Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 cze 2024, o 14:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 294 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 lip 2016, o 14:57 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1431
Podziękował : 523
Otrzymał podziękowań: 652
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
redgrist napisał(a):
Nie takie rzeczy, ze szwagrem po piwie.

Geniusze!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Stara Zientara napisał(a):
Alterus napisał(a):
wymuszenie przechyłu do granicznej wartości.
Przechylisz J-140 do 130°? :rotfl:

Alterus napisał(a):
M@rek napisał(a):
To co jest dobre dla Micro , niekoniecznie dla "Pogorii" :)

Rozumie się.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Ostatnio edytowano 28 lip 2016, o 15:02 przez Alterus, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Alterus napisał(a):
M@rek napisał(a):
To co jest dobre dla Micro , niekoniecznie dla "Pogorii" :)

Rozumie się.
że Down North to Micro? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Rozumie się, że tego co można zrobić z małym jachtem, nie zrobi z dużym.
Mam nadzieję, że z kapitanowaniem radzisz sobie lepiej, niż z czytaniem.
A właściwie, to jestem tego pewny. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Na pewno lepiej niż ty z odwracaniem kota ogonem. :)

A nie prościej napisać, ze się nie znasz?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 2: Były user, Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:35 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
cors napisał(a):
Geniusze!



http://www.zagle.com.pl/regaty/oceanicz ... 11812.html

Obrazek

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
I co to "badanie" sprawdza?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 15:52 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
mnie się pytasz? ja się nie znam. Może w artykule jest wyjaśnienie?

takich czy podobnych prób w sieci można znaleźć więcej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 16:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
IMHO to jest robione dla PR.

Siły i momenty występujące w takim położeniu jachtu można określić obliczeniowo (bez komputera - na kalkulatorze). A do uszczegółowienia, czyli określenia odchyleń od projektu powstałych w procesie budowy, wystarczy zwykła próba przechyłów (jak pokazana przeze mnie kilkanaście postów wcześniej).

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 16:36 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Pewnie mozna wszystko wyliczyć na papierze tylko w artykule piszą ze jednak mierza i ważą. Nie sądzę ze to jest pr bo to wygląda na rzecz normalną dla klasy imoca. Swoją drogą jakby tak zrobiono z DN to może bym uwierzył w ten statek :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 17:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
piotr6 napisał(a):
w artykule piszą ze jednak mierza i ważą. Nie sądzę ze to jest pr bo to wygląda na rzecz normalną

Pewnie dlatego, że obliczenia robi konstruktor. :)

Wszystkie łódki regatowe są mierzone. Jedne dla obliczenia współczynnika regatowego, inne dla sprawdzenia, czy spełniają przepisy klasowe. Jednak z obliczeniami dla celów eksploatacyjnych (np. Informacja o stateczności dla kapitana) niewiele ma to wspólnego.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 17:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Alterus napisał(a):
Jaromir napisał(a):
(nie, nie chodzi o położenie jachtu na siłę, do 90° i wieszanie ciężarków na maszcie - choć sam takie cuda w wykonaniu jednego "specjalisty od jachtów" obserwowałem...)

A co złego w tym sposobie? Daje konkretną informację jako pomiar bezpośredni.

Hmmm... konkretna informacja, jaką armator otrzymał to stwierdzenie, że "pomiar bezpośredni", który był zdaniem "specjalisty od jachtów" absolutnie niezbędny dla wystawienia przezeń kwitów, które w owym czasie warunkowały normalne użytkowanie jachtu - wykazał, że z przechyłu 90' łódeczka podnosi się z ciężarkiem 19kg na topie.
Ten sam ciężar obliczony teoretycznie, którego wartość "specjalista" uznał za zawyżoną i nieprawidłową (czym dodatkowo uzasadniał konieczność przeprowadzenia "pomiaru bezpośredniego") - wynosił 18.5 kg...

"Przy okazji" zastosowania tego sposobu armator zdobył też sporo informacji i doświadczeń... hmmm - dodatkowych.
Były to bezpośrednie informacje i doświadczenia dotyczące demontażu akumulatorów zasadowych a także czyszczenia wnętrza jachtu z rozlanego z owych akumulatorów elektrolitu. Pozostałe informacje i doświadczenia związane z "pomiarem bezpośrednim" dotyczyły odpompowywania ze zbiornika paliwa mieszanki wodno-benzynowej, czyszczenia zbiornika paliwa, zakupu nowego elektrolitu zasadowego, ponownego montażu akumulatorów oraz zalewania ich nowym elektrolitem. A także wymiany popalonego ługiem poszycia dwu materacy. To mniej więcej przywróciło łódeczce stan sprzed "próby bezpośredniej"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 4: Alterus, Były user, Colonel, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 17:47 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Stara Zientara napisał(a):
Pewnie dlatego, że obliczenia robi konstruktor. :)

na 100% masz rację ale powiedz jak to się ma do DN . Tam jest radosna twórczość projektowa, nie sądzę żeby pierwotne obliczenia były aktualne. Pytanie jest ile jeszcze było przeróbek poprawek itd. Jakbym miał być kupcem DN to zdecydowanie go mocno prześwietlił

Stara Zientara napisał(a):
Jednak z obliczeniami dla celów eksploatacyjnych (np. Informacja o stateczności dla kapitana) niewiele ma to wspólnego.


dlaczego ? oprocz obliczeń konstruktorskich badają rzeczywistość, to mnie przekonuje.

Stara Zientara napisał(a):
Jedne dla obliczenia współczynnika regatowego, inne dla sprawdzenia, czy spełniają przepisy klasowe.


często jest tak że przepisy klasowe są bardziej restrykcyjne niż ogólne i w końcu sporo mówią min o stateczności jachtu

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lip 2013, o 16:44
Posty: 1743
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 264
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Seba napisał(a):
Wiem, że co poniektórym może się nie podobać pewnego rodzaju "konkurencja" jeśli chodzi o kolejny jacht.

Seba - do mnie pijesz :roll: ?
A jaka to dla mnie konkurencja ? Ocean A nieco z innej bajki, zbudowany wg projektu (podobnie jak jeszcze 2 ) przez znaną stocznię, po wszelkich pomiarach i próbach ze statecznością włącznie, z rejsami próbnymi gdzie załoga szkieletowa tylko - bez narażania klientów. No sorry Seba, byłeś na Ocenie A więc chyba nie sądzisz, że DN to dla nas zagrożenie. Rozumiem, że parając się szkoleniem, egzaminami, rejsami komercyjnymi - wg Ciebie każda moja wypowiedź musi być z góry nastawiona na jakieś niepodobanie się mnie i wywyższanie swego. A przecież niczego nie napisałam w sensie porównawczym. Jeśli cokolwiek skłoniło mnie do zabrania głosu to ilość spraw sądowych, w których Andrzej uczestniczy jako biegły, a z których wynika z jaką beztroską armatorzy, kapitanowie i żeglarze podchodzą do żeglarstwa. Nieistotne jest czy są przeszkoleni, mają patenty papierowe czy plastikowe, mają lat 70, 60 czy 20. Mnie idzie o podejście do życia, solidność tego co się robi, odpowiedzialność. Jeżeli dokładam do jakiegoś działania jak najwięcej staranności to w przypadku katastrofy, wypadku - chcę potrafić spojrzeć sobie i innym w twarz. Bardzo się cieszę, że wątek się rozwinął. Bez względu na losy DN , może inni właściciele jachtów pomyślą o zapewnieniu bezpieczeństwa sobie i tym, którzy z nim pływają, a żeglarze będą mieć świadomość, że mogą mieć wgląd w papiery jachtu, że mogą podjąć świadomą decyzję czy i na czym płynąć.

_________________
Jestem w tym wieku, że milczę gdy ktoś opowiada głupoty.
Szkoda mi czasu na walkę z idiotami.
Hania - Halina - Inka



Za ten post autor Hania otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
piotr6 napisał(a):
badają rzeczywistość
wirtualną raczej.

Takie badania można przeprowadzić na pustym jachcie (albo na jachcie przeznaczonym do kapitalnego remontu :) ). Zachowanie w rzeczywistych stanach eksploatacyjnych musi być obliczone, bo rzeczywiste pomiary byłyby zbyt drogie (przeczytaj wcześniejszy post Jaromira).

piotr6 napisał(a):
przepisy klasowe są bardziej restrykcyjne niż ogólne i w końcu sporo mówią min o stateczności jachtu
Przepisy klasowe zwykle określają tolerancje wymiarowe i masowe. Mówią o zgodności jachtu ze wzorcem klasy, a nie o parametrach konkretnego jachtu.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:30 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8042
Podziękował : 1873
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: -
Stara Zientara napisał(a):
IMHO to jest robione dla PR.
:mrgreen:
W gruncie rzeczy racja - po niegdysiejszych widowiskowych 'wyczynach' w różnych regatach pełnomorskich wymuszono przestrzeganie minimalnych wymogów... znaczy wymogów zdrowego rozsądku... :lol:
A wcale to nie jakaś nowość ;)
Obrazek
Obrazek

"SECTION E – MINIMUM NORMS OF STABILITY
Boats shall satisfy the following minimum norms:
E - 1 : SELF-RIGHTING : during the measurement process, the skipper or his/her representative must physically demonstrate that the boat, once capsized, is capable of self righting without outside help.
This test is mandatory for the issue of the first Measurement certificate.

F - 2 : SELF RIGHTING TEST ( 180°) :
Procedure B – 4 - 2.
The hull floating upside down, that is to say with the deck turned through 180°, shall right
itself and come deck upwards without any intervention externally to the boat.
This test may be undertaken with the skipper, or his/her representative, inside the boat.
...
F - 4 : TESTS OF STABILITY ( 90°)
Procedure B – 4 - 1.
With mast(s) and keel held in their vertical axes, the boat is pulled over her side at 90°,
and held in this position by a strop around the mast.
The measurements taken shall then
be repeated by undertaking the same manoeuvre on the other side. The averages of the
measured data will be recorded.
F - 4 - 1 : inclining force : the load on the strop is recorded by use of o load cell.
The place of the strop is also measured. These data are used to establish the vertical
position of the boat’s centre of gravity under this condition. The load cell used by the
measurer shall carry a valid certificate of calibration.
F - 4 - 2 : measurement of freeboards : forward and aft freeboards are recorded
with the boat heeled at 90° to establish the longitudinal position of the boat’s centre of
gravity under this condition"
http://www.isafyouthworlds.com/tools/do ... 097%5D.pdf


Ostatnio edytowano 28 lip 2016, o 18:34 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Alterus, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:31 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Stara Zientara napisał(a):
rzepisy klasowe zwykle określają tolerancje wymiarowe i masowe. Mówią o zgodności jachtu ze wzorcem klasy, a nie o parametrach konkretnego jachtu.


to zależy jaka klasa, w w wypadku imoci są dość szczególowe i jak widać jeszcze sprawdzaja na wodzie i jeśli dodamy do tego obliczenia konstruktora, ważenie kila i kadłuba to to chyba max.

Stara Zientara napisał(a):
wirtualną raczej.


tzn co? możesz doprecyzować co jest wirtualne w tym artykule? Ty go czytałeś.

Stara Zientara napisał(a):
Takie badania można przeprowadzić na pustym jachcie (albo na jachcie przeznaczonym do kapitalnego remontu :) ). Zachowanie w rzeczywistych stanach eksploatacyjnych musi być obliczone, bo rzeczywiste pomiary byłyby zbyt drogie (przeczytaj wcześniejszy post Jaromira).


Rzeczywiste wymiary są drogie ale możliwe, pewnie i dla DN, mam wątpliwość czy tak przebudowany jacht a zakładam( może nie słusznie, bez dokumentacji może być obliczony teoretycznie i na ile dokładnie

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:33 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1431
Podziękował : 523
Otrzymał podziękowań: 652
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Przepisy klasowe zwykle określają tolerancje wymiarowe i masowe

...oraz stateczność.
Ta z IMOCA ma między innymi udowodnić o powrocie jachtu do "pionu" z przechyłu 180 st. ,podobnie bada się MINI 650.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

piotr6 napisał(a):
Rzeczywiste wymiary są drogie

O tak, ze 100 zł za 1m wymiaru :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:38 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 00:32
Posty: 2084
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 766
Uprawnienia żeglarskie: mam
Hania napisał(a):
Seba napisał(a):
Wiem, że co poniektórym może się nie podobać pewnego rodzaju "konkurencja" jeśli chodzi o kolejny jacht.

Seba - do mnie pijesz :roll: ?


w życiu nie pomyślałem o Waszym Oceanie :-( nie wiem, dlaczego mnie przywołałaś

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:41 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
cors napisał(a):
O tak, ze 100 zł za 1m wymiaru :rotfl:


miało być pomiary, a miałe na myśli nap ważenie kila ,masztów, kadłuba czy nawet taki pomiar staeczności

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 18:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
cors napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
Przepisy klasowe zwykle określają tolerancje wymiarowe i masowe

...oraz stateczność.


No tak, ale niepostrzeżenie zeszliśmy na jachty regatowe, których pomiary rządzą się zupełnie innymi prawami.

Dla jachtów turystycznych wykonuje się obliczenia oparte na liniach teoretycznych i wynikach próby przechyłów (czyli po kilka stopni na burtę, a nie kilkadziesiąt).

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 19:03 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
stateczność to stateczność nie ma znaczenia czy jacht regatowy czy turystyczny. Chyba że tylko ta różnica że liczy się to bardziej precyzyjnie. Nawiasem mówiąc próby statecznościowe w starych dehlerach robiło się tak jak w jachtach regatowych. Podejrzewam że sporo stoczni jachtów turystycznych robi tak nadal nie opierając się tylko na obliczeniach teoretycznych. Tylko nie w tym rzecz bo jakby cały czas mówimy o DN itu mam wątpliwości czy cokolwiek się da obliczyć teoretycznie i nie są potrzebne takie próby statecznościowe jak np w IMoce.
I właściwe to jest moje pytanie czy to jest możliwe i potrzebne

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 19:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
piotr6 napisał(a):
sporo stoczni jachtów turystycznych robi tak nadal nie opierając się tylko na obliczeniach teoretycznych
Bo robią jedną próbę na kilkaset seryjnych jachtów, a nie każdego egzemplarza.
piotr6 napisał(a):
moje pytanie czy to jest możliwe i potrzebne
Raczej należy zapytać, czy opłacalne. Koszt takiej próby może być wysoki.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 19:21 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8042
Podziękował : 1873
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: -
Potrzebna jest tylko zwyczajna próba przechyłowa, jak już omówiono, byle precyzyjnie zmierzyć: to określa rzeczywisty środek ciężkości. Do tego przekroje kadłuba, które można zdjąć na brzegu; wrzuci w komputer i zrobione.
Przy próbie przechyłowej można też określić okres kołysań; ciężar/wypór można zważyć z dźwigu albo policzyć z zanurzenia. Powierzchnie żagli są znane, zwykle.
I masz wszystko na temat możliwości wywrotki.
Bo cały w tem wic, że nie wiadomo co się w istocie wydarzyło - jak, dlaczego, na czym problem polegał. Jaki był mechanizm zjawiska.
A Down North mógł mieć stateczność należytą, w sensie zgodną z wymogami i przepisami... to przecież nie jakaś gwarancja bezpieczeństwa...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 19:31 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Ryś napisał(a):
i zrobione.


no jeszcze pewnie cięzar kadłuba kasztelu, ciezar balastu i takie tam

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Stara Zientara napisał(a):
Bo robią jedną próbę na kilkaset seryjnych jachtów, a nie każdego egzemplarz


zakładając, że produkcja jest powtarzalna

Stara Zientara napisał(a):
Raczej należy zapytać, czy opłacalne. Koszt takiej próby może być wysoki.


i to jest pytanie zwłaszcza w kontekście wypadku

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 19:42 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8042
Podziękował : 1873
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: -
piotr6 napisał(a):
no jeszcze pewnie cięzar kadłuba kasztelu, ciezar balastu i takie tam
No właśnie te rzeczy nie są konieczne. Stateczność to siły i punkty przyłożenia.
Ciężary można oszacować zresztą, z pomiarów. Konstrukcję i poszycie zmierzy przecież - grubość, wymiar, kalkulator. A potem można sprawdzić czy się obliczenie zgadza - porównując (w tył) ze zmierzonym w realu środkiem ciężkości i bezwładnością ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 20:21 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 00:32
Posty: 2084
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 766
Uprawnienia żeglarskie: mam
Ryś napisał(a):
No właśnie te rzeczy nie są konieczne. Stateczność to siły i punkty przyłożenia.


a jak ktoś przekroczy ciężary ,środki ciężkości i inne ?

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 20:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12993
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2929
Otrzymał podziękowań: 2600
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Seba napisał(a):
a jak ktoś przekroczy ciężary ,środki ciężkości i inne ?
Ciężar rzeczywisty oblicza się z kształtu kadłuba i zanurzenia, a środek ciężkości określa wynik próby przechyłów.

To naprawdę jest prosta matematyka.
Kilka całek tylko... :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Stara Zientara napisał(a):
Na pewno lepiej niż ty z odwracaniem kota ogonem. :)
Po co miałbym to robić? Nie było powodu.
Cytuj:
A nie prościej napisać, ze się nie znasz?
Chętnie się dowiem, które moje twierdzenie uznajesz za nieprawdziwe.
Jaromir napisał(a):
Ten sam ciężar obliczony teoretycznie, którego wartość "specjalista" uznał za zawyżoną i nieprawidłową (czym dodatkowo uzasadniał konieczność przeprowadzenia "pomiaru bezpośredniego") - wynosił 18.5 kg...
Czyli cała kołomyja była, jak się okazało, zbędna. Ale, jak pisze Piotr, w przypadku DN taki pomiar mógłby mieć już sens. Jednak mnie chodziło tylko o to, czy w ogóle kwestionowałeś tę metodę, raczej nie myślałem o większych jednostkach. Z którymi zresztą nie mam takich doświadczeń.
Cytuj:

"Przy okazji" zastosowania tego sposobu armator zdobył też sporo informacji i doświadczeń... hmmm - dodatkowych.
Których by nie zdobył, przygotowując jacht do przechyłu. Przy okazji, te doświadczenia byłyby znacznie dotkliwsze, gdyby doszlo do takiej sytuacji podczas sztormu na pełnym morzu. Tak sobie tylko domniemywam, bo na tym to już się nie znam. :-D

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2016, o 20:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Miałem ochotę się wypowiedzieć ale pomyślałem, że nie warto. Wszak każdy forumowicz jest konstruktorem okrętów, wybitniejszym, niż ci, co ukończyli 5 albo 6-letnie studia, popracowali kilka lub kilkadziesiąt lat w zawodzie i zaprojektowali, zbadali ileś jachtów i statków, a do tego o zgrozo prowadzą jachty, żaglowce i statki ns przykład od lat trzydziestu.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 2: Były user, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 294 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 133 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL