Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 cze 2025, o 17:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 lis 2014, o 10:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Tak mi przetłumaczył "Tłumacz Google" tytuł tego filmu:

W trakcie trwania filmu jest parokrotne zbliżenie na log i gps-a. Widać, że prędkość według logu wynosi "zero" podczas gdy według gps-a jest niewielka ale jest. Sam fakt zerowej prędkości według logu nie zgadza mi się za bardzo z takim tytułem filmu. Czy ktoś znający specyfikę żeglowania na wodach pływowych mógłby co nieco przybliżyć ten temat.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2014, o 11:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Log mechaniczny pokazuje prędkość jachtu względem przepływającej pod kadłubem wody.GPS pokazuje SOG czyli prędkość wzgledem dna.

Może być więc tak, że jacht płynąc "pod prąd" będzie pokazywał na logu jakąś wartość prędkości, a SOG pokazywane oprzez GPS będzie będzie zupełnie inne, np. że jacht płynie szybciej lub na wszteczu. Może być też tak jak na filmie, że według logu jacht stoi w miejscu, a według GPS przemieszcza się wzgledem dna niesiony prądem :)

Możesz to zaobserwować także płynąc rzeką z prądem - wówczas SOG będzie w przybliżeniu prędkością jachtu względem wody nadaną przez silnik + prędkość prądu rzeki. Płynąc pod prąd będzie odwrotnie. SOG będzie różnicą tych prędkości.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2014, o 13:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian J. napisał(a):
W trakcie trwania filmu jest parokrotne zbliżenie na log i gps-a. Widać, że prędkość według logu wynosi "zero" podczas gdy według gps-a jest niewielka ale jest

Zakładając, że log jest precyzyjny (bo różnie bywa) prędkość nad dnem pokazuje GPS.
Jeżeli na logu jest zero, a na GPS coś tam, tzn, że płyniemy z prądem.
Gdybyśmy płynęli pod prąd, to prędkość na logu byłaby większa, niż na GPS.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2014, o 13:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kurczak napisał(a):
Możesz to zaobserwować także płynąc rzeką z prądem - wówczas SOG będzie w przybliżeniu prędkością jachtu względem wody nadaną przez silnik + prędkość prądu rzeki. Płynąc pod prąd będzie odwrotnie. SOG będzie różnicą tych prędkości.
Miałem okazję parokrotnie to tego doświadczyć zarówno na swojej łódce jak i na rejsie na wodach pływowych.
Cape napisał(a):
Gdybyśmy płynęli pod prąd, to prędkość na logu byłaby większa, niż na GPS.
Ależ ja to rozumiem, wydaje mi się, że tłumaczenie przez Google tytułu tego filmu jest nieprecyzyjne. Ja widzę to tak, że na tym filmie wiatr jest na tyle słaby, że tylko wydyma żagle nie nadając jachtowi żadnej prędkości względem wody a ten żeglarz przesuwa się ze swoim jachtem na czole fali pływowej w zamierzonym kierunku. To jakie to jest żeglowanie pod prąd?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2014, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2636
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 276
Otrzymał podziękowań: 265
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marian J. napisał(a):
W trakcie trwania filmu jest parokrotne zbliżenie na log i gps-a. Widać, że prędkość według logu wynosi "zero" podczas gdy według gps-a jest niewielka ale jest.

Czy GPS pokazuje szybkość czy wektor szybkości? Może "żegluga" odbywa sie pod prąd i ten prąd niesie jacht wstecz. ( co mi się także trafiało ) ;)

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2014, o 18:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian J. napisał(a):
To jakie to jest żeglowanie pod prąd?

Nie jest. Tam jest błąd w tytule.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak



Za ten post autor Cape otrzymał podziękowanie od: Marian J.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2014, o 20:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Cape napisał(a):
Nie jest. Tam jest błąd w tytule.
Właśnie mi się tak samo zdawało.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 lis 2014, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Marian J. napisał(a):
a widzę to tak, że na tym filmie wiatr jest na tyle słaby, że tylko wydyma żagle nie nadając jachtowi żadnej prędkości względem wody a ten żeglarz przesuwa się ze swoim jachtem na czole fali pływowej w zamierzonym kierunku. To jakie to jest żeglowanie pod prąd?

Boyć może prąd jest np. z rzeki ale jest pod spodem pod napływającą falą pływu.
Wiec stoimy względem powierzchniowej wody, a płyniemy pod prąd rzeki nawet gdy chwilami stoimy względem dna. :mrgreen:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2014, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Drodzy koledzy, ależ tu właśnie chodzi o „żeglugę pod prąd”
Miły pan, poza prezentowaniem uroków żeglugi po Humber River, demonstruje nam jak w miarę bezboleśnie możemy płynąć pod prąd pływowy.
Podróż rozpoczyna w Grimsby i podczas odpływu płynie w górę rzeki trzymając sie krawędzi głównego nurtu. On nie porównuje prędkości względem dna/wody tylko zwraca uwagę na głębokość i cieszy się, że przy tak lekkiej bryzie płynie sobie 1-2kn.
Gdzieś tak w 20min filmu zmienia się kierunek prądu pływowego i prędkość wzrasta. Dlatego aby nie płynąć za szybko zrzuca grota i spokojnie żegluje na foku. Nie może płynąć za szybko gdyż podroż kończy za mostem Humber w Winteringham a do tego potrzebna jest wysoka woda.
Marian J. napisał(a):
Ależ ja to rozumiem, wydaje mi się, że tłumaczenie przez Google tytułu tego filmu jest nieprecyzyjne. Ja widzę to tak, że na tym filmie wiatr jest na tyle słaby, że tylko wydyma żagle nie nadając jachtowi żadnej prędkości względem wody a ten żeglarz przesuwa się ze swoim jachtem na czole fali pływowej w zamierzonym kierunku. To jakie to jest żeglowanie pod prąd?

Przecież taka żegluga jest niemożliwe, zawsze musisz mieć prędkość względem wody inaczej będzie to ryzykowny i trudny do kontrolowania dryf. Natomiast utrzymywania się na „czole fali pływowej” jest kłopotliwe, może być niebezpieczne i raczej jest niezalecane.
Wbrew pozorom żegluga w druga stronę może być większym wyzwaniem.

Pozdrowienia,
Krzysztof



Za ten post autor SIRK otrzymał podziękowania - 2: mariaciuncia, Marian J.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2014, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To jakby taka wyższa szkoła jazdy po rzekach pływowych :cool:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2014, o 16:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
SIRK napisał(a):
Podróż rozpoczyna w Grimsby i podczas odpływu płynie w górę rzeki trzymając sie krawędzi głównego nurtu. On nie porównuje prędkości względem dna/wody tylko zwraca uwagę na głębokość i cieszy się, że przy tak lekkiej bryzie płynie sobie 1-2kn.
Obejrzałem film już któryś raz z rzędu i faktycznie widać jak woda płynie w stosunku do kadłuba tego jachtu. Te 1 -2 kt to jest odczyt z GPS. W takim razie widoczny na zbliżeniach odczyt 0,0 kt to może odczyt wiatru a nie logu? To by się zgadzało.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 35 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL