Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
"Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=20675 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | mdados [ 5 gru 2014, o 08:30 ] |
Tytuł: | "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Pytanie jak wyżej. |
Autor: | skipbulba [ 5 gru 2014, o 10:48 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Generalne zasada to: szot po przejściu bloczka powinien patrzyć nieco powyżej siecznej kąta tworzonego przez lik tylny i dolny. A reszta jest sztuka żeglowania ![]() |
Autor: | Micubiszi [ 5 gru 2014, o 11:32 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
skipbulba napisał(a): siecznej kąta a co to jest ta sieczka w kącie ??? ![]() |
Autor: | Wojtek64 [ 5 gru 2014, o 11:37 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Gwoli ścisłości: Skipciu, miałeś oczywiście na myśli dwusieczną kąta tworzonego przez te liki, czyli prostą dzielącą ten kąt na pół. Przedłużenie linii szota na foku zawsze będzie jakąś sieczną tego kąta. ![]() |
Autor: | Moniia [ 5 gru 2014, o 11:41 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Nie sieczka tylko sieczna. Dwusieczna nawet. Prosta dzieląca kąt na dwie równe części. Jak przedłużysz (w wyobraźni) linię szota to powinna iść nieco powyżej siecznej kąta zawartego pomiędzy obydwoma likami przyległymi do rogu szotowego. W ten sposób obydwa liki mają podobne naprężenie i żagiel dobrze się układa. Jeśli przesuniesz wózek za bardzo do przodu, to lik dolny sztaksla będzie zbyt luźny. Jeśli za bardzo do tyłu to z kolei żagiel będzie zbyt blisko diametralnej jachtu. Zamieszalam wystarczająco? ![]() |
Autor: | mdados [ 5 gru 2014, o 11:46 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
To ja uważam że żebybyło łatwiej to taką siczną-dwusieczną powinni odrazu żaglomistre zaznaczać. Chyba było by łatwiej |
Autor: | skipbulba [ 5 gru 2014, o 11:52 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Wojtek64 napisał(a): Skipciu, miałeś oczywiście na myśli dwusieczną kąta Jop ![]() * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * mdados napisał(a): To ja uważam że żebybyło łatwiej to taką siczną-dwusieczną powinni odrazu żaglomistre zaznaczać. Chyba było by łatwiej Nie, bo to tylko bardzo podstawowa zasada. A wózkiem regulujesz ten kąt w zależności jaki kształt żagla chcesz uzyskac ![]() ![]() |
Autor: | plitkin [ 5 gru 2014, o 12:01 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Ja się z dwusieczną nie zgadzam. Jest to na tyle generalna zasada, że raczej przypadkiem jest gdy optymalne ustawienie wózka jest zgodne z tą zasadą. Tak jak średnio człowiek i pies mają po 3 nogi. Żagiel przedni w kursach na wiatr ustawia się na icki. Uprzedzając komentarze nie regatowców: koszt icków mieści się w kwocie 1-10 pln i jest to podstawa, a nie regatowa fanaberia. W połówce ja osobiście ustawiam na kształt i na icki. W pełnym - wyłącznie na kształt. Ustawienie żagla zależy od warunków, kroju żagla, stanu żagla i td., więc trudno opisać, choć dość łatwo pokazać na łódce lub podczas prezentacji. Ustawienie wózków nie powinno się rozpatrywać samodzielnie, lecz w kupie z innymi regulacjami. |
Autor: | mdados [ 5 gru 2014, o 14:26 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
plitkin napisał(a): Ustawienie wózków nie powinno się rozpatrywać samodzielnie, lecz w kupie z innymi regulacjami. Tzn jak to powinno wyglądać?? |
Autor: | skipbulba [ 5 gru 2014, o 15:53 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
plitkin napisał(a): Jest to na tyle generalna zasada, Toteż podałem jako generalną zasadę, nieprawdaż? I dodałem, że reszta to właśnie jest sztuka żeglowania, nie? ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Bombel [ 5 gru 2014, o 17:03 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
skipbulba napisał(a): Ale mnie nigdy jakieś dziesiąte węzła nie interesowały. Wolałem uwalić się na ławce kokpitowej z drynkiem z palemkom niż tracić czas na żmudne trymowanie żagla dla uzyskania dwóch dziesiątych węzła ![]() Kombinujecie jak Ignac pod górkę. Skipciowi klikłem bo stosuję te same zasady. Żagle ustawiam tak by jak najlepiej ( w danej chwili) ciągnęły. A czy dają 1/10 mniej czy 2/10 więcej to mnie to rybka. Pływam dla przyjemności pływania. ![]() No ale to nie regaty, tu trzeba myśleć ![]() ![]() |
Autor: | Cape [ 5 gru 2014, o 17:12 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
plitkin napisał(a): icki Są na każdym jachcie czarterowym, na którym pływałem. plitkin napisał(a): Żagiel przedni w kursach na wiatr ustawia się na icki. Uprzedzając komentarze nie regatowców: koszt icków mieści się w kwocie 1-10 pln i jest to podstawa, a nie regatowa fanaberia.W połówce ja osobiście ustawiam na kształt i na icki.W pełnym - wyłącznie na kształt Pełna zgoda. plitkin napisał(a): Ustawienie wózków nie powinno się rozpatrywać samodzielnie, lecz w kupie z innymi regulacjami Nie pływam regatowo, ale jeśli chodzi o wózki to stosuję generalnie taką zasadę. Wózek żagla przedniego do przodu "zamyka" żagiel, do tyłu "otwiera. Analogicznie wózek grota na zawieczną otwiera, na nawieczną zamyka. Praktycznie robię to tak, silny wiatr, w szczególności szkwalisty, otwieram żagle, słaby wiatr, zamykam żagiel. |
Autor: | Bombel [ 5 gru 2014, o 17:26 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Cape napisał(a): Analogicznie wózek grota na zawieczną otwiera, na nawieczną zamyka. Zbieraju!!!!!! Widzisz i nie grzmisz????? Czyżbyś jeszcze nie doszedł do siebie po "Baśce". Cape, sorry, nie mogłem się powstrzymać. ![]() |
Autor: | mdados [ 5 gru 2014, o 17:27 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): Cape napisał(a): Analogicznie wózek grota na zawieczną otwiera, na nawieczną zamyka. Zbieraju!!!!!! Widzisz i nie grzmisz????? Czyżbyś jeszcze nie doszedł do siebie po "Baśce". Cape, sorry, nie mogłem się powstrzymać. ![]() Bo ja chyba wykorzystałem dziś wszytkie PACKI ![]() Nie zaśmiecać mi tematu Pacami. Wszelkie uwagi do autorów postów proszę kierować do nich na PW. |
Autor: | Zbieraj [ 5 gru 2014, o 17:30 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Cape napisał(a): na zawieczną Cape napisał(a): na nawieczną No i na wieczki wieczków amen! ![]() |
Autor: | Cape [ 5 gru 2014, o 17:43 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): Cape napisał(a): Analogicznie wózek grota na zawieczną otwiera, na nawieczną zamyka. Zbieraju!!!!!! Widzisz i nie grzmisz????? Czyżbyś jeszcze nie doszedł do siebie po "Baśce". Cape, sorry, nie mogłem się powstrzymać. ![]() Łomatko, wchodzem pod stół i wstydzę siem ![]() W każdym razie o generalną ![]() I niech tak już będzie wiecznie, tzn wietrznie ![]() Ale ta polska języka trudna jest ![]() |
Autor: | Bombel [ 5 gru 2014, o 17:47 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
mdados napisał(a): Nie zaśmiecać mi tematu Pacami. mdados napisał(a): Bo ja chyba wykorzystałem dziś wszytkie PACKI Aaaaa, Panu Hrabiemu to wolno ![]() Po takim tekście to rejon Mazurska/Monte Cassino proponuję raczej kanałami ![]() ![]() ![]() |
Autor: | sailhorse [ 5 gru 2014, o 18:00 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Generalnie - z mojej, skromnej praktyki - zalezy mi na tym, żeby cały sztaksel (fok, czy genua) pracował cała powierzchnią. Dążę do tego by wszystkie pary wimpli układały się prawidłowo, a górna część liku wolnego nie łopotała. Z obserwacji wynika, że zwykle na słabych wiatrach dla osiągnięcia efektu warto przesunąć wózki ku przodowi, co uwypukli profil, a przy silnych wiatrach po łopotaniu górnych partii liku wolnego widać, że warto przesunąć wózki do tyłu. Mam jeszcze jedną metodę sprawdzenia optymalnej pozycji wózków. Wystarczy przesunąć wózek do tyłu i dociskać szot stopą do pokładu. Lik wolny i wimple pokażą optymalną pozycję na jakiej powinien znaleźć się wózek. W teorię szotów przedłużających sieczną kąta nie bardzo wierzę, bo gdyby tak było żaglomistrze od dawna naszywaliby nam na sztaksle taśmy, albo jakieś wstązki. (jak również zauważył mdados). |
Autor: | sailhorse [ 5 gru 2014, o 18:07 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
plitkin napisał(a): Żagiel przedni w kursach na wiatr ustawia się na icki. [...] W połówce ja osobiście ustawiam na kształt i na icki. W pełnym - wyłącznie na kształt. Lepiej bym tego nie ujął. Przy czym icki plitkina i moje wimple to jedno i to samo. |
Autor: | Bombel [ 5 gru 2014, o 18:23 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
sailhorse napisał(a): zalezy mi na tym, żeby cały sztaksel (fok, czy genua) pracował cała powierzchnią. Dążę do tego by wszystkie pary wimpli układały się prawidłowo, a górna część liku wolnego nie łopotała. Chyba każdy kto pływa dąży do tego samego. A jak się nawet "zagapi" to go "sąsiedzi" naprostują. Fok ci się śmieje sailhorse napisał(a): Z obserwacji wynika, że zwykle na słabych wiatrach dla osiągnięcia efektu warto przesunąć wózki ku przodowi, co uwypukli profil, a przy silnych wiatrach po łopotaniu górnych partii liku wolnego widać, że warto przesunąć wózki do Chyba tylko jakiś mocno niekumaty sądzi inaczej sailhorse napisał(a): Mam jeszcze jedną metodę sprawdzenia optymalnej pozycji wózków. Wystarczy przesunąć wózek do tyłu i dociskać szot stopą do pokładu. Lik wolny i wimple pokażą optymalną pozycję na jakiej powinien znaleźć się wózek. A tego to absolutnie już nie kumam. Jaśniej pilizzz. Przecież szot pracuje "z wózka" a nie spod nogi. |
Autor: | Cape [ 5 gru 2014, o 18:31 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): A tego to absolutnie już nie kumam. Jaśniej pilizzz.Przecież szot pracuje "z wózka" a nie spod nogi. Docisnąć przed wózkiem. Tym samym mamy taki sam efekt, jak przesunięcie wózka. I możemy zobaczyć, jak pracuje żagiel. |
Autor: | skipbulba [ 5 gru 2014, o 18:46 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
sailhorse napisał(a): W teorię szotów przedłużających sieczną kąta nie bardzo wierzę, bo gdyby tak było żaglomistrze od dawna naszywaliby nam na sztaksle taśmy, albo jakieś wstązki. (jak również zauważył mdados). A przeczytaj pytanie i moja odpowiedź i spróbuj zrozumieć ![]() ![]() |
Autor: | Bombel [ 5 gru 2014, o 18:51 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Cape napisał(a): Docisnąć przed wózkiem. Tym samym mamy taki sam efekt, jak przesunięcie wózka. I możemy zobaczyć, jak pracuje żagiel. OK. Teraz jasne. Tylko pytanie. Jak to zrobić (szot z pod nogi) na przynajmniej połowie łódek szuwarowych. Weźmy zwykłą Omegę, wiatr 1-2. Fok na zawietrznej, załogant na burcie. Sprawdzasz wcześniej czy umie pływać??? A jak się pływa samemu?. A jak gienia ma 12-15 m? Czy nie prościej przesuwać kipę po szynie. Toż regulacja prawie (u mnie ) pół metra a skok kipy co 3 cm. Po co sobie utrudniać jak i tak widać czy w danym ustawieniu kipy żagiel pracuje poprawnie. Jeśli nie, to oczko w przód czy w tył. Piszę ogólnie kipę choć u siebie mam bloczki na sprężynach. Co w sytuacji gdy (do innego, mniejszego/większego żagla) szyna za bardzo z przodu/tyłu i regulacji nie starcza? |
Autor: | Cape [ 5 gru 2014, o 18:56 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): Tylko pytanie. Jak to zrobić (szot z pod nogi) na przynajmniej połowie łódek szuwarowych Raczej o morskich myślałem. A przy powierzchni np. genuy 50 metrów nie da się przesunąć wózka przy pracującym szosie. A zmienić kąt dociskając szot nogą da się. I wtedy możemy zobaczyć, czy przesunięcie wózka coś da. Bombel napisał(a): Co w sytuacji gdy (do innego, mniejszego żagla) szyna za bardzo z tyłu i regulacji nie starcza? Baa, płynąć ![]() |
Autor: | skipbulba [ 5 gru 2014, o 19:07 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): A jak gienia ma 12-15 m? sztormowa? ![]() ![]() ![]() Sorry, nie mogłem się powstrzymać ![]() |
Autor: | Bombel [ 5 gru 2014, o 19:10 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
skipbulba napisał(a): A jak gienia ma 12-15 m? sztormowa? ![]() ![]() ![]() Sorry, nie mogłem się powstrzymać ![]() Bombel napisał(a): przynajmniej połowie łódek szuwarowych. ![]() * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Cape napisał(a): powierzchni np. genuy 50 metrów No to tym bardziej pytaj załoganta czy umie pływać ![]() |
Autor: | sailhorse [ 5 gru 2014, o 19:12 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
skipbulba napisał(a): sailhorse napisał(a): Pytanie było o zasade generalną, a odpowiedź wyrażnie mówiła, ża to absolutnie podstawowa zasada generalna,no ale jak ktoś lubi sie powymądrzać ![]() W żadnym wypadku nie było moją intencją wymądrzanie się - raczej doskonalenie własnej techniki żeglarskiej. Tymczasem teoria o siecznej ma, kilka oczywistych wad: 1. Kto z Państwa potrafi odróznic dwusieczną trójkąta (bo sieczna kąta nie istnieje, nieprawdaż?) od wysokości opuszczonej z tego rogu, albo od osi wyznaczonej przez środek przeciwległego boku? W dodatku na oko? W dodatku na pracującym żaglu? W dodatku na żaglu, który jest wypukły? 2. Ale dlaczego właściwie ta dwusieczna skipbulbo? Czy jest jakieś merytoryczne lub chociaż aerodynamiczne uzasadnienie dla teorii o przedłużaniu akurat dwusiecznej? 3.I dlaczego skoro jednak dwusieczna to nikt jej nie oznacza na żaglach? * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * Bombel napisał(a): Co w sytuacji gdy (do innego, mniejszego żagla) szyna za bardzo z tyłu i regulacji nie starcza? Puść szot przez kipę albo bloczek dołożony na relingu. Trzeba sobie jakoś radzić, powiedział zawiązując buta dżdżownicą. |
Autor: | skipbulba [ 5 gru 2014, o 19:17 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): Bombel napisał(a): Wiem, wiem, no ale nie mogłem... przynajmniej połowie łódek szuwarowych. ![]() sailhorse napisał(a): 1. Kto z Państwa Tyyy, weź ![]() ![]() sailhorse napisał(a): potrafi odróznic dwusieczną trójkąta (bo sieczna kąta nie istnieje, nieprawdaż?) od wysokości opuszczonej z tego rogu, albo od osi wyznaczonej przez środek przeciwległego boku? W dodatku na oko? W dodatku na pracującym żaglu? W dodatku na żaglu, który jest wypukły? Na tzw. łoko ![]() ![]() sailhorse napisał(a): 2. Ale dlaczego właściwie ta dwusieczna skipbulbo? Czy jest jakieś merytoryczne lub chociaż aerodynamiczne uzasadnienie dla teorii o przedłużaniu akurat dwusiecznej? tak wyczytałem w mądrych kniżkach, i tak wynika z mojego doświadczenia ![]() ![]() sailhorse napisał(a): 3.I dlaczego skoro jednak dwusieczna to nikt jej nie oznacza na żaglach? Bo nie ma takiej potrzeby ![]() |
Autor: | Cape [ 5 gru 2014, o 19:18 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): No to tym bardziej pytaj załoganta czy umie pływać Lepiej niech się wczepi w life linę. No chyba, że chce dochodzić do siebie z temperatury ciała 12 stopni. * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * sailhorse napisał(a): Państwa I jeszcze z wielkiej litery ! ![]() Czy to przypadkiem jest obraźliwe ? ![]() |
Autor: | Ryś [ 5 gru 2014, o 20:16 ] |
Tytuł: | Re: "Jak ustawić wózki szotowe - generalne zasady" |
Bombel napisał(a): Co w sytuacji gdy (do innego, mniejszego żagla) szyna za bardzo z przodu/tyłu i regulacji nie starcza? Wyregulować żagiel góra-dół po sztagu. Taka zapomniana lina: hals ![]() |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |