Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Efekt skętności śruby https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=3&t=3102 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Seawolf [ 31 maja 2009, o 22:46 ] |
Tytuł: | Efekt skętności śruby |
Wybieram sie w lipcu na Bornholm jachtem carter 30 , w maju plywalem na adriatyku Bawaria 32 gdzie mialem toche problemow z manewrowaniem na silniku w Marinach, potem dowiedzialem sie ,ze sa sruby lewo i prawo skretne i od tego zalezy w ktora strone zarzuca rufe na biegu wstecznym i ze mozna to skutecznie korygowac. Czy moglby mi ktos powiedziec jak wygladaja manewry na silniku carterem 30 i na co zwrocic uwage. jaka jest technka manewrow ta lodzia. Z przyjemnoscia wyslucham tez rad odnosnie rejsow na Bornholm i wszystkich spraw z tym zwiazanych. Serdecznie pozdrawiam wszystkich zeglarzy Ahoj ![]() ![]() ![]() [Maar] edit://Zmieniłem temat. |
Autor: | Maar [ 31 maja 2009, o 23:01 ] |
Tytuł: | |
Seawolf napisał(a): plywalem na adriatyku Bawaria 32 gdzie mialem toche problemow z manewrowaniem na silniku w Marinach, potem dowiedzialem sie ,ze sa sruby lewo i prawo skretne
Lepiej późno niż wcale ![]() Sobie może to poczytaj - stare ale jare: http://www.tortuga.org.pl/wrzutki/szkol ... ilniku.pdf BTW, jedna taka pani, co świat opłynęła całkiem sama, to dopiero na Indyjskim zajarzyła, że jej pozycja z astro dziwnie wychodzi dlatego, że myliła długość z szerokością na mapie, więc... nie przejmuj się ![]() ![]() ps. Pytanie o Bornholm, proponuję umieścić w dziale "Miejsca szczególnie żeglarskie"->"Europa". Tam chyba zagląda więcej osób zainteresowanych problemami związanymi z locją. |
Autor: | Seawolf [ 31 maja 2009, o 23:53 ] |
Tytuł: | |
Serdeczne dzieki Marek, studiuje ten material uwaznie, inna sprawa szkolenie na sternika jachtowego, przynajmniej te na ktorym ja bylem ok 12 lat temu , nie mialo manewrowki na silniku z prawdziwego zdazenia wlacznie z materialami teoretycznymi. bylo tylko cos na zasadzie pokazania grupie ludzi w ciagu 20-30 min. o co po krotce chodzi. Potem w przyszlosi to sie msci. Nie mowie tu o sinikach zaburtowych stosowanych glownie w jachtach na srodladziu , tu sprawa jest prosta ![]() ![]() |
Autor: | WhiteWhale [ 1 cze 2009, o 08:10 ] |
Tytuł: | |
Trywializując temat. Wyobraź sobie, że to nie śruba a koło, toczące się po dnie. Lewoskrętna śruba na wstecznym obraca się w prawo więc owo wyimaginowane koło obraca się w prawo i w prawo nadrzuca rufę. (przy prawoskrętnej odwrotnie) Kiedy ostrożnie ruszasz do tyłu, ster jeszcze nie działa a śruba owszem więc efekt śruby jest szczególnie silny. Wyłożenie steru niewiele pomaga. Zatem dwie zasady: 1. zaplanuj manewr cofania tak, żeby śruba pomagała w skierowaniu łódki we właściwe miejsce a nie przeszkadzała 2. kiedy łódka już ruszyła a efekt śruby zbytnio Ci przeszkadza, wrzuć na chwilę luz i skoryguj kurs. Pamiętaj skąd wieje wiatr bo wolna burta i takielunek też pracują. |
Autor: | Szaman3 [ 1 cze 2009, o 09:26 ] |
Tytuł: | |
WhiteWhale napisał(a): 2. kiedy łódka już ruszyła a efekt śruby zbytnio Ci przeszkadza, wrzuć na chwilę luz i skoryguj kurs. Pamiętaj skąd wieje wiatr bo wolna burta i takielunek też pracują.
Dokładnie. Ja przy manewrach portowych daję przez chwilę mocno wstecz, aby łódka jak najszybciej nabrała predkosci, po czym zrzucam na luz i dalej idę inercją. Łódka słucha się steru, a śruba nie przeszkadza. Oczywiście w sytuacji gdy nie ma zbyt silnego wiatru. |
Autor: | cantos [ 3 kwi 2013, o 11:51 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Odgrzeję kotlet. W jaki sposób Waszym zdaniem umiejscowienie śruby (bliżej kilu vs bliżej płetwy sterowej) wpływa na odczuwalny efekt skrętności śruby ? Szczególnie chodzi oczywiście o efekt na wstecznym. Poniżej dwa różne obrazki. Załącznik: Załącznik: PS. Było ? ![]() |
Autor: | ins [ 3 kwi 2013, o 12:05 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
cantos napisał(a): Odgrzeję kotlet. W jaki sposób Waszym zdaniem umiejscowienie śruby (bliżej kilu vs bliżej płetwy sterowej) wpływa na odczuwalny efekt skrętności śruby ? Szczególnie chodzi oczywiście o efekt na wstecznym. Istotna jest odległość od pionowej osi obrotu jachtu. Można powiedzieć że ta oś przechodzi przez środek oporu bocznego. Jeśli odległość śruby od SOB jest duża to efekt boczny śruby x długie ramię = duży moment nadrzucający rufę w bok Piotr Siedlewski |
Autor: | dudeusz75 [ 3 kwi 2013, o 12:15 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
IMO jeśli śruba jest blizej płetwy sterowej to jest dłuższe ramię przyłożenia siły wynikacjącej z "efektu skrętności śruby". Podobnie w sytuacji kiedy chcesz obócić łódke (w poziomie) to siłę przkładasz do rufy (bądź dziobu), a nie w okolicy masztu, nie? Inna sprawa, to że śruba bliżej płetwy sterowej pozwala łatwiej "nadrzucić rufę" silnikiem. Strumień wody ze śruby działający na płetwę sterową jest wtedy większy niż w przypadku gdy śruba jest oddalona od płetwy. Tak to mniej więcej widzę. pozdrawiam Paweł ~~~~ ins był szybszy :] |
Autor: | JarekM [ 3 kwi 2013, o 12:53 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
dudeusz75 napisał(a): Inna sprawa, to że śruba bliżej płetwy sterowej pozwala łatwiej "nadrzucić rufę" silnikiem Tutaj warto zainteresować się zacieśnioną cyrkulacją i tym jak śruba przy tym pomaga. Generalnie w manewrze chodzi o to, że praktycznie da się jacht w miejscu obrócić. Miałem wkleić jakiś link, ale każdy poradzi sobie w googlami. |
Autor: | Roman K [ 3 kwi 2013, o 19:00 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
JarekM napisał(a): że praktycznie da się jacht w miejscu obrócić. A możesz napisać jaki, oraz podać promień/średnicę obrotu. |
Autor: | dudeusz75 [ 3 kwi 2013, o 19:53 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
ja robię mniej więcej tak: 1. płetwa sterowa wychylona maksymalnie, 2. silnik cała naprzód na ok 3 sek - strumień wody zaczyna opływać płetwę sterową, przez co rufa zaczyna "uciekać" w kierunku wynikajacym z wychylenia płetwy sterowej, ale łódka nie zaczyna jeszcze płynać w przód, 3. silnik cała wstecz na ok 1 sek - daje wychamowanie zaczynającego się ruchu łódki w przód. 2 i 3 powtarzasz tak długo, aż łódka obróci się tyle ile trzeba (pamietając o inercji). Trzeba trochę popraktykować aby wyczuć ile czasu trzeba dać "cała naprzód" a ile "cała wstecz". Efekt powinien być taki, że łódka kręci się w kółko nie przesuwając się do przodu. pozdrawiam Paweł |
Autor: | JarekM [ 3 kwi 2013, o 20:31 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Roman K napisał(a): A możesz napisać jaki, oraz podać promień/średnicę obrotu. dudeusz75 wyjaśnił mniej więcej jak to zrobić. Ja ten manewr zrobiłem może z 3-4 razy na Bavarce 37. Ciężko to nazwać promieniem, bo oś obrotu znajduje się na pokładzie lub nie dalej niż metr od burty. Ja kiedyś widziałem jak jeden koleś zrobił to na 50-stopowym jachcie (Bavarka lub coś podobnego) w miejscu które było niewiele szersze niż długość jachtu. |
Autor: | Kriss [ 3 kwi 2013, o 20:32 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
dudeusz75 napisał(a): kręci się w kółko Dodajmy, że wiatr z kierunku, w który chcemy się kręcić potrafi trochę namieszać w naszych planach ![]() |
Autor: | JarekM [ 3 kwi 2013, o 20:34 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Kriss napisał(a): Dodajmy, że wiatr z kierunku, w który chcemy się kręcić potrafi trochę namieszać w naszych planach Wiatr to największa frajda. Gdyby nie wiatr to manewry portowe były by nudne i powtarzalne. |
Autor: | rudekolek [ 4 kwi 2013, o 12:34 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Na tym filmie w 9 minucie jest pokazane jak powinna wyglądać zacieśniona cyrkulacja: a tu coś o skrętności śruby: |
Autor: | Kriss [ 4 kwi 2013, o 21:13 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Mądrale, na takim bezwietrzu to i Chopinem wykręci w miejscu. Niech pokażą to samo przy 20kn z burty albo z rufy! |
Autor: | rudekolek [ 5 kwi 2013, o 09:11 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Kriss napisał(a): Mądrale, na takim bezwietrzu to i Chopinem wykręci w miejscu. Niech pokażą to samo przy 20kn z burty albo z rufy! Bynajmniej nie było ich celem chwalenie się umiejętnościami manewrowania, ale ukazanie idei. Jak już ktoś wykona manewr podczas bezwietrznej pogody to potem może próbować przy 10, 20, 30kn. |
Autor: | JarekM [ 5 kwi 2013, o 09:19 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Kriss napisał(a): Mądrale, na takim bezwietrzu to i Chopinem wykręci w miejscu. Niech pokażą to samo przy 20kn z burty albo z rufy! To napisz jak się manewruje jachtem przy ponad 20kn w takim razie. |
Autor: | rudekolek [ 5 kwi 2013, o 09:22 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
JarekM napisał(a): Kriss napisał(a): Mądrale, na takim bezwietrzu to i Chopinem wykręci w miejscu. Niech pokażą to samo przy 20kn z burty albo z rufy! To napisz jak się manewruje jachtem przy ponad 20kn w takim razie. Tak samo tylko szybciej ![]() |
Autor: | -O- [ 5 kwi 2013, o 09:28 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Kriss napisał(a): Niech pokażą to samo przy 20kn z burty albo z rufy! rudekolek napisał(a): Jak już ktoś wykona manewr podczas bezwietrznej pogody to potem może próbować przy 10, 20, 30kn. Manewr zacieśnionej cyrkulacji wykonuje się tylko podczas bezwietrznej pogody. Obrót jachtu w porcie o 180 st. musi trafić na ustawienie jachtu bokiem do wiatru. Teraz proszę uruchomić wyobraźnię i przewidzieć co się stanie, gdy staniemy bokiem. Ustawienie jachtu w porcie bokiem do (silniejszego) wiatru w bezruchu jest błędem manewrowym. W takich warunkach manewr należy planować tak, żeby moment niekorzystnego ustawienia jachtu odbywał się na prędkości (nie wolno się zatrzymać). Czym silniejszy wiatr, tym większa prędkość jest potrzebna. |
Autor: | rudekolek [ 5 kwi 2013, o 09:46 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Jeanneau napisał(a): Kriss napisał(a): Niech pokażą to samo przy 20kn z burty albo z rufy! rudekolek napisał(a): Jak już ktoś wykona manewr podczas bezwietrznej pogody to potem może próbować przy 10, 20, 30kn. Jeanneau napisał(a): Ustawienie jachtu w porcie bokiem do (silniejszego) wiatru w bezruchu jest błędem manewrowym. Zacieśniona cyrkulacja nie musi odbywać się w miejscu. Jacht może poruszać się ciągle do przodu z prędkością manewrową dostosowaną do warunków pogodowych, a za pomocą skrętności śruby i strumienia wody na płetwie sterowej zmniejszamy/zacieśniamy promień skrętu/cyrkulacji. Oczywiście potrzebujemy wtedy więcej miejsca. |
Autor: | -O- [ 5 kwi 2013, o 10:05 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
rudekolek napisał(a): Zacieśniona cyrkulacja nie musi odbywać się w miejscu. No to nie będzie już zacieśniona. rudekolek napisał(a): Oczywiście potrzebujemy wtedy więcej miejsca. Ile więcej? Czy tyle ile mamy w portach wystarczy? rudekolek napisał(a): Jacht może poruszać się ciągle do przodu z prędkością manewrową dostosowaną do warunków pogodowych, a za pomocą skrętności śruby i strumienia wody na płetwie sterowej zmniejszamy/zacieśniamy promień skrętu/cyrkulacji. Problem polega na tym, że trafisz na moment (zmiana kierunku przód - tył) kiedy jacht musi stanąć. I trafisz oczywiście ten moment (wcześniej czy później) stojąc bokiem. A gdy staniesz bokiem do wiatru (powiedzmy prawdziwe 15 kn., nie mówiąc już o 20.), w porcie to teraz wyobraź sobie co się stanie. Zapewniam Cię, że czas będzie uciekał Ci bardzo szybko, a rzeczy będą się dziać szybciej niż przypuszczasz. |
Autor: | rudekolek [ 5 kwi 2013, o 11:30 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Jeanneau napisał(a): rudekolek napisał(a): Zacieśniona cyrkulacja nie musi odbywać się w miejscu. No to nie będzie już zacieśniona. Niech to się nazywa "zmniejszenie promienia skrętu". Jeanneau napisał(a): rudekolek napisał(a): Oczywiście potrzebujemy wtedy więcej miejsca. Ile więcej? Czy tyle ile mamy w portach wystarczy? Więcej niż "zacieśniona cyrkulacja". Mniej niż "zmniejszenie promienia skrętu". Jeanneau napisał(a): rudekolek napisał(a): Jacht może poruszać się ciągle do przodu z prędkością manewrową dostosowaną do warunków pogodowych, a za pomocą skrętności śruby i strumienia wody na płetwie sterowej zmniejszamy/zacieśniamy promień skrętu/cyrkulacji. Problem polega na tym, że trafisz na moment (zmiana kierunku przód - tył) kiedy jacht musi stanąć. I trafisz oczywiście ten moment (wcześniej czy później) stojąc bokiem. A gdy staniesz bokiem do wiatru (powiedzmy prawdziwe 15 kn., nie mówiąc już o 20.), w porcie to teraz wyobraź sobie co się stanie. Zapewniam Cię, że czas będzie uciekał Ci bardzo szybko, a rzeczy będą się dziać szybciej niż przypuszczasz. Zgadzam się, że nie powinno się stawać bokiem do wiatru podczas manewrowania w ciasnym porcie. Chyba, że weźmiemy na to poprawkę, przejdziemy linię wiatru dziobem i pomoże on nam w obrocie jachtu np. wieje wzdłuż kei z okolic dziobu. Tak czy inaczej ryzyko zawsze jest nawet przy 15kn. |
Autor: | -O- [ 5 kwi 2013, o 11:47 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
rudekolek napisał(a): Zgadzam się, że nie powinno się stawać bokiem do wiatru podczas manewrowania w ciasnym porcie. Chyba, że weźmiemy na to poprawkę, przejdziemy linię wiatru dziobem i pomoże on nam w obrocie jachtu np. wieje wzdłuż kei z okolic dziobu. Tak czy inaczej ryzyko zawsze jest nawet przy 15kn. Chciałbym dobrze zrozumieć. Jeżeli wieje wzdłuż nabrzeża (ok. 15 k.), to zdecydowałbyś się odwrócić jacht o 180 st. w ciasnym porcie, manewrem zacieśnionej cyrkulacji? |
Autor: | rudekolek [ 5 kwi 2013, o 11:56 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Jeanneau napisał(a): Jeżeli wieje wzdłuż nabrzeża (ok. 15 k.), to zdecydowałbyś się odwrócić jacht o 180 st. w ciasnym porcie, manewrem zacieśnionej cyrkulacji? Nie. |
Autor: | bryg [ 5 kwi 2013, o 19:10 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Jeanneau napisał(a): Manewr zacieśnionej cyrkulacji wykonuje się tylko podczas bezwietrznej pogody. hmm... na pewno? |
Autor: | -O- [ 5 kwi 2013, o 19:40 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
bryg napisał(a): hmm... na pewno? Jeżeli mówimy o zacieśnionej cyrkulacji, czyli obróceniu jachtu na przestrzeni niewiele większej od długości kadłuba, to moim zdaniem - na pewno. Wiem też, że wejście do portu można zaplanować bez kręcenia bączków. Jeżeli już zdarzyło mi się wpakować w ciasne miejsce, to oczywiście cyrkulacja sprawia mi przyjemność, ale jak wieje trochę mocniej (a w portach lubi też szkwalić), to wolę wyjechać na wsteczu, bez stresu. |
Autor: | Kriss [ 5 kwi 2013, o 22:00 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Jeanneau napisał(a): jak wieje trochę mocniej, to wolę wyjechać na wsteczu, Ponieważ ja wyznaję podobne zasady, dlatego byłem ciekaw, co w takiej sytuacji zaproponowaliby panowie instruktorzy, poddani królowej Elżbiety. Wcale nie było moją intencją wymądrzać się, że umiem kręcić kółka przy silnym wietrze. (co nie znaczy, że nie chciałbym umieć ![]() |
Autor: | kptzajebongo [ 8 kwi 2013, o 22:51 ] |
Tytuł: | Re: Efekt skętności śruby |
Carter carterowi nie równy, każdy może mieć inny silnik i inną śrubę. Według mnie to nadal stosunkowo mała i bardzo zwrotna jednostka. Więc autor wątku nie powinien mieć problemów. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |