Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 cze 2025, o 09:15




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 618 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 17, 18, 19, 20, 21
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 kwi 2025, o 08:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13972
Podziękował : 10536
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Przy wadze jachtu np. 2,5 tony, te 9kg to ile będzie w promilach?

A te 5 tyś na... to jakiś tysiąc na kilogram...
to drożej niż cena lżejszego laptopa.

Hmmm.

MJS

PS Raczej przeliczałbym na satysfakcje.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2025, o 09:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marian Strzelecki napisał(a):
Przy wadze jachtu np. 2,5 tony, te 9kg to ile będzie w promilach?

Nie wiem, można policzyć, ale mnie się nie chce. ;)
Zmiana wagi jachtu, to jak pisałem - muszę kontrolować. Poza tym jestem ciekaw. Poza tym - miło, że w końcu zmiana w dół.

Marian Strzelecki napisał(a):
A te 5 tyś na... to jakiś tysiąc na kilogram...

No tak, ale głównym powodem zmian był wiek starego akumulatora. Wybór LFP - żeby zwiększyć zasadniczo autonomiczność.
Koszt zmiany to skutek przyczyn i założeń.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2025, o 15:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A z drugiej strony to po długim wahaniu złamałem się i kupiłem lampę, która była w planach już od dawna.
Farba epoksydowa na płetwę balastową stoi na podłodze a lekka szpachlówka już jedzie (może trafi na piętro). ;)
Załącznik:
P4020453_2.jpg
P4020453_2.jpg [ 279.14 KiB | Przeglądane 2878 razy ]

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2025, o 19:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dzisiaj była próba rozruchu. Ponieważ odborygować silnik jest łatwiej w dwie osoby, to pojechaliśmy po pracy razem.
Silnik odpalił za trzecim razem, a nie odpowietrzałem układu paliwowego za pompą. Odpalił z aku rozruchowego, czyli standardowo. Alternator ładował (kilka amperów), było fajnie. Po chwili silnik zatrzymałem i próba rozruchu z aku LFP. Bez problemów wystartował już za pierwszym razem.
Ale wyraźnie brakowało mu gazu, co nie dziwi - alternator ładował prądem ponad 31A. Dodałem trochę gazu. Kilka razy go jeszcze zatrzymywaliśmy i uruchamialiśmy. Alternator po kilku minutach ładowania aku LFP zrobił się ciepły, więc za długo tak nie można, bo faktycznie się spali.
Przepompowaliśmy dwa wiadra wody.
A potem zrobiłem próbę zwarcia akumulatorów przełącznikiem. Aku LFP miał napięcie 13,7V, aku rozruchowy 13,2V.
Ktoś zgadnie, jaki prąd pokazał ampromierz monitora baterii?
Nic się nie spaliło, kilka razy przełączałem aku, Asia odczytywała wskazania amperomierza.
Wiemy, że w można zwierać bez problemów gdy LFP ma wyższe napięcie niż PB.

Co ma znaczenie po awaryjnym uruchomieniu silnika z LFP - trzeba jednak szybko przełączyć przełącznik, żeby alternator nie ładował LFP i się nie spalił.
Ogólnie wszystko działa.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2025, o 21:02 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 433
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
waliant napisał(a):
Dzisiaj była próba rozruchu.
...A potem zrobiłem próbę zwarcia akumulatorów przełącznikiem. Aku LFP miał napięcie 13,7V, aku rozruchowy 13,2V.
Ktoś zgadnie, jaki prąd pokazał ampromierz monitora baterii?
Nic się nie spaliło, kilka razy przełączałem aku, Asia odczytywała wskazania amperomierza.
Wiemy, że w można zwierać bez problemów gdy LFP ma wyższe napięcie niż PB.


Aby nie było żadnych niejasności na wszelki wypadek spytam: próba zwarcia akumulatorów - to znaczy próba połączenia równoległego ?

_____________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2025, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
tomasz piasecki napisał(a):
próba zwarcia akumulatorów - to znaczy próba połączenia równoległego ?

No tak, nieprecyzyjnie to tutaj zabrzmiało. Na drugim forum była o tym dłuższa rozmowa.
Zwarłem plusy obu akumulatorów, żeby zobaczyć, czy prąd wyrównawczy będzie akceptowalny.
Chodzi o sytuację, gdy silnik pracuje, a przełączamy ładowanie z alternatora z jednego akumulatora na drugi.
Nie ma problemu, prąd miał wartość 3,4 A.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 kwi 2025, o 20:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Podsumowałem zmiany w elektryce na jachcie w tym roku.
Oczywiście jak to w praktyce się sprawdzi, to się zobaczy podczas pływania.
https://zpokladu.pl/glowna/remonty/elek ... miany.html

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2025, o 04:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Trochę się napracowałeś. :)

Ja nie wejdę w LiFePo, choć nie powiem, przymiarki były. Może w ciągu kolejnych lat, ale nie teraz.

Gdyby to była kwestia akumulatora to nie ma sprawy, i tak muszę kupić jeden. Projekt mocno podraża konieczność zakupu ładowarki 12-12 i ładowarki 230V.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2025, o 16:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
Projekt mocno podraża konieczność zakupu ładowarki 12-12 i ładowarki 230V.

To drugie zgoda, moja kosztowała 770 zł i wcale nie jestem do niej przekonany. Zobaczymy jak się sprawdzi.
Za to ładowarka DC-DC u mnie jest zbędna, więc o tyle było taniej. :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2025, o 05:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
W moim przypadku same baterie LiFePo są najtańszym elementem tego systemu. Jednak nie rezygnowałbym z ładowania od silnika.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2025, o 12:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Ponieważ odborygować silnik jest łatwiej w dwie osoby,


Czekaj Tomek - robiłem to wielokrotnie - po zwodowaniu odkręcałem zawór w dnie i odpalałem silnik - dalej woda zewnętrzna samoczynnie "zastępowała" w układzie chłodzenia zimowe borygo.

Na czy więc polega konieczność działania w tej materii w dwie osoby?

Pytam bo może coś robilem do tej pory źle?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2025, o 13:50 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1375
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 463
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Druga osoba przydaje się by podstawić wiaderko do wydechu aby borygo nie truło ryb.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2025, o 15:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Michal napisał(a):
aby borygo nie truło ryb.


Michał - w tym stężeniu 10 litrów na cały Bałtyk może to borygo cokolwiek truć?
Ale OK - dziękuję za odp.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2025, o 18:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Na czy więc polega konieczność działania w tej materii w dwie osoby?

My to robimy na lądzie. I jak Michał napisał, jedna osoba odpala silnik a druga łapie borygo do wiaderka.
Religia nam nie pozwala świadomie puszczać borygo do wody.

Dodatkowo druga osoba przydaje się, żeby oglądać w kabinie amperomierz, gdy ja robiłem próby przełączania (przełączniki są w bakiście).
Reasumując - łatwiej w dwie osoby.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2025, o 18:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
W moim przypadku same baterie LiFePo są najtańszym elementem tego systemu.

Może tak być, zależy ile trzeba zmienić. U mnie też dodatki do aku wyszły drogo.
Kurczak napisał(a):
Jednak nie rezygnowałbym z ładowania od silnika.

W moich uwarunkowaniach można zrezygnować, co upraszcza temat.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 maja 2025, o 17:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nic nie piszę bo mało się dzieje. Pogoda, wbrew globciu, za cholerę nie sprzyja pracom. Oczywiście można kupić plandeki, obłożyć jacht, włączyć nagrzewnicę (której nie mamy) ale po co?
Czekamy na możliwość szpachlowania balastu, po drodze robiąc prace inne.
Np. pierwszy raz wyjąłem korek spustowy wody z silnika i dłuuuugo i pracowicie dłubałem w kanale wodnym. Dostęp jest tam wredny. Włożyłem też po latach termostat (gumowa kryza, która była zamiast, jest w dobrym stanie i ją zachowałem - nigdy nie wiadomo).
Poza tym złożyliśmy śrubę (jak co roku była smarowana) oraz wyjęliśmy ster (jak co roku były smarowane łożyska).
Czekając na możliwość szpachlowania balastu coraz mocniej skrobiemy z dna farbę antyporostową.
Jacht w tej chwili nie wygląda zbyt ładnie (druga burta jest bardziej oskrobana). ;)
Poza tym pożyczyłem miernik wilgotności kadłuba i zrobiłem trochę pomiarów. W efekcie wyszło mi, że planowany na przyszły rok totalny remont dna jest bez sensu.
Załącznik:
P5110529_2.jpg
P5110529_2.jpg [ 313.22 KiB | Przeglądane 439 razy ]

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 maja 2025, o 17:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Skończyłem relację z rejsu, starając się streszczać.

Okazuje się, że nie tylko my zauważamy zmieraczki plażowe.
Artykuł o tych zwierzątkach:
https://www.tawernaskipperow.pl/czyteln ... zkich/7153

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: Janna, Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 cze 2025, o 06:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak w swoim wątku napisał:
Kurczak napisał(a):
Przecież to cudo waży z 10 deko. Masakra.

Razem ze złączką i mocowaniem z blachy całość waży 640 gramów. Po odjęciu wagi starej lampy wyszło 0,5 kg. Zabolało.
Uczucia mam mieszane, typowe coś za coś, pytanie czy warto.

No i fakt, jacht dalej na lądzie, co też już boli. W końcówce tygodnia ma być ciut lepsza niż ostatnio pogoda (czyli bez deszczu, w miarę ciepło i bez wiatru - to już się od wczoraj zmieniło na gorsze) więc może uda się podgonić prace.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 618 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 17, 18, 19, 20, 21


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 204 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL