Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 cze 2025, o 10:44




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3678 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 118, 119, 120, 121, 122, 123  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 mar 2025, o 09:53 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1375
Podziękował : 172
Otrzymał podziękowań: 463
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Miałem kilową łódkę 8,5 m z rumplem przez dziesięć lat. Przy pełnej prędkości na silniku wyłożenie steru na burtę skutkowało zawróceniem w miejscu, trzeba się było tylko trzymać mocno. Niewykonalne z kołem. Rumpla zbytnio nie trzymałem bo po morzu autopilot sterował. Autopilot rumplowy to ułamek kosztów autopilota do koła. W manewrach w ciasnym porcie rumpel ułatwia bo można więcej wychylić niż kołem i natychmiast wrócić. Rumpel jest zdecydowanie bardziej bezawaryjny niż koło. Przy wstecznym trzeba trzymać rumpel mocniej, ale to abecadło. Oczywiście siły duże na rumplu i konieczność przedłużania rumpla to jakiś błąd w konstrukcji steru, lub złe zrównoważenie. Teraz robię dwie łódki z dwoma kołami sterowymi\ Antila 33\ a sobie mieczową Antilę 24,4 z rumplem.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze



Za ten post autor Michal otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2025, o 11:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Michal napisał(a):
W manewrach w ciasnym porcie rumpel ułatwia bo można więcej wychylić niż kołem i natychmiast wrócić.


I tu bym podyskutował. :) 2,5 obrotu od "0" do wyłożenia na burtę zajmuje dosłownie moment. Koło mam małe, robię to zwykle obracając dwoma palcami za szprychę, gdyż żadna siła nie jest do tego potrzebna. Powrót to samo. Z skrajnego położenia w skrajne oczywiście dwukrotnie dłużej, ale i tak dużo szybciej niż w przypadku rumpla. Nie trzeba go unosić ( co jest niebezpieczne podczas pływna do tyłu) lub przełazić nad nim. Nie da się sterować stojąc przed rumplem, gdyż kokpit jest za krótki a do manetki za daleko.

Michal napisał(a):
Przy wstecznym trzeba trzymać rumpel mocniej, ale to abecadło. Oczywiście siły duże na rumplu i konieczność przedłużania rumpla to jakiś błąd w konstrukcji steru, lub złe zrównoważenie.


Rumpel został przedłużony głównie do manewrów na wstecznym, płetwa ma sporą powierzchnię i jest tylko częściowo, myślę, że nie więcej niż 20 % zrównoważona. Oryginalny rumpel trudno było utrzymać w dłoni, po przedłużeniu było już lepiej, ale jego zasięg był za to bardzo duży. Nawet przed jego przedłużeniem kąt wyłożenia steru jest ograniczony szerokością kokpitu i wysokością zrębnicy. Tak jest w starych, wąskich konstrukcjach. Chyba, że jest umieszczony powyżej, ale i tu są są jeszcze relingi, stójki itp. Uniesienie rumpla do góry skraca ramię i zwiększa przez to siłę potrzebną do jego utrzymania lub obsługi.
Z tego co widać na zdjęciu na "Orionie" jest jeszcze dłuższy, co powoduje, że sternik potrzebuje jeszcze więcej wolnego miejsca w kokpicie.

Co do kosztów autopilota, bezawaryjności nie ma co dyskutować, rumpel bije w tym zakresie koło na głowę. :)

Pływałem jachtami morskimi z rumplem, największy jakim plywałem - Bonito 30 przy metrowej fali na zatoce potrzebował naprawdę dużej siły do obsługi steru.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2025, o 11:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Na Swarożycu (przedwojenna 80-ka) do manewrów przy silniejszym wietrze (>4B) do rumpla stawało dwóch ludzi.

Moim zdaniem na małej łódce lepsza od rumpla jest rogatnica, ale chyba już nikt nie stosuje.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2025, o 18:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
Pytałeś się armatora "Oriona" jakie jest jego zdanie w tej sprawie ?

Armatorem i właścicielem jachtu Orion jest JKM Gryf. Nikt nawet nie pomyślał przez te wszystkie lata, żeby montować tam koło. Po co? Sama myśl jest po prostu niedorzeczna.
Wyrażam taką opinię jako członek zarządu Gryfu (wystarczające upoważnienie?) i znający opiekuna jachtu Orion. No i nie raz pływałem na tym jachcie. I turystycznie i w regatach.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2025, o 19:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tomku, przecież napisałem, co kto lubi.

Wymiana systemu sterowania na koło to spore koszty i w ty przypadku w pewnym sensie naruszenie, by nie rzec profanacja, prawie 100 - letniego klasycznego jachtu.
Wcale się nie dziwię, że klub się na to ne zdecydował. :)
Takie jachty zachowuje się w oryginale, jak stare samochody, samoloty, meble, budynki i inne wartościowe historycznie obiekty. Gdybym był właścicielem "Oriona" też bym tego nie zmieniał.

Don Kichot nie jest zabytkiem i mogę wprowadzać w nim takie zmiany, jakie moim zdaniem będą dla mnie subiektywnie dobre, wygodnie i bezpieczne. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 mar 2025, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
Wcale się nie dziwię, że klub się na to ne zdecydował.

Klub się na to nie zdecydował przede wszystkim dlatego, że nie widzi żadnych zalet koła na takim jachcie. I w ogóle na większości jachtów.

BTW, wyżej jest podany argument za kołem. Bo kiedyś, gdzieś, komuś, przez ewidentną nieuwagę wyrwało rumpel. To jest faktycznie znak czasów.
To, że rumpel na dużej, baksztagowej fali jest znacznie lepszy, to już nikt nie chce nawet wspomnieć.
A jest lepszy właśnie przez czucie steru i szybkość reakcji.
Filmik ze sterowania na sporej bocznej fali.
https://zpokladu.pl/glowna/o_jachcie/fi ... owanie.mp4
Precyzyjne, szybkie ruchy ręką (nie ja sterowałem, ja filmowałem) w zależności od tego, co czuć pod kadłubem, a jacht leci prosto jak po szynach i bardzo szybko.
Takie sterowanie z kołem jest nierealne. Tak, oczywiście, trzeba umieć i trzeba czuć jacht.
Właśnie wtedy widać różnicę między sternikiem, hmm, zwyczajnym, a dobrym sternikiem.
Na regatach to jest przepaść.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2025, o 09:46 

Dołączył(a): 15 lut 2021, o 10:28
Posty: 148
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 17
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jeszcze co do sterowania wstecz to Dehler ma patent który polega na przelozeniu rumpla o 180st i takie też obrócenie steru na osi. Wtedy możliwa szybka jazda na wsteczu bez grożby wyrwania rumpla bo ster zrównoważony jak przy "naprzód". Wystarczy trochę poćwiczyć i wychodzi świetnie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2025, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tomku, nie musisz mi tego tłumaczyć.
Napisałem, że co do precyzji sterownia, czucia jachtu rumpel jest niezastąpiony. To nie podlega jakiejkolwiek dyskusji, zwłaszcza w porównaniu z kołem i hydrauliką.

Przewagi rumpla nad kołem podczas regat mnie nie interesują, pływam turystyczne. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2025, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kurczak napisał(a):
Przewagi rumpla nad kołem podczas regat mnie nie interesują, pływam turystyczne.

Dlatego mówię, że to znak czasów.
Dobiera się koło zamiast rumpla dlatego, że czasami chwilkę trzeba popływać na wstecznym.
Nie patrząc na godziny/dni sterowania np. na fali.
BTW, rumpel ma jeszcze jedną zaletę - zawsze wiadomo, jak jest ster wychylony.
Reasumując, bo rozumiem, że to temat zastępczy, żeby tylko zapomnieć o szprycbudzie.
No więc, wracając do wątku, na Orionie nie ma szprycbudy i nikomu to nie przeszkadza.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2025, o 22:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
waliant napisał(a):
nikomu to nie przeszkadza
Oprócz tych, którzy wolą święty spokój od wykłócania się z armatorem :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2025, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Oprócz tych, którzy wolą święty spokój od wykłócania się z armatorem

Nie ma takich, wszystkich utopiliśmy. :cool:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 mar 2025, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
:rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 10:00 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
waliant napisał(a):
Kurczak napisał(a):
Przewagi rumpla nad kołem podczas regat mnie nie interesują, pływam turystyczne.

Dlatego mówię, że to znak czasów.
Dobiera się koło zamiast rumpla dlatego, że czasami chwilkę trzeba popływać na wstecznym.
Nie patrząc na godziny/dni sterowania np. na fali.


Kolo na jachcie, moim zdaniem< to rzeczywiscie znak czasu bedacym wynikiem upowszechnienia samochodow :) Krecisz tak jak kierownica w samochodzie i nic sie nie myli :).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 10:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1212
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Kurczak napisał(a):
Takie jachty zachowuje się w oryginale, jak stare samochody, samoloty, meble, budynki i inne wartościowe historycznie obiekty. Gdybym był właścicielem "Oriona" też bym tego nie zmieniał.

To wielka szkoda, że nie jesteś właścicielem Poloneza...

pozdrawiam

krzys

ps. sorry za offtopic, po prostu nie mogłem się powstrzymać

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):
Kolo na jachcie, moim zdaniem< to rzeczywiscie znak czasu bedacym wynikiem upowszechnienia samochodow :) Krecisz tak jak kierownica w samochodzie i nic sie nie myli :).

Jest jeszcze istotna różnica pozycji sternika.
Przy rumplu naturalna pozycja to siedzenie na nawietrznej ławce bokiem do kierunku jazdy.
Przy kole albo się stoi, albo jest tam (często zaimprowizowane) siodełko, przeważnie przodem do kierunku ruchu.
Póki nie ma solidnego przechyłu, różnica niewielka. Ale kiedy takowy wystąpi...

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 10:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
M@rek napisał(a):
Krecisz tak jak kierownica w samochodzie i nic sie nie myli

I potem ludzie nie wiedzą, że nie umieją sterować. Nie czują jachtu, nie czują fali, nie czują jak ster przez falę pod wodą odbija w obie strony, kiedy należy rumpel w dłoni przytrzymać a kiedy puścić luźno na chwilkę.
Jacht płynie zygzakiem, spinaker ciągle gaśnie i wywozi.
Potem widać pod spinakerami i genakerami ciągłe wywózki, bo ludzie za wolno reagują.
A jak ktoś wie o co chodzi, to na dużej baksztagowej fali dostaje pierdolca od tego kręcenia. W sumie i tak się nie wyrabia.

Na pokazanym przeze mnie filmiku widać wyraźnie to co opisałem. Dlatego ten filmik nakręciłem, bo dłuższy czas obserwowałem jak Asia steruje, jak czuje wodę pod jachtem i sam jacht. Jak już wie i mówi, że trzeba poluzować szot genuy o 2 cm, żeby jacht nie ostrzył. A to była połówka, nie baksztag. Na baksztagi kręci się bardziej.

Takiego sterowania z kołem nauczyć się nie da. No chyba że jest na cięgnach takiej konstrukcji, że czuć wodę. No ale ludzie nie wiedzą, że nie wiedzą i potem są idiotyczne rozważania o niczym.

Ale ważne, że można w marinie łatwiej zaparkować. To podstawa, ehhhh.

A powiedzmy to wprost i bez owijania w bawełnę. Jak komuś na wstecznym wyrwało rumpel z ręki to jest pierdoła i sam sobie winien. Jak mnie wyrwało, to pretensje miałem tylko do siebie, że jestem pafiut i patafian.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: M@rek, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
myszek napisał(a):
Przy rumplu naturalna pozycja to siedzenie na nawietrznej ławce bokiem do kierunku jazdy.

To zależy od jachtu. Na Conradach 24 dobrze siedziało się przodem do kierunku jazdy, obok rumpla. Są takie konstrukcje przy zamkniętym kokpicie. Są też przedłużki i można siedzieć różnie.
Jak wieje bardzo słabo to siadam po zawietrznej za kabiną, czyli sporo przed rumplem.
Wtedy rusza się rumplem na milimetry.
Mam przedłużkę o regulowanej długości, można z tym wiele zrobić i dopasować sobie do ręki albo do obu rąk.
BTW, w żegludze samotnej dostęp do rumpla może być z dalszych pozycji, znów zależy od jego długości i od przedłużki.

Tak więc z tym, że z kołem siedzi się wygodniej, to różnie może być. Oczywiście, nawet najlepszą ideę można skaszanić złym wykonaniem, to pełna zgoda. :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Widziałem trochę jachtów regatowych na poważne morskie regaty i większość miała koła. Ale niektórzy wiedzą lepiej. :lol:

waliant napisał(a):
dostaje pierdolca od tego kręcenia
Trudno dostać pierdolca, gdy z burty na burtę jest 3/4 obrotu [słownie: trzy czwarte, czyli 270°]. Pływałem takim jachtem i doskonale się steruje. I czuć ster przez sterociągi. Dodam, że ten jacht wygrał (w swojej młodości) Admiral's Cup.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 12:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Pływałem takim jachtem i doskonale się steruje. I czuć ster przez sterociągi.

No właśnie, kwestia wykonania. Ale ile takich jest?
Stara Zientara napisał(a):
Widziałem trochę jachtów regatowych na poważne morskie regaty i większość miała koła.

Znak czasów. Większość IMOC nie ma.
Ale znów - kwestia wykonania i kwestia warunków. Koło czasami jest rozwiązaniem, bo jego dużą zaletą jest to, że może być na jachcie w różnych miejscach. Więc czasami jest coś za coś. Ale znów wracamy do wykonania.
BTW: 3/4 obrotu to ciągle więcej niż ruch ręki.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 12:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
waliant napisał(a):
3/4 obrotu to ciągle więcej niż ruch ręki.
To nadal jest jeden ruch ręki. I precyzyjny - koło miało średnicę 172 cm.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 13:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
To nadal jest jeden ruch ręki.

Z burty na burtę będzie i tak wolniej, gdy ster odbija przy przejściu fali.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 13:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Pewnie masz rację...

Zupełnie nie wiem, jakim cudem przepłynąłem na tym jachcie w marcu północny Atlantyk.
:rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 13:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Pewnie masz rację...

Ja często mam rację.
Stara Zientara napisał(a):
Zupełnie nie wiem, jakim cudem przepłynąłem na tym jachcie w marcu północny Atlantyk.

A czemu nie? Czy ja pisałem, że się nie da? Da się. Kajakiem też przepłynięto Atlantyk.
To i jachtem z kołem sterowym się da. :mrgreen:
Tak jak da się pływać jachtem bez koła. I bez szprycbudy, żeby wrócić do początku, tak starannie tutaj pomijanego...

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 13:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
waliant napisał(a):
Ja często mam rację.
:rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 15:29 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
waliant napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
Pływałem takim jachtem i doskonale się steruje. I czuć ster przez sterociągi.

No właśnie, kwestia wykonania. Ale ile takich jest?
Stara Zientara napisał(a):
Widziałem trochę jachtów regatowych na poważne morskie regaty i większość miała koła.

Znak czasów. Większość IMOC nie ma.


Nie tylko IMOC :) Tez plywalem ( w regatach ) na tym o ktorym Wojtek wspomnial i jeszcze paru innych ze sterami ale subiektywnie dalej wole rumpel z przedluzaczem :)
Przygladalem sie klase TP 52 gdzie wystepija oba rozwiazania, podobnie jest np. na amerykanskich wiekszyc J-kach podobnie na wielu Firstach. Ale zupelnym kuriozum jak dla mnie sa dwa kola sterowe na 9 m jachcie regatowym L 30 :) Ja tego zrozumiec nie potrafie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
M@rek napisał(a):
Ale zupelnym kuriozum jak dla mnie sa dwa kola sterowe na 9 m jachcie regatowym L 30 Ja tego zrozumiec nie potrafie

Czytalem kiedys ankiete przeprowadzona wsrod wybitnych regatowcow i wyszlo, ze do 11 metrow lepszy jest rumpel. To bylo dawno, wiec ta statystyczna "granica" pewnie sie obnizyla.
Czego nie rozumiesz? Tez wole miec wiecej, niz mniej. Chociaz moze nie na lodce, przynajmniej jesli chodzi o koła sterowe.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 16:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Uff, co mam napisać. Nie jest to z mojej strony temat zastępczy i ja go (chyba) nie zacząłem. :) Więc zarzut Tomku nietrafiony.

Sztywna owiewka będzie nie w tym roku, ale w przyszłym niemal na bank. :)

Na koniec, mam pełną świadomość ograniczeń związanych z kołem sterowym i hydrauliką steru. W przypadku Don Kichota, kolumna jest tak zamontowana, że można sterować siedząc na ławce w kokpicie bokiem do niego z kołem między kolanami lub nie. Ne raz tak pływałem. :) Plus jest taki, że obok sternika mogą zasiąść jeszcze dwie osoby i nawet w przypadku potrzeby szybkiej kontry nie będą mu przeszkadzać. Więc nie jest to tak, że sternik siedzi lub stoi za kołem.

Catz, Don Kichot ma 11,1 m wiec koło jest OK. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 16:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Kurczak napisał(a):
Don Kichot ma 11,1 m wiec koło jest OK

Nooo... ale na styk.

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3092
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
No, kruca...

Wymówka ma tylko 10,7 m, a ma aż dwa koła sterowe - na górze i na dole. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 17:26 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Kurczak napisał(a):
Uff, co mam napisać. Nie jest to z mojej strony temat zastępczy i ja go (chyba) nie zacząłem. :) Więc zarzut Tomku nietrafiony.

Sztywna owiewka będzie nie w tym roku, ale w przyszłym niemal na bank. :)

Na koniec, mam pełną świadomość ograniczeń związanych z kołem sterowym i hydrauliką steru. W przypadku Don Kichota, kolumna jest tak zamontowana, że można sterować siedząc na ławce w kokpicie bokiem do niego z kołem między kolanami lub nie.


A czy masz rumpel awaryjny i czy kolumna sterowa nie przeszkadza w sterowaniu rumplem ?
To problem znany z praktyki. Jeden ze znajomych azinstalowal kolo z kolumna na Carterze 30 do tego z koniecznosci krotki rumpel awaryjny . Co przezyl po awarii pompy steru to jego :) Zmienil jacht na metr dluzszy i teraz ma rumpel choc w tym typie wystepuja oba rozwiazania i w czarterach przewaza kolo.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2025, o 17:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak, oczywiście. Mam rumpel awaryjny prawie metr długości. Da się nim sterować, choć trzeba użyć większej siły. Ale to w końcu rumpel awaryjny. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3678 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 118, 119, 120, 121, 122, 123  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 187 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL