Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 21:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: RYA fog
PostNapisane: 7 maja 2015, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
[Maar] Vox populi, vox Dei. Na prośbę SIRK'a wydzieliłem z wątku o niewidomej skipperzycy viewtopic.php?f=3&t=21943 :-)

Maar napisał(a):
Nie.
Mapy nie ma wcale. Po to właśnie robi się bardzo szczegółowy passage plan żeby móc nawigować bez patrzenia w mapę a dane z przyrządów to tylko tyle, na ile mu egzaminator pozwoli.

Czy mogę prosić wydzielenie wątku i rozwiniecie tego tematu?
Z taka teza nie mogę się zgodzić, albo baaaardzo uprościłeś, albo konfabulujesz i nie wiesz co to takiego „RYA fog”.
Nie rozumiem także jak możesz pisać o prowadzeniu nawigacji bez używania mapy lub założeniach obowiązujących przy układaniu planu podroży.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Ostatnio edytowano 7 maja 2015, o 22:24 przez Maar, łącznie edytowano 2 razy
Wydzieliłem i dopisałem info o wydzieleniu.



Za ten post autor SIRK otrzymał podziękowanie od: piotr6
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 7 maja 2015, o 22:39 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
SIRK napisał(a):
[Maar] Vox populi, vox Dei. Na prośbę SIRK'a wydzieliłem z wątku o niewidomej skipperzycy viewtopic.php?f=3&t=21943 :-)

Maar napisał(a):
Nie.
Mapy nie ma wcale. Po to właśnie robi się bardzo szczegółowy passage plan żeby móc nawigować bez patrzenia w mapę a dane z przyrządów to tylko tyle, na ile mu egzaminator pozwoli.

Czy mogę prosić wydzielenie wątku i rozwiniecie tego tematu?
Z taka teza nie mogę się zgodzić, albo baaaardzo uprościłeś, albo konfabulujesz i nie wiesz co to takiego „RYA fog”.
Nie rozumiem także jak możesz pisać o prowadzeniu nawigacji bez używania mapy lub założeniach obowiązujących przy układaniu planu podroży.

Nie ma się tu co podniecać. Po prostu pomieszano zaplanowanie wejścia do portu, kotwicowiska, przejścia przez miejsca o wzmożonym ruchu gdzie sporządza się odręczny rysunek zawierający najistotniejsze punkty zwrotów, uwagi i miejsca niebezpieczne, z prowadzeniem nawigacji tylko na przyrządach i mapie, bez możliwości określania pozycji w oparciu o namiary i obserwację otoczenia.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 7 maja 2015, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
SIRK napisał(a):
Nie rozumiem także jak możesz pisać o prowadzeniu nawigacji bez używania mapy lub założeniach obowiązujących przy układaniu planu podroży.
A ja nie rozumiem tego zdania. :-?

Założenie tej zabawy egzaminacyjnej jest IMHO głównie takie, żeby sprawdzić, czy prowadzący umie zrobić sobie notatki wystarczające do prowadzenia łódki bez odrywania się od stania za sterem - załoga to on i ona (nb. niezła lecz humorzasta laska, która w niczym nie pomoże :-)).

Prowadzący steruje, nie ma możliwości (duży ruch wokoło, pływ, niekorzystny wiatr) wejść do nawigacyjnej, a w kokpicie to ma tylko kompas.
Kartka z planem podróży potrafi doskonale ułatwić mu zadanie, tyle, że musi być przygotowana solidnie i właśnie ta solidność jest testowana w czasie ćwiczenia o nazwie "fog". A przynajmniej było tak jakieś 10 lat temu, gdy zadawałem - wraz z kilkoma forumowiczami - egzamin.
Czy ja gdzieś pisałem o nieużywaniu mapy? Oczywiście, że mapy używasz, ale nie w trakcie danego etapu podróży, tylko wcześniej, w czasie, gdy przygotowujesz sobie passage plan. Zresztą nie tylko mapy - locja, opowieści lokalesów, jakieś własne doświadczenia, itp. Tak przynajmniej egzaminator nam sugerował, żebyśmy użyli tych źródeł wiedzy przy tworzeniu planu do przejścia mielizn z ostatniej zwrotki Hiszpańskich Dziewczyn (w sensie, że jeden z nas płynął przez South Foreland z Dover a kolejny wracał z Ramsgate).

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 7 maja 2015, o 23:00 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Maar napisał(a):
Czy ja gdzieś pisałem o nieużywaniu mapy? Oczywiście, że mapy używasz, ale nie w trakcie danego etapu podróży, tylko wcześniej, w czasie, gdy przygotowujesz sobie passage plan. Zresztą nie tylko mapy - locja, opowieści lokalesów, jakieś własne doświadczenia, itp. Tak przynajmniej egzaminator nam sugerował, żebyśmy użyli tych źródeł wiedzy przy tworzeniu planu do przejścia mielizn z ostatniej zwrotki Hiszpańskich Dziewczyn (w sensie, że jeden z nas płynął przez South Foreland z Dover a kolejny wracał z Ramsgate).

Robiłeś to czy tylko opowiadano Tobie - sugerowano?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 7 maja 2015, o 23:04 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
ale napisałeś to

Na egzaminie na YM często występuje zadanie określane jako "RYA fog". Skipper siedzi na dole, ma zasłonięte okna i jedzie tylko według tego wcześniej przygotowanego - w oparciu o locje i mapy - passage plan
Maar napisał(a):


teraz piszesz to

Prowadzący steruje, nie ma możliwości (duży ruch wokoło, pływ, niekorzystny wiatr) wejść do nawigacyjnej, a w kokpicie to ma tylko kompas.
u weryfikowanego odpowiedziami sternika.


Przeczytaj jeszcze raz co napisałeś tutaj i tam i powiedz o co chodzi , wątek o pzż możesz pominąć

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 7 maja 2015, o 23:09 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
proponuję również przenieść Twoją pierwszą wypowiedż na ten temat do tego wątku, będzie czytelniej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 8 maja 2015, o 00:07 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
ins napisał(a):
Maar napisał(a):
Czy ja gdzieś pisałem o nieużywaniu mapy? Oczywiście, że mapy używasz, ale nie w trakcie danego etapu podróży, tylko wcześniej, w czasie, gdy przygotowujesz sobie passage plan. Zresztą nie tylko mapy - locja, opowieści lokalesów, jakieś własne doświadczenia, itp. Tak przynajmniej egzaminator nam sugerował, żebyśmy użyli tych źródeł wiedzy przy tworzeniu planu do przejścia mielizn z ostatniej zwrotki Hiszpańskich Dziewczyn (w sensie, że jeden z nas płynął przez South Foreland z Dover a kolejny wracał z Ramsgate).

Robiłeś to czy tylko opowiadano Tobie - sugerowano?

Piotr Siedlewski


Zdradź proszę, na pw kim jest facet, instruktor RYA, który opowiada takie idiotyzmy, który wpoił w Ciebie takie przeświadczenie.
Zakładając, że nie jest to Twoja nadinterpretacja lub nieumiejętność w przedstawieniu sytuacji która miała miejsce lat temu ileś tam.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 8 maja 2015, o 11:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Faktycznie troszkę (a nawet więcej niż troszkę) pokręciłem, minęło wszak kilka ładnych lat - zadzwonił kolega i nieco mi przypomniał.
Z passage planu korzystaliśmy przez całą drogę, ale gdy siedzieliśmy na dole, to mapy były dostępne.

Nie rozpiszę się teraz bardziej, bo czasu nie mam nawet na spakowanie się :-(

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 8 maja 2015, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 21:57
Posty: 1308
Lokalizacja: Wrocław-no prawie
Podziękował : 204
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: starczają na to, czym pływam
Maar napisał(a):
Nie rozpiszę się teraz bardziej, bo czasu nie mam nawet na spakowanie się :-(


Pakujesz się na rejs?

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 8 maja 2015, o 14:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7476
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3735
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Maar napisał(a):
Założenie tej zabawy egzaminacyjnej jest IMHO głównie takie, żeby sprawdzić, czy prowadzący umie zrobić sobie notatki wystarczające do prowadzenia łódki bez odrywania się od stania za sterem - załoga to on i ona (nb. niezła lecz humorzasta laska, która w niczym nie pomoże :-)).


Egzamin na pływanie w doborowym towarzystwie :rotfl:

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 8 maja 2015, o 21:26 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Ja to widzę tak:

RYA fog, określane też czasem jako rodzaj "blind navigation", to symulacja warunków bardzo ograniczonej widzialności, a raczej zupełnego braku widzialności. Przy założeniach utrudniających, że ani radaru, ani gps-u, to pozostaje nam tylko klasyczną zliczeniówką wedle kompasu (KK + dew. + dekl. + pw + pp = KDd) i prędkości z logu kolejne pozycje zliczone na mapie rysować. I sprawdzać głębokości na echosondzie, czy gdzieś w bok na płytkie nas nie zniosło, albo nie rąbnęliśmy się w wyliczeniach fazy pływu. (ciekawe, co powiedziałby RYA egzaminator, gdyby zamiast zamontowanego na jachcie logu użyć butelki na sznurku, a zamiast echosondy poczciwej ołowianki na lince ze wstążeczkami niebo-dach-ściana-piach?)

Sterowanie według "Passage plan", to po naszemu była jazda z pomocą odręcznego szkicu podejścia/przejścia zamiast mapy.

W sumie nic, czego nie było w starych dobrych podręcznikach Czajewskiego. ;)


Ostatnio edytowano 8 maja 2015, o 21:33 przez _jp_, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor _jp_ otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 8 maja 2015, o 21:28 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
dokładnie

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: RYA fog
PostNapisane: 11 maja 2015, o 08:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Maar napisał(a):
SIRK napisał(a):
Nie rozumiem także jak możesz pisać o prowadzeniu nawigacji bez używania mapy lub założeniach obowiązujących przy układaniu planu podroży.
A ja nie rozumiem tego zdania.

Masz racje, trochę nie po polsku, przepraszam i już wyjaśniam.
1.Twoje zdanie o prowadzeniu nawigacji bez użycia mapy jest bardzo kontrowersyjne.
Możemy dyskutować nad szczególnymi przypadkami lub definicją mapy nawigacyjnej. Jednakże w znakomitej większości każde zadanie nawigacyjne musi być po prostu rozwiązywane przy użyciu mapy.
2.Plan podroży nie zastępuje mapy nawigacyjnej.
Forma takiego planu jest uzależniona od wielkości jednostki z uwzględnieniem warunków zewnętrznych. Bardzo często plan podroży powinien właśnie wskazywać na jakiej mapie powinna być prowadzona nawigacja ale nie jest to w nim najważniejsze. Może warto przypomnieć sobie jak i po co taki plan przygotowujemy a raczej powinniśmy to robić.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL