Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 10:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 maja 2017, o 16:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Witam
Mam pytanie do znawców Bavarek - mam na jachcie taka windę kotwiczną:
Załącznik:
Winda.JPG
Winda.JPG [ 34.48 KiB | Przeglądane 5844 razy ]


Generalnie działa ona bardzo dobrze.
Nie mam problemu ze zrzuceniem kotwicy i łańcucha zarówno elektrycznie jak i korbą.
Podobnie wybieranie łańcucha oraz samej kotwicy idzie także bez kłopotów tak elektrycznie jak i ręcznie.
Nie mam się do tej windy do czego doczepić, ale od dłuższego czasu usiłuję osiągnąć jakiś skutek z przełączania takiego przełącznika po spodem po prawej stronie windy:
Załącznik:
Przełącznik.JPG
Przełącznik.JPG [ 37.73 KiB | Przeglądane 5844 razy ]

I mimo, iź wyczuwam wyraźnie kliknięcie podczas owego przełączania to efektu tego działania nie widzę.
Czy może ktoś zna działanie tej windy i umie podpowiedzieć do jakiej czynność LOCK służy ów przełącznik...?
Z góry dzięki za pomoc.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Blokada koła łańcuchowego niezależna od zasadniczego napędu windy i hamulca. Używasz przy ręcznym podnoszeniu, a w modelach z kabestanem linowym kiedy nie chcesz podnosić/rzucać kotwicy wiszącej na windzie, a potrzebujesz pracować liną. W teorii po załączeniu blokady i rozkręceniu hamulca możesz tylko podnosić łańcuch ręcznie i dowolnie pracować silnikiem w obie strony.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 18:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Yigael napisał(a):
W teorii


Widzisz - to jest bardzo dobra odpowiedź - "w teorii" :)
To co Marcin napisałeś to już wszystko przećwiczyłem i kicha.
Niezależnie od położenia tego przełącznika cała winda działa identycznie.
Rozumiałbym sens tego przełącznika w sytuacji, kiedy do samej windy miałbym dołączony osobny kabestan i wtedy faktycznie działanie tego przełącznika załączałoby (lub nie) dodatkowo ów kabestan i jego istnienie miałoby jakiś sens.
A tak niezależnie od położenia owego przełącznika - mimo jego "klikania" wskazującego jakieś zadziałanie - cała winda - niezależnie - ręcznie czy elektrycznie - działa identycznie i stąd moje pytanie.
Tyle, że konstrukcyjnie nie ma gdzie do obudowy tej windy dołączyć czegokolwiek - żadnego dodatkowego kabestanu - nic ...
Takie dziwne trochę - przełącznik, który nic nie robi ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 18:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Takie dziwne trochę - przełącznik, który nic nie robi ?

Może pozostał od innej windy kotwicznej ? To znaczy ta na zdjęciu nie jest "połączona" z przełącznikiem.
Sporo pływałem na Bawariach i nigdy nic takiego nie było.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Rozkręciłbym na maksa hamulec, załączył lock i sprawdził czy jesteś w stanie wyciągnąć łańcuch z windy. Jeśli nie to działa - jak tak to zepsuty. W windach bez kabestanu też jest gypsy lock - żebyś mógł kręcić windą ręcznie kiedy napęd się zablokuje i żeby coś hamowało koło łańcuchowe jak rozkręcisz hamulec. Może jest uszkodzony? Tak na odległość to wiesz ;)

Jaki to model windy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 18:58 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
RTFM :-P


-----
bury_kocur napisał(a):
Z góry dzięki za pomoc.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 19:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
http://www.safety-marine.co.uk/downloads/Quick-Hector-Windlass-Instruction-Manual.pdf?did=321

Na moje oko to jest twoja winda i z tego co piszą w instrukcji locka należy używać tylko przy ręcznym podnoszeniu kotwicy w wersji z kabestanem linowym, ale sam lock jest na rysunkach obu wersji...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 21:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Yigael napisał(a):
Na moje oko to jest twoja winda i z tego co piszą w instrukcji locka należy używać tylko przy ręcznym podnoszeniu kotwicy w wersji z kabestanem linowym, ale sam lock jest na rysunkach obu wersji...


Marcin - to jest dokładnie ta winda tyle, że ja mam wersję bez kabestanu.
Teraz jest już trochę ciemno więc zobaczę rano.
Być może obudowa tych wind jest taka sama a jedynie opcjonalnie dokładają do niektórych kabestan linowy, ale przełącznik jest zawsze tyle, że w wersji bez kabestanu nie jest do niczego niepodłączony.
Rano za jasnego zobaczę.
Niemniej dzięki za Manual - na pewno się przyda :)

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 maja 2017, o 22:39 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Dźwigienka zapadki koła orzechowego (zapadkę włączamy tylko przy ręcznym wybieraniu kotwicy, żeby łańcuch się nie cofał, a zawsze wyłączamy przy silniku, bo wtedy sprawę załatwia przekładnia ślimakowa)?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2017, o 12:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
666 napisał(a):
Dźwigienka zapadki koła orzechowego (zapadkę włączamy tylko przy ręcznym wybieraniu kotwicy, żeby łańcuch się nie cofał, a zawsze wyłączamy przy silniku, bo wtedy sprawę załatwia przekładnia ślimakowa)?



Pudło Kolego Trzy-Szóstkowy.

Nic z tego co napisałeś nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Niezależnie od położenia owego przełącznika winda - czy to w trybie manualnym czy elektrycznym - działa identycznie.

Ktoś ma jakieś jeszcze propozycje do czego to cudo przełącznikowe może służyć ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2017, o 13:42 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 00:32
Posty: 2084
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 766
Uprawnienia żeglarskie: mam
Może on po prostu nie działa.trzeba by rozebrać i sprawdzić ?

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein



Za ten post autor Seba otrzymał podziękowania - 2: bratanek65, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2017, o 16:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Seba napisał(a):
Może on po prostu nie działa.trzeba by rozebrać i sprawdzić ?


Widzisz Seba - dochodzę powoli do podobnej konkluzji tylko ... mi się nie chce tego robić albowiem sensu tej operacji nie widzę.
Z analizy bowiem wind produkowanych w tej obudowie mam wrażenie, że jest to obudowa przygotowana na każdą okazję czyli także na dołączenie z przeciwnej strony normalnego kabestanu - na co jest wyraźne miejsce.
I tak sobie myślę, że może w tym egzemplarzu miało tak być a w procesie adaptacji tego egzemplarza do jachtu albo nie założyli tego bębna kabestanu albo go zdjęli.
A przełącznik został niejako odłączony i korci sensem istnienia :rotfl: .
Bo nie bardzo dla sztuki chce mi się rozbierać tej windy, w sytuacji, kiedy działa ona bardzo dobrze.
I stąd moje pytanie o ukryty sens tego przełącznika ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2017, o 16:40 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
No to chyba musi nie mieć (nie być) zapadki pod kołem orzechowym, bo inaczej koło orzechowe obracałoby się tylko w jedną stronę (wybierania łańcucha kotwicy).
Ale skoro piszesz, że łańcuch da się normalnie wybierać ręcznie (korbą) :roll:
Jak wydajesz łańcuch ręcznie? Po prostu zwalniając hamulec/sprzęgło?

BTW producenci/dystrybutorzy ostatnio nie odpisują na maile?

-----
bury_kocur napisał(a):
Niezależnie od położenia owego przełącznika winda - czy to w trybie manualnym czy elektrycznym - działa identycznie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2017, o 17:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
666 napisał(a):
Jak wydajesz łańcuch ręcznie? Po prostu zwalniając hamulec/sprzęgło?


Dokładnie tak.
A wybieram ręcznie lekko podciągając ów hamulec i kręcąc korbą na kole z łańcuchem.
Idzie dobrze tyle, że wolno.
Niezależnie od położenia owego przełącznika.
Stąd intryguje mnie jego działanie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 102 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL