Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 maja 2024, o 19:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 maja 2010, o 14:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
W wymaganiach na st.j - z wiedzy teoretycznej - meteorologi - jest takie zagadnienie:
- umiejętność określania pozycji jachtu względem najbliższego układu barycznego i frontów atmosferycznych.
Czy ktoś potrafi określić ta metoda pozycje jachtu ? Jak to się robi ?

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2010, o 14:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
to nie chodzi o pozycję jachtu jako taką, Tomku, ale raczej o pozycję tego układu barycznego. Na podstawie tego, co widzisz ze zjawisk meteo. Ale ja w tłumaczeniu tego to raczej cienka jestem, a Czajewskiego nie mam pod ręką. Może ktoś z bieglejszych w piśmie Ci wytłumaczy

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2010, o 20:44 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Tak chodzi o usytuowanie jachtu w stosunku do układów barycznych ,a nie pozycję - współrzędne.
Np. określenie - przewidywanej pozycji niżu i tendencji jego przemieszczania.
T/z reguła lewej ręki. Plecy do kierunku wiatru i lewa ręka odchylona o kąt 20 - 40 stopni od linii barków. jeśli kierunek pokazywany przez dłoń się nie zmienia i siła wiatru narasta prawdopodobnie znajdujemy się na torze niżu.
Standardowe objawy przybliżanie się frontu zimnego - zmiana kierunku wiatru z SE przez S na W z osłabnięciem tuż przed zwiększeniem siły wiatru z sektora W.

Przy wietrze z E do SE chmury warstwowe z grupy Cirrus przemieszczające się na dużej wysokości pod kątem około 90 stopni do wiatru powierzchniowego - nadchodzenie frontu ciepłego lub okluzji.

Szybka zmiana kierunku wiatru połaczona z występującym zachmurzeniem - prawdopodobna okluzja.
Nagłe oczyszczenie nieba z chmur w połączeniu z suchym powietrzem - klin wysokiego ciśnienia.

Ogólnie mówiąc chodzi o określenie mereologicznego behawioru w stosunku do jachtu.
Czyli informacje jakie możemy wyciągnąć z obserwacji lokalnych zmian pogody i określenie gdzie jest i jaki front oraz układ baryczny.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2010, o 12:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To oczywista oczywistość, ale do pełni szczęścia brakuje informacji, jak szybko i w jakim kierunku się ta karuzela przesuwa. A tego bez radia/navtexu czy telefonu do/od przyjaciela trudno się domyśleć.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2010, o 20:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
WhiteWhale napisał(a):
To oczywista oczywistość, ale do pełni szczęścia brakuje informacji, jak szybko i w jakim kierunku się ta karuzela przesuwa. A tego bez radia/navtexu czy telefonu do/od przyjaciela trudno się domyśleć.

Marku!
a jak to było w "średniowieczu", tylko kompas na ławce w kokpicie.

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2010, o 20:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Batiar napisał(a):
w "średniowieczu"

Radio jednak było, przynajmniej w moim średniowieczu. A tak generalnie, w naszych okolicach niże przesuwają się głównie na wschód, więc tylko kwestią cierpliwości było doczekać się odkrętki.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2011, o 12:16 

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 11:39
Posty: 183
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 48
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Zapewne chodzi tutaj o regułę Buys-Ballota. W skrócie ta reguła mówi o tym, że na półkuli północnej obserwator stojący plecami do wiatru będzie miał kierunek przemieszczania się niżu w kierunku wyciągniętej lewej ręki w bok pod kątem 45 stopni. Natomiast na półkuli południowej obowiązuje zasada prawej ręki.
Aby wyznaczyć kierunek przemieszczania się niżu trzeba wykonać w odstępach ok. 2-3 godzinnych 3 pomiary ciśnienia i kierunku wiatru. Następnie wyznaczymy średnią z tych pomiarów i to jest nasz kierunek przemieszczania się niżu.

Można też inaczej interpretować: centrum niżu znajduje się 10 rumbów w prawo od kierunku wiatru( półkula północna), czyli bierzemy namiary na wiatr i dodajemy 115 stopni. Na półkuli południowej odejmujemy. Trzeba pamiętać aby wiatr pozorny przeliczyć na rzeczywisty.

Pytanie pewnie dotyczy usytuowania jachtu względem przemieszczania się frontu niżowego zokludowanego. To jest częste pytanie z meteorologii. Przy przemieszczaniu się takiego frontu pozycja jachtu może być na północ, na południe lub na trasie centrum niżu. W każdej z tych pozycji panują inne warunki wiatrowe. Jeśli front zokludowany tworzy się na południe od centrum niżu ,to wtedy najsilniejsze wiatry będą gdy jacht znajdzie się na południe od centrum niżu lub na trasie centrum niżu.

Trochę inaczej ma się sprawa przy przemieszczaniu się huraganu( półkula północna). Wtedy bezpieczniej jest gdy jacht znajdzie się na południe od centrum huraganu.

W całej tej wiedzy chodzi o to aby umieć i wiedzieć jak uciekać przed niżem oraz rozumieć układ wiatrów w niżu i wyżu.

_________________
Pozdrawiam
Maciej Mickiewicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2011, o 16:26 

Dołączył(a): 7 kwi 2009, o 14:08
Posty: 1
Lokalizacja: Świnojście
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Maciekm1 napisał(a):
Zapewne chodzi tutaj o regułę Buys-Ballota. W skrócie ta reguła mówi o tym, że na półkuli północnej obserwator stojący plecami do wiatru będzie miał kierunek przemieszczania się niżu w kierunku wyciągniętej lewej ręki w bok pod kątem 45 stopni.

Sama reguła, Maćku, mówi generalnie o tym gdzie znajduje się obszar niskiego cisnienia, nic natomiast nie mówi nic o kierunku jego przemieszczania. Stojąc tyłem do wiatru i wyciagąjąc w bok lewa rekę (półkula północna), tak jak piszesz wskazujesz obszar niskiego ciśnienia. Jeżeli tak wyciagnieta rękę przesuniesz (najczęsciej spotykamy sie z zapisem) nieznacznie do przodu do wówczas wskażesz centrum ośrodka nizowego. To "nieznacznie" oznacza najczesciej nad woda 10-15 nad ladem ok 35 stopni. Więc raczej nie 45. TAk na marginesie to odchylenie wynika z wielkości odchylenia wiatru geostroficznego (równoległego do izobar), wywołanego przez siłe tarcia przywodnych przyziemnych warstw atmosfery.

Maciekm1 napisał(a):
Aby wyznaczyć kierunek przemieszczania się niżu trzeba wykonać w odstępach ok. 2-3 godzinnych 3 pomiary ciśnienia i kierunku wiatru. Następnie wyznaczymy średnią z tych pomiarów i to jest nasz kierunek przemieszczania się niżu.


OK. spróbujmy przeanalizwać taka sytuację - nie chodzi o spór tylko zrozumienie:) Jedna z emipirycznie udowodnionych reguł mówi ze osrodek niżowy z układem frontów atmosfercznych przemieszcza sie równolegle do izobar w wycinku ciepłym. Czy tak? Tak. Wyobraź sobie że, jestes żeglarzem który płynie (tego jeszcze nie wiesz) w wycinku ciepłym układu niżowgo. Płyniesz równolegle do izobar w kierunku frontu ciepłego lub chłodnego to bez znaczenia. Zgodnie z reguła o której piszesz wykonujesz pomiary cisnienia i kierunku wiatru i uśredniasz je. Płyniesz wzdłuż izobar wiec cisnienie sie nie zmienia i wynosi powiedzmy 999 hPa. Płyniesz równolegle do izobary w wycinku ciepłym wiec i kierunek wiatru sie nie niewiele zmieni i uśredniony wyniesie SW. Czy układ rzeczywiście purusza sie w kierunku SW. Nawet jezeli powiesz ze chodzi ci o kierunek przemieszczania NE (SW + 180) to i tak jego trasa bedzie wg w tym konkretnym przypadku wg mnie przesunieta o 10-15 stopni w kierunku W.
Jeżeli ta zasada nie sprawdza się dla wycinka ciepłego nie może być zasadą ogólną:)

pozdrawiam
Kazik

*****

kaz napisał(a):
NE (SW + 180) to i tak jego trasa bedzie wg w tym konkretnym przypadku wg mnie przesunieta o 10-15 stopni w kierunku W.

oczywiście powinno być E:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL