Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 22:17

Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 mar 2014, o 17:13 

Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Jak już sobie poskiperowałem pod niepolską banderą to się dowiedziałem od Sokratesa, że nic nie wiem.
Dlatego postanowiłem wziąć udział w rejsie jak najbardziej szkoleniowym. Po tym rejsie wiosną 2001 roku popełniłem taki tekst opublikowany w nr 9/2001 czasopisma Rejs

Pierwszy raz na Bałtyku, czyli czym się różni jachting od żeglarstwa

[i] Żeglarstwo uprawiam od dziecka. Będąc szuwarowo-bagiennym sternikiem pierwszy raz pływałem po morzu w 1997 roku. Zorganizowałem i prowadziłem pięć rejsów na Adriatyku i morzu Egejskim. Pływałem z rodziną i znajomymi, często z ludźmi, dla których rejsy te były pierwszym kontaktem z żeglarstwem morskim. Na morzu jestem więc samoukiem.
Aby „spróbować” Bałtyku wykupiłem rejs stażowo szkoleniowy w kolebce polskiego żeglarstwa w Trzebieży. Wskazanego dnia stawiłem się w porcie uzbrojony w ciepłą odzież i zapas dobrego humoru. Czysty i w pełni wyposażony w żywność jacht Jurand, stalowa 140, bliźniak sławnego Śmiałego, czekał przy kei. Na pokładzie kręcił się Marian, brodaty człowiek w wyciągniętym swetrze, jakby żywcem przeniesiony z literatury Conrada. Szybko okazało się, że ten człowiek pełniący w rejsach funkcję zastępcy kapitana jest duszą Juranda. Przepytał mnie z moich doświadczeń morskich, po czym stwierdził, że uprawiałem jachting, a tu będzie żeglarstwo. Moje przerażenie osiągnęło szczyt, gdy w chwilę później dowiedziałem się od kapitana, że będę pierwszym oficerem. Późno w nocy, gdy część załogi już spała, kapitan zarządził zebranie.