Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 6 maja 2024, o 18:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2009, o 11:31 

Dołączył(a): 20 mar 2009, o 20:59
Posty: 170
Lokalizacja: Krosno/Kraków
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Zastanawiałem się ostatnio, jak to jest z dokładnością pomiaru prędkości pomiędzy tymi dwoma logami? W dobrych warunkach pogodowych zapewne wskazania będą identyczne, ale w przypadku sporych albo niesporych fal obie metody dają także podobne wyniki? Dryf butelek jest na tyle mały, że można spokojnie to pominąć, czy wprowadza się jakieś korekty? Czy przy tych pomiarach w ogóle stosuje się jakiekolwiek korekty ze względu na pogodę, czy też z innych względów?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 22 kwi 2009, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17310
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2179
Otrzymał podziękowań: 3593
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Obydwie metody pomiaru są tak bardzo niedokładne, że nie ma sensu wprowadzanie korekt.
ps. Nie słyszałem, żeby ktoś do nawigacji stosował log burtowy. Dawniej (w prehistorycznych czasach przed GPSowych) takie ręczne rozwijane lub dokładniejsze turbinowe były powszechnie stosowane, ale o stosowaniu burtowego nie słyszałem.

pss. Może Colonel? On wszak żeglował w czasach, gdy p. Bozia jeszcze nie wymyśliła jasności :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 22 kwi 2009, o 14:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
pablo_sb napisał(a):
Zastanawiałem się ostatnio, jak to jest z dokładnością pomiaru prędkości

Jest doskonała, pod warunkiem, że mierzona GPS

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2009, o 07:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
pablo_sb napisał(a):
Zastanawiałem się ostatnio, jak to jest z dokładnością pomiaru prędkości pomiędzy tymi dwoma logami?


W warunkach jachtowych zastanawianie sie nad tym ma ograniczony sens. Jakbys popatrzył na wskazania GPS to zobaczysz, że prędkośc jachtu wciąż się zmienia, a więc chwilowy pomiar jest tylko chwilowy.
Daaawno temu podręczniki nawigacji pokazywały wzory na liczenie "uślizgu" propelera logu "mechanicznego", holowanego za rufą, tak bu pomirzona droga (nie prędkośc) byla zblizona bardziej do rzeczywistości.
Przy szacowaniu drogi według prędkości mierzonej "logiem burtowym", czyli "papierkiem wzdłuż burty" dodawalem czasem intuicyjnie pewną nadkładkę przy jeździe z falą. Z penością butelka na lince będize obarczona błedem większym, niz klasyczny log.... wiadomo: "uslizg".
Liczenie przebytej drogi przez log elektroniczny, pod warunkiem, że turbinka nie jst zapaprana, jest stosunkowo dokladne, a możliwy błąd powinna zawierać instrukcja urządzenia.
A GPS... pokazuje na ogół mniej wiecej prawdę, przynajmniej co do przebytej drogi.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 23 kwi 2009, o 13:14 

Dołączył(a): 20 mar 2009, o 20:59
Posty: 170
Lokalizacja: Krosno/Kraków
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Colonel napisał(a):
W warunkach jachtowych zastanawianie sie nad tym ma ograniczony sens. Jakbys popatrzył na wskazania GPS to zobaczysz, że prędkośc jachtu wciąż się zmienia, a więc chwilowy pomiar jest tylko chwilowy.

Owszem, ale czytałem artykuł o regatach, które polegają wyłącznie na metodach nawigacji bez urządzeń elektronicznych, a stosowano metody "butelkowe". I mierzenie prędkości co 15 minut, a następnie wyciąganie średniej godzinnej, dawało na tyle precyzyjne rezultaty, że załogi z powodzeniem sobie radziły z nawigacją. Dlatego zaciekawiło mnie to zagadnienie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 23 kwi 2009, o 14:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2009, o 03:32
Posty: 663
Lokalizacja: Trelleborg
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
pablo_sb-to nawiaz kontakt z taka zaloga, mysle ze tu bardziej chodzi o doswiadczenie :)

_________________
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym - Razorblade


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 23 kwi 2009, o 18:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
pablo_sb napisał(a):
I mierzenie prędkości co 15 minut, a następnie wyciąganie średniej godzinnej, dawało na tyle precyzyjne rezultaty, że załogi z powodzeniem sobie radziły z nawigacją.


Przez 47 lat żeglowałem posługując sie "logiem papierkowym" i prędkość mierzyło sie nie cześciej niż co godzine i tez trafialismy do celu.To kwestia doświadczenia, intuicji, wyczucia ale i solidnego nawigowania. Teraz zastepuje to GPS... dopóki działa.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 kwi 2009, o 08:21 

Dołączył(a): 20 mar 2009, o 20:59
Posty: 170
Lokalizacja: Krosno/Kraków
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Nie żebym negował sens istnienia GPSu. Chodziło mi właśnie o takie wypowiedzi jak Maara, że w zasadzie nie ma sensu wprowadzania korekt, bo są one statystycznie nieistotne jak i Twoją intuicyjną nakładkę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 kwi 2009, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Colonel napisał(a):
Przez 47 lat żeglowałem posługując sie "logiem papierkowym"
Też na ogół trafiałem, ale pamiętasz nakresy na mapach z tamtych czasów, gdzie co trochę pojawiały sie długie faliste linie łączące "pozycję prawdopodobną" z odpowiadającą jej "pozycją obserwowaną"?

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 kwi 2009, o 20:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
WhiteWhale napisał(a):
pamiętasz nakresy na mapach z tamtych czasów


Jasne!!! Za to teraz pływa sie po lądzie...;) wg C-mapy

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Tata Marcina i 130 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL