Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 kwi 2024, o 00:23




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 00:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lis 2017, o 00:17
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mili koledzy jestem tu nowy i do tego modelarzem .
Szukam informacji na temat jachtu SPANIEL .
Czy ktoś się z nim spotkał . Czy była seria tych jachtów i jak nazywały się pozostałe jednostki .
Czy jeszcze jakiś pływa .

Joker


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 07:10 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Spsniele byly dwa. Pierwszy to rozwiniecie typu Taurus. Zbudowano jeden egzemplarz ktory zatonal na Morzu Polnocnym. Natomiast Spaniel II byl wykonany w jednym egzemplarzu jako one-off i pltwa aktualnie pod łotewska bandera.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 07:37 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1274
Podziękował : 145
Otrzymał podziękowań: 334
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Spotkaliśmy Spaniela Dwa kilka lat temu w Lipawie. Wracali z jakiegoś dalekiego rejsu. Miałem przyjemność zwiedzić ten jacht. Jacht w dobrej kondycji. Jak znajdę to dam zdjęcia wnętrza.


Załączniki:
Spaniel 2.jpg
Spaniel 2.jpg [ 122.27 KiB | Przeglądane 6692 razy ]

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 09:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Tu masz większe story o Spanielu 2, chociaż szczegółów przydatnych do zrobienia modelu tam raczej nie znajdziesz. :D
viewtopic.php?p=68877#p68877

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 09:58 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Zastanawiam się, czy kiedyś nie był w 'Planach modelarskich', ale może jakieś zwidy mam... :roll:
Warto byłoby przeszukać roczniki wydawnictw modelarskich z początku lat 80-tych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 14:59 

Dołączył(a): 8 lut 2013, o 23:51
Posty: 312
Podziękował : 146
Otrzymał podziękowań: 81
Uprawnienia żeglarskie: ż.j.
Zbieraj napisał(a):
Tu masz większe story o Spanielu 2, chociaż szczegółów przydatnych do zrobienia modelu tam raczej nie znajdziesz. :D
viewtopic.php?p=68877#p68877

Przed tym story przeczytaj "Okrakiem przez Atlantyk" Andrzeja Radomińskiego.

_________________
Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 16:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
M@rek napisał(a):
Spaniele były dwa. Pierwszy to rozwiniecie typu Taurus. Zbudowano jeden egzemplarz który zatonął na Morzu Polnocnym.

O czym można przeczytać tu:
http://www.prim-it.pl/includes/links/zagle/spaniel.htm
BTW - formalnie to był chyba "Taurus - S"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 22:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
666 napisał(a):
Zastanawiam się, czy kiedyś nie był w 'Planach modelarskich', ale może jakieś zwidy mam...

Wkładki z planami w Modelarzu, rocznik 2009

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 6 lis 2017, o 23:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Znalazłem -> http://allegro.pl/modelarz-5-2009-jacht ... 05618.html

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 9 lis 2017, o 12:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
boSmann napisał(a):

Kupiłem... niestety tam jest tylko cz.3 czyli arkusz 3 widok z boku - ogólnie znany rysunek. Z tyłu trochę okuć, a najistotniejszych (znaczy linii teoretycznych ) ni widu ni słychu.

MJS

PS Ogłoszenie:
mam więc Modelarza nr5 do rychłego oddania :-?


Załączniki:
Spaniel  PZ-111.JPG
Spaniel PZ-111.JPG [ 128.13 KiB | Przeglądane 6323 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 9 lis 2017, o 17:54 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Marian Strzelecki napisał(a):
niestety tam jest tylko cz. 3 czyli arkusz 3 widok z boku - ogólnie znany rysunek. Z tyłu trochę okuć, a najistotniejszych ni widu ni słychu.
To kup jeszcze dwa wcześniejsze numery. :cool: Lub wpadnij do jakiejś dobrej biblioteki. :roll:
Kto jest autorem planów? Może uda się z nim skontaktować?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 9 lis 2017, o 22:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Rysował: Maciek Roszkowski który uczył mnie szkutniczenia i żeglowania ...u harcerzy na Cyplu Czerniakowskim w DC :cool:

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 10 lis 2017, o 07:25 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Marian Strzelecki napisał(a):
Rysował: Maciek Roszkowski który uczył mnie szkutniczenia i żeglowania ...u harcerzy na Cyplu Czerniakowskim w DC
Pamiętam, później miał zakład żaglomistrzowski (okolice Narbutta), btw z wykształcenia filozof. Żyje jeszcze?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 16:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8770
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1745
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Marian Strzelecki napisał(a):
ni widu ni słychu.

Trza próbować szczęścia tam, Maestro: http://modelarz.mazowszelok.pl/modelarz ... elarz.html
i tam: http://modelarz.mazowszelok.pl/modelarz ... elarz.html
A póki co, moja wywiadownia pozyskała takie obrazy:
Załącznik:
plan ogólny.jpg
plan ogólny.jpg [ 65.98 KiB | Przeglądane 6130 razy ]

Załącznik:
plan wnętrza.jpg
plan wnętrza.jpg [ 72.1 KiB | Przeglądane 6130 razy ]

Załącznik:
pokład.jpg
pokład.jpg [ 73.62 KiB | Przeglądane 6130 razy ]

Załącznik:
przekroje.jpg
przekroje.jpg [ 53.24 KiB | Przeglądane 6130 razy ]

Załącznik:
widok z rufy.jpg
widok z rufy.jpg [ 57.38 KiB | Przeglądane 6130 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 17:32 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Mir napisał(a):
A póki co, moja wywiadownia pozyskała takie obrazy[/attachment]
Ale wąska rufa :oops:
A swoją drogą co przyświecało umieszczeniu silnika w forpiku? Bliżej środka ciężkości byłoby np. pod stołem w mesie :roll:
Kiedyś zapomniałem, że zbiornik rozchodowy paliwa - umieszczony prawie w samym dziobie - miał bardzo małą pojemność - i nagle... cisza... w środku nocy bez wiatru na Kanale Piastowskim musiałem odpowietrzać silnik :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 17:34 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Plywales kiedys na ktoryms z Taurusow ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 17:41 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
M@rek napisał(a):
Plywales kiedys na ktoryms z Taurusow ?
Np. na Kalisii (chyba była przez "K"? czy jak pianino przez "C"?).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 18:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
666 napisał(a):
Ale wąska rufa :oops:
Właśnie dlatego mnie to fascynuje: ten sam konstruktor (Czesław Gogołkiewicz) zaprojektował, na te same regaty, dwa jachty o prawie tych samych kształtach, ale o innych rufach: widać też chciał sprawdzić efekty takiej zmiany.
Niestety nie dożył czasu, aby nam opowiedzieć o wnioskach z pływania.
Kuba Jaworski też nie za wiele wyciągał wniosków, bardziej go interesowało ożaglowanie i wyniki na mecie, a nie zachowanie się kadłuba na wodzie.
Według dzisiejszych kryteriów Czesław Gogołkiewicz był prekursorem żelazek, ale jak widać nie był pewien swego. (wtedy nie było jeszcze komputerów) więc nie było komu wierzyć. :-P
Dziś z moich (nikłych) doświadczeń symulacji komputerowych rufa wąska potwierdza wyższość w pływaniu pod wiatr, a szeroka z w żegludze z wiatrem. Co jest jakby potwierdzeniem intuicyjnych przemyśleń.

MJS

PS
Nie wiem czy ktoś jeszcze ma rysunki jachtu Raczyński-2 aby można było porównać oba w jakimś programie projektowym i zobaczyć to co "domyśłał" Czesław Gogołkiewicz..

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 19:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10187
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Oczywiście mówię o Spanielu-2 który był na fotce, (i Raczyńskim-2) a nie o "średnim" Spanielu (1) ( "taurusowatym" z rysunków).
Załącznik:
SPANIEL  II.jpg
SPANIEL II.jpg [ 101.26 KiB | Przeglądane 6078 razy ]
Załącznik:
Raczyński 2.jpg
Raczyński 2.jpg [ 45.23 KiB | Przeglądane 6079 razy ]

Bo o małej rufie Spaniela (1) więcej wie M@rek:

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 22:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
666 napisał(a):
chyba była przez "K"? czy jak pianino przez "C"?).

-> https://jachtkalisia.files.wordpress.co ... ie0021.jpg

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 11 lis 2017, o 23:03 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
boSmann napisał(a):
https://jachtkalisia.files.wordpress.com/2014/04/skanowanie0021.jpg
A ten biały jol za Kalisią - co to?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 01:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Jakiś Antares. Może "Leonid Teliga"? Bo "Dar Szczecina" chyba najczęściej pływał bez bezana (?), a "Roztocze", wydaje mi się, było malowane na kolor drewna.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 08:37 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
666 napisał(a):
M@rek napisał(a):
Plywales kiedys na ktoryms z Taurusow ?
Np. na Kalisii (chyba była przez "K"? czy jak pianino przez "C"?).


Miales jakis problem z trymem wzdluzym ? Cyba nie bo Czeslwa dokladnie wszystko policzyl.
Taurusy w tych czasach bily na glowe strsze konstrukcje tej wielkosci tylko trzeba bylo umiec n nich zglowac.
Co do umiejscowuenia silnika przed masztem to byla sprawa dosc popularna, wystarczy popatrzec na konstrukcje Norlina ( Scampi MS HT z 71 i 73 r orz sporo innych)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 08:41 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Colonel napisał(a):
Jakiś Antares. Może "Leonid Teliga"? Bo "Dar Szczecina" chyba najczęściej pływał bez bezana (?), a "Roztocze", wydaje mi się, było malowane na kolor drewna.


Jesli dojdziemy do yego w ktorym roku ylo zrobione zdjecie to sie wyjasni :) Rostocze rzecywiscie w pierwszych latah bylo w kolorze mahoniu ale potem przemalowano na bialo.
"Dar Szczecina" bez bezana zaczal plywac bodaj od nieudnej wyprawy dookola swiata.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 10:51 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marian Strzelecki napisał(a):
666 napisał(a):
Ale wąska rufa :oops:
Właśnie dlatego mnie to fascynuje: ten sam konstruktor (Czesław Gogołkiewicz) zaprojektował, na te same regaty, dwa jachty o prawie tych samych kształtach, ale o innych rufach: widać też chciał sprawdzić efekty takiej zmiany.
Niestety nie dożył czasu, aby nam opowiedzieć o wnioskach z pływania.
Kuba Jaworski też nie za wiele wyciągał wniosków, bardziej go interesowało ożaglowanie i wyniki na mecie, a nie zachowanie się kadłuba na wodzie.
Według dzisiejszych kryteriów Czesław Gogołkiewicz był prekursorem żelazek, ale jak widać nie był pewien swego. (wtedy nie było jeszcze komputerów) więc nie było komu wierzyć. :-P
Dziś z moich (nikłych) doświadczeń symulacji komputerowych rufa wąska potwierdza wyższość w pływaniu pod wiatr, a szeroka z w żegludze z wiatrem. Co jest jakby potwierdzeniem intuicyjnych przemyśleń.

MJS

PS
Nie wiem czy ktoś jeszcze ma rysunki jachtu Raczyński-2 aby można było porównać oba w jakimś programie projektowym i zobaczyć to co "domyśłał" Czesław Gogołkiewicz..


Widzisz Marianie tak sie sklada ze mialem przyjemnosc znac Obu zeglarzy-konstruktorow. Nie wiem czy Czeslaw "wymyslil zelazko" bo wczesniej jednostki podobne do Taurusa juz na swiecie plywaly. Stoczna prenumerowala magazyny zeglarskie a projektowalo sie po czesci na zasadzie "analizy konstrukci o podobnym przeznaczeniu" - to slowa Czeslawa z pamieci.
Jachty na OSTAR byly projektowane z uwzglednieniem spodziewanych warunkow na trasie polnocnej dlatego mialy takie ksztalty jakie mialy. Pierwszy Spaniel byl zbudowany na bazie seryjnego Taurus i jego ksztalt byl kompromisem. Spaniel II i Raczynski byly one off i kompromisem byc nie musialy.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowania - 2: Były user, Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 10:56 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie wiem skad Twoja opinia o tym co interesowlo Kube i jakie wnioski wyciagal a jakie nie . Rozmawiales z Nim ?
Co do zalet takich a nie innych ruf przy roznych kursach to w 71 roku widzieli je wyraznie wszyscy startujacy w regatach "Gryfa Pomorskiego " i MZMP :)



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowania - 2: Były user, Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 10:57 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
M@rek napisał(a):
Miales jakis problem z trymem wzdluzym?
Nie myślałem o trymie, lecz o dynamice, np. na fali lub przy zwrotach, w czym pomaga skupienie ciężarów blisko środka ciężkości :roll:.
Cytuj:
Pierwszy Spaniel byl zbudowany na bazie seryjnego Taurus i jego ksztalt byl kompromisem.
Seryjne Taurusy przy przeżaglowaniu, związanym z przeżaglowaniem przechyle kadłuba, i związaną z przechyłem nawietrznością, 'potrafiły' samodzielnie robić niechciany i niekontrolowany zwrot przez sztag, przy czym dodatkowo sternikowi nie pomagała wychodząca z wody płetwa steru usytuowanego na środku szerokiej pawęży.
Cytuj:
Nie wiem skad Twoja opinia o tym co interesowlo Kube i jakie wnioski wyciagal a jakie nie. Rozmawiales z Nim?
Ja akurat miałem szczęście rozmawiać z kpt. Jaworskim i sprawiał wrażenie zafascynowanego tym, co nad pokładem (takielunek) a nie tym, co pod wodą, ale i moje pytania były skierowane w stronę takielunku ('jak trymować żagle na Taurusie, szczególnie jak obsługiwać spinakera, z agrafkami'), Taurusy miały sporo autorskich rozwiązań, w tym maszt stalowy (a za to cienki).



Za ten post autor 666 otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 11:24 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dlatego napisalem ze na Taurusach trzeba bylo nauczyc sie plywac bo zachowywaly sie odmiennie od starych konstrukcji. Po prostu za osiagi trzeba bylo czyms zaplacic. Ja z Kuba rozmawialem nie raz, dlugo rozmawialismy o czesci podwodnej. On dlugo byl zwolennikem trymerow na pletwie balastowej w odroznieniu od Jurka Siudego naprzyklad. Potem zmienil zdanie. Cienki maszt stalowy byl spowodowany konicznoscia redukcji kosztow bo dobrych profili aluminiowych w Polsce nie produkowano. Dltego zastosowano cienka rure ze stopu lotniczego i mocno skomplikowany , ciezki takielunek.
Nie wiem co masz na mysli piszac o spinakerze z agrafkami. My stosowalismy po dwa spinakerbomy puste w srodku gdzie bras/szot dociagalo sie i luzowalo przy zwrotach.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 11:43 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dodam jeszcze ze trymery na pletwie balastowej mialy Enify i pierwsze Taurusy. Taurus "Karfi" ktorego Jurek Siudy budowal dla siebie ma klssyczny balast trapezowy bez fletnera a ostatnie jednostki jeszcze inny, triche przypominajacy "uszy Myszki Miki" - do obejzenia na "Jaspisie". Jurek za to eksperymentowal z dodatkowymi pletwami na pawezy.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: SPANIEL
PostNapisane: 12 lis 2017, o 11:48 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
M@rek napisał(a):
Nie wiem co masz na mysli piszac o spinakerze z agrafkami. My stosowalismy po dwa spinakerbomy puste w srodku gdzie bras/szot dociagalo sie i luzowalo przy zwrotach.
No na końcu tej liny przechodzącej wewnątrz spinakerbomu była (lub powinna być, bo nie zawsze była) ta 'agrafka' w kształcie litery 'T'.
Jachty nieregatowe nie miały dwóch spinakerbomów, lecz co najwyżej jeden (plus wytyk dla odsunięcia brasa od nawietrznych want).
W podobne otaklowanie spinakera (lina przechodząca wewnątrz spinakerbomu) zostały wyposażone m.in. Jarl i Polonia w roku 1980 (drzewca aluminiowe spawane krajowe), tyle że nie było 'agrafek' (wychodząca z 'lejka' spinakerbomu lina kończyła się dużą kauszą i tyle) i z jakimiś horrendalnie sztywnymi linami (socjalistyczne braki rynkowe, ale za to pływało się niezależnie od stanu kieszeni rodziców ;)) i oczywiście zawsze brakującymi brasami/szotami, blokami zwrotnymi i kabestanami, ciężkie to było w obsłudze przez niewyszkolone turystyczne załogi.
Na Josephie Conradzie był podobnie taklowany spinaker (lina wewnątrz bomu), plus zapas szekli ocynkowanych ze 14 mm, po godzinie taklowania nawet to podniosłem :lol:.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 271 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL