Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 18:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:08 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
AndRand napisał(a):
pough napisał(a):
No to jest nas dwóch do przekonania... :cool: :D ... a nawet trzech bo rozumiem, że Cypis inaczej opisuje, ale to samo... :D

To podejmę próbę... :)
Jeśli wiatr jest przodu, i środek ożaglowania jest, patrząc od strony wiatru, za ŚOB, to wraz z przechyłem ŚOŻ przesuwa się on na bok, a więc coraz bliżej linii wiatru ze ŚOB... czyli wraz z przechyłem łódka powinna stawać się coraz mniej nawietrzna...?

Mylisz się.
Upraszczając przyjmij, że wektor siły aerodynamicznej zaczepiony jest na topie masztu, a wektor oporu hydrostatycznego kadłuba na linii wodnej stewy dziobowej.
Gdy jacht nie jest przechylony będzie płynął do przodu. Jeżeli jacht się przechyli opór hydrostatyczny kadłuba będzie hamował jacht, a siła aerodynamiczna (dla uproszczenia) przyłożona do topu pochylonego masztu będzie działała do przodu.

W wyniku działania tych dwóch sił top masztu zarysuje okrąg przekręcając jacht na wiatr.

Starałem się jak najprościej. Jeżeli jeszcze nie przekonałem to może pokuszę się o rysunki. Ale nie jestem grafikiem i nie mam cierpliwości do elektronicznego ołówka. :D
Oczywiście w rzeczywistości jest to bardziej skomplikowane, bo nie dwie siły działają na płynący jacht tylko zdecydowanie więcej.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Zbieraj napisał(a):
Nie dotrzymujesz reguł gry. W tym tygodniu obrażają się i wychodzą tylko ci na J.
To co tu jeszcze robisz, Januszu? ;)

@AndRand
Nie mogę niczego podważyć, ponieważ przesunąłeś ŚOB poza układ odniesienia :) Mówiąc wprost -- nie wiem, nie rozumiem, co chciałeś napisać. :lol:

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
pough napisał(a):
Starałem się jak najprościej. ( ..... )Oczywiście w rzeczywistości jest to bardziej skomplikowane,.

Zalecam umiar w uproszczeniach. ;)
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:20 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
pough napisał(a):
AndRand napisał(a):
pough napisał(a):
No to jest nas dwóch do przekonania... :cool: :D ... a nawet trzech bo rozumiem, że Cypis inaczej opisuje, ale to samo... :D

To podejmę próbę... :)
Jeśli wiatr jest przodu, i środek ożaglowania jest, patrząc od strony wiatru, za ŚOB, to wraz z przechyłem ŚOŻ przesuwa się on na bok, a więc coraz bliżej linii wiatru ze ŚOB... czyli wraz z przechyłem łódka powinna stawać się coraz mniej nawietrzna...?

Mylisz się.
Upraszczając przyjmij, że wektor siły aerodynamicznej zaczepiony jest na topie masztu, a wektor oporu hydrostatycznego kadłuba na linii wodnej stewy dziobowej.
Gdy jacht nie jest przechylony będzie płynął do przodu. Jeżeli jacht się przechyli opór hydrostatyczny kadłuba będzie hamował jacht, a siła aerodynamiczna (dla uproszczenia) przyłożona do topu pochylonego masztu będzie działała do przodu.

To uzgodnijcie wersje ze Zbierajem - Zbieraj mówi, ze siła aerodynamiczna jest przykładana na kadłub poprzez nok/róg szotowy (przepraszam, poprzez nok szotowy dla grota oraz róg szotowy dla foka a także róg szotowy dla genui i róg szotowy sztaksli), Ty mówisz, ze siła aerodynamiczna przykładana jest przez top masztu...

Możecie sobie uzgodnić swoją nową fizykę, którą ustali mistrz tego forum.
ZASADY są takie, ze jak będą niezgodne z fizyką to przegracie :D

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Catz napisał(a):
Przeciez gadaja o tym samym...
Ciekawe bardzo :-) Zerknijcie do pytania zapodanego przez założyciela wątku! :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
grot tez ma rog szotowy... I nie ma co sie obrazac!
Catz

*****

Maar napisał(a):
Catz napisał(a):
Przeciez gadaja o tym samym...
Ciekawe bardzo :-) Zerknijcie do pytania zapodanego przez założyciela wątku! :-)

Pisalem wszak niedawno wyzej. Cytuje z rozumu: " z nudy i banalow "uniwersalnych "zrobilo sie ciekawie, wazno, tworczo i doniosle".
Catz Zalujacy Ze Niewszyscy to widza. De gustibus....
Vivat OT ! ;)

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:35 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
AndRand napisał(a):
...To uzgodnijcie wersje ze Zbierajem - Zbieraj mówi, ze siła aerodynamiczna jest przykładana na kadłub poprzez nok/róg szotowy (przepraszam, poprzez nok szotowy dla grota oraz róg szotowy dla foka a także róg szotowy dla genui i róg szotowy sztaksli), Ty mówisz, ze siła aerodynamiczna przykładana jest przez top masztu...

Możecie sobie uzgodnić swoją nową fizykę, którą ustali mistrz tego forum.
ZASADY są takie, ze jak będą niezgodne z fizyką to przegracie :D

O topie masztu pisałem dla uproszczenia.
Coś wydaje mi sie, że nie chcesz sobie wyobrazić tego układu sił, więc niech dla Ciebie będzie ŚO (środek ożaglowanie), który i tak jest przesunięty na zawietrzną od środka oporu hydrostatycznego kadłuba w wodzie.
Obydwie siły mają przeciwne lub prawie przeciwne kierunki i powodują obrót jachtu na wiatr. Przy czym większy przechył jachtu powoduje, że wektory oddalają się od siebie zwiększając moment obrotowy.
I to nie jest żadna nowa fizyka....

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
...tylko stara para sil.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:46 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Zbieraj napisał(a):
Moim zdaniem - widać to, jeśli się narysuje cały układ jacht, maszt, genua, szot w rzucie z góry, a nie z boku. Nawiasem mówiąc - zwróćcie uwagę, że na żadnym rysunku podręcznikowym (przynajmniej na tych, które widziałem) nie ma żadnego szota! Foki czy genuy tam rysowane mają zwis smętny ozdobny. One po prostu sobie wiszą. Żaden podręcznik nie podaje, jak siła z tego żagla jest przenoszona na kadłub. Bluetoothem? Irdą?

Dla rozłożenia sił, i tych nad powierzchnia wody, i tych pod wodą nie ma znaczenia sposób zamocowania żagla.
Idąc tokiem rozumowania że jednak ma, należało by założyć że samohalsujący się fok na bomiku będzie stwarzał większą lub mniejsza nawietrzność, w zależności czy szoty zamocowane będą na noku lub w połowie drzewca.
A grot?
Jacht na którym zamocujemy szoty grota nad zejściówką będzie bardziej lub mniej ostrzył, od jachtu na którym ten sam grot będzie miał szoty tuż nad pawężą?
Szoty, maszt, itp mają wpływ na żagiel i tym samym nawietrzność i zawietrzność wpływając na jego profil, kąt natarcia oraz trymu.
Przekład najprostszy z możliwych.
Zainstalujmy na Optymiście raz szoty na noku bomu a za drugim razem tuż przy gnieździe, nie będzie to miało wpływu na ostrość chodzenia. Ale przestawmy o 1 centymetr gniazdo masztu w przód lub do tyłu co ma wpływ na przemieszczenia SO ze względu na pochylenie żagla .
Jacht wykaże znaczne różnice w zachowaniu w stosunku do wiatru.

Kolejna sprawa to ta nawietrzność uzyskiwana nawet na jachcie żeglującym na samym żaglu przednim. Otóż istotny jest tu zakres kursu w stosunku do wiatru w którym moment ostrzący występuje.
1. Grota można ustawić biorąc pod uwagę skręt żagla nawet do około 10 stopni trymu - mniejsza z tym ze jacht będzie stał w miejscu -moment ostrzący będzie występował od fordewindu do parunastu stopni przed linią wiatru. Genua już w ostrym bajdewindzie przestanie pracować, ostrzenie do linii wiatru wynikać będzie tylko z nabranego rozpędu.
2. Zakładając że jacht typu slup , płynie bez przechyłu na nawietrzną to zrównoważenie żaglowe na samym grocie jest praktycznie nieosiągane, a na żaglu przednim tak co prawda nie w bajdewindzie ale w baksztagu. Na samym grocie usytuowanie płetwy balastowej lub mieczowej uniemożliwia osiągniecie tego ponieważ SBO " fabrycznie jest instalowany " w stosunku do ożaglowania marszowego, a nie samego grota. / Co innego klasy typu OK, Finn /
Czyli kiedy podręcznik mówi i zawietrzności na żaglu przednim to nie mówi o tym że jacht nie wyostrzy tylko mówi o tym, jakie żagle nosić i jak ustawić balast , maszt, jak wybrać np. achtersztag by łatwiej jacht utrzymać na pożądanym kursie

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:51 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
pough napisał(a):
Obydwie siły mają przeciwne lub prawie przeciwne kierunki i powodują obrót jachtu na wiatr. Przy czym większy przechył jachtu powoduje, że wektory oddalają się od siebie zwiększając moment obrotowy.
I to nie jest żadna nowa fizyka....

Wektory i ich miejsce przyłożenia wektorów przy przechyle nie zmienia się bo łódka nie jest z gumy.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17668
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4282
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
AndRand napisał(a):
pough napisał(a):
Obydwie siły mają przeciwne lub prawie przeciwne kierunki i powodują obrót jachtu na wiatr. Przy czym większy przechył jachtu powoduje, że wektory oddalają się od siebie zwiększając moment obrotowy.
I to nie jest żadna nowa fizyka....

Wektory i ich miejsce przyłożenia wektorów przy przechyle nie zmienia się bo łódka nie jest z gumy.

Zmieniają się! Względem układu odniesienia jakim jest np. globalny układ współrzędnych.

Oddalają się - w rzucie na płaszczyznę poziomą.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:55 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Catz napisał(a):
grot tez ma rog szotowy... I nie ma co sie obrazac!
Catz

grot ma bom

nieobrażony
AndRand

*****

robhosailor napisał(a):
Oddalają się - w rzucie na płaszczyznę poziomą.

w rzucie poziomym tak

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
AndRand napisał(a):
Wektory i ich miejsce przyłożenia wektorów przy przechyle nie zmienia się bo łódka nie jest z gumy.

Owszem... i to duzo. Na gumianych lodkach moze mniej.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:57 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
ins napisał(a):
Kolejna sprawa to ta nawietrzność uzyskiwana nawet na jachcie żeglującym na samym żaglu przednim. Otóż istotny jest tu zakres kursu w stosunku do wiatru w którym moment ostrzący występuje.
1. Grota można ustawić biorąc pod uwagę skręt żagla nawet do około 10 stopni trymu - mniejsza z tym ze jacht będzie stał w miejscu -moment ostrzący będzie występował od fordewindu do parunastu stopni przed linią wiatru. Genua już w ostrym bajdewindzie przestanie pracować, ostrzenie do linii wiatru wynikać będzie tylko z nabranego rozpędu.
2. Zakładając że jacht typu slup , płynie bez przechyłu na nawietrzną to zrównoważenie żaglowe na samym grocie jest praktycznie nieosiągane, a na żaglu przednim tak co prawda nie w bajdewindzie ale w baksztagu. Na samym grocie usytuowanie płetwy balastowej lub mieczowej uniemożliwia osiągniecie tego ponieważ SBO " fabrycznie jest instalowany " w stosunku do ożaglowania marszowego, a nie samego grota. / Co innego klasy typu OK, Finn /
Czyli kiedy podręcznik mówi i zawietrzności na żaglu przednim to nie mówi o tym że jacht nie wyostrzy tylko mówi o tym, jakie żagle nosić i jak ustawić balast , maszt, jak wybrać np. achtersztag by łatwiej jacht utrzymać na pożądanym kursie

Piotr Siedlewski


dokładnie

*****

Catz napisał(a):
AndRand napisał(a):
Wektory i ich miejsce przyłożenia wektorów przy przechyle nie zmienia się bo łódka nie jest z gumy.

Owszem... i to duzo. Na gumianych lodkach moze mniej.
Catz

a w jaki sposób?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
AndRand napisał(a):
grot ma bom

A bom - nok!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17668
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4282
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
AndRand napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Oddalają się - w rzucie na płaszczyznę poziomą.

w rzucie poziomym tak

A ostrzenie, to skręt jachtu w kierunku linii wiatru, który odbywa się w płaszczyźnie poziomej.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
AndRand napisał(a):
a w jaki sposób?

Rozny... Srodek ozaglowania wedruje duzo bardziej i dalej w zaleznosci od kursu.
Srodek bocznego oporu tez sie rusza i zalezy to glownie od przechylu, powodujacego wieksza lub mniejsza asymetrie powierzchi zmoczonej kadluba - bywa korzystna!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
AndRand napisał(a):
Zbieraj mówi, ze siła aerodynamiczna jest przykładana na kadłub poprzez nok/róg szotowy (przepraszam, poprzez nok szotowy dla grota
Uwaga, mówi kierownik sztucznego lodowiska: Tam nie ma żadnych ryb! :lol:
Ja przez cały czas się upieram, że tam nie ma żadnego grota, a Ty mi wmawiasz tego grota, jak w chorego jajo :lol: :lol: :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17668
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4282
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
AndRand napisał(a):
a w jaki sposób?

Rozny... Srodek ozaglowania wedruje duzo bardziej i dalej w zaleznosci od kursu.
Srodek bocznego oporu tez sie rusza i zalezy to glownie od przechylu, powodujacego wieksza lub mniejsza asymetrie powierzchi zmoczonej kadluba - bywa korzystna!
Catz

Fakt! Środki te oba nie są stałymi punktami!

***
EDIT: Jednak, dla uproszczenia rozważań, możemy z pewnym przybliżeniem przyjąć, że są to stałe punkty na mieczu/płetwie balastowej i żaglach. :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Zbieraj napisał(a):
AndRand napisał(a):
Zbieraj mówi, ze siła aerodynamiczna jest przykładana na kadłub poprzez nok/róg szotowy (przepraszam, poprzez nok szotowy dla grota
Uwaga, mówi kierownik sztucznego lodowiska: Tam nie ma żadnych ryb! :lol:
Ja przez cały czas się upieram, że tam nie ma żadnego grota, a Ty mi wmawiasz tego grota, jak w chorego jajo :lol: :lol: :lol:

Tu mowi kierownik plywalni: prosze nie sikac do basenu!
A na lodkach bloki i wozki szotowe sa..... ;)
Catz Ryb Nietopiacy.

*****

robhosailor napisał(a):
EDIT: Jednak, dla uproszczenia rozważań, możemy z pewnym przybliżeniem przyjąć, że są to stałe punkty na mieczu/płetwie balastowej i żaglach. :D

Do dupy sa uproszczenia komplikujace sprawy....
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:16 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1389
Podziękował : 102
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: kj
W sumie fajny wątek, polecam - Cz.Marchaj Teoria Żeglowania Areodynamika Żagla Wyd Almapres 2000 str 310 dział 15.1 Środek ożaglowania a kierunkowa równowaga jachtu

_________________
Pozdrawiam
Krzyś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:21 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Catz napisał(a):
AndRand napisał(a):
a w jaki sposób?

Rozny... Srodek ozaglowania wedruje duzo bardziej i dalej w zaleznosci od kursu.

mówimy o przechyle
Cytuj:
Srodek bocznego oporu tez sie rusza i zalezy to glownie od przechylu, powodujacego wieksza lub mniejsza asymetrie powierzchi zmoczonej kadluba - bywa korzystna!
Catz

zwiększając znacząco moment obrotowy?

*****

Zbieraj napisał(a):
AndRand napisał(a):
Zbieraj mówi, ze siła aerodynamiczna jest przykładana na kadłub poprzez nok/róg szotowy (przepraszam, poprzez nok szotowy dla grota
Uwaga, mówi kierownik sztucznego lodowiska: Tam nie ma żadnych ryb! :lol:
Ja przez cały czas się upieram, że tam nie ma żadnego grota, a Ty mi wmawiasz tego grota, jak w chorego jajo :lol: :lol: :lol:

a to Twój problem, ze pływasz tylko na foku :lol:

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
AndRand napisał(a):
Catz napisał(a):
AndRand napisał(a):
a w jaki sposób?

Rozny... Srodek ozaglowania wedruje duzo bardziej i dalej w zaleznosci od kursu.

mówimy o przechyle
Cytuj:
Srodek bocznego oporu tez sie rusza i zalezy to glownie od przechylu, powodujacego wieksza lub mniejsza asymetrie powierzchi zmoczonej kadluba - bywa korzystna!
Catz

zwiększając znacząco moment obrotowy?

Bardziej, lub mniej: zalezy od lodki i przechylu... ;)
Jeszcze niedawno uwazano np. ze lodki o waskiej rufie zapewniaja "symetrie kadluba" wiec i nieduza jej zmiane w przechylach, wiec i ze sa to lodki zdole do zeglowania osssstro na wiatr.
Nie byla to nieprawda.... Ale ludzie sa pomyslowi ;)
Catz

*****

Krzys napisał(a):
W sumie fajny wątek, polecam - Cz.Marchaj Teoria Żeglowania Areodynamika Żagla Wyd Almapres 2000 str 310 dział 15.1 Środek ożaglowania a kierunkowa równowaga jachtu

Cenna lektura, jako wstep...! I warta tylez samo, co zbierajowa knaga genuy na rufie.
Oba te obrazy sa dobre i edukacyjne.
Catz Introdukcyjnie

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:47 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
A napiszcie może choć nieco mniej akademicko jaki ma wpływ wybranie achtersztagu.

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:52 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
poprzez windę na sztagu na żyletę :D

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Wybranie achterszatgu ma na celu ugięcie stengi masztu i pozwala na uzyskanie bardziej płaskiego profilu grota (po zwiększeniu naprężenia w poszczególnych likach, czyli po wybraniu fału grota ew. cunninghama, szkentli i obciagacza bomu). Przy okazji nieco przesuwa do tyłu środek ożaglowania, przez co jacht może być minimalnie bardziej nawietrzny.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
incoming napisał(a):
A napiszcie może choć nieco mniej akademicko jaki ma wpływ wybranie achtersztagu.

Nieduzy dla tego, wprawdzie samorodnego, ale bardzo donioslego i pasjonujacego tematu.
Zaloz nowy watek?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:55 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
incoming napisał(a):
A napiszcie może choć nieco mniej akademicko jaki ma wpływ wybranie achtersztagu.

Wybierając achter wypłaszczasz przednią część grota przy maszcie. Jednocześnie otwierasz górne partie grota.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Mariusz Główka napisał(a):
Wybranie achterszatgu ma na celu ugięcie stengi masztu i pozwala na uzyskanie bardziej płaskiego profilu grota (po zwiększeniu naprężenia w poszczególnych likach, czyli po wybraniu fału, szkentli i obciagacza bomu). Przy okazji nieco przesuwa do tyłu środek ożaglowania, przez co jacht może być minimalnie bardziej nawietrzny.

Temat....... Ten nowy! :D
Catz Troll

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
pough napisał(a):
incoming napisał(a):
A napiszcie może choć nieco mniej akademicko jaki ma wpływ wybranie achtersztagu.

Wybierając achter wypłaszczasz przednią część grota przy maszcie. Jednocześnie otwierasz górne partie grota.


Dlatego nalezy dociągnąć obciagacz bomu, aby zamknąć górę grota.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 90 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL