Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 18:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 lip 2011, o 20:57 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
Chodziło mi o wplyw na nawietrzność co mieści się w temacie.

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
incoming napisał(a):
Chodziło mi o wplyw na nawietrzność co mieści się w temacie.

Jasne...trudno przeciez domagac sie, by miescilo mi sie w glowie.
Panowie Modowie; miedzy "zeglowaniem na bejdewindzie", ostrzeniu na zaglach przednich przyczepionych do rufy i achtersztagiem w sosie nawietrznym, moze zrobily sie trzy watki pasjonujace w stopniu nierownym dla wszystkich PT forumowiczow - pasjonatow?
Catz Bez Achtersztagu i nawet baksztagow.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 21:08 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
incoming napisał(a):
Chodziło mi o wplyw na nawietrzność co mieści się w temacie.

Czytając temat można samemu wywnioskować.

Jeżeli mam pełnego grota (nie zredukowanego), a warunki się zmieniły wiatr stężał, to gdy praca grotem nie daje już rezultatów w niwelowaniu przechyłów można podebrać achter (oczywiście w ułamkowym otaklowaniu) i dobrać obciągacz bomu. Wypłaszczenie żagla powinno zmniejszyć siły na grocie i łatwiej kontrolować przechył. Jeżeli dalej masz problem z wybalastowaniem odpuszczasz obciągacz bomu otwierając górne partie grota. To też powinno ułatwić kontrolę przechyłu. Jeżeli to nie pomoże to już tylko redukcja żagli.

Ponieważ >przechył to >nawietrzność sam sobie dopowiedz resztę w nawiązaniu do tematu. :D

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 21:40 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
pough napisał(a):
Jeżeli dalej masz problem z wybalastowaniem odpuszczasz obciągacz bomu otwierając górne partie grota.
To też powinno ułatwić kontrolę przechyłu.

Poprzez przesunięcie ŚOŻ w górę i na zawietrzną?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 21:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
AndRand napisał(a):
pough napisał(a):
Jeżeli dalej masz problem z wybalastowaniem odpuszczasz obciągacz bomu otwierając górne partie grota.
To też powinno ułatwić kontrolę przechyłu.

Coz... Troche szkoda, ze wracamy do elementarnej wiedzy podrecznikowej.
Catz Googloniefan

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 21:50 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
AndRand napisał(a):
pough napisał(a):
Jeżeli dalej masz problem z wybalastowaniem odpuszczasz obciągacz bomu otwierając górne partie grota.
To też powinno ułatwić kontrolę przechyłu.

Poprzez przesunięcie ŚOŻ w górę i na zawietrzną?

Przez przesunięcie portek w dół i na zawietrzną. Bo już pełne będą ze strachu przez wywrotką. :roll: ;)

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 21:57 

Dołączył(a): 19 lut 2009, o 21:08
Posty: 532
Lokalizacja: łowicz
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 18
Catz napisał(a):
AndRand napisał(a):
pough napisał(a):
Jeżeli dalej masz problem z wybalastowaniem odpuszczasz obciągacz bomu otwierając górne partie grota.
To też powinno ułatwić kontrolę przechyłu.

Coz... Troche szkoda, ze wracamy do elementarnej wiedzy podrecznikowej.
Catz Googloniefan

Nie, myślę że nie wracamy tylko przy takim natłoku różnych opinii na zadany temat i wręcz akademickiemu rozpatrywaniu ja choć wydawało mi się że nieco wiem i trochę pływam ,mam nieco wody w mózgu.Moje doświadczalne odczucia,wiedza kursowa co prawda z przed wielu lat i Wasze podejście do tematu zmuszają mnie momentami do totalnej weryfikacji .

_________________
Marek Gruhn


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
incoming napisał(a):
Wasze podejście do tematu zmuszają mnie momentami do totalnej weryfikacji .
Marku, czy wywaliłeś się kiedyś stosując swoją metodę? Jeżeli nie, to znaczy, że ona jest dobra - najlepsza!

Dywagacje teoretyczne są dobre do... zabicia nudy. Innego, racjonalnego powodu do dyskusji o CBŚ, ABW żagla i innych UOPach nie widzę :-)

ps. Panom piszącym o wyższości "upuszczania" wiatru z grota nad ostrzeniem, zapodam z przyjemnością jeszcze jedną zmienną - koniec jeziora.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
incoming napisał(a):
Nie, myślę że nie wracamy tylko przy takim natłoku różnych opinii na zadany temat i wręcz akademickiemu rozpatrywaniu ja choć wydawało mi się że nieco wiem i trochę pływam ,mam nieco wody w mózgu.Moje doświadczalne odczucia,wiedza kursowa co prawda z przed wielu lat i Wasze podejście do tematu zmuszają mnie momentami do totalnej weryfikacji .

Nie o to chodzi?
Mnie tez zmusilo i bylo to ciekawe i piekne!
Stad moj sprzeciw dla rozdrabniania sie ( porzucenia? ) galezi watku, ktora byla, jak dla mnie, bardzo innowacyjna, cenna i niepodrecznikowa!
Ale skoro musi byc i podrecznikowo i o achtersztagu i obciagaczu bomu....
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Ostatnio edytowano 31 lip 2011, o 22:09 przez Maar, łącznie edytowano 1 raz
Usunąłem zdublowaną treść


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:09 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Maar napisał(a):
incoming napisał(a):
Wasze podejście do tematu zmuszają mnie momentami do totalnej weryfikacji .
Marku, czy wywaliłeś się kiedyś stosując swoją metodę? Jeżeli nie, to znaczy, że ona jest dobra - najlepsza!

Dywagacje teoretyczne są dobre do... zabicia nudy. Innego, racjonalnego powodu do dyskusji o CBŚ, ABW żagla i innych UOPach nie widzę :-)

ps. Panom piszącym o wyższości "upuszczania" wiatru z grota nad ostrzeniem, zapodam z przyjemnością jeszcze jedną zmienną - koniec jeziora.

To znaczy, ze tawerna blisko... :lol:

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:11 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Tylko podając coś niepodręcznikowego warto wiedzieć skąd się bierze. Bo może się okazać, że wynikało z zupełnie innego elementu konfiguracji łódki i na innej łódce albo po prostu nie będzie działać, albo może ją położyć.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
pough napisał(a):
To znaczy, ze tawerna blisko...
Albo, że trzeba będzie zrobić taki sztag, że trafi nas szlag :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:16 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Maar napisał(a):
pough napisał(a):
To znaczy, ze tawerna blisko...
Albo, że trzeba będzie zrobić taki sztag, że trafi nas szlag :-)

Ale to tylko gdy tawerna na drugim brzegu. :D :lol:

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10551
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Panowie
A
mozebytak
narysować se te łódke z góry?

...I wszystko jasne :lol: :lol: :lol:

odpada
-dopóki nie zacznie płynąć.
i nie utworzy się opór czołowy,
który wszystko nam wszystko wyostrzy :roll:
MJS

ps
można też;
wziąć inżyniera który nam styczną wykreśli do nieskończoności, i tam się spotkajmy
Jacek Kleyf


Załączniki:
PICT7031.JPG
PICT7031.JPG [ 23.02 KiB | Przeglądane 3966 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 22:42 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski



Za ten post autor AndRand otrzymał podziękowania - 3: meping, Powała, Szaman3
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2011, o 23:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10551
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
AndRand napisał(a):
...


No to już chyba wszystko wszystkim wytłumaczyłeś :lol:

Pozdro
MJS
ps
a jak się odniesiesz do tego,
że Zbieraj napisał ...






i że Omega na bardzo słabych wiatrach
(w pionie pod pełnymi na ostrym) odpada?

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 06:00 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
AndRand.
Twoje rysunki nie odwzorowują problemu o którym piszę. Czyli wzajemnego działania dwóch sił. Siły ciągu na żaglu (skierowanej do przodu przyłożonej do ŚO) i siły oporu hydrostatycznego kadłuba (skierowanej do tyłu przyłożonej do osi wzdłużnej powierzchni zmoczonej kadłuba)

Mam dla ciebie propozycję. Popływaj małym jachtem mieczowym sterując samymi żaglami. Wcześniej zdejmij ster z pawęży. Jak zrównoważysz jacht w bajdewindzie balastując na nawietrznej przesiądź się na zawietrzną celowo pogłębiając przechył, ale nie zmieniając ustawienia żagli.
Poczujesz wtedy o czym piszę.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 09:59 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Rysunki oczywiście nie są moje, tylko z jakiejś pierwszej lepszej strony o fizyce żeglarstwa.

To mi trochę nie pasuje na tych rysunkach bo nie widać na nich możliwości sterowania żaglami - na pierwszysh rysunkach łódka pod luźnymi żaglami słabo ostrzy zamiast odpadać (widać też tam przesunięcie ŚOŻ).

@Pough:
chodzi ci o to co widać na ostatnich rysunkach?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 10:17 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
AndRand napisał(a):
Rysunki oczywiście nie są moje, tylko z jakiejś pierwszej lepszej strony o fizyce żeglarstwa.

To mi trochę nie pasuje na tych rysunkach bo nie widać na nich możliwości sterowania żaglami - na pierwszysh rysunkach łódka pod luźnymi żaglami słabo ostrzy zamiast odpadać (widać też tam przesunięcie ŚOŻ).

@Pough:
chodzi ci o to co widać na ostatnich rysunkach?

Na tych rysunkach miedzy innymi przedstawiono przesuniecie ŚO względem ŚBO w wyniku przebrania, niedobrania żagli, a także oddziaływanie tych dwóch sił względem siebie na różnych kursach do wiatru.

Nie ma tam nic o przesunięciu siły ciągu względem siły oporu hydrostatycznego pod wpływem przechyłu. A właśnie przechył w żegludze bajdewindem zwiększa nawietrzność jachtu.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 10:36 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
jest na tych kolorowych na końcu pokazujących przechył

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 12:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
AndRand napisał(a):
a to Twój problem, ze pływasz tylko na foku :lol:

Na samym foku to ja pływam - Zbieraj pływa na sztafoku :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 13:41 

Dołączył(a): 27 gru 2010, o 21:36
Posty: 492
Lokalizacja: Warszawa-Wawer
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 57
Uprawnienia żeglarskie: wolny człowiek
AndRand, jesteś wielki - wybawiłeś mnie od wykonania tych rysunków i zapodania tutaj :-D Dodać należy jeszcze tylko, jak ktoś chce, to mogę narysować, że w przechyle SBO wędruje na nawietrzną (bo przecież jest gdzieś poniżej KLW), a SO na zawietrzną, przez co efekt się pogłębia. Miałem kiedyś Bez-1 w którym poprzednik przechylił maszt do przodu. Skutkiem tego na słaby wiatr szedł tylko w dużym przechyle - inaczej odpadał :-).

Pozdrawiam
meping

P.S. jeśli zbiorę siły, to napiszę coś na temat tytułowy :-) Bo też ostro namieszane zostało ;-/

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Chajęcki "meping"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 14:16 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
To jakie sa podstawy zjawisk wywołujących nawietrzność i zawietrzność to jest jasne chyba dla wszystkich którzy bawili sie w sterowanie bez steru tylko za pomocą żagli. Ciekawi mnie natomiast teoria zgodnie, z którą o efektach działania siły aerodynamicznej na jacht decyduje punkt zamocowania np. szotów./ czy jakoś tak / byłbym wdzięczny za jej rozwiniecie. chyba to teoria Żbieraja.
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 14:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2816
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 735
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
Chciałbym zacząć od uwagi ogólnej. Zacząłem sobie pływać dwa lata temu i próbuję na tym forum z uwagą czytać wątki, które wniosą coś do mojej nauki żeglowania. I początek tego wątku jak najbardziej wchodzi w zakres tego co powinienem przeczytać ale w pewnym momencie można dostać kociokwiku. Moje rozumienie jest takie, że kiedy przychodzi szkwał to są to sekundy i ja nie mam czasu na myślenie, co niektórzy proponują, tylko powinienem mieć wykształcone nawyki, które w danej sytuacji zastosuję. Niektórzy z Was strasznie ostro reagują na pojęcie sztywnych reguł lub procedur, ale akurat w tym przypadku chyba można by je nakreślić. Mnie starsi koledzy uczyli tak (na hotelowym koromyśle mazurskim):
- jeśli halsuję to mogę ostrzyć bo zyskuję na wysokości
- jeśli chcę zachować kierunek lub mimo ostrzenia przechył się pogłębia, to z wyczuciem luzuję żagle
- w sytuacji awaryjnej, awaryjnie luzuję żagle
W swojej praktyce pływania próbuję wyrobić sobie takie nawyki i jak dotychczas nie miałem ani ja, ani koledzy za sterem sytuacji grożącej wywrotką a w tym roku pływaliśmy na Mazurach na pełnych żaglach przy szkwałach do 6B.
I chciałbym się dowiedzieć, czy ta procedura mi wystarczy, czy jest poprawna, czy jeszcze coś powinno być nawykiem itp.?
I teraz moja prośba. Może ten wątek podzielić na dwa, jeden dotyczący zachowania przy otrzymaniu szkwału w bajdewindzie i drugi dotyczący całej teorii nawietrzności i zawietrzności i sposobów jej korygowania.

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 15:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10551
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Tak wystarczy ale;
-luzujesz najpierw grota;
-po wyluzowaniu - jeśli dalej żle ;
puszczasz ster i foka w łopot :D
- jak zapalą się światełka ostrzegawcze czym prędzej czmychasz w trzciny.
-unikasz sytuacji takich jak na fotce -czarne chmury + pełne żagle
-jak (mimo to) zaskoczy Cie "niespodziewana" nawałnica lub inny biały szkwał;
zrzucasz wszystko byle prędzej
i na katarynie (lub bez niej) płyniesz z wiatrem
jak długo można albo i dłużej :lol:

pozdrawiam MJS

ps
cała reszta tematu to pierduły starych zejmanów
służące do podbicia własnego JA WYGA ;)
MJS

*****

Stara Zientara napisał(a):
AndRand napisał(a):
a to Twój problem, ze pływasz tylko na foku :lol:

Na samym foku to ja pływam - Zbieraj pływa na sztafoku :)


myślałem że na bryfoku :oops:

a na nim
...też mu odpada?


Załączniki:
chmurka.jpg
chmurka.jpg [ 22.86 KiB | Przeglądane 3581 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 19:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Okolicznosci zbiegiem szczesliwym, zdarzylo mi sie dzisiaj pocwiczyc zeglowanie pod genua, na dosc reprezentatywnej lodce kumpla z klubu:
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5082
Genua ma 0,5m² wiecej ( siega ciut dalej za maszt ), blok szotowy pi razy oko w srodku SBO. Nierowne 2-3°B, woda jak stol, upal, slonce.
Rezultaty wiekopomnych eksperymentow niestety oczekiwane:
Przy ustawieniu sie na kursie ostrym i wybraniu genuy, lodka odpada bardzo szybko - dokladnie tak, jak to moga sobie wyobrazic ogladajacy podrecznikowe obrazki z wektorami.
Jednak po odpadnieciu do polowki i nabraniu szybkosci dalo sie wyostrzyc do kursu ostrego i go utrzymac bez wiekszych klopotow.
Lekka tendencje do ostrzenia wyczuwalo sie przy przyspieszeniach. Wiatru, wiec i lodki... ( ? )
Przy dobrej predkosci, wprawdzie mozolnie, udawal sie zwrot przez sztag: trzeba bylo jednak pozniej odpadac dla nabrania predkosci i ostrzyc pozniej......
Przesuniecie wozka 40 cm dalej od optymalnego nie zmienilo nic, poza otwarciem zagla i potwierdzeniem, ze dalsze przesuwanie punktu zaczepienia do rufy nie da nic wiecej, niz spapranie pracy genuy przez nieodpowiedni kat naciagu szota i zblizenie jej trymu do osi lodki.
Poglebienie przechylu i wyslanie zalogi przed maszt poprawia troche zrownowazenie odczuwalne na sterze.
Silniejszy wiatr (= przechyl naturalny, odpowiadajacy naszemu sztucznemu, przy wietrze slabszym ) i wzrost predkosci lodki jest w moim, i kumpla, przekonaniu jednak znacznie istotniejszy, tym bardziej, ze prostowanie lodki raczej nie wplynelo w widoczny sposob na tendencje do nawietrznosci.
Kumpel jest bardzo doswiadczonym i chetnie teoretyzujacym zeglarzem i przyczyny tegoz dopatruje sie w deformacji linii kadluba i przemieszczenia sie SBO do przodu ( wybaczmy mu - nie czyta FZ! ) Pokazywal mi tez, ze na samym zaglu przednim dziob zanurza sie bardziej. Zna lepiej swoja lodke......
Wracajac do naszych przekonan wspolnych - predkosc: Jest oczywiste, ze wzrost predkosci powoduje wzrost oporu czolowego o ktorym wspominal wyzej enigmatycznie Marian.
Chodzi o kolejna pare sil miedzy srodkami oporu i oporu bocznego?
Bo ze opor czolowy jest synonimem predkosci, to by bylo za proste! :D
Marian! Do tablicy! ;)
Catz






;

*****

ins napisał(a):
To jakie sa podstawy zjawisk wywołujących nawietrzność i zawietrzność to jest jasne chyba dla wszystkich którzy bawili sie w sterowanie bez steru tylko za pomocą żagli.

Jak widac wyzej - nie. I nie tylko o podstawy chodzi przeciez.
ins napisał(a):
Ciekawi mnie natomiast teoria zgodnie, z którą o efektach działania siły aerodynamicznej na jacht decyduje punkt zamocowania np. szotów./ czy jakoś tak / byłbym wdzięczny za jej rozwiniecie. chyba to teoria Żbieraja.

Teoria Zbieraja raczej do historii nie przejdzie - moim zdaniem jest absurdalna - ale Zbieraj tak: Takze za to, ze potrafil zwrocic uwage na sens czynnosci wykonywanych przez sternikow od zawsze, tyle ze instynktownie, intuicyjnie czyli nieswiadomie.
Jak uczy Logika z falszu ( tzn. falszywych zalozen) moze wynikac prawda.
Catz Nieakademicko tym razem.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 20:18 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Catz napisał(a):
Lekka tendencje do ostrzenia wyczuwalo sie przy przyspieszeniach. Wiatru, wiec i lodki... ( ? )

Silniejszy wiatr (= przechyl naturalny, odpowiadajacy naszemu sztucznemu, przy wietrze slabszym ) i wzrost predkosci lodki jest w moim, i kumpla, przekonaniu jednak znacznie istotniejszy, tym bardziej, ze prostowanie lodki raczej nie wplynelo w widoczny sposob na tendencje do nawietrznosci.
Kumpel jest bardzo doswiadczonym i chetnie teoretyzujacym zeglarzem i przyczyny tegoz dopatruje sie w deformacji linii kadluba i przemieszczenia sie SBO do przodu ( wybaczmy mu - nie czyta FZ! ) Pokazywal mi tez, ze na samym zaglu przednim dziob zanurza sie bardziej. Zna lepiej swoja lodke......
Wracajac do naszych przekonan wspolnych - predkosc: Jest oczywiste, ze wzrost predkosci powoduje wzrost oporu czolowego o ktorym wspominal wyzej enigmatycznie Marian.
Chodzi o kolejna pare sil miedzy srodkami oporu i oporu bocznego?
Bo ze opor czolowy jest synonimem predkosci, to by bylo za proste! :D

ins napisał(a):
To jakie sa podstawy zjawisk wywołujących nawietrzność i zawietrzność to jest jasne chyba dla wszystkich którzy bawili sie w sterowanie bez steru tylko za pomocą żagli.

Jak widac wyzej - nie. I nie tylko o podstawy chodzi przeciez.


W którym miejscu wyniki Twego eksperymentu kłócą się z podstawami teorii żeglowania.
To że po przyspieszeniu jacht miał możliwość ostrzenia nie wynika tylko z przemieszczenia się SBO do przodu / ważny jest tu trym żagla przedniego czyli jak jest skierowana siła ciągu:lekko w dół czy poziomo lub lekko do góry /, ale również z tego, że przyrost prędkości powoduje zwiększenie siły oporu bocznego bez której jacht nie wyostrzy.
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2010, o 10:30
Posty: 424
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 37
Otrzymał podziękowań: 50
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Marian Strzelecki napisał(a):
-luzujesz najpierw grota;
-po wyluzowaniu - jeśli dalej żle ;
puszczasz ster i foka w łopot :D
- jak zapalą się światełka ostrzegawcze czym prędzej czmychasz w trzciny.
-unikasz sytuacji takich jak na fotce -czarne chmury + pełne żagle
-jak (mimo to) zaskoczy Cie "niespodziewana" nawałnica lub inny biały szkwał;
zrzucasz wszystko byle prędzej
i na katarynie (lub bez niej) płyniesz z wiatrem
jak długo można albo i dłużej :lol:

Na omedze, jak przyszkwali i mam oblataną załogę, luzuję oba żagle. Następnie ostrzę i wybieram obydwa jednocześnie.
Steru w łopot raczej bym nie puszczał :-). Jak przyduje naprawdę dużo, to jak Marian radzi. Stajesz szybko jak najbliżej do linii wiatru, żagle w dól (grot pierwszy) i w krzaki z wiatrem.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz

--- zajrzyj na moją stronkę :-) ---


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 20:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
ins napisał(a):
W którym miejscu wyniki Twego eksperymentu kłócą się z podstawami teorii żeglowania.

W zadnym ! Skad to pytanie?
ins napisał(a):
To że po przyspieszeniu jacht miał możliwość ostrzenia nie wynika tylko z przemieszczenia się SBO do przodu / ważny jest tu trym żagla przedniego czyli jak jest skierowana siła ciągu:lekko w dół czy poziomo lub lekko do góry /,

Nie mialem odpowiednich instrumentow pomiarowych....Zreszta i tak ma sie na to nieduzy wplyw.
ins napisał(a):
ale również z tego, że przyrost prędkości powoduje zwiększenie siły oporu bocznego bez której jacht nie wyostrzy.

Tyle, ze ta sila jest za srodkiem zagla z czego moze wynikac, ze jeszcze jakies inne sily sa niezbedne do plyniecia prosto, a nawet i bardziej - wlasnie usilujemy je pozbierac.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2011, o 21:15 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Catz napisał(a):
ins napisał(a):
W którym miejscu wyniki Twego eksperymentu kłócą się z podstawami teorii żeglowania.

W zadnym ! Skad to pytanie?

ins napisał(a):
ale również z tego, że przyrost prędkości powoduje zwiększenie siły oporu bocznego bez której jacht nie wyostrzy.

Tyle, ze ta sila jest za srodkiem zagla z czego moze wynikac, ze jeszcze jakies inne sily sa niezbedne do plyniecia prosto, a nawet i bardziej - wlasnie usilujemy je pozbierac.
Catz

1. Może coś żle zrozumiałem.
2. Przecież opisujesz że dało się efektywnie sterować po przemieszczeniu załoganta do przodu czyli SBO też się przemieścił tylko że same przesuniecie SBO nic nie pomoże jeśli jacht nie ma szybkości i tym samym nie wytwarza sił hydrodynamicznych potrzebnych do uzyskania sterowności i możliwości ostrzenia. Ten sam efekt da się zaobserwować po nieudanym zwrocie przez sztag - utracie prędkości. Trzeba odpaść rozpędzić jacht potem dopiero balastować z przodu kokpitu i uzyskiwać ostry kurs.
Pływanie na samej genui nie różni się tak bardzo od pływania na np. OK

Piotr Siedlewski


Ostatnio edytowano 1 sie 2011, o 21:24 przez ins, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 89 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL