Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 15:50




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 sty 2012, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2011, o 12:43
Posty: 469
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 35
Uprawnienia żeglarskie: Plastikowe beztalencie
Cape napisał(a):
uszczel sobie jakiś pukt, chmurkę gwiazdę i steruj.


Swego czasu wraz z współwachtowiczem mieliśmy plan cały dzień płynąć na słońce, ale kapitan jakoś nie wyraził nadmiaru entuzjazmu z tego pomysłu :-D

_________________
"Szkoda wielka, kiedy czyjeś wyższe aspiracje zostają stłumione prozą życia codziennego."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 17:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4066
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Eryk napisał(a):
mieliśmy plan cały dzień płynąć na słońce, ale kapitan jakoś nie wyraził nadmiaru entuzjazmu z tego pomysłu :-D

Może miał wątpliwości, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że Słońce wykonuje podczas doby pozorny ruch na niebie? ;)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 17:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cape napisał(a):
W kompas sterowy patrzy się od czasu do czasu.

Uczyłem już paru ludzi sterowania i zauważyłem, że na początku dobrze jest kazać im kontrolować kompas i reagować na jego wychylenia. Do czasu "poczucia" łódki ta metoda się sprawdza. Szczególnie u kobiet (choć nie wiem dlaczego - być może łatwiej im kontrolować sytuację jak mają konkretny punkt odniesienia). I nigdy kompasu zasłaniać nie musiałem ;)
Cape napisał(a):
A sterowanie względem wiatru, to następny etap.

Co racja to racja, zwłaszcza w nocy, kiedy nie widać żagli.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2011, o 12:43
Posty: 469
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 35
Uprawnienia żeglarskie: Plastikowe beztalencie
robhosailor napisał(a):
Eryk napisał(a):
mieliśmy plan cały dzień płynąć na słońce, ale kapitan jakoś nie wyraził nadmiaru entuzjazmu z tego pomysłu :-D

Może miał wątpliwości, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że Słońce wykonuje podczas doby pozorny ruch na niebie? ;)


Nigdy bym nie pomyślał <myśli>

_________________
"Szkoda wielka, kiedy czyjeś wyższe aspiracje zostają stłumione prozą życia codziennego."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
WhiteWhale napisał(a):
GPS nie nadaje się do roli kompasu sterowego, szczególnie na fali. [...] do sterowania tylko kompas magnetyczny w którym tarcza jest hamowana lepkością płynu.

Takie stanowcze twierdzenia, mogą powodować, że ktoś kiedyś strasznie się skonfliktuje na burcie i sobie wakacje całkiem zwali :-)

Marek, "kompasy" w GPS jak i kompasy "analogowe" mają swoje zady i walety.
Gdybyś stwierdził, że w większości przypadków (młodemu sternikowi, zwłaszcza) łatwiej sterować korzystając z kompasu magnetycznego, to bym Ci przytaknął, ale skoro tak stanowczo się wypowiedziałeś, to będę z Tobą polimeryzował :-)

W GPS stosowane są różne układy cyfrowe. W tych tańszych, to sygnał z anteny prawie po prostej zasuwa na wyświetlacz, ale w GPSach nieco droższych (czyt. lepszych) stosowane są różne algorytmy oparte o filtry Kalmana oraz różny może być sposób prezentacji kierunku (liczby/strzałka/róża kompasowa).
W każdych warunkach da się bardzo dobrze sterować na GPS - z tym, że nie na każdy GPS! :-)

Z kolei kompasy magnetyczne też bywają różne-róźniste. Gdy dobrze duje, to bywają takie, co im się ślicznie o 360° tarcza obraca - więc nie zawsze jest Św. Jana i nie zawsze jest jedno rozwiązanie.

A wracając do problemu założyciela wątku - nie przejmuj się. Dopłynąłeś? To gdzie problem? ;-)

Do kolegów radzących nie patrzeć na kompas tylko na wiatr. Przeczytajcie pierwszy post w wątku, pls. Tam było 1-2B w baksztagu i posztormowa fala. Zapewne wiatr pozorny z rozkołysu był silniejszy niż rzeczywisty. Łatwiej wtedy doszukać się jakiejś logiki w "skaczących cyferkach" na GPS niż sterować względem (nieistniejącego) wiatru.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Raz trafił mi się koleś co się na mnie wqrwił, bo powiedział, że przecież cały czas steruje na tą chmure a ja grymaszą i grymaszę, że już łódka w łopocie stoi.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 18:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
WhiteWhale napisał(a):
bo powiedział, że przecież cały czas steruje na tą chmure a ja grymaszą i grymaszę, że już łódka w łopocie stoi.

I miał rację, skoro kapitan źle ustawił żagle :lol:
Ale dodam, żebyście się nie czepiali. :evil: To, że chmurki na niebie wędrują i również gwiazdy po niebie i słońce też sobie wedruje, to uczą w szkole podstawowej :lol: Ale dla wielu to pewnie dawno było i trzeba przypomnieć ? :lol:

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 18:17 

Dołączył(a): 22 maja 2010, o 22:37
Posty: 25
Lokalizacja: Zakręt
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Cytuj:
uszczel sobie jakiś pukt, chmurkę gwiazdę i steruj.

To już wiem i to nawet się udaje, problemem właśnie był brak punktu odniesienia, bo było całkowicie ciemno. Jak na kilka minut widać było księżyc z za chmur, to od razu sterowałem lepiej. Wygląda na to, że faktycznie zabrakło doświadczenia.

Jeszcze raz wszystkim dziękuję, jak już wróce z kolejnego rejsu, to zdam relację, jak mi poszło.

_________________
Piotr Izydorek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 18:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marek napisał(a):
W GPS stosowane są różne układy cyfrowe. W tych tańszych, to sygnał z anteny prawie po prostej zasuwa na wyświetlacz, ale w GPSach nieco droższych (czyt. lepszych) stosowane są różne algorytmy oparte o filtry Kalmana oraz różny może być sposób prezentacji kierunku (liczby/strzałka/róża kompasowa).
Marek napisał(a):
Z kolei kompasy magnetyczne też bywają różne-róźniste. Gdy dobrze duje, to bywają takie, co im się ślicznie o 360° tarcza obraca

To ja bardzo sorry, Grzywiasty - widać za mało żegluję, bo ani takich inteligentnych GPSów ani takich nerwowych kompasów nie spotkałem. Więc ide do kąta i się wstydzę,

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 18:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
grossb napisał(a):
Jeszcze raz wszystkim dziękuję, jak już wróce z kolejnego rejsu, to zdam relację, jak mi poszło.

Jedź z nami na rejs forumowy. Będziesz miał wielu cierpliwych nauczycieli, każdego z inną koncepcją. Będzie co porównywać :roll: ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 18:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2011, o 12:43
Posty: 469
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 35
Uprawnienia żeglarskie: Plastikowe beztalencie
Sąsiad napisał(a):
grossb napisał(a):
Jeszcze raz wszystkim dziękuję, jak już wróce z kolejnego rejsu, to zdam relację, jak mi poszło.

Jedź z nami na rejs forumowy. Będziesz miał wielu cierpliwych nauczycieli, każdego z inną koncepcją. Będzie co porównywać :roll: ;)


Ja to się zaczynam poważnie bać tego rejsu :-d

_________________
"Szkoda wielka, kiedy czyjeś wyższe aspiracje zostają stłumione prozą życia codziennego."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 18:54 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2235
Podziękował : 353
Otrzymał podziękowań: 675
Uprawnienia żeglarskie: mam
@Sąsiad na Zawiszy niewprawiony sternik dopiero może zacząć kląć :-)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 18:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
WhiteWhale napisał(a):
Więc ide do kąta i się wstydzę,
I chcesz powiedzieć, że więcej nie będziemy polimeryzować w temacie, buuu? :-)

Marku, jestem bardziej niż w 100% pewien, że widziałeś i jedno i drugie (no może faktycznie nie pełne kółko, ale prawie 180°) z tym, że nie zwróciłeś pewnie uwagi, bo Ci nie robiło różnicy.

Z takich bardziej rzucających się w oczęta statków, to GPSowy na Pogorii a magnetyczny za Zawiszy.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2012, o 19:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
noone napisał(a):
@Sąsiad na Zawiszy niewprawiony sternik dopiero może zacząć kląć :-)

Eee tam... Zawiasem się bardzo łatwo steruje, jak mu ster akurat działa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2012, o 07:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
noone napisał(a):
@Sąsiad na Zawiszy niewprawiony sternik dopiero może zacząć kląć :-)


Nie stresuj Eryka. "Zawiasem" się fajnie steruje, problem jest tylko jak elektryka padnie i nie działa wskaźnik położenia steru :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2012, o 16:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Marek napisał(a):
W GPS stosowane są różne układy cyfrowe. W tych tańszych, to sygnał z anteny prawie po prostej zasuwa na wyświetlacz, ale w GPSach nieco droższych (czyt. lepszych) stosowane są różne algorytmy oparte o filtry Kalmana oraz różny może być sposób prezentacji kierunku (liczby/strzałka/róża kompasowa).
W każdych warunkach da się bardzo dobrze sterować na GPS - z tym, że nie na każdy GPS! :-)

Jak do tego dołoży się kompas elektroniczny 3D, który niweluje przechyły, to wg wskazań GPS'a płynie się wygodniej niż patrząc na kompas magnetyczny.

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lut 2012, o 13:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 14:29
Posty: 216
Lokalizacja: s/y Piligrim MMSI: 261 034 010
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 31
Uprawnienia żeglarskie: KJ
Oj, tam, nie łatwiej delikwentowi sternikowi wytłumaczyć który człon ze sterownika PID mu w czaszce szwankuje ? (nie mówię o wabieniu delfinów, bo wtedy szwankuje sterownik utrzymania treści żołądkowych)

Mam takiego mojego ulubionego załoganta (ciągle ze mną pływa i chwała mu za to :) ), który jako, że automatyk... dopiero wtedy mu do głowy wpadło jak to działa jak wyregulowałem mu fazę i przestał się biedak męczyć... dzielny był strasznie, albo się znowu przed pannami popisywał swoją wytrwałością i siłą muskularną.

Choć przy 7B z półwiatru łatwo nie było... do momentu kiedy się nie nauczył :)

_________________
---
Pozdrawiam
Jan Domański

Moje rejsy Pielgrzymem w 2019:
http://ortemsails.pl/rejsy-morskie.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 108 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL