Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 1 lis 2024, o 01:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 247 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 13:10 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Jeśli zostanie dodana szersza stewa dziobowa i np. trójkątna rufa to bardzo ułatwi to budowę Śmigłego. Nie będzie problemów z gięciem burt. Pierwotny zamysł Śmigłego to bardzo ostra rufa i dziobnica w rzucie z góry. Miałem obawy natury szkutniczej co do wykonania tych części jachtu w metodzie szycia i klejenia /niemożliwy dostęp do laminowania tych złącz od środka kadłuba/. Oczywiście można stosować jakieś półśrodki ale mnie one nie przekonują. Dlatego ostygł mój zamiar budowy Śmigłego.
Teraz mjs proponuje inne rozwiązanie kadłuba Śmigłego . Bardzo mnie to rozwiązanie się podoba. Będzie jednak to już chyba projekt mjs-a a nie Mariana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 14:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
brodaty napisał(a):
Teraz mjs proponuje inne rozwiązanie kadłuba Śmigłego . Bardzo mnie to rozwiązanie się podoba. Będzie jednak to już chyba projekt mjs-a a nie Mariana.


Bardziej spółka projektowa lub współprojektant. ;)

Bardzo dobrze się z mjs tak współpracuje znam to z autopsji - patrz Kajoo

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 16:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13817
Podziękował : 10344
Otrzymał podziękowań: 2449
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
brodaty napisał(a):
Dlatego ostygł mój zamiar budowy Śmigłego.
Mnie twoje wątpliwości nie przekonują:
Łódka miała być w założeniu oblaminowana z zewnątrz (co najmniej) na wszystkich krawędziach. Jeśli masz wątpliwości z ostrymi dziobnicami to nic nie stoi na przeszkodzie wkleić od środka trójkątnych (w przekroju) stew* (ale nie aż takich jak te szerokie od mjs'a). Stewy można będzie wklejać także na początku montażu (przy zszywaniu), tak aby dziobnica nie była bardzo "ostra"... (i tak nigdy taka nie będzie) ale aby miała zaokrąglenie "laminarne" np. r=2-4cm. Tyle, że takie sprawy można proponować po zbudowaniu co najmniej modelu, jeśli nie prototypu.(Zaokrąglenie krawędzi robi się na bieżąco ręcznie szlifierką kątową z tarczami ściernymi) Ja proponuję od środka masę (szpachlową?) z żywicy i włókien celulozowych (lub ciętego rovingu) tak jak to się robi na wszystkich innych wewnętrznych krawędziach każdej szytej i klejonej łódki... bo taka idea mi przyświecała. Jeśli się nie sprawdzi można szukać bardziej tradycyjnych rozwiązań.
Nie czas jeszcze myśleć nad detalami (czy fi.20 czy r.40mm dzioba z zewnątrz? - ma być taka, aby tkanina się dobrze obklejała).

Jeszcze nie wiemy czy to w ogóle będzie pływać pod wiatr z zakładaną śmigłością.

MJS

ps
Zacytuję tu Myszka (Krzysztof Mnich):
Masz jakieś 3.5m^2 powierzchni bocznego oporu. Siłę na żaglach, limitowaną przez stateczność dosyć wąskiego i głębokiego kadłuba, szacuję na oko na 75kG maksimum. Przy prędkości 4 węzły (wypornościową masz ok. 5) wychodzi, że Twój kadłub jako płat będzie pracował przy współczynniku siły nośnej poniżej 1/10. Daje to kąt dryfu ok. 1 stopnia - a jeżeli zrównoważenie jachtu będzie wymagało odrobinki wychylenia steru na nawietrzną, to w ogóle zero.
Dalej - jeżeli potraktujemy kadłub jako płat z klapą na końcu, to zwykłym wychyleniem steru możesz przesunąć bez trudu środek parcia od 1/6 do 2/3 cięciwy, no niechby tylko 1/5 do 1/2 (zachowując sobie margines sterowności). To znacznie więcej niż dawałby narysowany przez Ciebie miecz - czyli wystarczającą zmianę zrównoważenia żaglowego uzyskujesz bez komplikacji, uwiązując ster kawałkiem sznurka.
pozdrowienia
krzys


Oczywiście można pójść w stronę której kawałek pokazał mjs ale (wg. mnie) nie będzie to już Śmigły, którego ideą jest także (oprócz prostoty montażu i budowy)duża "doskonałość" hydrodynamiczna opływów wody. Wtedy lepiej było by zrobić kadłub o mniejszym zanurzeniu, o większej szerokości i z jakimś mieczem lub kilem... ale takich jest bez liku.


Załączniki:
Lirogon szkic m.jpg
Lirogon szkic m.jpg [ 25.04 KiB | Przeglądane 6746 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIPem. Za co? ...i po co byłem?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności tak łatwo"Churchill.

Kłania się: Orwell i Huxley.

Zapraszam na fejsa:

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 18:37 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Masz Marianie całkowitą i bezsprzeczną rację co do swojego projektu. Popartą jeszcze argumentacją Myszka. Różnimy się tym że Ty jesteś stanowczy co do swojej konstrukcji
i nie chcesz nieuzasadnionych zmian. Ja natomiast szukam ideału i trochę za często ulegam sugestiom innych. Choć cytowany przez Ciebie Myszek jak pamiętam sam miał problem i wątpliwości przy budowie proa WIKI WIKI. Właśnie z obu stewami.W proa w rzucie z góry wydaje się że kąty rozwarcia stew jest większy niż w Śmigłym.
Ja po każdym wpisie na forum w tym temacie coraz z mniejszą obawą patrzę na Twoje rozwiązanie problemu i chyba bardzo szybko nadejdzie czas że się do Twoich racji przekonam.
Ponadto Śmigły miał jak dotąd opracowane tylko płaty burt.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 18:55 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Co do trójkątnych drewnianych stew w Śmigłym to mam pytanie?
Czy można opracować ich dokładny kształt wraz z kątami rozwarcia na całej wysokości coś na wzór do wykonania gotowego prefabrykatu jeszcze przed rozpoczęciem budowy.
Nie znam się na programach projektowych więc nie wiem czy to możliwe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13817
Podziękował : 10344
Otrzymał podziękowań: 2449
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
brodaty napisał(a):
Co do trójkątnych drewnianych stew w Śmigłym to mam pytanie?

Ja nie umiem :mrgreen: ale tak samo jeszcze nie umiem wyrysować (na czysto) pokładu kabinki i wnętrza. Tyle, że tych się zaraz nauczę.
Po co rozrysowywać deskę przed, jeśli można ją (potem) przykładać i strugać do skutku. (nawet kozikiem) - jeśli uważasz, że potrzeba.

Wracając do 3.0 mjs'a:
Co to jest za łodka tamta Aurora 30 z filmiku?

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIPem. Za co? ...i po co byłem?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności tak łatwo"Churchill.

Kłania się: Orwell i Huxley.

Zapraszam na fejsa:

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
brodaty napisał(a):
Co do trójkątnych drewnianych stew w Śmigłym to mam pytanie?
Czy można opracować ich dokładny kształt wraz z kątami rozwarcia na całej wysokości coś na wzór do wykonania gotowego prefabrykatu jeszcze przed rozpoczęciem budowy.
Nie znam się na programach projektowych więc nie wiem czy to możliwe.

Ale po co? Jeśli postawimy na konsekwencję, co oznacza zgodność z rozsądnymi przecież projektowymi założeniami, dziobnica wychodzi sama po linii burt i powinna być ostra.
Nie rozumiem Twoich wahań co do możliwości klejenia, że dziobnica zbyt wąska. To tylko kwestia metody i narzędzi oraz dobrego rozplanowania następstwa kolejnych czynności. Na dobrą sprawę kadłub jest tak mały, że można postawić go sztorcem na dziobie i zalać dziób przygotowaną mieszanką.

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 19:34 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Dobra. Dobra. To teraz mówimy o Śmigłym 3 metrowym. Pewnie że można go postawić pionowo. Wówczas to chodziło o Śmigłego w wersji oryginalnej czyli 5 metrowej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
.:-D Miałem się odnieść do tego co jest, czy do tego, co było?
Pięciometrowy też nie problem, w każdym razie nie taki, abyś go nie przeskoczył.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 20:15 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Dziękuję za wsparcie. Oczywiście rozpatrujemy wielkość 3 metry.I tylko to mnie tylko aktualnie interesuje.
Zobaczymy jakie ruchy wykona Marian.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
brodaty napisał(a):
Zobaczymy jakie ruchy wykona Marian.

Z pewnoscia beda godne filozofa.
Zbotz Ufny

_________________
W hamaku na huśtawce


Ostatnio edytowano 4 lis 2016, o 22:36 przez Catz, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 22:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Marian Strzelecki napisał(a):
Co to jest za łodka tamta Aurora 30 z filmiku?

:rotfl:
To Aurora 90, w centymetrach. Model. Projektu Krzysztofa Mnicha, doskonały. Więcej nie powiem, bo mnie Myszek prześwięci. I tak dużo pokazałem.

A model Maestra też doskonały. Zobaczcie jak pięknie leży na półce żeglarskiej:
Załącznik:
s15_półka.JPG
s15_półka.JPG [ 133.97 KiB | Przeglądane 6633 razy ]

A półka w... Szpaku 2/3, nad nim proporzec Forum. :cool:
Model Śmigłego poklejony, teraz pod lakier i na wodę.
Im dłużej go oglądam, a oglądam go z każdej strony wielokrotnie, co tam oglądam - trzymam w dłoniach, przewożę w torbie z napisem OUTHORN - to coraz bardziej jestem przekonany, że to jest dzieło sztuki. Wymyślone, narysowane, obliczone, doskonalone... dzieło mistrza. I wiem, że będzie pływał doskonale, tak czuję. Na to się zanosi.

Co do poszerzonych steng... z tyłu 30 cm, z przodu 15 cm. U góry, na dole 0. Czy to ma sens? Nie wiem, w pewnym momencie taka myśl wpadła mi do głowy, więc ją ujawniłem. Spojrzałem na rufkę i pomyślałem o ławeczce bosmańskiej... tudzież o mocowaniu silnika. ;) A na dziobie podpora dla bukszprytu. Ale i "rozpychacz powietrza", o którym to zjawisku Maestro kiedyś wzmiankował w innym miejscu. Kto wie, może to ma sens?

Nie mnie o tym decydować, bo Śmigły to dzieło Mariana Strzeleckiego. Podsuwam swoje uwagi, gdy je widzę - tak jak u Roberta Hoffmana - ale nie roszczę do nich żadnych praw czy udziałów. To są tylko rozruszacze tematu 3.0. :D

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mjs napisał(a):
To są tylko rozruszacze tematu 3.0.

Skoro tylko..

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 22:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Ale i możliwość obcowania ze sztuką. :D
Załącznik:
s15_atelier.JPG
s15_atelier.JPG [ 138.21 KiB | Przeglądane 6622 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 23:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Brawo, brava, bravissimo!
Z tego typu sztuka wole obcowac jednak na wodzie, co tez mi zdarza i co nazywam "sztuka stosowana" i co jest kwintesencja ladnej, sprawnej i bezpiecznej lodki.
Sztukatortz o Sztuce dla sztuki.

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 23:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Poupajać się chwilą nie zaszkodzi.
Załącznik:
s15_atelier2.JPG
s15_atelier2.JPG [ 138.69 KiB | Przeglądane 6609 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 23:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
To prawda.
Zazdroszcze tym, ktorm takie chwile wystarcza.

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 23:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Są poznawcze, coś otwierają.
Załącznik:
s15_atelier3.JPG
s15_atelier3.JPG [ 135.68 KiB | Przeglądane 6602 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 4 lis 2016, o 23:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mjs napisał(a):
Są poznawcze, coś otwierają.

Otworzą sie poznawczo i szerzej na wodzie.
Scyzoryktz Otwierajacy sie w kieszeni Sam ;)

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 00:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Coś frapującego w modelach jednak jest. Na rysunku tego nie widać, a w modelu np. płaska sklejka na burcie, od śródokręcia do dziobu wybrzusza się, tworząc sympatyczne wypukłości. W modelu Śmigłego strzałka wybrzuszenia sięga 5 mm! Może to sprawa za grubej sklejki... a może taka tendencja, o której warto pamiętać, podczas budowy dużego.

Przyglądając się modelowi leżącemu na burcie, widać, ze może on nie tylko śmigać, ale i ślizgać.
Załącznik:
s15_atelier4.JPG
s15_atelier4.JPG [ 134.15 KiB | Przeglądane 6569 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 07:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
mjs napisał(a):

Przyglądając się modelowi leżącemu na burcie, widać, ze może on nie tylko śmigać, ale i ślizgać.

Mjs, to już stwierdzenie nieco karkołomne. :lol:
Do ślizgania potrzeba jednak więcej mocy, niż z żagli w takim położeniu wyciśniesz.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 08:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Alterusie, miałem na myśli chwilowe poślizgi na wzburzonym morzu i na fali, która jest zmienna. Chwilami może się zdarzyć i przechył ekstremalny, ale staje się on jednocześnie hamulcem dla stateczności poprzecznej oraz stwarza warunki płaszczyznowe. Podobnie jak w desce windsurfingowej z małym żaglem.
Podobnego zjawiska można spodziewać się przy sztrandowaniu na przyboju. Wprawdzie balast będzie temu przeciwny, ale chwilami może się na pianie ślizgnąć. :roll:

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 10:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1137
Podziękował : 58
Otrzymał podziękowań: 665
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
brodaty napisał(a):
Miałem obawy natury szkutniczej co do wykonania tych części jachtu w metodzie szycia i klejenia /niemożliwy dostęp do laminowania tych złącz od środka kadłuba/.


To akurat nie problem. Pryz ostrym kącie łączenia płatów poszycia nie trzeba laminować szwu od wewnątrz, wystarczy wypełnić spoinę żywicą z włóknami bawełnianymi. Na upartego nie trzeba takiego szwu nawet laminować od zewnątrz, ale warto dla ochrony sztorców przed penetracją wody.

Gęsta szpachlówka na bawełnie daje się ładnie wciskać w wąskie przestrzenie. Ewentualnie, jeżeli będzie za wąsko, można nałożyć ją przed zeszyciem płatów (należy zastosować wolno działający utwardzacz żeby mieć czas na staranne zrobienie szwów.

Wszystko powyższe zostało z powodzeniem wypróbowane przy budowie Wikiwiki/Tavau.

Marian Strzelecki napisał(a):
Co to jest za łodka tamta Aurora 30 z filmiku?


Ten konkretny kadłub jest bardzo wąski i miał być wyposażony w parę hydroskrzydeł, dwa obrotowe maszty i uchylny bulb (przesyłałem Ci kiedyś rysunek). Natomiast niemal taki sam kadłub po poszerzeniu nadaje się (jeśli wierzyć Michletowi) do całkiem zgrabnego jachtu o bardziej konwencjonalnych rozwiązaniach.
Załącznik:
profil.jpg
profil.jpg [ 28.71 KiB | Przeglądane 6476 razy ]

Załącznik:
widok.jpg
widok.jpg [ 25.3 KiB | Przeglądane 6476 razy ]

Załącznik:
spod.jpg
spod.jpg [ 33.77 KiB | Przeglądane 6476 razy ]

Załącznik:
wnetrze.jpg
wnetrze.jpg [ 32.15 KiB | Przeglądane 6476 razy ]

Co ciekawe, odpowiednio przeskalowany, do Mini'650 też nieźle pasuje.

Marian Strzelecki napisał(a):
Jutro będę próbował, potrzebne mi to też będzie do pokładu na dziobie...


Kilka rad w tej kwestii.
Jeżeli wystarcza Ci ławeczka z 1 warstwy (co szczerze polecam) to w okienku dodawania cylindra wybierz liczbę punktów równą 2. Wtedy zamiast walca wyjdzie po prostu prostokąt, którego 4 rogi możesz przesunąć gdzie chcesz.
Pomysł sprzedał mi Przemek.
Następnie na krawędziach dodajesz po jednym punkcie, żeby móc uzyskać krzywoliniowy brzeg. Uwaga: punkty na przeciwległych brzegach należy połączyć liniami, inaczej freeship nie będzie wiedział że ławeczka jest nadal płaska.

Jeżeli ławeczka jest pozioma, to jej kształt najłatwiej dobrać następująco:
usuń wszystkie standardowo rysowane przekroje i dodaj pojedynczą wodnicę na wysokości ławeczki. I już masz linie, do których dopasowujesz jej obrys. Dopasowujesz niestety ręcznie, patrząc na krawędź, a nie na łamane linie siatki (siatka jest zawsze lekko na zewnątrz krawędzi).

Taka ławeczka nie jest w żaden sposób połączona z burtami, więc jako warstwa powinna być zaznaczona jako nieużywana do obliczeń hydrostatycznych.

Natomiast pokład najlepiej zrobić jako dalszy ciąg burt. Zaznaczasz krawędź burty i rozciągasz ją (edge->extrude) w poprzek o -więcej niż szerokość łódki. Freeship automatycznie dociągnie tylko do diametralnej. Dodaje przy tym niepotrzebny punkt na dziobie i rufie, trzeba to potem usunąć. Tak powstały pokład można kształtować dalej, do woli. Warto zaznaczyć go jako osobną warstwę, inaczej popsuje się rozwijalność pozostałych.

Uwaga: jeżeli pokład nie sięga od dziobu do rufy, to i tak nie warto go przerywać - punkt w którym się kończy, jest we freeshipie ostrym narożnikiem, co psuje płynność linii. Nie ma rady, trzeba szczątkowy pokład, choćby szeroki tylko na kilka milimetrów, dociągnąć aż do końca kadłuba.

Przepraszam za hermetyczny i techniczny żargon, jak ktoś pracował we freeshipie to wie o co chodzi.

pozdrowienia

krzys

ps. Marian, a jakie zanurzenia ma Śmigły? Wystarczy mu oporu bocznego?



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 22:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mjs napisał(a):
Coś frapującego w modelach jednak jest.

Oczywiscie, zwlaszcza w tym, jak i w kazdej dobrej "naturze martwej" i w kazdym obiekcie udanym i niezwyklym.
Jednak przeznaczeniem i powolaniem nie wszystkich takich "natur i obiektow" jest frapujaco estetyczne leżenie na stole w pozycji nienaturalnej.
Catz
PS-Piana ma nieduzy ciezar wlasciwy, wiec na ślizgi licze umiarkowanie

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 23:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Catz napisał(a):
frapujaco estetyczne leżenie na stole w pozycji nienaturalnej.

Z której łatwo można wyjść poprzez obrót w prawo o 90 stopni.
Załącznik:
s15_atelier3_90.jpg
s15_atelier3_90.jpg [ 93.86 KiB | Przeglądane 6359 razy ]


Sztuka.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 23:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mjs napisał(a):
Sztuka.

Tak.
Sztuka dla sztuki.
Prawdziwa sztuka* to sprawny jacht i jesli arcysprawny to arcydzielem byc moze, czego zreszta wszystkim zainteresowanym ( czyli i sobie ) zycze.
90°, 45°, 33°... Martwa, estetyczna natura nadal lezy na stole.
Catz o Obrotach o dowolne stopnie
*Jestesmy nadal w dziale "O jachtach", prawda?

_________________
W hamaku na huśtawce


Ostatnio edytowano 5 lis 2016, o 23:46 przez Catz, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 23:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Model polakierowany na turkusowy. Schnie. :D

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 23:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10448
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1255
Otrzymał podziękowań: 2447
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Bardzo dobry kolor. Schnie szybko?

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 5 lis 2016, o 23:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
myszek napisał(a):

Ten konkretny kadłub jest bardzo wąski i miał być wyposażony w parę hydroskrzydeł,

Ale hydroskrzydeł pracujących w jakim charakterze? Stabilizującym, czy wynoszącym kadłub nad wodę..?

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: 3.0
PostNapisane: 6 lis 2016, o 00:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8949
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1770
Otrzymał podziękowań: 2091
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Catz napisał(a):
Bardzo dobry kolor. Schnie szybko?

Szybko. Jutro będzie suchy.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie
https://www.naffy.io/mj-sziwa/sztuka-pl ... nictwa-S1f



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 247 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 77 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL