Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Dufour 445 - ster strumieniowy
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=14595
Strona 1 z 1

Autor:  PilotR [ 5 mar 2013, o 19:41 ]
Tytuł:  Dufour 445 - ster strumieniowy

Dzień (wieczór ) Dobry :)

Wiosną ( majówka ) będe pływał na Dufour'ze 445. Jest on wyposażony w wysuwany ster strumieniowy. Nigdy dotąd nie spotkałem się z takim rozwiązaniem i w związku mam prośbę o informacje:
na co zwracać uwagę przy jego używaniu aby nie popełnić błędu skutkującego uszkodzeniem no i oczywiście utratą kaucji.

Pozdrawiam
Jacek R.

Autor:  M@rek [ 5 mar 2013, o 20:12 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

na mooringi :)

Autor:  junak73 [ 5 mar 2013, o 21:30 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Po za tym stery strumieniowe nie lubia być dlugo uzywane, lepiej kilka razy krótko przytrzymac niż raz za dlugo

Autor:  -O- [ 5 mar 2013, o 21:39 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Najlepiej nie używać.

Autor:  PilotR [ 5 mar 2013, o 21:53 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

M@rek napisał(a):
na mooringi :)


:) OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba i chowaniem ponownie, czy jest jakiś związany z tym problem typu kolejność działań?
JR

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Jeanneau napisał(a):
Najlepiej nie używać.


:) Czasem jest to konieczne, ale staram się nie nadużywać.
J.

Autor:  Cape [ 5 mar 2013, o 22:08 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

PilotR napisał(a):
OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba

Hmmm, przepłynąłem 15 000 Mm, w większości jako skiper i nigdy takiego cuda nie miałem. Ani wysuwanego, ani niewysuwanego :lol:
A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?

Autor:  PilotR [ 5 mar 2013, o 22:14 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Cape napisał(a):
PilotR napisał(a):
OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba

A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?


Czasem w bardzo ciasnej marinie może się przydać. Jeżeli coś takiego mam na pokładzie to wolę wiedzieć jakiego psikusa może mi spłatać. Jak wrócę to już będę wiedział trochę więcej :)

J.

Autor:  bryg [ 6 mar 2013, o 00:48 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Rożnica w samym działaniu, pomiędzy sterem strumieniowym, a sterem strumieniowym wysuwanym jest żadna. Rożnica w w uruchomieniu jest taka że ster strumieniowy normalny uruchamiasz:
a. jednym przyciskiem ON wyłączasz jednym OFF
b. dwoma ON na raz , a wyłączasz jednym OFF. Często się zdarza, że ster strumieniowy posiada wewnątrz jachtu włącznik/bezpiecznik główny.
Używać należy impulsowo nie dłużnej niż 10 sekund pracy ciągłej.
Ster strumieniowy popie.... wysuwany, rożni się tym że się ...wysuwa z kadłuba jachtu.
Konstruktorzy se wymyślili, że taki normalny ster strumieniowy, to zaburza przepływ wody, wzdłuż kadłuba i jacht może stracić na prędkości 0.984 kn. ;) Wiec należy go schować, kiedy nie jest używany. Wtedy zyskamy te 0.984 kn więcej. Ale żeby taki schowany użyć, pierw go trzeba wysunąć. Do tego służy silniczek dodatkowy. Procedura jego uruchomienie nie rożni się niczym więcej niż - patrz jak wyżej, plus przed zastartowaniem należy użyć przełącznika do jego wysunięcia. Zagrożenia: w przypadku używania zarówno w jednym jak i drugim przypadku należny uważać na śmieci, liny, które się mogą wkręcić i zablokować lub wręcz zniszczyć pędnik. W przypadku wysuwanego steru strumieniowego należy zachować czujność przy jego chowaniu aby: żadne śmieci i liny nie zablokowały mechanizmu chowającego.
Częste pytania:
Ster strumieniowy nie działa.
a. nie włączony na tablicy rozdzielczej (jeżeli ma osobny włącznik/klucz)
b. wyczerpałeś akumulator zasilający ster strumieniowy
c. wkręciłeś coś w pędnik - wywaliło bezpiecznik (jeżeli posiada)
d. się zepsuł i nic mu już nie pomoże...
Ster strumieniowy słabo działa
a. armator zaoszczędził na urządzeniu ( zbyt mała moc)
b. słabnie akumulator zasilający
c. ster zbyt blisko linii wodnej ( obciążyć dziób)
d. siła wiatru przeważnie bocznego jest większa od mocy steru
Uwagi dodatkowe:
Należy pamiętać ze używaj ac steru strumieniowego, zwłaszcza przez dłuższy czas , nadajemy inercję dziobowi, która nie ustanie, natychmiast po zaprzestaniu działania

Autor:  Sajmon [ 6 mar 2013, o 01:59 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Chyba nie padła jeszcze jedna uwaga. Przy starszego typu sterowaniach trasterem nie było zabezpieczenia przed natychmiastowa zmianą kierunku działania pędnika. Raptowne przełączenie, zmiana kierunku działania mogły skutkować co najmniej spaleniem bezpiecznika. Obecnie montowane urządzenia same nie pozwalają na natychmiastowe przełączenie - same z automatu robią sobie dwie trzy sekundy przerwy zanim zaczną pracować w druga stronę

Autor:  junak73 [ 6 mar 2013, o 08:13 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

sajmon napisał(a):
trasterem


ten znowu to samo ;) :lol: :lol: :lol:

Autor:  plitkin [ 6 mar 2013, o 08:18 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Cape napisał(a):
PilotR napisał(a):
OK to mam "na uwadze" chodzi mi o kwestie związane z wysuwaniem z kadłuba

Hmmm, przepłynąłem 15 000 Mm, w większości jako skiper i nigdy takiego cuda nie miałem. Ani wysuwanego, ani niewysuwanego :lol:
A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?


Popisujesz sie :mrgreen:

Autor:  rudekolek [ 6 mar 2013, o 10:33 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Trzeba dodać że łopatki pędnika, w przypadku 44,3 stopowego jachtu mogą być dwie i są z tworzywa sztucznego. Warto sprawdzić przy przejmowaniu jachtu czy łopatki nie są już częściowo powyłamywane, a wyłamują się po wkręceniu np. mooringu, co uniemożliwia dalsze wykorzystanie do końca rejsu. Wkręcenie takie oprócz spalenia 400A bezpiecznika strumienia czasem wyłącza bezpiecznik windy kotwicznej. Uważać należy na mooringi leżące w wodzie jak i na ich część zwisającą z naszej knagi dziobowej.

Autor:  PilotR [ 6 mar 2013, o 10:54 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

bryg napisał(a):
Rożnica w samym działaniu, pomiędzy sterem strumieniowym, a sterem strumieniowym wysuwanym jest żadna. Rożnica w w uruchomieniu jest taka że ster strumieniowy normalny uruchamiasz
Cytuj:


Dziekuję, o to mi chodziło

Pozdrawiam JR

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

sajmon napisał(a):
Chyba nie padła jeszcze jedna uwaga. Przy starszego typu sterowaniach trasterem nie było zabezpieczenia przed natychmiastowa zmianą kierunku działania pędnika. Raptowne przełączenie, zmiana kierunku działania mogły skutkować co najmniej spaleniem bezpiecznika. Obecnie montowane urządzenia same nie pozwalają na natychmiastowe przełączenie - same z automatu robią sobie dwie trzy sekundy przerwy zanim zaczną pracować w druga stronę


Dzięki
JR

Autor:  rudekolek [ 6 mar 2013, o 12:39 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

rudekolek napisał(a):
Trzeba dodać że łopatki pędnika, w przypadku 44,3 stopowego jachtu mogą być dwie i są z tworzywa sztucznego.


Co ja tu napisałem??!! :oops: Miało być, że pędniki mogą być 2 na jednej osi. Łopatki oczywiście 4 na pędnik.

Autor:  Kriss [ 6 mar 2013, o 20:29 ]
Tytuł:  Re: Dufour 445 - ster strumieniowy

Cape napisał(a):
A po co właściwie jest ten "ster struminiowy " ?
[/quote]

Jak to po co? Żeby sternik miał lepsze samopoczucie! :D

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

bryg napisał(a):
nie dłużnej niż 10 sekund
[/quote]

No, ja bym aż tyle nie ryzykował :evil:

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/