załoga nalegała na ostatnie nocne żeglowanie, podjąłem decyzję o wyjściu w morze i tankowaniu w Atenach za 1.5 eur. Procedura jest taka że obsługa cysterny prosi kapitana o sprawdzenie zera na liczniku i zaczynają lać. Pływałem praktycznie na żaglach, rzadko wspomagając się silnikiem, więc moje zdziwienie było bezgraniczne kiedy okazało się że wlano mi kilkanaście litrów więcej niż wspomnianemu wcześniej jachtowi, którego kapitan preferował zwiedzanie wysp zamiast mozolnej halsówki pod wiatr. Sprawa się wyjaśniła podczas tankowania drugiego jachtu. Zaznaczam że został on zatankowany tego samego dnia w Kea, pod kurek, na co był odpowiedni papier. Kapitan potwierdził że widzi zero na liczniku, obsługujący pompę podniósł rękę dając znać "pistoletowemu" że zaczyna lać, chwilowe odwrócenie uwagi i na liczniku pojawiło się 20 litrów. Tym razem jednak obsługa cysterny była zdziwiona że tankują jacht zatankowany tego samego dnia i jeszcze im się ponad 20 litrów udało w niego "wlać". Po zobaczeniu rachunku za poranne tankowanie stwierdzili że ich "tankowanie" było gratis, skasowali licznik i czym prędzej się zwinęli. Nauka z tego generalnie taka że należy unikać tankowania na Kalamaki i płynąć tam z już zatankowanym jachtem. Ze swojej strony mam taka refleksję że płynąc po Cykladach, począwszy od Kalamaki, widziałem w każdym kolejnym porcie lub kotwicowisku, cisnące się w tłoku te same jachty. Nie wiem jak wygląda możliwość czarterowania jachtów na wyspach, ale możliwości tras po Cykladach na tygodniowy rejs są ograniczone i obstawione przez szarańczę innych jachtów. Warto więc chyba rozejrzeć się za opcją czarteru gdzie indziej i rejsem raczej na dwa tygodnie.

_________________
Colin Archer Kuter s/y Marysia



Za ten post autor beret otrzymał podziękowania - 2: burbon, MaxLux
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2015, o 23:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sie 2011, o 19:59
Posty: 277
Podziękował : 31
Otrzymał podziękowań: 94
Uprawnienia żeglarskie: zwykły kapitan
To mi wreszcie wyjaśnia rozbieżność między moim szacunkowym zużyciem a ilością "wlaną" do zbiornika właśnie z cysterny w tej marinie ok. miesiąc temu.

Marek

_________________
Marek
________________
Ciężka praca daje korzyści w przyszłości, wylegiwanie się na kanapie daje korzyść natychmiast.
--------------------------
"To smutne, że głupcy są tak pewni siebie a mądrzy ludzie tak pełni wątpliwości" - Bertrand Russell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2015, o 16:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 paź 2012, o 14:47
Posty: 142
Podziękował : 45
Otrzymał podziękowań: 27
Uprawnienia żeglarskie: j.k.ż.w. 741
Historia z dziwnymi licznikami cystern w Kalamaki jest znana od kilkudziesięciu lat. W moim wypadku do ponad trzydziestu.

_________________
Maciek Adamczak
rejsy egzotyczne


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2015, o 11:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 20:17
Posty: 108
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: k.j
Osobiście polecam tankowanie w Flisvos Marina. Cena diesla przystępna, mila obsługa. Terminal płatniczy nie obsługuje niektórych kart, ale pompiarz udostępnia w rower w gratisie aby dojechać do bankomatu, który znajduje się koło sklepu zeglarskiego na terenie mariny
Pozdrawiam

_________________
szopen65
Wojtek Szopa

www.pro-skippers.com/skipper/213


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2015, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2009, o 18:10
Posty: 437
Lokalizacja: Żory
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Heja :D
Warto by po prostu mieć kontakt do jakiegoś faceta co cysterną swoją jeździ :-)
Może komuś pomoże:
Marko (albo jakoś tak) - 00306944620517 Od faceta tankuję w Pireusie i Alimos

Pozdrawiam
G

_________________
Stopy wody... Albo i nie, jak to woli.

Pozdrawiam
Gabriel Kania


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2015, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sty 2010, o 22:16
Posty: 511
Lokalizacja: raz tu, raz tam
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 95
Uprawnienia żeglarskie: mam
Nagminnie stosowane jest następujące oszustwo przy tankowaniu z mobilnych stacji benzynowych:
Pod jacht podjeżdża samochód z cysterną owiniętą wężem (zazwyczaj ma na oko 40-50 m).
Pokazuje zero na liczniku, wkłada końcówkę do wlewu i zaczyna lać. Tyle tylko, że najpierw musi napełnić węża, dopiero potem bak.

Sęk w tym, że w 1 metrze długości węża o średnicy wewnętrznej 1 cal mieści się pół litra paliwa!
Dla ułatwienia liczę w decymetrach (0,254dm/2)^2*3,14*10dm = 0,50dm3=0,5l

przy 50 m węża (tyle starczy na owinięcie 5 razy cysterny dł 3 i szerokości 1,5m) daje to 25l.

Jedyny sposób to pilnować tankowania w dwie osoby. Jedna kontroluje końcówkę węża i daje znać gdy paliwo zacznie się wylewać, a druga pilnuje licznika.
Z reguły gdy zobaczą, że "wiemy o co chodzi" to sami sobie "przypominają", że jeszcze tego dnia nikt nie tankował i sami napełniają węża podstawiając wiaderko coby się nie ulało.
Żeby było ciekawiej o tej metodzie poinformował mnie miły Grek, który przywiózł mi paliwo na burtę!

_________________
Grzegorz
S/Y Sail La Vie
https://facebook.com/sysaillavie



Uwaga: post może zawierać śladowe ilości błędów i nieścisłości ;-)



Za ten post autor Gregs otrzymał podziękowania - 4: burbon, MaxLux, nauaag, tadekK
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2015, o 15:04 

Dołączył(a): 28 wrz 2010, o 15:34
Posty: 93
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Muszę potwierdzić, z niesmakiem, że pewne firmy tak właśnie postępują, niestety...
Byłem w okresie od 15 do 30 sierpnia w Grecji. Miałem 2 załogi. Przez pierwszy tydzień zmuszeni byliśmy korzystać baaaardzo często z silnika. Przez drugi tydzień - prawie wcale (bo zaczęło wiać Meltemi - można sprawdzić na mapach pogody).
Jakież było moje zaskoczenie, gdy okazało się, że koszt paliwa za 2-gi tydzień był znacznie większy niż za 1-szy tydzień.
Teraz rozumiem.
Nie mniej chyba tylko Piotr (Kasperczak) mógłby coś w tym temacie wyjaśnić.
Wiadomo - czarne owce są w każdym stadzie. Problem - jak się tego ustrzeć! Przecież nawet jakbym patrzył na "przewijanie się "ilości" i by mi przeskoczyło z 1 a 20 w sekundzie, to.... jak mam udowodnić, że zostałem oszukany?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lis 2015, o 17:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2010, o 20:20
Posty: 1597
Podziękował : 287
Otrzymał podziękowań: 446
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
pierzasty napisał(a):
Nie mniej chyba tylko Piotr (Kasperczak) mógłby coś w tym temacie wyjaśnić.
Wiadomo - czarne owce są w każdym stadzie. Problem - jak się tego ustrzeć! Przecież nawet jakbym patrzył na "przewijanie się "ilości" i by mi przeskoczyło z 1 a 20 w sekundzie, to.... jak mam udowodnić, że zostałem oszukany?

albo korzystać cały czas z tej samej firmy, co przy czarterowaniu nie zawsze się udaje - wiadomo każda czarterownia ma swojego dostawcę
Albo, jak pisał Grzegorz - kontrolować licznik i wlew paliwa. Wystarczy, jak pisał Grzegorz, że sami się zorientują, że kumasz o co chodzi, lub każ zastopować, lub jeśli sam lejesz zastopuj wlewanie paliwa i wtedy okaże się jaka ilośc paliwa nie poszła do zbiornika.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Będę tankował 9 grudnia, jak ostatnio zawsze u swojego zaufanego dostawcy, to wezmę od niego wizytówkę i podam wam namiary na sprawdzonego dostawcę.

_________________
pozdrawiam
Piotr Kasperaszek dawniej "Grek Zorba"
http://www.kasperaszek.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL