Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 04:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 sie 2017, o 19:38 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Szczerze mówiąc - to co zobaczyłem - całkowicie zniszczyło mój światopogląd, zwłaszcza w zakresie teorii żeglowania. Oceńcie sami

http://www.sailingscuttlebutt.com/2017/ ... he-future/



Obrazek



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 3: Były user, Ryś, Wojtek od Maryśki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 19:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Jak ma kąt natarcia to generuje siłę nośną, przy mniejszych prędkościach opływu grubszy profil daje większą siłę.

Ten samolocik ma np. symetryczny profil skrzydeł - NACA 0012 - i latał ;)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Douglas_A2D_Skyshark


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Ciekawe, czy en profil jest usztywniany aerodynamicznie? Jak za przeproszeniem paralotnia?

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Jeszcze jedna ciekawostka...z tych ciekawszych, ale nie u mnie nic nie zniszczyła.
Może się przyjmie: ale raczej na poziomie takim jak segway czy dmuchana paralotnia - czyli bywa, że czasem widać jak ktoś się bawi.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:22 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Śprytne technicznie. Chyba dotąd najsprytniejsze. :D

Ale dlaczego miałoby Plitkinowi rujnować światopogląd?
Toć wiadomo że to najlepsze aerodynamicznie rozwiązanie żagla - ino technicznie kłopot robi.
To ludziska kombinują ;)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

https://www.youtube.com/watch?v=1Qu_ZgQcr8k



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Leszek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Bardzo mi się podoba. Ale zastanawiam się jak jest podnoszone to "skrzydło"? Jakiś elektryczny wewnętrzny kabestan lub inne urządzenie?

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:42 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Ryś w każdym Twoim przykładzie widzę asymetrię. W tamtym nie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:43 

Dołączył(a): 10 sty 2013, o 10:42
Posty: 14
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: JSM
Trochę więcej szczegółów tutaj http://inflatedwingsails.com/en/concept/

Wewnętrzny maszt rozkłada się pneumatycznie.



Za ten post autor gzajac otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Leszek napisał(a):
Ale zastanawiam się jak jest podnoszone to "skrzydło"? Jakiś elektryczny wewnętrzny kabestan lub inne urządzenie?


jeśli dobrze zrozumiałem to jest podnoszony poprzez pompowanie skrzydła.

Cytuj:
Affalage (partiel ou total) de l’IWS par rétractation du mât et par dépression dans la voilure à réduire.


http://inflatedwingsails.com/concept/

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
BTW idealny jacht do szkolenia ;) Grzyba nie zrobi. bo nie ma jak.

_________________
Z wyrazami
JM



Za ten post autor sailhorse otrzymał podziękowania - 3: junak73, Leszek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 20:55 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
plitkin napisał(a):
Ryś w każdym Twoim przykładzie widzę asymetrię. W tamtym nie.
Zestawik fotek na szybko, ilustruje jeno różności.
Ale nie w każdym - na trzeciej (jak mię się zdaje), jest typowy "aerojunk" który z założenia był symetryczny. Opracowany przez Jacka Manners-Spencer'a, f-ma Aerosystems, lata 70-te bodaj.

Można dyskutować czy asymetryczny profil jest lepszy, o ile, i w jakim przypadku/kącie/sile ale przecie nie w tym rzecz - lecz w tym że pokazany płat z gwarancją jest lepszy od zwykłego bermudzkiego... przynajmniej na wiatr.

PS. Na w/w fotce jest konkretnie "Gallant rig", gdyby kto ciekaw goglał.
Załącznik:
Gallant rig.JPG

Załącznik:
Gallant i Swing.JPG


* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

sailhorse napisał(a):
BTW idealny jacht do szkolenia ;) Grzyba nie zrobi. bo nie ma jak.
A uważałbym :mrgreen: boć to nie je ponton. Jak nabierze wachy do środka tego płata to pojęcie pompy zęzowej nabierze nowych znaczeń :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 21:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Z opisu:

Shape control using the internal pressure
no battens
no local stress
better aging
The wing flies vertically and does not create local stress inside the membrane (light sail cloth used for both ribs and the fairing)
Little heel angle upwind
Perfect for gigantic sails such as superyachts
Free-standing, retractable and light mast hidden inside the wing
Less leeway control needed, lighter keel and boat reinforcements
A refined deck free of any hardware
Zastanawiam się nad punktami:
no local stress
better aging

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 22:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Plitkinie: jeśli asymetria była by tak bardzo lepsza to dawne próby z nastawnymi kilami (fletnerty itp.) nie zanikły by z czasem.
MJS

ps
Długo zastanawiałem się jak zrobić (na finie Va-Marian) miecz z grubej plandeki obszytej na jakimś gnącym się stelażu*, ale dałem sobie spokój, bo trzeba by jaszcze wymyślić nastawność tego czegoś.

*Znaczy miał by być mięki i dwuwarstwowy: taka odwrotność takielunku z Finna tylko mały i w dół.

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 22:15 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8018
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Dla Plitkina - jako się rzekło symetryczny 'Gallant rig' był wypróbowany.
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2017, o 23:16 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marian Strzelecki napisał(a):
Plitkinie: jeśli asymetria była by tak bardzo lepsza to dawne próby z nastawnymi kilami (fletnerty itp.) nie zanikły by z czasem.
MJS

ps
Długo zastanawiałem się jak zrobić (na finie Va-Marian) miecz z grubej plandeki obszytej na jakimś gnącym się stelażu*, ale dałem sobie spokój, bo trzeba by jaszcze wymyślić nastawność tego czegoś.

*Znaczy miał by być mięki i dwuwarstwowy: taka odwrotność takielunku z Finna tylko mały i w dół.


Dawno temu w czasach kiedy Enify i pierwsze taurusy mialy fletnery w czasie dyskusji z Kuba wymyslilem ze mozna byloby uzyskac niesymetryczny profil przez pompowanie wody do profilowanych workow umieszczonych po obu stronach plaskiego kila w zaleznosci od halsu :)
Oczywiscie to pozostalo w sfere pomyslu.Mysle ze obecnie byloby to technicznie wykonalne.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowania - 2: cors, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2017, o 09:24 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Woda lub olej. Profil mógłby być obustronnie wklęsły, po przepompowaniu jedna strona wypukła. Też mi przyszło do głowy.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 3: JanekL, M@rek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sie 2017, o 22:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Tak przyszło mi do głowy, żeby zrobić nieruchomy sztywny symetryczny żagiel*, a pod wodą kil nastawiać pod różnymi kątami. :mrgreen:
Tylko jak potem refować kil w szkwałach? :rotfl:
MJS

* a właściwie kadłubomaszt.

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 wrz 2017, o 07:10 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Po co? By było inaczej?



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 wrz 2017, o 13:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Przy pierwszym piwie: umysł się rozjaśnia,
przy drugim przychodzą pomysły dobre
przy trzecim głupie.
Zgadnij które to było ;)

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Marian Strzelecki napisał(a):
Tak przyszło mi do głowy, żeby zrobić nieruchomy sztywny symetryczny żagiel*, a pod wodą kil nastawiać pod różnymi kątami. :mrgreen:


Było. Zrobił to Wojtek Wierzbowski w swojej pierwszej łódce okrągłej. W kolejnych jednak zrezygnował z tej ekstrawagancji.

plitkin napisał(a):
Po co? By było inaczej?


W założeniu po to, żeby grot w stosunku do foka ustawiony był cały czas optymalnie, żagle można było dokładnie wytrymować, a nastawiać tylko dwa elementy (miecz i ster) w części podwodnej. Tyle że wymaga to właśnie okrągłego kadłuba, który nie jest zbyt popularny :D

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 07:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
M@rek napisał(a):
Dawno temu w czasach kiedy Enify i pierwsze taurusy mialy fletnery w czasie dyskusji z Kuba wymyslilem ze mozna byloby uzyskac niesymetryczny profil przez pompowanie wody do profilowanych workow umieszczonych po obu stronach plaskiego kila w zaleznosci od halsu :)
Oczywiscie to pozostalo w sfere pomyslu.Mysle ze obecnie byloby to technicznie wykonalne.


Móc można, tylko już chyba nie warto. Specjaliści od szybowców klasy 15-metrowej powymyślali tak dobre profile, przeznaczone do współpracy z klapami na krawędzi spływu, że dość przypadkowy kształt "nadmuchanej" płetwy, chociaż bardziej płynny, na pewno im nie dorówna. Sekret polega na tym, że nieciągłość na zawiasie klapy jest już w obszarze, w którym opływ jest turbulentny, więc specjalnie nie przeszkadza. Owszem, robi się doświadczenia nad elastycznymi klapami, co ma poprawić osiągi "o dwa zera i trzy setne", ale zyski nadal są znacznie mniejsze niż stopień komplikacji.

pozdrawiam

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 07:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Leszek napisał(a):
Zastanawiam się nad punktami:
no local stress
better aging


Ja szczególnie nad tym drugim punktem.

Tak w ogóle - gruby profil symetryczny dla żagla nie jest zły.
Ostatnio na próbę sobie "przedmuchałem" w komputerze:
  • cienki, wysklepiony profil narysowany byle jak, z ręki - odpowiednik tego, jak zapewne układa się tkanina żagla; znaczy fok
  • takiż sam z dodanym okrągłym masztem na przedzie; znaczy grot
  • takiż sam z masztem o przekroju D, względnie gładki grzbiet i uskok na spodzie profilu
  • cienki profil z serii czterocyfrowych NACA
  • toż samo z nieco pogrubionym noskiem
  • toż samo z mocno pogrubionym noskiem, trochę jak żagiel na obrotowym maszcie
  • nieco grubszy, asymetryczny profil, też czterocyfrowa NACA
  • symetryczny NACA 0012 i 0016
  • symetryczny typu "rożek z lodami" o wysokim współczynniku siły nośnej

Wyniki były następujące:

Grot na okrągłym maszcie jest do niczego. Znacznie gorszy od wszystkich pozostałych. Współczynnik siły nośnej rzędu 1, spore opory.

Grot z masztem o profilu D - znacznie lepszy. Siła nośna do 1.6, opory nadal niemałe, ale do przyjęcia.

Fok "z ręki" - w optymalnym zakresie kątów porównywalny z masztem D, za to mniejsze opory. Rzecz w tym, że ów optymalny zakres to +/- pół stopnia... poza nim opływ jest niestabilny i wychodzi wszystko naraz.

Fok NACA - jak poprzednio, tylko zdecydowanie lepszy. Natomiast zakres stabilności równie mały.

Cienka NACA z odrobinę pogrubionym noskiem - bardzo dobry. Zakres stabilnego opływu już kilka stopni, czyli realny do uzyskania, małe opory, współczynnik siły nośnej do 2. Może warto wszywać w przedni lik foka jakąś miękką kształtkę?...

Cienka NACA z mocno pogrubionym noskiem, czyli idealny maszt obrotowy - znakomity. Współczynnik siły nośnej do 2.4, opory wcale nie większe.

Grubsza asymetryczna NACA - wcale nie lepszy, dopiero przy mniejszych kątach natarcia, czyli przy wyluzowanym żaglu, opory są mniejsze niż poprzednich.

NACA symetryczne - współczynnik siły nośnej do 1.6, czyli taki jak grota na maszcie D. Opory w zakresie dużych kątów natarcia porównywalne, nieco większe od sztaksli czy masztu obrotowego. Za to można wyluzować do zerowej siły nośnej i opór jest coraz mniejszy.

"Rożek lodów" symetryczny - podobny, tylko odrobinkę większy opór dla przyzerowych kątów natarcia, za to maksymalny współczynnik siły nośnej dochodzi do 2.

Morał: grube symetryczne profile żagli nie są złe. Ich zaletą jest to, że można wyluzować do minimalnych wartości sił na żaglu, natomiast zwykle (poza bojerami) nie jest to tak istotne, żeby warto było stosować cięższe i bardziej skomplikowane ożaglowanie.

Żagiel nadmuchiwany wydaje się niezłym, bo lekkim i prostym, rozwiązaniem. Obawiam się tylko o jego trwałość, a dokładniej o zachowanie szczelności w czasie dłuższej eksploatacji. W zastosowaniach "przemysłowych" na ogół takie struktury są cały czas dopompowywane jakąś dmuchawą, co na jachcie byłoby kłopotliwe.

Natomiast proponowany do tego żagla nadymany maszt - w ogóle nie wiem, jak zrobili. Wychodzą jakieś straszne ciśnienia, rzędu kilkunastu atmosfer, żeby miał odpowiednią wytrzymałość na zginanie.

Chyba bardziej by do mnie przemawiał żagiel samopompujący się, jak paralotnia, podnoszony na zwykłym maszcie. Aerodynamika podobna, a eksploatacja mniej kontrowersyjna.

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 08:00 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
myszek napisał(a):
M@rek napisał(a):
Dawno temu w czasach kiedy Enify i pierwsze taurusy mialy fletnery w czasie dyskusji z Kuba wymyslilem ze mozna byloby uzyskac niesymetryczny profil przez pompowanie wody do profilowanych workow umieszczonych po obu stronach plaskiego kila w zaleznosci od halsu :)
Oczywiscie to pozostalo w sfere pomyslu.Mysle ze obecnie byloby to technicznie wykonalne.


Móc można, tylko już chyba nie warto. Specjaliści od szybowców klasy 15-metrowej powymyślali tak dobre profile, przeznaczone do współpracy z klapami na krawędzi spływu, że dość przypadkowy kształt "nadmuchanej" płetwy, chociaż bardziej płynny, na pewno im nie dorówna. Sekret polega na tym, że nieciągłość na zawiasie klapy jest już w obszarze, w którym opływ jest turbulentny, więc specjalnie nie przeszkadza. Owszem, robi się doświadczenia nad elastycznymi klapami, co ma poprawić osiągi "o dwa zera i trzy setne", ale zyski nadal są znacznie mniejsze niż stopień komplikacji.



pozdrawiam

krzys


Krzysiu, jest zasadnicza roznica miedzy skrzydlem szybowca a balastem jachtu zeglujacego na roznych halsach.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 10:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1100
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 624
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
M@rek napisał(a):
Krzysiu, jest zasadnicza roznica miedzy skrzydlem szybowca a balastem jachtu zeglujacego na roznych halsach.


Mniejsza niż się wydaje. Liczba Reynoldsa bardzo podobna. Przy starcie, lądowaniu i w krążeniu w termice współczynniki siły nośnej powinny być możliwie duże. Przy przelocie z dużą prędkością - malutkie (rzędu 1/10), więc profile skrzydeł są na ogół mocno dwuwypukłe. Owszem, na ogół nie dokładnie symetryczne (nawet w szybowcach akrobacyjnych), ale większa część wysklepienia pochodzi od klap.

Nawet problemy z porastaniem są podobne - szybowce mają problem z owadami, osadzającymi się na krawędzi skrzydła :)

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 11:40 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Marian Strzelecki napisał(a):
Plitkinie: jeśli asymetria była by tak bardzo lepsza to dawne próby z nastawnymi kilami (fletnerty itp.) nie zanikły by z czasem.


Tylko że mówimy o żaglu. Dotychczas spotykałem same asymetryczne profile żaglowe. Nie zgadzam się też co do rezygnacji z nastawnych kili: wystarczy obejrzeć ostatnie rozgrywki AC - są tam asymetryczne nastawne miecze.

Jako laik się dziwię czemu nie ma asymetrycznych kadłubów na katamaranach pływających z pływakiem w powietrzu. Nie mogę sobie tego wytłumaczyć sensownie (oczywiście jakieś pomysły mam, ale w żaden sam na 100% nie wierzę). Kiedyś muszę o to zagadać z kimś mądrzejszym.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
myszek napisał(a):
Tyle że wymaga to właśnie okrągłego kadłuba, który nie jest zbyt popularny :D
Zawsze mnie dziwi dlaczego? ;)
Tak samo jak dwa dzioby Vipera.
Dla mnie to konstruktora Wojciecha Wierzbowskiego powinno się w ozłocić i w encyklopediach trzymać. :cool:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 15:34 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
myszek napisał(a):
M@rek napisał(a):
Krzysiu, jest zasadnicza roznica miedzy skrzydlem szybowca a balastem jachtu zeglujacego na roznych halsach.


Mniejsza niż się wydaje. Liczba Reynoldsa bardzo podobna. Przy starcie, lądowaniu i w krążeniu w termice współczynniki siły nośnej powinny być możliwie duże. Przy przelocie z dużą prędkością - malutkie (rzędu 1/10), więc profile skrzydeł są na ogół mocno dwuwypukłe. Owszem, na ogół nie dokładnie symetryczne (nawet w szybowcach akrobacyjnych), ale większa część wysklepienia pochodzi od klap.

Nawet problemy z porastaniem są podobne - szybowce mają problem z owadami, osadzającymi się na krawędzi skrzydła :)

pozdrowienia

No to porownajmy jeszcze predkosci srednie szybowcow i jachtow balastowych :)

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2017, o 16:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13716
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
M@rek napisał(a):
No to porownajmy jeszcze predkosci srednie szybowcow i jachtow balastowych :)


Liczba Reynoldsa bardzo podobna.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 wrz 2017, o 09:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13370
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1523
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ryś napisał(a):
Śprytne technicznie. Chyba dotąd najsprytniejsze.

Ten chyba bardziej viewtopic.php?f=57&t=8436&p=90888&hilit=w%C4%99gierski#p90888

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: kooniu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 wrz 2017, o 09:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ten ostatni, pokazany przez Wojciecha wyglada na najłatwiejszy do zarefowania co nie jest bez znaczenia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 255 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL