Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 kwi 2024, o 04:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 215 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 mar 2015, o 23:48 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1429
Podziękował : 521
Otrzymał podziękowań: 651
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
[wydzieliłem z wątka o ratowaniu jachtu koło Bergen viewtopic.php?f=18&t=21620 ][skipbulba]

Marian Strzelecki napisał(a):
pisaliśmy już coś o tym jachcie i o jego statecznośći (jak pamiętam).....Dla mnie kryteria stateczności PRS nie są wyróżnikiem bezpiecznego jachtu.Powiem więcej: Dla Marchaja i kilku innych także. (ale ja się nie znam)


Tak, ja pisałem, a Ty mi o Marchaju i braku wiary w PRS i elementarne zasady teorii okrętu dotyczące stateczności. I co wywalił się? Wywalił. Twierdziłem podczas budowy, którą wizytowałem w celu współpracy konstruktorskiej, że był źle zaprojektowany, z małym zakresem dodatnich ramion prostujących poniżej 90st. Niestety moje uwagi nie zostały przez właściciela i młodego konstruktora realizującego jego koncepcję uwzględnione, stąd współpraca nie doszła do skutku. Wyraźnie im mówiłem, że ten jacht nie będzie miał odpowiedniej stateczności.
Marianie, jak się nie znasz to nie pisz głupot.



Za ten post autor cors otrzymał podziękowania - 6: bury_kocur, Były user, cine, Jaromir, M@rek, nauaag
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 00:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
cors napisał(a):
Tak, ja pisałem,


I miałeś rację w tamtej dyskusji. Całkowitą. :-(



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 02:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
cors napisał(a):
Marianie, jak się nie znasz to nie pisz głupot.

Kto tu pisze głupoty: :rotfl:

viewtopic.php?f=39&t=19713&hilit=magnus+zar%C4%99ba&start=450#p330751

I kto je potwierdza: :rotfl:

viewtopic.php?f=39&t=19713&start=420&hilit=magnus+zar%C4%99ba&p=330621&view=show#p330621

Z głębokim poważaniem
nieco rozbawiony *
MJS ;)

* także rozbawiony tym, że rzeczony jacht (chyba :?: ) wstał.

PS
...a zasmucony, Twoją demagogią;
bo powołujesz się na posiadaną (wtedy) przez siebie wiedzę, którą (wtedy) podajesz dopiero pod sam koniec tamtej dyskusji.

A na dodatek zarzucasz brak wiedzy mnie! - nie czytając chyba mojego stałego podpisu.

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 07:18 

Dołączył(a): 12 kwi 2014, o 09:40
Posty: 529
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 99
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie
cors napisał(a):
Marianie, jak się nie znasz to nie pisz głupot.

Będzie pisał, nie wytrzyma....



Za ten post autor jaszra otrzymał podziękowania - 3: Były user, M@rek, reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 12:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
jaszra napisał(a):
cors napisał(a):
Marianie, jak się nie znasz to nie pisz głupot.

Będzie pisał, nie wytrzyma....

Trudno wytrzymać gdy ktoś insynuuje i obraża ku uciesze klikierów.
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 12:23 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian Strzelecki napisał(a):
Trudno wytrzymać gdy ktoś insynuuje i obraża ku uciesze klikierów.


Marianie, nikt Ciebie nie obraża.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2015, o 12:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13717
Podziękował : 10188
Otrzymał podziękowań: 2416
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Tak widzę:
Marian Strzelecki napisał(a):
cors napisał(a):
Marianie, jak się nie znasz to nie pisz głupot.
:rotfl:
MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 15:23 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1429
Podziękował : 521
Otrzymał podziękowań: 651
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cyt. z ŻAGLI "Jacht przez wiele godzin dryfiował"
Zbieraj poprawiać.

Dane jachtu z których wynika iż jacht miał 17% balastu w stosunku do wyporności. Wodny balast się nie liczy.


Załączniki:
magnus-zaremba-dane-techniczne_542022.jpg
magnus-zaremba-dane-techniczne_542022.jpg [ 32 KiB | Przeglądane 8694 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 15:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 wrz 2011, o 21:38
Posty: 1299
Lokalizacja: Flekkefjord/Norge
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 217
Uprawnienia żeglarskie: mam :P
hmm jesli moja lodka wazy blisko 4T (3800kg) a balast 1500kg, to jak konstruowane sa obecne jachty?

_________________
Pawel Kalicinski
S/Y Sparrow, Hallberg Rassy P28
MMSI 257905990 Call sign.LE7595

https://www.youtube.com/watch?v=SnkZGN_xIVs


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 15:46 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
podobnie, :D może mniej jest balastu

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
może mniej jest balastu


To ile wg Ciebie winno być % balastu w stosunku do wyporności (lub masy) ?
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 paź 2006, o 18:27
Posty: 774
Lokalizacja: Woda
Podziękował : 297
Otrzymał podziękowań: 791
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Ja mam 500 kg do 1600 kg czyli 31%. Konstrukcja współczesna. Setka miał lepiej bo 180 kg do 450 kg czyli 40%, ale to staroć z przed 30 lat. Pytanie np. do Corsa czy ten stosunek balastu do masy jest najbardziej istotny i czy to obiektywnie oddaje możliwości łódki? Bo jeszcze jest przecież kwestia gdzie jest balast, kształt kadłuba i masa innych parametrów.

_________________
Pozdrawiam
Szymon Kuczyński
Dookoła świata, raz jeszcze..
http://calloftheocean.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 16:14 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
bury_kocur napisał(a):
To ile wg Ciebie winno być % balastu w stosunku do wyporności (lub masy) ?
Pzdr


około 40%, wszystko w zależności konstrukcji u siebie mam 30% jak dobrze pamiętam

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 16:35 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
pamiętam ogłoszenia jak sprzedający się chwalił że balast jest 70% co czyni łódkę
niewywracalną i niezmiernie bezpieczną :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 16:56 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
piotr6 napisał(a):
około 40%, wszystko w zależności konstrukcji u siebie mam 30% jak dobrze pamiętam

Znaczy, że jak mam 200 kg ołowiu przy łódce 600 kg ( nisko, w kilach) to jest "sama dycha" :roll:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 17:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
u siebie mam 30% jak dobrze pamiętam


No widzisz...
A mój "Bury" ma coś pomiędzy 25 a 30 %.
A ile to dokładnie nie wiem z wielu względów niemniej jacht przeszedł juz kilka trudnych sytuacji włącznie z położeniem go jakieś 60 stopni i wodą wlana do kokpitu przez załamującą się falę dziewiątkową po czym spokojnie wstał i popłynął dalej.
Potrafię jechać nim bajdewindem przy 25 kn wiatru na pełnych żaglach i wodę mam dopiero gdzieś po połowy burty.
O jego stateczność pozostaję dziwnie spokojny.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 17:11 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
bury_kocur napisał(a):
O jego stateczność pozostaję dziwnie spokojny.


właściwie o mój też jestem spokojny :D ale chyba byłbym spokojniejszy jakbym dołożył balastu do kila

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 17:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
cors napisał(a):
cyt. z ŻAGLI "Jacht przez wiele godzin dryfiował"
Zbieraj poprawiać.

Dane jachtu z których wynika iż jacht miał 17% balastu w stosunku do wyporności. Wodny balast się nie liczy.


Heh - nawet z balastem wodnym współczynnik balastowy ledwo sięgał 24%..

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 17:15 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
A jest jakieś uzasadnienie takiego niskiego współczynnika?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 17:26 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
no ale...widziałeś współczynnik jachtu,który miał wypadek?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 17:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Paco napisał(a):
jak konstruowane sa obecne jachty?

Są jachty i jachciska....
Bardzo różnie konstruowane.

Współczynnik balastowy jest pewna informacją. Ale jest też kwestia kształtu kadłuba.
Czytając wypowiedzi Corsa można dojść do wniosku, że od początku miał co najmniej wątpliwości, co do podstawowych założeń tej konstrukcji, właśnie patrząc przez pryzmat stateczności.

Osobiście mam przekonanie, że KAŻDY jacht może ulec przewróceniu. Albo łatwiej albo trudniej. No i w różnych warunkach. Zimą na Morzu Norweskim maleńki stateczek motorowy -a zdaje się, że w takiej sytuacji był "Magnus" - łatwiej!
Cieszmy się, ze nikomu nic się nie stało, że załoga jest już w Polsce, a kapitan czeka na doholowanie jachtu i zamierza nim wrócić do kraju.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 3: Były user, cors, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 17:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
skipbulba napisał(a):
To jest wątek o akcji ratowniczej jachtu koło Bergen, a nie dywagacje o wspólczynnikach balastowych


Tak Maćku ale nauka polega także na błędach cudzych i o tym właśnie dyskutujemy.
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Colonel napisał(a):
Współczynnik balastowy jest pewna informacją


Ale jest to bardzo ważna informacja dotycząca stateczności.
A jak jest Andrzeju u Ciebie ?
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 18:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17305
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2171
Otrzymał podziękowań: 3592
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Colonel napisał(a):
Są jachty i jachciska....
Bardzo różnie konstruowane.
Kiedyś, w ramach samosterowych poniedziałków był wykład Krzysia Bieńkowskiego o tym, co ma większą stateczność - spławik czy deska.

Każde rozwiązanie ma zady i walety, a jak fala odpowiednio duża to dla naszych - kilku, kilkunasto metrowych - pływadełek wszystko jest kwestą przypadku.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Ostatnio edytowano 30 mar 2015, o 19:09 przez Maar, łącznie edytowano 1 raz
Wyciąłem komentarz Skipcia o offtopie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 18:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
I tu sobie offtopujcie o balastach, współczynnikach oraz innych ołowiach :P

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 18:23 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
ale Zosta niewinny :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 18:28 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8028
Podziękował : 1872
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Zostę zostawić gdzie był! :rotfl:
skipbulba napisał(a):
I tu sobie offtopujcie o balastach, współczynnikach oraz innych ołowiach :P

A możesz dyskusję dołączyć choćby tu, będzie poręczna dla czytaczy: viewtopic.php?f=3&t=20564



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Ryś napisał(a):
A możesz dyskusję dołączyć choćby tu, będzie poręczna dla czytaczy: viewtopic.php?f=3&t=20564
Nie chce mi się, sorry :P może później

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...



Za ten post autor skipbulba otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12956
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2915
Otrzymał podziękowań: 2587
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Ależ leniwi się zrobili moderatorzy na tym forum. :D

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 18:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Stara Zientara napisał(a):
Ależ leniwi się zrobili moderatorzy na tym forum.
Tak jest. Lenistwo, sjesta, wdupiemanie itp. Nie będą się userzy szarogęsić i mówić moderatorom co mają robić :P
I koniec kolejnego OT-a :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2015, o 19:02 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
bury_kocur napisał(a):
Potrafię jechać nim bajdewindem przy 25 kn wiatru na pełnych żaglach i wodę mam dopiero gdzieś po połowy burty.
O jego stateczność pozostaję dziwnie spokojny.


To może jest niedożaglowany? :roll:

Swoją łódką przy 25 knt na pełnych żaglach na wiatr też pływam, choć wymaga to dobrej załogi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 215 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 262 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL