Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 cze 2025, o 08:32




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 95 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 lip 2017, o 05:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
Wytłumacz mi Krzysztof czemu wg. Ciebie jest - jak piszesz "prostsze i skuteczniejsze" w rolowaniu grota - kręcenie podmasztowego kabestanu korbą

Pływam na jachtach czarterowych, a na nich rolowanie grota z kokpitu "działa tak sobie".
Pewnie na zadbanym jachcie prywatnym działa to dobrze.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 07:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Cape napisał(a):
Pewnie na zadbanym jachcie prywatnym działa to dobrze.


Już tak.

Jak Niemiec mi przekazał jacht to tez działało to "tak sobie".

Ponieważ na tym rozwiązaniu bardzo mi zależało to poprzez lokalny serwis firmy Selden ściągnąłem sobie komplet bebechów do tego kabestanu (i wcale to nie były ogromne koszty) a następnie kabestan został zdjęty, założone zostały całkowicie nowe jego "wnętrzności" wraz z nowymi kółkami stożkowymi, podkładkami, rolkami itd.

Obecnie kabestan (oraz cały system przeniesienia napędu na roler wewnątrz-masztowy) nie ma żadnych luzów i działa naprawdę dobrze, choć cały czas jeszcze się uczę pływania na takim rozwiązaniu.

A grot - choć kompletnie bez-listwowy - pracuje bardzo przyzwoicie i jacht do wiatru chodzi ostro i szybko.

Generalnie z rozwiązania tego jestem zdecydowanie bardziej zadowolony niż z koncepcji Lazy Jacka i refowania jedno-linkowego, co miałem na poprzednim jachcie.

Nic się nie plącze przy stawianiu grota a jego skręcanie (czyli np. refowanie) działa bez zarzutów.

Stąd moje pytanie o Twoje wątpliwości.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 08:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
A grot - choć kompletnie bez-listwowy

Istnieją groty rolowane pełno-listwowe. Listwy są pionowe. Pływałem na takim jachcie.


Załączniki:
182.jpg
182.jpg [ 57.19 KiB | Przeglądane 4160 razy ]

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 08:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Cape napisał(a):
Istnieją groty rolowane pełno-listwowe. Listwy są pionowe.


Wiem o tym Krzysztof, ale znajomy żaglomistrz jak wspomniałem mu o o listwach w tym grocie stwierdził - i chyba słusznie - żebym popływał na takim grocie jak jest i porozmawiamy po sezonie czy listwy są mi potrzebne czy nie.

Na razie nie widzę ich konieczności.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 08:54 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Poza konkursem, na to kto mniej musi ruszyć ręką na jachcie, to naprawdę nie wiem po kiego ta pałkorolka.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 09:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
vaginal napisał(a):
na to kto mniej musi ruszyć ręką na jachcie, to naprawdę nie wiem po kiego ta pałkorolka.


Możesz tą wypowiedz jakoś przerzucić na język bardziej zrozumiały - znaczy napisz o co Ci chodzi ...

Znaczy - czy ma się nie wprowadzać na jachtach rozwiązań ułatwiających życie i wspomagających bezpieczeństwo typu rolery i mamy się cofnąć do epoki żeglarstwa, gdzie na jachcie nie było żadnych ułatwień z relingami włącznie a siku robiło się z rufy modląc się o przeżycie ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 09:44 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Chodzi, Panie dzieju o kompromis. Siku z rufy to przeżycie estetyczne, a nie mortalne.
Miałeś Lazy Jacki, miałeś system refowania. Było mało.
Wystarczyło, żebyś przy starym systemie refował ciut szybciej i ciut później rozrefowywał, a miałbyś poczucie bezpieczeństwa i przyjemną dla oka sylwetkę. Ponadto browar wlany w gardziel stanowi nagrodę za włożony wysiłek (co jak wiadomo poprawia subtelnie smak rzeczonego browara).
Sprawa zasadnicza - spory żagiel to spore koszty. Warto aby posłużył. Rolowanie (jak sądzę) nowoczesnym materiałom nie służy. Refpatencik w maszcie jak się popsuje to zapanowanie nad żaglem może być problemem.
Jakbym miał nowego grota, to chciałbym się jarać jego aerodynamicznymi walorami, a nie tempem w jakim znika w maszcie.
Wiem, że nie mogę naruszyć twierdzy twoich poglądów, ale mam nadzieję, że kropla drąży skałę.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 11:48 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
bury_kocur napisał(a):
... Znaczy - czy ma się nie wprowadzać na jachtach rozwiązań ułatwiających życie i wspomagających bezpieczeństwo typu rolery i mamy się cofnąć .... ?
Znaczy, nie odwracajcie burego ogonem... lenistwo owszem, ale... "roler wspomagający bezpieczeństwo"? :lol:
Toż to kontradykcja prawie jak "Bezpieczna Bavaria" :rotfl:
Poczkejcie ino aż Waliant was zauważy, znaczy ile ustrojstwo waży - a ile sam żagiel to pewnie poczuł ;) - i jak na stateczność, obciążenia takielunka, a bezpieczeństwo ogólnie, wpływa :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 12:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
ale... "roler wspomagający bezpieczeństwo"? :lol:
Toż to kontradykcja prawie jak "Bezpieczna Bavaria"

Wężykiem, wężykiem :)
Ryś napisał(a):
Poczkejcie ino aż Waliant was zauważy


Polecam bardzo przeczytanie książki Marka Sołonina "Na uśpionych lotniskach".
To co prawda o początkach wojny rosyjsko-niemieckiej, ale ten akurat tom mówi o lotnictwie. I samolotach. Autor wcześniej pracował właśnie w branży lotniczej (Instytut Lotniczy w Kujbyszewie, o ile pamiętam) więc na temat samych samolotów wie sporo.
Otóż jest cały duży rozdział o tym, dlaczego i jak samolot lata, jakie są parametry samolotów i jak na siebie wpływają. A potem jest o "równaniu istnienia" samolotu. I to jest sedno. Każdy dodany element konstrukcji, wyposażenia, ładunku ma wpływ na to, jak samolot lata i czy w ogóle poleci (fajne przykłady są w książce, polecam...).
To samo dotyczy jachtów, ale ze względu na inne prędkości, brak ekstremizmów (zazwyczaj) i inny ośrodek poruszania się, efekty przekroczenia parametrów są znacznie mniej spektakularne niż w lotnictwie. Ale zasada jest identyczna.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 13:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ryś napisał(a):
znaczy ile ustrojstwo waży


Wiem, wiem ...

Chodzi Ci o tą antenę topową ważącą 680 g :rotfl: ?

waliant napisał(a):
Ale zasada jest identyczna.


Ależ ja Panie Dziejku nie neguję faktu, iż jacht lżejszy będzie pływać szybciej.

Kwestia - o ile ?

Jacht jak dla mnie ma spełniać pewne wymogi stanowiące o jego WYGODZIE.

A grot rolowany do masztu jest tego dla mnie fragmentem.

Z obecnego jachtu wyciskam na żaglach (obu rolowanych i obu bez listew) coś koło 8 kn i jest to dla mnie prędkość całkowicie mnie satysfakcjonująca.

I trudno mi przyjąć Tomkowy punkt widzenia stanowiący o tym przysłowiowym kilogramie mniej wyposażenia jachtu (lub anteny 680 g) nie włożonego na jacht w imię jakiś setnych węzła szybciej.

vaginal napisał(a):
Rolowanie (jak sądzę) nowoczesnym materiałom nie służy.


Dobra - spytam wobec tego inaczej.

Co jest dla materiału, z którego zrobione są obecne żagle bardziej szkodliwe - płynne rolowanie ich czy załamywanie materiału typu dakron podczas jego klarowania z użyciem Lazy Jacka i zwijaniem go ja popadnie ?

Przecież wówczas materiał ten załamuje się w dziesiątkach miejsc.

To który sposób klarowania jest dla żagla korzystniejszy ?

Ryś napisał(a):
ale... "roler wspomagający bezpieczeństwo"?


Oczywiście Rysiu - bo jak w trudnych warunkach nie muszę wychodzić z kokpitu dla zrolowania żagla to jest to dla mnie element BEZPIECZEŃSTWA !

vaginal napisał(a):
Chodzi, Panie dzieju o kompromis.


O...!

O to właśnie chodzi - o kompromis.

Moje żeglarstwo coraz bardziej zmierza do wersji emeryt niemiecki na wakacjach a jacht ma być dla mnie wygodnym domem.

Ma mieć wyposażenie ułatwiające mi życie na nim.

Jakby tak Tomek zważył wszelkie wyposażenie jachtu jak agregat Webasto, bojler, mikrowelkę, kuchenkę z piekarnikiem, o rolerach nie wspominam, dwa kible, dwie łazienki, bramkę z wyposażeniem, zbiorniki wody 500 kg, tank paliwa 210 l, tanki do obu WC itd, itd, itd - to nie chce nawet myśleć co powie.

A jacht jednak pływa - całkiem nieźle zresztą, nie specjalnie się przechyla i jeździ nawet dość szybko.

Więc czy to nie jest ów kompromis ? :D

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Cape
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Ależ ja Panie Dziejku nie neguję faktu, iż jacht lżejszy będzie pływać szybciej.


Ale ja w ogóle o niczym nie chciałem dyskutować. :-P
Wciąłem się offtopicznie, polecając książkę bardzo ciekawą (przypadkiem ma to związek) oraz popierając twierdzenie Rysia, że "roler jako element poprawiający bezpieczeństwo" jest stwierdzeniem dyskusyjnym.
I to wszystko :mrgreen:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 13:46 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
bury_kocur napisał(a):
Więc czy to nie jest ów kompromis ? :D


tzn wszyscy mają rację i to jest kompromis :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2017, o 14:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
I to wszystko


Oj, uśmiechnij się i nie bądź taki stanowczy :D

Przecież wszyscy wiedzą, że jesteś fanatyk lekkości jachtów ...

I w w imię szybkości mógłbyś pływać na kadłubie o gramaturze 350 gr szkła/m. kw.

No, ale ktoś musi ten postęp promować i wagę hamować i tu szacunek dla Ciebie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2017, o 10:13 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Wdzięczny wątek do powrotu do tematu "topenanta grota, a trym grotżagla" :-P


-----
bury_kocur napisał(a):
A grot rolowany do masztu jest tego dla mnie fragmentem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 16:02 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Włodek , mijaliśmy się w sobotę na wejściu do Górek. Wyglądasz na swojej Bavarce godnie i niemalże majestatycznie :D
Pomyślności , Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
krzychuAPIA napisał(a):
Wyglądasz na swojej Bavarce godnie i niemalże majestatycznie :D


Pewnie jak niemiecki emeryt :lol:
Dzięki...
Ale było miło się z Tobą zobaczyć. :D
Wpadnij może w niedzielę po południu do Neptuna to pogadamy...
Ja zostaję na Zatoce jeszcze ze dwa tygodnie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 21:33 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
bury_kocur napisał(a):
Pewnie jak niemiecki emeryt


czas zmienić ksywkę na bury emeryt :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 21:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
bury_kocur napisał(a):
I trudno mi przyjąć Tomkowy punkt widzenia stanowiący o tym przysłowiowym kilogramie mniej wyposażenia jachtu (lub anteny 680 g) nie włożonego na jacht w imię jakiś setnych węzła szybciej.

Tak z ciekawości. Jaka jest różnica wagowa między masztem tradycyjnym a tym z systemem refowania?

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
boSmann napisał(a):
Jaka jest różnica wagowa między masztem tradycyjnym a tym z systemem refowania?


Na logikę maszty te różnią się tylko rolerem - tu wewnątrz masztu jest on a tu go nie ma.

Innych różnic nie widzę.

Także różnica wagowa powinna być wagą rolera.

Bom jest praktycznie bez różnicy.

Żagiel właściwie także.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 22:09 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
oj to chyba zależy od masztu one są całkiem grube, cenowo róznica jest mocna :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 22:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
one są całkiem grube,


Tak naprawdę to nie mam skali porównawczej do takiej oceny.

Stoi koło mnie Bavaria 37 ale to kompletnie inny jacht.

Nie mam gdzie porównać obu takich masztów.

W manualu do jachtu też nie ma takich informacji.

Kicha... :-(

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 22:34 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Toby trzeba zobaczyć w ofercie producentów masztów ale zaryzykuje twierdzenie że jakieś 30-40% ciężej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 22:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
trzeba zobaczyć w ofercie producentów masztów


Maszt firmy SELDEN

W chwili wolnej popatrzę.

Może coś znajdę.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2017, o 22:53 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
sam jestem ciekawy chociaż z tą chwilą to u mnie ciężko

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2017, o 01:46 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Zaletą grotżagla rolowanego w maszt jest m.in. to, że przy uważnym refowaniu / rozrefowywaniu (odpowiednio operując refszkentlą i refliną) można uniknąć łopotu żagla.
Tak od 7°B w górę to ważna zaleta, bo każdy łopot skraca życie zagla i jest ryzykiem jakiejś awarii (coś się wytrzepie, listwa się złamie lub wyleci, cały bryt pójdzie przy szwie itp. itd.).
Niewychodzenie z kokpitu ma sporo zalet, jeśli się jest jednoosobowym wożnicą (a może tylko tak uważam, bo nie mam już dwudziestki :lol:), i szczególnie w nocy.


-----
vaginal napisał(a):
Miałeś Lazy Jacki, miałeś system refowania. Było mało. Wystarczyło, żebyś przy starym systemie refował ciut szybciej i ciut później rozrefowywał, a miałbyś poczucie bezpieczeństwa i przyjemną dla oka sylwetkę.
Rolowanie nowoczesnym materiałom nie służy. Refpatencik w maszcie jak się popsuje to zapanowanie nad żaglem może być problemem. Jakbym miał nowego grota, to chciałbym się jarać jego aerodynamicznymi walorami, a nie tempem w jakim znika w maszcie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2017, o 08:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
666 napisał(a):
(odpowiednio operując refszkentlą i refliną)


No właśnie - jak nazwać linkę chodzącą "w pętli" - od kokpitu do kabestanu masztowego - służącą do zwijania grota ?

Chodzi o tą linkę:

Załącznik:
Zdjęcie0682.jpg
Zdjęcie0682.jpg [ 86.36 KiB | Przeglądane 3762 razy ]


Reflinka ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2017, o 08:33 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Cytuj:
(odpowiednio operując refszkentlą i refliną)

Opowiedz szczególaście, jak umiejętnie operujesz i ile trwa zejście z odpowiednika drugiego na odpowiednik trzeciego refu?
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2017, o 09:04 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Na sprzedanej w ubiegły piątek Hanse 331 działało to tak:
-włączasz autopilota
-luzujesz obciągacz bomu grota
-luzujesz fał grota do znacznika ( na fale ) I ref lub II ref , zamykasz klamkę
-wybierasz na kabestanie zadany ref do prawidłowego trymu żagla , zamykasz klamkę
-dobijasz fał grota
-dobijasz obciągacz bomu grota
-odłączasz autopilota i dzida !
Cała ta operacja trwa do jednej minuty nie wystawiając stopy z kokpitu.
Pozdrawiam , Krzychu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2017, o 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja się z Kocurowatym zgadzam w 100 %.

Kwestia przewagi systemów rolowania grota do bomu nad tymi do masztu. Niewątpliwie sam profil masztowy jest cięższy, a do tego jeszcze reszta osprzętu. Ale przy tej wielkości jachtu i masie balastu IMHO nie ma to większego znaczenia.
Jednak rolowanie grota do masztu wymaga uwagi i wprawy, zacięcie się żagla w "wardze" profilu potrafi uniemożliwić zarówno jego zwinięcie jak i rozwinięcie.
Mieliśmy taki przypadek, który skończył się wjazdem Bastarda na maszt i mozolnym wyrywaniem żagla centymetr po centymetrze.
Stało się to przy dobrej pogodzie, wiec była to tylko niegroźna przygoda. Ale co jeśli żagiel zatnie się podczas refowania grota spowodowanego sytuacją wiatrową przy udziale stresu załogi ? Wiecie, prawo Murphy'ego...

Facnor za to proponuje coś takiego:

http://www.facnor.com/uk/products/mains ... efault.asp

Zaleta taka, że ryzyko zablokowania się żagla praktycznie nie istnieje, a w razie Niemca łatwiej się do niego dostać.

Z kolei współczesne systemy rolowanie do bomu również wymagają montażu profilu z likszparą do masztu, co także go obciąża. Za to w razie Niemca można awaryjnie zrzucić grota i "ręcznie" zmarlować.
Możliwość refowania grota bez wychodzenia z kokpitu w przypadku jachtów turystycznych jest nie do przecenienia. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2017, o 09:20 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Cytuj:
Na sprzedanej w ubiegły piątek Hanse 331

Nie ten system u burego_kocura.

Cytuj:
w 100 %

Refowałeś w youtubie, czy kręciłeś korbką?
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 95 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 169 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL