Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Manewry portowe w pigułce https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=16933 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | -O- [ 14 paź 2013, o 08:44 ] |
Tytuł: | Manewry portowe w pigułce |
Zostałem zachęcony do wykonania kilku filmików instruktażowych dotyczących manewrów portowych. Manewry będę wykonywał z udziałem najwyżej jednego członka załogi. Na początek: Cumowanie alongside przy odpychającym wietrze. Manewr zazwyczaj wykonywany jest przy użyciu springu dziobowego. Na filmie pokazuję inny sposób, który może okazać się przydatny w wielu sytuacjach. |
Autor: | Colonel [ 14 paź 2013, o 16:24 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
Jeden drobiazg: mogę się założyć, że 90% przypadków delikwent na kei nie będzie wiedział co zrobić z tą długa cumą. Pojawia się tu więc konieczność kompromisu między jej krótkością, a potrzebą zapewnienia sobie "sięgnięcia"z większej odległości. A najlepiej jest mieć możliwość wybierania cumy z kluzy na śródokręciu w kokpicie. Wtedy podanie cumy z gotowym uchem minimalizuje ryzyko błędu obsługi na kei. Na moim jachcie nie ma knagi ani kluzy na śródokręciu. Pływając w pojedynkę wypraktykowałem odmianę takiego podejścia - szpringi z dziobu i rufy wyprowadzone na śródokręcie, po dojściu burta wyrzucam je oba naraz, wysiadam w ślad za nimi i wiążę do pachoła - mam jacht kontrolowany przez dwie liny.Cumy także wyprowadzone na śródokręcie,zdejmuje je z jachtu, zakładam na pachoły, wracam na pokład i kolejno wybieram. Słabym punktem jest dobranie z góry długości szpringów i zatrzymanie jachtu we właściwym miejscu, przy pachole. |
Autor: | Kriss [ 14 paź 2013, o 20:05 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
Ten sposób z cumospringiem ze śródokręcia wypatrzyłem parę lat temu w Yachting Monthly, stosując go z powodzeniem także przy wiatrach dużo bardziej odpychających niż pokazuje na swoim filmiku Janneau. Na Bałtyku, nie widziałem, aby ktoś korzystał z tego tricku, ale jest on ze wszech miar godzien rozpropagowania dla powodów o których Marek mówi w filmie. Dlatego dałem podziękowanie, ale też za pomysł, który uważam za nadzwyczajny - wszak dzielić się - zwłaszcza za darmo - z innymi swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, zamiast trzymać je dla siebie - czy może być coś szlachetniejszego... |
Autor: | -O- [ 14 paź 2013, o 20:23 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
Colonel napisał(a): mogę się założyć, że 90% przypadków delikwent na kei nie będzie wiedział co zrobić z tą długa cumą Andrzeju, jeżeli delikwentem na kei będzie żeglarz to zapyta co ma zrobić, jeżeli nie żeglarz, to faktycznie bywa różnie. Niechętnie korzystam z oferowanej pomocy odebrania cumy, wolę desantować kogoś z pokładu. Kriss napisał(a): Na Bałtyku, nie widziałem, aby ktoś korzystał z tego tricku Faktycznie jest to rzadko spotykane podejście. Docenić należy głównie to, że jedną liną opanowuje się sytuację w bardzo krótkim czasie. Przy silniejszym wietrze odpychającym ma to bardzo duże znaczenie. No i nie trzeba koniecznie podchodzić na jajo do nabrzeża. Ja stosuję również odejście od nabrzeża przy odpychającym wietrze zostając na jednej, właśnie tej środkowej, linie. |
Autor: | maciek.k [ 14 paź 2013, o 20:43 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
Ją często pływam w ograniczonym składzie i przy odpychajacym wietrze lubie podchodzić na środkowy szpring , zwany przez moją małżonkę hamulcem ![]() Pozdrawiam, Maciek |
Autor: | niebieski [ 18 paź 2013, o 07:55 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
Dzięki! Właśnie takich materiałów video z różnymi manewrami mi ciągle brakuje. |
Autor: | D40 [ 18 paź 2013, o 09:05 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
Kriss napisał(a): Dlatego dałem podziękowanie, ale też za pomysł, który uważam za nadzwyczajny - wszak dzielić się - zwłaszcza za darmo - z innymi swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, zamiast trzymać je dla siebie - czy może być coś szlachetniejszego... Nic dodać |
Autor: | dudeusz75 [ 18 paź 2013, o 09:21 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
Dzięki Jeanneau za kolejną lekcję. Są naprawde pouczające. Mogłbyś dopowiedzieć do "Manerów portowych I" jaka jest reguła wychylenia płetwy sterowej vs. praca silnikiem (przód - tył) od 3.30 sek filmu, czyli od kiedy Kasia wydała ok 2m... cumy/szpringu/brestu i składasz jacht jak "nożyczki" dziekuje i pozdrawiam Paweł |
Autor: | -O- [ 18 paź 2013, o 10:18 ] |
Tytuł: | Re: Manewry portowe w pigułce |
dudeusz75 napisał(a): Mogłbyś dopowiedzieć do "Manerów portowych I" jaka jest reguła wychylenia płetwy sterowej vs. praca silnikiem (przód - tył) od 3.30 sek filmu, czyli od kiedy Kasia wydała ok 2m... cumy/szpringu/brestu .. Co do zasady ster ustawiony jest na wprost. Lekkie wychylenie może okazać się konieczne gdyby wiatr odstawiał bardziej dziób niż rufę. Ale to wyczujesz odruchowo. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |