Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 cze 2025, o 16:59




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 100 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 sty 2016, o 09:37 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
plitkin napisał(a):
Ryś, ja uwazam, ze nie jest tak,,ze wiekszosc jachtow projektowana jest do normy i nie wiecej. Jestes moim zdaniem w duzym bledzie. Afaik norma uwzglednia rozne stany zaladowania (wyporu)i rozne rozklady mas (np. z zaglami i bez, zaloga na pokladzie i nie, zbiorniki puste i pelne). Dlatego trudno mowic o jakims punkcie, przyjetym jako wypornosc konstrukcyjna (a wiec i punkcie w ktorym jacht osiaga klw), przy ktorym jacht spelnia jedynie solna granice normy...


Statecznosc moim zdaniem zalezy nie tylko od wyporu, ale na moj prosty rozum rowniez od rozkladu mas. Czyli zdanie ktorego nie rozumialem i cytowalem jest bledne z zalozenia. Prosty przyklad: jacht w dwoch stanach zaladowania, ale masa identyczna: 3tony. Raz dajemy 300 kilo na topie masztu (klw, wypor i td sie nie zmienia), a raz ten sam ciezar na dnie przy piecie masztu. Skutek oczywisty:wypor identyczny, statecznosc przerazajaco inna. Twoja teza wiec albo nie jest przeze mnie rozumiana, albo jest nie poprawna..?...


Ponieważ rozważane są siły i wypadkowe ich działania, to rozpatrujemy relacje czy jak kto woli, proporcje miedzy tymi siłami , punktami przyłożenia tych sił, ramionami ich działania oraz momentami, jakie z tego wynikają.
Przykłady takich sił to: wypór, środek oporu kadłuba, napór wiatru na żagle, itp. Przykładami punktu przyłożenia siły są: środek ciężkości, środek wyporności, środek parcia wiatru, itp.

Ilustracja przesuwania ciężaru z zęzy na to maszt jest bardzo dobra, bo obrazuje sens operowania pojęciami sil wypadkowych i punków przyłożenia.

Zobaczmy więc jak to działa.
Jeżeli przykładowa masa 300 kg jest umieszczona się w zęzie, to środek ciężkości jachtu zajmuje odpowiadające temu stanowi położenie, powiedzmy CG1.
Po przeniesieniu masy 300 kg z zęzy na top, naturalnie środek ciężkości jachtu powędruje do góry, do położenia CG2.

W konsekwencji zmienia się położenie środka ciężkości jachtu, radykalnie zmienia się moment prostujący, zmieniając znak, i stając się momentem przechylającym - chociaż wyporność jachtu pozostanie niezmieniona.

To jest właśnie wpływ rozkładu ciężarów - wyrażony położeniem środka ciężkości - na zachowanie się jachtu.

Teoria i praktyka pozostają ze sobą w całkowitej zgodzie.
C.b.d.o.

________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 14:19 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
plitkin napisał(a):
Twoja teza wiec albo nie jest przeze mnie rozumiana, albo jest nie poprawna..?
Nie zrozumiałeś - bo uczepiłeś się dwu słów i wyrywasz je z kontekstu.
Po pierwsze powtórzę: wymagane dyrektywą RCD (czy inną normą) minimum stateczności. Nie o prawa fizyki idzie, lecz o prawo. I przyjęte w projekcie parametry.
Po wtóre: mnie nie idzie o akurat stateczność, lecz ogólnie: osiągi i walory nautyczne łódki. Wszelkie.

Oczywiście że każda łódka ma pod tem względem jakąś swoją 'optymalną' wyporność. Przeładowana będzie wolniejsza, będzie ryć, bryzgać, źle sterować, czy co chcesz.
I nie udawaj że tego nie rozumiesz ;)

Ale dobra:
Konstrukcja jachtu ma założenia wyjściowe. Wypór/ciężar jest jednym z podstawowych. Jacht projektowany do konkretnych celów i warunków żeglugi. Na przykład regatowy powinien być możliwie lekki - idzie o szybkość. A znów do żeglugi pełnomorskiej musi spełnić wymogi bezpieczeństwa, narzucone normą. W regatach też obowiązuje. Weźmy mały jacht, np klasy B, który by spełnić normę musi mieć statecznośćdodatnią do np. 120 stopni przechyłu. Zarazem (a to się kłóci) potrzebuje dużej stateczności początkowej. Albo rybki - albo akwarium.
Trzeba 'optymalizować' sprzeczne parametry. Znajdziesz więc pełno takich z AVS 122-125 ;)
Konstruktor może (w tym samym jachcie jw.) uzyskać 140, dokładając balastu - i zwiększy mu się ciężar konstrukcji o tonę, powiedzmy z 2 t na 3 t. Bo za większym ciężarem samego balastu pójdą większe siły na poszyciu, na takielunku, itd, trzeba robić mocniej czyli ciężej; budowa będzie droższa, a osiągi spadną. I zapomnij o regatach. :-P
Powiedz zatem: po co miałby to robić?
Owszem, gdyby szło o solidnego oceanicznego turystyka, "wyprawowego", gdzie klient zażyczy większej trwałości, dzielności i bezpieczeństwa pod hornami - kosztem osiągów - i jeszcze zechce zapłacić dwukrotnie więcej :mrgreen:

I nie ma co sztuczek erystycznych wyczyniać, ni rozważać 300 kg na topie wieszania. Ale 300 kg na pokładzie jak najbardziej - to raptem 4 załogantów...
Weźmij teraz taki przykładowy jacht, kategorii B, wagi 2 t, 6 koi. Jakikolwiek. Albo swój własny, boć go znasz. Dołóż mu jeszcze tonę, z czego połowa wewnątrz, średnio pół metra nad wodnicą, a drugie pół na pokładzie. I powiedz jak zmieniły się jego walory nautyczne, także te statecznościowe.
Czego jeszcze nie rozumiesz? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 14:45 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Rys, prześledz do czego się odnoszę. To o czym teraz piszesz jest tym o czym ja również od początku pisze. Nie zrozumiałem jednej trzy o wydolności i normie i o to podpytywalem. Reszta jest oczywista.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 16:26 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Reszta jest oczywista dla nas.
Ale ewentualnym czytaczom, gdyby coś, czujem siem obowiązan wyjaśnić, skoro wyszło mi niejasno :)
Ludziska całkiem realnie miewają z tym kłopot, przy różnych małych dość łódkach. I założę się że na pytanie jaka będzie stateczność Twojej łódki po dołożeniu tony na pokład - nie odpowiesz, bo musiałbyś najpierw policzyć. ;)

Znajomy budował "niewywracalną i niezatapialną" łódkę, a że próby na wodzie były wesołe - śmy i sprawdziliśmy ile trzeba by ją wywrócić i zatopić.
Ale zupełnie nie spodziewalismy się że wystarczy nas czterech na pokładzie... :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 17:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
plitkin napisał(a):
Nie zrozumiałem jednej tezy o wydolności i normie i o to podpytywalem.

Bo istotnie jakoś to wszystko się rozmyło i utonęło w wielosłowiu... :-)
Gdybyś zechciał przytoczyć tę tezę, może by się naprostowało. Jak powiadają, dobrze postawione pytanie zawiera w sobie odpowiedź. A na pewno łatwiej wówczas do niej dojść.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 19:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
A wystarczy poczytać... Principles Of yacht design... Wyporność jest liczona jako masa jednostki plus załoga plus połowa zapasów. I ta powinna być przyjmowana do obliczeń statecznościowych i STIX

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 19:31 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Tyle to wszyscy wiedzą, a norma nakazuje. My tylko, czytając broszurkę producenta, nie wiemy co on tam sobie rozumi jako "masa jachtu". A tem bardziej nie wiemy ile powinno być ;)
Załącznik:
tabliczka.jpg


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 19:50 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Alterus napisał(a):
plitkin napisał(a):
Nie zrozumiałem jednej tezy o wydolności i normie i o to podpytywalem.

...
Gdybyś zechciał przytoczyć tę tezę, może by się naprostowało. Jak powiadają, dobrze postawione pytanie zawiera w sobie odpowiedź. A na pewno łatwiej wówczas do niej dojść.


Wystarczy przeczytać moje posty i cytaty do których się odnoszę


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
tomasz piasecki napisał(a):
Zobaczmy więc jak to działa.


_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2016, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
plitkin napisał(a):

Wystarczy przeczytać moje posty i cytaty do których się odnoszę

Gdyby mi wystarczyło, nie prosiłbym o powtórzenie - a może zredagowanie na nowo...? Po kilku stronach dyskusji to i owo mogło się zmienić. A czytam od początku.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 100 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 202 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL