Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 cze 2025, o 10:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 95 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 sty 2015, o 23:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Rysiu tylko nie szukaj w tym źródle hasła "fregata" wtedy dopiero będzie zamieszanie. :rotfl:



Za ten post autor Ejdzej otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2015, o 00:04 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A owszem, bojowemi będące zamieszanie czynić okrutne potrafią owe, a umi taka dzióbnąć :mrgreen:
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2015, o 09:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
pierdupierdu napisał(a):
A moje prawo - to nazywać taką opcję głupotą i zupełnie bez litości swoje zdanie tu wygłaszać.
Pominę to milczeniem, bo nauczono mnie m. in. jeść nożem i widelcem i nie naśmiewać się z cudzego kalectwa.

pierdupierdu napisał(a):
Pozdrawiam i kończę językowe bicie piany - obrazkiem pewnego three-masted sloop, który przecież nie jest trzymastowym slupem:

Argument kolejny, wyciągnięty z ... wiadomo skąd, albowiem określenie dotyczy rodzaju statku/okrętu wojennego, kiedy Hasler z McLeodem swoje określenie trzymasztowy kecz zastosowali do konfiguracji omasztowania i ożaglowania, czyli tego, o czym tutaj mówimy. Zresztą, dokładnie to opisali i uzasadnili graficznie, co było na poprzednich stronach przywoływane, a ja prosiłem, żeby podyskutować z nimi, a nie ze mną.

Pozdrawiam również.

***
Wracając do tematu wątku:
Chciałbym abyśmy skupili się na zaletach dwumasztowców (a i trójmasztowców z bezanem) poza ich niewątpliwą malowniczością. Dla mnie rozłożenie powierzchni ożaglowania na mniejsze i rozmieszczenie ich nisko i wzdłuż kadłuba może być zaletą np. dla małych jednostek projektowanych na dużą wodę i silne wiatry.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2015, o 14:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
robhosailor napisał(a):
...Dla mnie rozłożenie powierzchni ożaglowania na mniejsze i rozmieszczenie ich nisko i wzdłuż kadłuba może być zaletą np. dla małych jednostek projektowanych na dużą wodę i silne wiatry.
... a także ułatwiające (co oczywiste) samosterowność.
Dotychczas królowało "skośne marconi", ponieważ przepisy regatowe preferowały taki wysoki trójkąt z fokiem zachodzącym za maszt . Kiedyś były z dużym fokiem, (część powierzchni za masztem nie była liczona w formułach) a dziś już powoli z mniejszym i nie zawsze zachodzącym już za grota.
Patrząc na najnowsze tendencje regatowe widać, że kończymy już z ożaglowaniami o kształtach anteny Markoniego i spodziewam się renesansu prostokątnych lub trapezowych; gafla lugra i rozprzy jako ożaglowań aerodynamicznie bardziej wyrafinowanych.
Takie tendencje pozwalają snuć domysły, że te prostokątne (i nie tylko) żagle będą bardziej badane i rozwijane niż dotychczas, kiedy zostały one na poziomie 19wieku.

Gdy dojdziemy do wyrafinowania w gięciu regatowych rejek i celowego napinania takielunku, okaże się, że nasze tradycyjne, intuicyjnie lubiane, żagle będą także obiektywnie górą.

MJS
ps
Dlatego trzymam cały czas zestaw Va-Marian ( rozprza rozcięta ) do czasu gdy będzie mi dane potestować to na wodzie słodkiej a potem i słonej... spodziewam się dużo ciekawych wniosków.
Projektując Śmigłego (który z założenia będzie miękki) nie przewiduję wcale ożaglowań wysokich, będzie długi bukszpryt dla foka lub foków a czy dwupatyk zobaczymy w praktyce. Być może tylnym żaglem będzie: haslerowy samoster :mrgreen:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2015, o 16:55 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 16:10
Posty: 190
Podziękował : 38
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Morski
Witam wszystkich rozmówców. Nie mieszając się do dyskusji o semantyce, chciałbym powrócić do pierwszego pytania. Dlaczego Zimorodek żeglował pod dużym żaglem przednim a bez bezana. Moja propozycja:
Jak to już w dyskusji padło - refujemy od tyłu. Dlaczego? Bo jacht proporcjonalnie do przechyłu robi się bardziej nawietrzny co za tym idzie warto skompensować to przesunięciem środka ożaglowania do przodu. Najprościej przaz zrzucenie tylnich żagli.
Na pytanie natury ogólniejszej po co drugi maszt? Poza oczywistymi dla mnie kwestiami estetycznymi, rozdzielenie powierzchni na mniejsze w jachtach turystycznych ułatwia ich obsługę, ułatwia zrównoważenie żaglowe (samosterowność, siły na sterze), obniża środek ożaglowania poprawiając stateczność.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 95 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 175 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL